Tag: acord comercial

  • Studiu UE: Acordurile de liber schimb sunt benefice pentru agricultura europeană

    Studiu UE: Acordurile de liber schimb sunt benefice pentru agricultura europeană

    Realizat de Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene, studiul analizează impactul acordurilor comerciale încheiate sau negociate de Uniune cu țări precum Australia, India, Indonezia, Malaiezia, Mexic sau cu organizaţia Mercosur, din care fac parte Argentina, Brazilia, Paraguay și Uruguay.

    Documentul arată că aceste înțelegeri vor aduce un beneficiu la export pentru agricultura și industria alimentară europeană de aproape 4 miliarde și jumătate de euro.  Până în 2032 se preconizează că vor apărea oportunități comerciale pentru produsele lactate (cu un plus de 780 milioane de euro ), vinul și alte băuturi produse în spațiul comunitar (+ 654 milioane de euro ) și alimente, cu un câștig de aproape un miliard și jumătate de euro.

    Aceste oportunități comerciale substanțiale atestă avantajul competitiv de care se bucură produsele agroalimentare europene datorită calității și standardelor lor ridicate de siguranță, care le consolidează reputația la nivel mondial.

    Pe de altă parte și importurile ar urma să crească cu peste 4 miliarde de euro. Studiul recunoaște că unele sectoare sensibile, în special carnea de vită, carnea de oaie, carnea de pasăre, orezul și zahărul, se vor confrunta cu o concurență sporită din partenerilor comerciali internaționali.

    Această concluzie validează abordarea actuală a Uniunii de a proteja aceste sectoare  cu tarife și cote de import atent calibrate. Acest instrument esențial în acordurile comerciale poate contribui, arată documentul, la atenuarea posibilelor perturbări ale pieței, oferind astfel protecție fermierilor și producătorilor agroalimentari din Uniune.

    France Presse notează că importurile din Ucraina, pentru care Uniunea a renunțat la cote și taxe de la începerea agresiunii rusești, dar și reluarea negocierilor pentru încheierea acordului de liber schimb cu țările din America de Sud, membre ale Tratatului Mercosur, au stârnit îngrijorarea fermierilor din multe state europene. Ei se plâng de concurență neloială pentru zahăr, carne și cereale.

    Totuși, potrivit studiului, doar prin dezvoltarea de noi piețe prin intermediul relațiilor comerciale preferențiale, Uniunea Europeană își poate consolida poziția de cel mai mare exportator mondial de produse agroalimentare: în 2022, balanța agricolă pozitivă a ajuns în UE la 58 de  miliarde de euro.

  • Diplomația economică a Uniunii Europene în Ucraina

    Diplomația economică a Uniunii Europene în Ucraina

    Într-unul din articolele publicate în cel mai recent
    număr al revistei academice Romanian Journal of European Affairs este
    abordat subiectul diplomației economice a Uniunii Europene în relația cu Ucraina.


    Demersul urmărește identificarea modalităților prin care Uniunea Europeană
    poate să-și adapteze instrumentele de diplomație publică pe care le folosește
    pentru a răspunde războiului Rusiei în Ucraina. Uniunea Europeană, ca unul
    dintre cei mai importanți actori globali, utilizează numeroase instrumente
    pentru a-și proteja interesele economice. Printre acestea sunt evidențiate: acordurile
    comerciale, asistența pentru dezvoltare și promovarea investițiilor străine
    directe în funcție de interesele sale economice.


    Analiza diplomației economice a
    Uniunii Europene în relația cu Ucraina pornește de la modalitatea în care au
    interacționat cei doi actori înainte de 2014 și continuă cu modificarea
    atitudinii Uniunii Europene față de Ucraina după această perioadă. Schimbarea a
    antrenat folosirea ajutorului pentru dezvoltare și a politicii comerciale în
    vederea protejării sectorului economic european.



    Autoarea articolului, Oana-Antonia
    Colibășanu, identifică o serie de provocări și oportunități pe care le are de
    întâmpinat Uniunea Europeană, inclusiv pentru a contribui la viitoarea
    reconstrucție a Ucrainei.




    Textul complet al articolul este disponibil în
    limba engleză, la adresa: http://rjea.ier.gov.ro/.




    Mihaela-Adriana Pădureanu,


    Expertă, Serviciul Afaceri Europene

  • Preşedinta CE, într-un turneu în America Latină pentru a impulsiona legăturile “neglijate”

    Preşedinta CE, într-un turneu în America Latină pentru a impulsiona legăturile “neglijate”

    Brazilia, Argentina, Chile şi Mexic sunt ţările unde şefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a avut programate întrevederi la cel mai înalt nivel. La rândul său, Bruxelles-ul va găzdui peste 30 de lideri din America Latină şi Caraibe la un summit programat pentru 17 şi 18 iulie şi văzut ca o rampă de lansare pentru noua sa agendă cu această regiune. Săptămâna trecută, şeful diplomaţiei europene Josep Borrell deplângea faptul că parteneriatul cu ţările din acest colţ al lumii a fost considerat uneori ca de la sine înţeles sau chiar neglijat, necesitând să fie relansat cu parteneri la alegere.

