Tag: accidente auto

  • Comisia solicită României și altor cinci state să transpună Directiva privind asigurarea auto

    Comisia solicită României și altor cinci state să transpună Directiva privind asigurarea auto

    Comisia Europeană a decis recent să avertizeze, prin avize motivate, România, Bulgaria, Spania, Letonia, Malta și Portugalia pentru că nu au transpus integral în legislaţia naţională Directiva modificată privind asigurarea auto.

    Aceasta urmăreşte să consolideze protecţia victimelor accidentelor rutiere în întreaga Uniune Europeană. Concret, directiva facilitează controlul asigurării auto obligatorii şi stabilește un mecanism de despăgubire a victimelor în caz de insolvenţă a asiguratorului responsabil.

    De asemenea, directiva face mai ușoară schimbarea asiguratorului pentru deţinătorii de polițe, iar acest lucru trebuie să se facă prin asigurarea unui tratament egal şi nediscriminatoriu al certificatelor privind istoricul daunelor. Potrivit noilor reguli, persoanele care au un istoric de daune anterioare într-un alt stat membru al UE trebuie tratate în mod egal cu asigurații naționali, aplicându-se inclusiv reducerile de care beneficiază aceștia. Deținătorii de polițe vor avea dreptul de a solicita o declarație privind daunele de răspundere civilă care implică un vehicul, pentru cel puțin cinci ani precedenți.
    Termenul-limită pentru transpunerea directivei europene a fost 23 decembrie 2023.

    Comisia a avertizat statele membre că au depășit termenul limită la începutul lui 2024, iar avizul transmis acum cateva zile este a doua etapă a procedurii de infringement declanșată de executivul european.

    România, Bulgaria, Spania, Letonia, Malta și Portugalia au acum la dispoziție două luni pentru a răspunde și a lua măsurile necesare. În caz contrar, Comisia poate decide să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu privire la aceste cazuri.

    Pentru a evita eventualele sancțiuni, Autoritatea de Supraveghere Financiară din România a elaborat un proiect de lege, pe care inițiatorul legislativ, Ministerul Finanțelor Publice, l-a introdus pe agenda Guvernului, care l-a adoptat și trimis în Parlament pentru dezbatere și vot. Proiectul a trecut de Senat, prima cameră sesizată, iar în prezent se află în Camera Deputaților.

  • Asigurarea europeană de răspundere civilă auto

    Asigurarea europeană de răspundere civilă auto

    Parlamentul European a modificat
    directiva Comisiei Europene care se referea la asigurarea de răspundere civilă
    auto. Prin această modificare a directivei au fost identificate patru domenii
    în care ar fi oportune modificări specifice: despăgubirea persoanelor
    prejudiciate în urma accidentelor în cazul insolvenței societății de asigurare
    vizate, sumele minime asigurate obligatorii, controalele privind asigurarea vehiculelor
    desfășurate de statele membre și utilizarea certificatelor privind istoricul
    daunelor ale asiguraților de către o nouă societate de asigurare. Pe lângă cele
    patru domenii, au fost identificate alte domenii în care ar fi oportune
    modificări specifice precum: vehiculele expediate, accidentele care implică o
    remorcă tractată de un vehicul, instrumentele independente de comparare a
    primelor de asigurare RCA, centrele de informare și informarea persoanelor
    prejudiciate.


    Maria
    Grapini, vicepreședinte al Comisiei pentru piață internă și protecția
    consumatorului, a participat la dezbaterile legislativului european unde a luat
    cuvântul. Ea a afirmat că existau demult reclamații în acest sens în toate
    țările membre.

    Aveam exemple
    proaspete în care asigurații au rămas păgubiți sau au primit banii mult mai
    târziu atunci când o firmă de asigurare a intrat în insolvență. Or, noi, prin
    modificarea directivei, am mers foarte mult pe aceste amendamente prin care să
    protejăm cetățeanul, și în caz de accident și în caz de accident prin afectarea
    autoturismului, în situația în care societatea asiguratoare intră în
    insolvență.

    Prin această modificare am spus ca atunci când o firmă asiguratorie
    intră în insolvență să fie preluată automat. Statul-membru rămâne să asimileze
    legislația în parlamentele naționale. Asiguratul să fie automat despăgubit prin
    trecerea la o altă firmă de asigurare și să se scurteze termenul de plată. Și
    aici era o problemă, termenul la care păgubitul asigurat primea despăgubirea.
    Până la urmă, cel care s-a asigurat n-are nicio vină, rolul este al statului
    prin instituții create care să supravegheze în piață funcționarea societăților
    comerciale asiguratorii încât să nu ajungă să intre în insolvență și să creeze
    pagube persoanelor care și-au plătit asigurarea.


    Este bine de știut că noile
    reglementări nu funcționează în țările terțe precum Marea Britanie, Republica
    Moldova și alte țări care nu sunt membre ale blocului comunitar.


