Tag: 150 de ani

  • Nicolae Iorga 150

    Nicolae Iorga 150

    În
    galeria figurilor trecutului românilor, cea a istoricului Nicolae Iorga este
    printre cele mai încărcate de semnificație pozitivă. Acest fapt are două
    explicații. Prima este una politică, și anume aceea că Nicolae Iorga a fost
    asasinat în noiembrie 1940 de un grup de legionari în pădurea de la Strejnicu,
    din nordul Bucureștiului. Iorga fusese învinovățit de legionari de moartea
    liderului lor Corneliu Zelea Codreanu în 1938 iar moartea sa violentă a făcut
    ca el să fie mitizat. A doua explicație, la fel de importantă ca prima, a fost cantitatea
    imensă de producție intelectuală pe care a lăsat-o în urmă: aproximativ 20.000
    de articole de presă și 1200 de volume și broșuri.


    Academia
    Română a marcat recent trecerea a unui secol și jumătate de la nașterea lui
    Iorga din 1871 printr-o expoziție și un catalog cu documente personale
    facsimilate și fotografii inedite. Eroul aniversat se născuse la Botoșani, în
    nord-estul României, ca fiu al unui avocat. A studiat istoria la universități
    din România, Italia, Franța și Germania și a abordat cele mai variate subiecte
    și teme de istorie a României și istoriei universale. A abordat și alte domenii
    culturale cum ar fi literatura și critica literară, editarea de documente,
    istoria artei, filosofia istoriei. Poliglot, Iorga era fluent în limbile de
    circulație internațională de la acea vreme și s-a simțit atașat de curentul cultural
    al sămănătorismului care glorifica figura țăranului.


    Iorga
    a făcut și politică la cel mai înalt nivel și, așa cum aminteam anterior,
    politica a fost cea care i-a adus sfârșitul tragic. A fost șef de partid,
    parlamentar, prim-ministru între anii 1931-1932. Din punct de vedere politic a
    fost conservator, antisemit și adept al autoritarismului. A fondat Partidul
    Naționalist Democrat împreună cu avocatul A. C. Cuza în 1910 și în preajma
    primului război mondial a fost adept al intrării României în război alături de
    statele Antantei, Franța, Marea Britanie și Rusia. A fost profesor și apropiat
    al regelui Carol al II-lea, în a cărui camarilă a și intrat la sfârșitul anilor
    1930.


    Președintele
    Academiei Române Ioan-Aurel Pop, la lansarea expoziției despre Iorga la 150 de
    ani, a explicat aderența istoricului la ideea cea mai puternică a timpului său,
    la naționalism. Evocarea lui
    Nicolae Iorga nu se poate face simplu, câteodată nu se poate face deloc fiindcă
    a avut o personalitate copleșitoare. Multe din punctele vieții sale sunt
    discutabile și s-au bucurat de asaltul criticilor: de la activitatea din
    tinerețe până la faptul că a condus un partid care s-a chemat naționalist și
    până la tentele unora dintre creațiile sale. Iorga a trăit într-o perioadă
    postromantică, într-un fel de romantism întârziat, care acorda națiunilor rolul
    fundamental în istorie. De altfel, tinerețea și maturitatea lui Iorga se
    confundă cu perioada destrămării imperiilor multinaționale și a formării
    statelor naționale în Europa Centrală și de Sud-Est. Cea mai răspândită și
    avansată idee a popoarelor ghidate de elitele secolului al 19-lea avea ca idee
    emanciparea colectivă, lupta pentru libertate națională. Prin urmare Iorga s-a
    considerat și s-a declarat un naționalist.



    Astăzi,
    privind în urmă, generațiile noi sunt tentate să blameze alegerile făcute de
    înaintașii lor. Însă Ioan-Aurel Pop a insistat asupra puterii de seducție pe
    care o idee o exercită la vremea ei. Naționalismul exprima pe atunci dragostea pentru identitatea popoarelor
    prin limbă, obârșie, credință, tradiții, folclor. Acea identificare a
    intelectualilor, a elitei educate, cu propriile popoare devenite între timp
    moderne, a fost cultivată, susținută și teoretizată de romantism începând cu
    Johann Gottfried Herder. De aceea, pentru Nicolae Iorga romantismul era aproape
    sinonim cu naționalismul. Nicolae Iorga pune semnul egalității între școala
    romantică și școala naționalistă, consideră că activitatea istorică de caracter
    romantic era consacrată unor scopuri naționaliste. El pretinde că Școala de
    Înalte Studii de la Paris era cea care îl deprinsese să se îndrepte dinspre
    curentul romantic, adică naționalist, înspre metoda severă și strictă a
    mărturiei documentelor.



    Forța
    incredibilă pe care a avut-o naționalismul în secolul al 19-lea nu a fost deloc
    de neglijat. Acea forță se poate observa chiar și azi deși nu mai este idee
    centrală. Ioan-Aurel Pop. Astăzi
    noi spunem că prin romantism s-a deșteptat spiritul național iar în vremea lui
    Iorga se spunea că se deșteptase spiritul naționalist. Poporul, prin care Iorga
    înțelegea țărănimea, și era firesc pentru că peste 90% dintre români erau
    atunci țărani, era creatorul tuturor valorilor naționale. El întruchipase
    națiunea în toate timpurile care nu era altceva decât o ipostază a țărănimii.
    Prin urmare, pentru Iorga, a fi naționalist însemna a fi democrat deoarece
    națiunea era reprezentată de țărani. Etimologic vorbind, explica Iorga,
    termenii latin și grec care exprimă noțiunea de popor, adică populus și demos, erau
    sinonime. Și atunci, cum națiunea era egală cu poporul și cu naționalismul iar
    demosul cu democrația ele erau noțiuni sinonime. Iar dacă naționalismul
    întruchipa forma superioară de solidaritate a poporului, atunci el nu putea fi
    decât democrație. Acesta era naționalismul în concepția lui Nicolae Iorga.



    Fiecare
    generație are crezurile ei și nu de puține ori credințele aduc mai mult rău și
    suferință decât ar fi intenționat s-o facă. Istoria nu judecă oamenii și ideile
    lor dar trebuie să le explice. Avantajele posterității sunt că ea poate evalua
    ceea ce pentru anterioritate era un viitor neclar.