    Acordul încheiat în 2019 cu blocul Mercosur, format din Argentina, Brazilia, Paraguay şi Uruguay, dar suspendat în mare parte din cauza preocupărilor legate de defrişările din Amazonia, figurează printre priorităţi pe agenda turneului şefei executivului european. De altfel, aceasta a anunţat deja intenţia Uniunii Europene de a contribui cu 20 de milioane de euro la Fondul pentru Amazonia, creat în 2008 pentru a conserva partea braziliană a celei mai mari păduri tropicale din lume.

    Uniunea Europeană se aşteaptă ca Mercosur să răspundă în curând la propunerea sa de a include în acord angajamente privind sustenabilitatea şi schimbările climatice. Însă, preşedintele brazilian Luiz Inacio Lula da Silva a afirmat că neîncrederea nu poate ghida acordul comercial dintre Uniune şi ţările Mercosur şi a deplâns exigenţele privind mediul ale europenilor. Între parteneri strategici trebuie să existe încredere reciprocă, şi nu neîncredere şi sancţiuni – a declarat Lula da Silva într-o conferinţă de presă comună cu Ursula von der Leyen. De altfel, aceasta a încercat să promoveze şi o actualizare a pactului comercial Uniunea Europeană-Mexic, pe care cele două părţi l-au convenit în 2018.

    Un alt accent a fost pus pe dorinţa Uniunea Europeană de a stabili parteneriate cu o serie de ţări din regiune în ceea ce priveşte materiile prime esenţiale. Uniunea are un acord comercial cu Chile, care ar putea oferi companiilor europene un acces mai bun la litiul şi la cuprul din această ţară. Iar în Argentina a fost avansată o propunere vizând explorarea rezervelor de petrol şi gaze de şist din Vaca Muerta de către investitorii europeni.


  • Acord comercial UE – Noua Zeelandă

    Acord comercial UE – Noua Zeelandă

    UE și Noua Zeelandă au
    încheiat negocierile pentru un acord comercial, care urmează să deschidă
    importante perspective economice întreprinderilor și consumatorilor din cele
    două părți. Acest acord cuprinde, de asemenea, angajamente fără precedent în
    materie de durabilitate, inclusiv respectarea Acordului de la Paris privind
    schimbările climatice și a drepturilor fundamentale ale lucrătorilor, a căror
    aplicare poate fi impusă prin recurgerea la sancțiuni comerciale ca măsură de
    ultimă instanță. Se preconizează că schimburile comerciale bilaterale vor
    crește datorită acestui acord, exporturile anuale ale UE putând atinge 4,5
    miliarde EUR. Investițiile UE în Noua Zeelandă au un potențial de creștere de
    până la 80 %. Acordul poate reduce cu aproximativ 140 de milioane EUR pe
    an taxele vamale pentru întreprinderile din UE, începând cu primul an de
    aplicare.

    Președinta Comisiei Europene,
    Ursula von der Leyen, a declarat: Cred că am ajuns într-un moment istoric pentru
    cooperarea noastră. Putem fi foarte mândri de ceea ce am realizat după patru
    ani de negocieri. Vorbim despre un acord comercial solid și modern, care oferă
    oportunități economice majore companiilor noastre, fermierilor sau consumatorilor
    din ambele părți. Uniunea Europeană este deja al treilea cel mai mare partener
    comercial al Noii Zeelande și, prin acest acord, ar trebui să putem crește
    comerțul dintre noi cu 30%. Este un pas important.

    Astfel vor exista noi oportunități pentru
    întreprinderi prin eliminarea tuturor
    taxelor vamale la exporturile UE către Noua Zeelandă. Pe de altă parte, este
    asigurat un tratament nediscriminatoriu pentru investitorii din UE în Noua
    Zeelandă și viceversa. Totodată, se deschide pieța de servicii din Noua
    Zeelandă în sectoare-cheie precum cele financiare, telecomunicațiile,
    transportul maritim și serviciile de livrare. Tot prin acest acord este îmbunătățit
    accesul întreprinderilor din UE la contractele de achiziții publice pentru
    bunuri, servicii, lucrări și concesiuni de lucrări din Noua Zeelandă. Piața
    achizițiilor publice din Noua Zeelandă valorează aproximativ 60 de miliarde de
    EUR pe an. Fermierii din UE vor avea mult mai multe oportunități de a-și vinde
    produsele în Noua Zeelandă imediat după punerea în aplicare a acordului. Taxele
    vamale vor fi eliminate din prima zi pentru principalele exporturi ale UE, cum
    ar fi carnea de porc, vinul și vinul spumos, ciocolata, produsele zaharoase și
    biscuiții. Pe lângă reducerile tarifare, fermierii din UE vor avea și alte
    avantaje. Acordul va proteja lista completă a vinurilor și băuturilor spirtoase
    din UE (aproape 2 000 de denumiri).