  • Un transport mai sigur şi mai curat în Europa

    Un transport mai sigur şi mai curat în Europa

    Parlamentul European a convenit asupra stabilirii de noi standarde
    privind emisiile de dioxid de carbon.


    Este vorba despre autoturismele şi vehiculele comerciale uşoare ce
    se vor fabrica după anul 2o2o.


    Comisarul pentru Energie şi Climă, Miguel Arias Canete a salutat
    decizia legislativului european- acest vot transmite un mesaj foarte clar,
    mobilitatea şi sectorul transporturi au de jucat un rol crucial în tranziţia
    Europei către o economie care să nu afecteze clima.


    Se estimează că aceste măsuri vor conduce la o scădere cu peste 37
    la sută a emisiilor de CO2 până în 2o3o comparativ cu nivelul înregistrat în
    2o21- în cazul autoturismelor şi cu 31 la sută- în cazul vehiculelor comerciale
    uşoare.


    O altă iniţiativă vizează siguranţa rutieră.


    Instituţiile europene au ajuns la un acord provizoriu cu privire
    la noi reglementări care să îmbunătăţească siguranţa pe şoselele din Europa şi
    să reducă numarul accidentelor.


    Toate maşinile care se vor fabrica din 2o22 vor trebui echipate cu
    noi tehnologii de siguranţă pentru a proteja pasagerii, pietonii şi
    bicicliştii.


    Printre noile elemente valabile pentru toate categoriile de
    autovehicule se numără sistemele de avertizare în caz de somnolenţă sau de
    neatenţie a şoferului. Pentru autoturisme şi camionete: asistenţa pentru
    menţinerea benzii de circulaţie. Pentru camioane şi autobuze: sisteme de
    îmbunătăţire a vizibilităţii şoferilor si de eliminare a unghiurilor moarte.


    Despre aceste subiecte a vorbit şi comisarul european pentru
    transporturi, Violeta Bulc la reuniunea informală a miniştrilor europeni ai
    transporturilor de la Bucureşti.





  • UE: Impactul roboţilor şi al inteligenţei artificiale

    UE: Impactul roboţilor şi al inteligenţei artificiale

    Eurodeputații nu vor să pună obstacole în calea unei tehnologii cu un amplu potențial, dar cer ca dezvoltarea sa vertiginoasă să se facă într-un cadru normativ care să se preocupe de “securitatea, intimitatea, integritatea, demnitatea, autonomia și proprietatea datelor“, se arată în rezoluția adoptată de eurodeputați.



    Deputații cer Comisiei să aibă în vedere crearea unei agenții europene pentru robotică și inteligență artificială care să ofere autorităților publice expertiză tehnică, etică și regulatorie.



    Există o serie de motive de îngrijorare pentru milioane de oameni care îşi văd ameninţate locurie de muncă, cu atât mai mult cu cât Uniunea Europenă şi-a propus scăderea şi nu creşterea şomajului, subliniază europarlamentarul Renate Weber: “Oare chiar mai avem nevoie de atâta forţă de muncă umană, în următorii ani? Trebuie să ai grijă, inclusiv pentru cei care îţi vin din alte zone ale lumii, imediat să aibă acces la o instruire care să le permită accesul pe această piaţă a muncii. Există o teorie care spune că, cel puţin o perioadă de timp, este normal ca lucrătorii să aibă o participare financiară la aceşti roboţi; deci, să fie coproprietari şi să câştige de pe urma lor. Efectele pot să fie foarte multe şi este, cred, momentul să ne gândim la ele. Ştiu că astăzi poate să pară un pic SF, dar să ştiţi că nu e SF. Toţi cu care am vorbit sunt de acord ca 10 ani este deja termen lung. Dar să ştiţi că am văzut un studiu, care ziceă că în 2050, de profesori n-o să mai fie nevoie căci roboţii chiar vor face treabă bună, medicii…doar ca să comande nişte utilaje, în sistemul de îngrijire la fel, de avocaţi nu va mai fi nevoie, că îi dai robotului tot şi scoate ce trebuie, s-ar putea ca nici sistemul d ejustiţie să nu mai fie cel pe care îl vedem acum… Tot ce a fost SF, acum câteva decenii, vedeţi că a devenit realitate, aşa că…”



    Dincolo de mașinile fără șofer, pentru care se propune o asigurare obligatorie și un fond suplimentar pentru a garanta compensarea victimelor posibilelor accidente, se așteaptă ca impactul inteligenței artificiale să se remarce în dispozitive precum drone, roboți industriali, pentru îngrijirea persoanelor, pentru ferme sau ca jucării.



    Roboții au devenit parte a vieții noastre şi de aceea aşteptăm cu interes legislaţia care să reglementeze utilizarea acestora, mai ales în cazul în care ar putea provoca daune.