  • Undă verde pentru acordul comercial UE-Noua Zeelandă

    Undă verde pentru acordul comercial UE-Noua Zeelandă


    Negocierile dintre Uniunea Europeană și Noua Zeelandă s-au încheiat în ultima zi a lunii iunie cu succes, iar noul acord va aduce beneficii importante pentru ambele părți. Potrivit, Comisiei Europene, schimburile comerciale bilaterale vor crește cu până la 30%, iar exporturile anuale din spațiul comunitar pot ajunge la o valoare de 4,5 miliarde de euro. Investițiile Uniunii în Noua Zeelandă pot avansa și mai mult, cu un potențial de creștere de până la 80 %, în timp ce taxele vamale pentru întreprinderile din UE, vor scădea anual cu circa 140 de milioane de euro, începând cu primul an de aplicare a acordului.



    Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat: Noua Zeelandă este un partener esențial pentru noi în regiunea indo-pacifică. Acest acord comercial oferă importante perspective pentru întreprinderile, fermierii și consumatorii celor două părți. Acest nou acord între Uniunea Europeană și Noua Zeelandă intervine într-un moment geopolitic important. Democrațiile –așa cum sunt democrațiile noastre – lucrează împreună și oferă avantaje reale cetățenilor.



    Exporturi fără taxe vamale pentru produsele tradiționale ale UE



    Sectorul agricol și cel alimentar sunt printre primele care vor simți beneficiile noului acord comercial. Principalele exporturi ale UE către Noua Zeelandă sunt carnea de porc vinurile, ciocolata și alte produse dulci, iar taxele vamale pentru acestea vor fi eliminate din prima zi a intrării în vigoare a acordului.



    Fermierii europeni vor avea mult mai multe oportunități de a-și vinde produsele în Noua Zeelandă imediat după punerea în aplicare a acordului. Totodată, 163 dintre cele mai renumite produse tradiționale ale UE (indicații geografice), vor fi protejate în Noua Zeelandă. Printre acestea se numără cum ar fi brânzeturile Asiago, Feta, Comté sau Queso Manchego, șunca Istarski pršut sau măslinele Elia Kalamatas. De asemenea, acordul va proteja lista completă a vinurilor și băuturilor spirtoase din UE care conține circa 2.000 de denumiri, inclusiv Polska Wódka, vinurile Rioja și Tokaji sau cele spumante, Champagne și Prosecco.



    Pentru a proteja interesele producătorilor din UE care vând produse agricole sensibile – produse lactate, carne de vită și de oaie, porumb dulce – acordul va permite importuri cu un nivel redus sau zero al taxelor vamale din Noua Zeelandă numai în cantități limitate, prin așa-numitele contingente tarifare.

    Conferința de presă susținută de premierul Noi Zeelande împreună cu președinta Comisiei Europene (video în limba engleză)



    Sprijin pentru micile investițiile întreprinderilor mici în Noua Zeelandă



    Desigur, acordul comercial deschide oportunități pentru toate companiile și industriile europene, pe lângă eliminarea taxelor vamale la exporturile către Noua Zeelandă, acordul va aduce deschiderea pieței de servicii din Noua Zeelandă în sectoare-cheie precum serviciile financiare, telecomunicațiile, transportul maritim și serviciile de livrare.



    Documentul va asigura un tratament nediscriminatoriu pentru investitorii din UE în Noua Zeelandă și viceversa. Întreprinderile mici vor fi sprijinite să exporte mai mult prin intermediul unui capitol dedicat întreprinderilor mici și mijlocii. De asemenea, vor fi reduse cererile de conformitate și procedurile pentru a permite un flux mai rapid al mărfurilor. Acordul aduce și un acces sporit al întreprinderilor din UE la contractele de achiziții publice pentru bunuri, servicii, lucrări și concesiuni de lucrări din Noua Zeelandă.




  • Piața de desfacere britanică post-Brexit

    Piața de desfacere britanică post-Brexit

    Șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și președintele Consiliului
    European, Charles Michel, au semnat, în penultima zi a anului trecut, tratatele
    care reglementează relația Uniunii Europene cu Regatul Unit post-Brexit. Pentru
    ca înțelegerea să intre în vigoare, era nevoie de undă verde din partea
    Parlamentului European, dar Consiliul a aprobat
    aplicarea temporară a acordului până la votul din forul legislativ.


    Daniel Buda, eurodeputat din grupul
    popularilor, explică de ce Parlamentul European a cerut o prelungire a
    perioadei de provizorat:


    În momentul de față discutăm de un acord provizoriu, valabil până în jurul
    datei de 27 februarie. Parlamentul European, prin vocea președintelui David
    Sassoli a cerut prelungirea ceste stări de provizorat până când forul
    legislativ se va putea implica în evaluarea sectorială a cestui acord în așa
    fel încât sectoarele economice să nu aibă de suferit din această perspectivă.
    De altfel, am participat, zilele trecute, la conferința președinților (n.r. de
    comisii) unde s-a discutat despre această temă , mai exact despre Comisiile
    care trebuie să evalueze acest acord,
    fiecare pe domeniul său, dar și să evalueze implementarea acestui acord
    și respectarea clauzelor astfel încât să nu existe perturbări majore ale
    pieței.





    Probleme au apărut, însă, în ceea ce înseamnă transportul comercial dintre
    Uniune și Marea Britanie. Rafturile cu legume și fructe din Regatul Unit sunt
    deseori goale deoarece transporturile de marfă din țările UE sunt întârziate în
    punctele vamale. Mai mult, britanicii încep să resimtă și lipsa forței de
    muncă, în sectorul agricol, subliniază eurodeputatul Daniel Buda:


    Există dificultăți majore în ceea ce privește asigurarea cu legume și
    fructe a Mari Britanii. Firește, acest fapt dăunează într-o oarecare măsură și
    fermierilor din interiorul Uniunii Europene pentru că avem nevoie de o piață de
    desfacere și – dacă se face o paralelă cu embargoul impus Rusiei în urmă cu
    câțiva ani, perioadă în care, practic, nu se puteau exporta produse alimentare
    către Rusia din cauza disputelor cu Ucraina – suntem în aceeași logică acum cu
    Marea Britanie, dar din alte motive, și suntem preocupați de asigurarea unui
    flux continuu de produse, legume fructe și altele, pentru că discută de o piață
    de care noi avem nevoie.

    De altfel, și britanicii resimt, din informațiile pe
    care le avem, faptul că se confruntă cu o lipsă de fructe și legume, pentru că fermierii
    europeni încep să își găsească alte piețe de desfacere, însă britanicii , din
    nefericire, nu au la îndemână prea multe piețe de aprovizionare, mai ales că
    produsele din interiorul Uniunii Europene sunt de foarte bună calitate.
    Aceleași produse sunt în sectorul agricol, spre exemplu, și cu forța de muncă.
    Britanicii nu mai au același aflux de lucrători și sunt probleme care se vor
    resimți mult mai acut când vor intra culturile pe rol, fie că discutăm de fructe legume sau alte plante de acolo.

    Din
    nefericire, acest Brexit nu a folosit nimănui, dăunează tuturor, iar pentru
    noi, ca membri ai Uniunii Europene, suntem preocupați să minimizăm aceste
    efecte și să încercăm ajutăm mai departe și să creăm acele facilități necesare
    pentru producătorii din interiorul Uniunii – indiferent că discutăm de
    producători agricoli sau de oricare alte produse – pentru a avea o piață de
    desfacere.






  • UE – UK la două săptămâni de la divorțul efectiv

    UE – UK la două săptămâni de la divorțul efectiv

    Este un nou început. Cred că este începutul unei relații minunate dintre Regatul Unit și prietenii și aliații noștri din Uniunea Europeană, a declarat premierul britanic, Boris Johnson, la scurta ceremonie în timpul căreia a semnat acordul prin care sunt reglementate relațiile bilaterale după data de 1 ianuarie, când a devenit definitiv divorțul dintre Londra și Bruxelles.

    Vom continua să colaborăm cu Marea Britanie în domeniile de interes reciproc, a dat asigurări și președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pentru care încheierea acordului, în ajun de Crăciun, a fost o miză importantă. Înțelegerea, obținută după zece luni de negocieri adesea obositoare, cuprinde un acord de liber schimb, fără tarife și cote în materie de bunuri, prevederi legate de parteneriatul economic şi social, care acoperă numeroase domenii precum transportul aerian, cel rutier, energia, lupta împotriva schimbărilor climatice sau pescuitul, dar și legate de la cooperarea în materie de cercetare sau securitate.

    În prima zi lucrătoare de după Anul Nou, părea că lucrurile merg în direcția cea bună. Circulația prin Eurotunelul de sub Canalul Mânecii s-a desfăşurat normal, fără nici un incident. În mare parte și pentru că traficul la început de an vehiculelor a fost mai redus, ca urmare a restricţiilor impuse pentru a împiedica răspândirea coronavirusului, dar și pentru că în Marea Britanie, oamenii simpli și companiile și-au făcut stocuri de teama că tranziţia post-Brexit s-ar fi putut încheia fără un acord comercial.

    Câteva zile mai târziu însă, marile companii britanice şi lanţurile de magazine importante au început să descopere birocraţia post-Brexit, motiv serios de nemulțumire. Pentru a exporta în Uniunea Europeană, aceste firme trebuie să depună acum declaraţii vamale. Unul dintre cele mai mari magazine din Marea Britanie, de unde pot fi cumpărate de la produse alimentare până la haine şi mobilă, a avertizat că birocrația vine la pachet cu costuri mai mari pentru toată lumea.

    Nici pescarii scoțieni nu par a fi scutiți de noua birocrație. S-au trezit nevoiți să își oprească o perioadă exporturile de fructe de mare către piaţa europeană. Se tem chiar că afacerile lor ar putea dispărea după introducerea certificatelor de sănătate, a declaraţiilor vamale şi a altor documente care adaugă zile în plus la termenele de livrare şi costuri suplimentare pentru fiecare transport.

    La rândul lor, muzicienii se plâng că, dacă ar avea un turneu de făcut, nu s-ar mai putea deplasa liber. Ar avea nevoie de viză.

    Oricare ar fi problemele apărute deja sau care se vor mai ivi în viitor, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, ține să precizeze: Marea Britanie este acum o țară terță, dar rămâne un partener de încredere și un aliat important. Împărtășim aceleași valori, avem aceleași interese.



  • Reluarea negocierilor privind Brexit

    Reluarea negocierilor privind Brexit

    Uniunea Europeană și Marea Britanie
    au reluat negocierile în încercarea de a depăși divergențele și de a ajunge la
    un acord comercial post-Brexit. Negocierile vor să evite o relație comercială
    bazată pe regulile Organizației Mondiale a Comerțului în cazul în care nu se
    ajunge la un acord. Michel Barnier, negociatorul-șef al Uniunii Europene pentru
    Brexit, a avertizat că timpul este limitat și că rămân divergențe fundamentale,
    dar continuăm să lucrăm pentru a ajunge la un acord.



    Împreună cu Mihai Sebe, expert în
    chestiuni europene, am încercat să rezumăm stadiul actual al discuțiilor Uniunea
    Europeană-Marea Britanie.

    Veștile
    sunt bune dar aș da dovadă de un optimism precaut. În ce sens? Din păcate mai
    avem foarte puțin timp până la sfârșitul anului iar problemele rămase încă în
    discuție sunt probleme complexe a căror rezolvare este încă departe de se
    întrevedea. În primul rând despre ce vorbim? Sunt trei elemente în dispută în
    momentul de față: drepturile privind pescuitul, regulile privind competiția și
    maniera în care un eventual acord privind Brexitul poate fi guvernat după
    ianuarie 2021. De ce astfel de probleme sunt dificil de reconciliat? În
    chestiunea drepturilor privind pescuitul avem pe de-o parte o poziție a
    statelor frontaliere ale Uniunii Europene, mai precis Franța, Olanda și Spania
    care au o serie de rezerve și o serie de obiecții cu privire la restricțiile
    privind pescuitul în apele teritoriale ale Marii Britanii.

    Pe de altă parte,
    guvernul Marii Britanii, la fel, dorește să-și protejeze pescarii locali. Dacă
    acest subiect poate să fie depășit rămâne de văzut cu atât mai mult cu cât el
    vine la pachet cu un alt aspect important., și anume regulile privind
    competiția. Există deja o serie de indicii că cel puțin programul privind
    pescuitul ar putea fi rezolvat în măsrua în care alte state membre ale Uniunii
    Europene ar putea fi mai flexibile cu privire la regulile asupra concurenței
    comerciale.

    Din păcate, situația este agravată în opinia mea de faptul că chiar
    și un eventual acord obținut in extremis va trebui validat de Parlamentul
    European și în funcție de natura acordului validat și de parlamentele statelor
    membre. Astfel că intervalul de timp pentu a rezolva aceste probleme este
    foarte scurt iar riscul de a veni luna ianuarie 2021 fără un acord validat de
    Parlamentul european este important în acest moment.

    Pe de altă parte, nu
    trebuie să fim extrem de pesimiști. Trebuie să realizăm faptul că ambele părți
    au negociatori cu experiență, negociatori raționali, care înțeleg că la
    sfârșitul zilei cea mai bună soluție ar fi un acord între cele două părți.
    Problema, în momentul de față, nu se mai pune între un Brexit fără acord sau un
    Brexit hard sau unul soft ci mai degrabă între un Brexit hard cu un acord sau
    niciun acord cu Uniunea Europeană, deloc, ținând cont de timpul rămas până la
    finalizarea procesului de negociere.


  • Apel pentru un acord cu Marea Britanie în al doisprezecelea ceas

    Apel pentru un acord cu Marea Britanie în al doisprezecelea ceas

    Liderii celor 27 de state membre UE s-au întâlnit joi, la Bruxelles, pentru a discuta despre pandemia de coronavirus, dar și despre relația cu Marea Britanie după ieșirea regatului din UE. Cele două părți ar fi trebuit să ajungă la un acord privind relațiile comerciale de după 1 ianuarie 2021, până la jumătate acestei luni. Deși europenii sperau într-un dialog constructiv în timpul președinției germane a Consiliului UE, negocierile între cele două părți au intrat într-un blocaj.



    Angela Merkel cere compromisuri de ambele părți



    Astfel, Consiliul European constată cu îngrijorare că progresele realizate asupra chestiunilor cheie care interesează Uniunea nu sunt nici acum suficiente pentru ca un acord să fie încheiat”, se menţionează în concluzii summitului .


    “Suntem uniţi şi hotărâţi să ajungem la un acord, dar nu cu orice preţ”, a declarat Charles Michel, președintele Consiliului European.


    La rândul său, negociatorul şef al UE pentru Brexit, Michel Barnier, a declarat că va continua discuţiile cu partea britanică în următoarele săptămâni pentru a ajunge la un acord şi a subliniat ca Uniunea este pregătită să ducă negocierile până în ultimul moment posibil.



    Pentru a depăși impasul negocierilor intrate în prelungiri, Angela Merkel a cerut celor două părți să arate că pot face compromisuri pentru a se ajunge la un acord post-Brexit.


    Am cerut Regatului Unit să rămână deschis compromisurilor. Desigur, asta înseamnă că şi noi trebuie să acceptăm compromisuri”, chiar dacă fiecare parte are liniile sale roşii”, a declarat Merkel în cadrul reuniunii de la Bruxelles.



    Boris Johnson: Pregătiți-vă pentru o ieșire fără acord



    De cealaltă parte, Marea Britanie se pregătește de o relație fără acord cu Uniunea, după cum a declarat, vineri premierul Boris Johnson: Am tras concluzia că trebuie să ne pregătim pentru 1 ianuarie cu aranjamente mai degrabă de genul celor cu Australia, bazate pe principiile comerţului liber global. Dacă nu va exista o schimbare fundamentală de abordare din partea UE, vom merge către soluţia australiană. Şi trebuie să o facem cu mare încredere.”



    Liderul britanic le-a transmis principalelor categorii afectate de lipsa unei înțelegeri să fie gata pentru schimbare: A sosit momentul pentru mediul nostru de afaceri să se pregătească, pentru transportatori să se pregătească şi pentru călători să se pregătească.”



    Relația dintre UE și Marea Britanie suferă deoarece Bruxellesul doreşte un acord extins care să cuprindă şi norme ale UE privind concurenţa, mediul sau fiscalitatea, în timp ce Londra doreşte doar un acord clasic de liber schimb, după modelul celui încheiat de UE cu Canada. Un alt impediment este pescuitul, deoarece Marea Britanie nu este de acord să menţină accesului pescarilor europeni în apele sale.


  • Reașezarea relațiilor UE cu India și cu statele din Asia de sud-est

    Reașezarea relațiilor UE cu India și cu statele din Asia de sud-est

    Uniunea Europeană face eforturi pentru a îmbunătăți acordurile de cooperare
    cu statele asiatice, în contextul reașezării relațiilor comerciale cu China, ca
    urmare a efectelor provocate de pandemia de COVID-19. Un demers în acest sens
    este și summit-ul UE-India, organizat săptămâna trecută, prin videoconferință.


    Despre progresele pe care Uniunea le poate realiza în relația cu India vorbește
    Iuliu Winkler, vicepreședintele Comisiei pentru comerț internațional a
    Parlamentului European:



    Dacă ne uităm la topul celor zece parteneri comerciali ai
    Uniunii și găsim India pe locul 10 al acestui clasament, ne dăm seama că este
    partenerul cu cel mai mare potențial de creștere. Avem o relație bilaterală în
    domeniul comerțului cu bunuri în valoare de circa 80 de miliarde de euro în
    anul 2019. Această cifră este de șapte ori mai mică decât cea a comerțului cu
    China ceea ce ne arată foarte clar că există loc pentru creștere. În anul 2007,
    UE și India au început negocierea unui acord de liber schimb, dar
    discuțiile au mers foarte greu și chiar au fost suspendate în 2013, pur și
    simplu din lipsa unui progres real al negocierilor.

    Criza economică indusă de
    pandemie cred că este un moment interesant care ar putea să permită reluarea
    unor relații mai concrete și mai consistente. Pandemia ne-a arătat nouă, celor
    din Uniunea Europeană, că este nevoie de diversificarea lanțului de
    aprovizionare, iar faptul că suntem prea dependenți de China, o dependență de-a
    dreptul periculoasă, constituie o vulnerabilitate care trebuie diminuată. Una
    dintre căile diminuării acestei vulnerabilități ar fi o intensificarea a
    relației comerciale și de investiții cu partenerii noștri din India.

    Ca
    vicepreședinte al Comisiei pentru comerț internațional, cred că una dintre
    metodele prin care am putea relua negocierile este de a primi un mandat și de a
    negocia un acord de investiții în primă fază, iar apoi, pe viitor, să avem și
    un acord bilateral de comerț. Din păcate, nu cred că în acest moment există
    voință pentru aceste negocieri, în contextul politicii interne din India.





    Bruxelles-ul își dorește să stabilească relații comerciale mai strânse cu
    țările care fac parte din Asociația națiunilor din sud-estul Asiei, dovadă
    fiind noul acord încheiat cu Republica Vietnam. Din nou, Iuliu Winkler:


    În Asia de Sud-est, este clar că Uniunea Europeană are interesul de a
    impulsiona negocierile cu ASEAN (n.r. Asociația națiunilor din sud-estul
    Asiei), ca un partener regional, dar și cu fiecare dintre statele membre ale
    ASEAN.

    În această vară, începe implementarea acordului de liber schimb și a
    acordului de investiții cu Vietnam, un partener important și plin de potențial
    pentru UE. În același timp, este și o variantă pentru reducerea dependenței
    unilaterale de China, în general ASEAN ne oferă asemenea variante, de aceea
    prioritatea noastră regională trebuie să fie dialogul cu aceste state, în
    paralel cu reașezarea relației economice și comerciale cu China.


  • Negocierile post-Brexit bat pasul pe loc

    Negocierile post-Brexit bat pasul pe loc

    Noua rundă de negocieri între Londra şi Bruxelles privind relațiile post-Brexit între Regatul Unit și UE s-a încheiat fără progrese semnificative, potrivit mesajelor transmise de cei doi șefii ai echipelor de negociere, David Frost, din partea Marii Britanii și Michel Barnier, reprezentantul Uniunii, relatează agenția Reuters, citată de Agerpres.



    Progresele rămân limitate, dar discuțiile noastre s-au purtat într-un ton pozitiv, a transmis David Frost după întâlnirea de vineri. Ne apropiem de limitele a ceea ce putem obține în formatul negocierilor la distanță. Dacă vrem să facem progrese, atunci este clar că trebuie să intensificăm şi să accelerăm lucrul”, a mai precizat britanicul despre discuțiile purtate prin videoconferință din cauza pandemiei de coronavirus.



    Micehl Barnier: “Nu putem continua așa la nesfârșit”



    Michel Barnier și-a exprimat nemulțumirea față de lipsa progreselor în cadrul unei teleconferințe de presă: “Săptămâna aceasta nu am avut zone semnificative de progres. Nu putem continua așa la nesfârșit.”



    Negociatorul-șef al Uniunii Europene a reiterat propunerea blocului comunitar de prelungire a perioadei de tranziție post-Brexit dincolo de data de 31 decembrie, însă premierul britanic, Boris Johnson, și-a exprimat în repetate dorința de a nu prelungi perioada de tranziție, considerând termenul suficient pentru a ajunge la un acord de liber schimb.



    Europenii speră la un acord extins care să cuprindă şi norme ale UE privind concurenţa, mediul sau fiscalitatea, în timp ce britanicii doresc doar un acord clasic de liber schimb, asemănător celui încheiat de UE cu Canada.



    Marea Britanie este dispusă să facă eforturile necesare pentru a se ajunge la o înţelegere cu UE cel puţin asupra liniilor generale ale unui acord echilibrat”, a subliniat David Frost.



    Pescuitul, motiv de dispută între UE și Marea Britanie



    Acordul dorit de britanici are trebui să țină cont de cele două principale subiecte de divergenţă: refuzul Regatului Unit de a se alinia normelor UE (aşa-numitul level playing field” cerut de Bruxelles) şi poziţia Marii Britanii privind dosarul pescuitului.


    Bruxelles-ul vrea ca acordul comercial cu Marea Britanie să includă accesul pentru pescarii europeni în apele britanice, în aceleaşi condiţii ca şi până acum, cerinţă cu care reprezentanţii sectorului britanic de pescuit nu sunt de acord.



    Cele două tabere își pun acum speranţele pentru ieșirea din acest blocaj în întâlnirile pe care premierul britanic Boris Johnson le va avea la sfârşitul lunii cu preşedinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen şi cu preşedintele Consiliului European Charles Michel.



    Premierul britanic Boris Johnson a declarat miercuri că indiferent dacă va exista sau nu un acord Regatul Unit va părăsi piaţa unică europeană şi uniunea vamală europeană şi a cerut mediului de afaceri să se pregătească pentru aceasta.


  • UE către UK: negociem, dar nu renunțăm la standarde

    UE către UK: negociem, dar nu renunțăm la standarde

    Mandatul echipei care va negocia viitorul parteneriat cu Marea Britanie a fost discutat în cadrul Parlamentului European, cu participarea președinției croate a Consiliului și a președintelui Comisiei, Ursula von der Leyen. Parteneriatul implică și un acord de liber schimb, ce ar trebui negociat până la sfârșitul anului, însă nu este foarte clar ce anume își dorește guvernul britanic, dat fiind că la Londra s-a vorbit atât despre un acord după modelul celui cu Canada, cât și despre o relație similară cu cea pe care o are blocul cu Australia, cu care se fac schimburi în baza reglementărilor Organizației Mondiale a Comerțului.


    Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a atras atenția că oferta făcută Marii Britanii de Uniunea Europeană este una fără precedent: zero tarife și niciun fel de cote pentru accesul la piața comună a statelor UE, care au împreună o populație de 440 de milioane de persoane. În schimbul unui astfel de acord, Bruxellesul cere garanții privind competiția corectă, protejarea standardelor sociale, de mediu și ale consumatorilor, precum și un mediu concurențial echitabil. Negociatorii europeni au, însă, mandat să discute și alte variante de acord de liber schimb pe care și le-ar dori Londra, modele care nu vor asigura un acces așa de amplu la piața comună. Standardele europene sunt, însă, non-negociabile, a subliniat Ursula von der Leyen:

    Suntem gata să luăm în discuție toate modelele de acorduri de liber schimb. Dar toate aceste modele, indiferent care va fi ales, au un lucru în comun: vin nu doar cu drepturi, ci și cu obligații pentru ambele părți. Să luăm, de pildă, modelul acordului cu Canada – acesta fiind un model la care s-a referit premierul Johnson. Bineînțeles că acordul elimină tarifele pentru o gamă largă de produse – dar nu pentru toate. Bineînțeles că acordul nostru cu Canada elimină majoritatea cotelor, dar cu siguranță nu le elimină pe toate. De exemplu, încă sunt cote pentru vită și porumb dulce. Și, bineînțeles: încă avem standardele noastre, iar acestea trebuie respectate.

    Negocierile dintre Uniunea Europeană și Marea Britanie vor trebui să țină cont, între altele, de chestiuni legate de cooperarea militară și lupta împotriva terorismului, mediu, cercetare, educație sau drepturile cetățenilor europeni aflați pe teritoriul Marii Britanii.


  • Relația cu Marea Britanie după Brexit

    Relația cu Marea Britanie după Brexit

    Marea Britanie a
    părăsit Uniunea Europeană la 31 ianuarie, dar discuțiile privind viitoarele relații între cele două entități
    sunt la început. Eugen Tomac, eurodeputat din grupul popularilor și
    președintele PMP, speră ca britanicii se vor întoarce în familia europeană,
    însă își manifestă îngrijorarea față de actuala abordare a executivului de la
    Londra:


    Această despărțire a Marii Britanii de UE să fie de
    scurtă durată pentru că britanicii sunt europeni, sunt parte a Europei și au avut
    un rol extrem de important în consolidarea Uniunii Europene. Tocmai de aceea,
    trăiesc cu acest sentiment că vor exista premize politice potrivite care să încurajeze
    revenirea Marii Britanii în Uniunea Europeană. O consider o despărțire
    temporară pentru că nu a există o miză majoră, ci doar o conjunctură politică nefericită
    care a dus Marea Britanie, democrația-simbol pentru europeni în această
    situație, și iată, pentru că respectă decizia cetățenilor, au pus în aplicare
    rezultatul referendumului.


    Ceea ce îmi doresc cel mai mult este ca, în această
    perioadă de negociere de un an de zile, Comisia să aibă capacitatea necesară și
    forța de a negocia cu Londra un acord
    care să le permită tuturor
    cetățenilor europeni să beneficieze de același drepturi pe care le au și în
    prezent. Președinta Comisiei a anunțat că pleacă de la principiul
    reciprocității, UE este deschisă, însă acest lucru legat de statutul
    cetățenilor europeni, legat de schimburile comerciale și alte chestiuni ce țin
    de accesul pe piața Uniunii Europene trebuie să desfășoare plecând de la
    principiul reciprocității. Dacă aceste lucruri se vor respecta, negocierile vor
    fi mult mai simple, dar dacă vor exista abordări politice extrem de egoiste din
    partea guvernului de la Londra, atunci riscăm să avem parte de un acord extrem
    de dur cu efecte imediat și, din nefericire, aceste efecte pot afecta în primul
    rând cetățenii Uniunii Europene care se află în Marea Britanie și, implicit,
    cetățenii români. Dar plecăm de la premiza că, totuși, clasa politică britanică
    are o înaltă cultură politică în ceea ce privește adaptarea la realități și se
    va negocia un acord care nu îi va afecta pe cetățenii UE.



    Îngrijorările privind
    relațiile cu Marea Britanie sunt cât se poate de motivate. Recent, premierul britanic Boris Johnson a declarat
    că ar opta mai degrabă pentru un acord de liber schimb asemănător celui
    încheiat de UE și Canada, în timp ce oficialii UE consideră că trebuie păstrate
    regulile stabilite pentru piața internă a blocului comunitar. Prima rundă de
    negocieri între cele 27 de state membre UE și Regatul Unit vor debuta în luna
    martie.


  • UE27. Ce urmează?

    UE27. Ce urmează?

    Ecuaţia relaţiilor dintre Londra şi
    Bruxelles a devenit una cu multe necunoscute odată cu părăsirea Uniunii
    Europene de către Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, după 47
    de ani de apartenenţă. E un moment interesant şi critic în acelaşi timp, pentru
    că el deschide un anumit tip de evoluţie şi pentru construcţia europeană, a
    apreciat, la Radio România, ambasadorul român în Regatul Unit, Dan Mihalache:


    Până la urmă este o premieră
    absolută, este prima ţară care părăseşte UE, după foarte mulţi ani, un demers
    cu foarte multe necunoscute despre ceea ce se va întampla cu Marea Britanie,
    dar şi ceea ce se va întâmpla, pe de altă parte, cu viitorul UE. Sunt
    necunoscute care ţin de foarte, foarte multe lucruri, de la statutul
    cetăţenilor şi până la chestiuni de detaliu care privesc, nu ştiu, cum circulă
    avioanele, care e nivelul de taxare. Sunt mii de fire care, de-a lungul anilor,
    au legat Marea Britanie nu doar din punct de vedere legislativ de UE. Iar desfacerea
    şi refacerea acestor fire va fi un proces complex care va trebui urmărit. E,
    dacă vreţi, o aventură istorică, prima mare aventură istorică a acestui secol.
    Iar aceasta schimbă foarte, foarte multe lucruri în raport cu ceea ce percepeam
    noi ca o lume cu o direcţie extrem de stabilă, legată de UE, legată de
    extindere, legată de consolidarea Uniunii Europene. Iată că o ţară a ales un
    drum separat.


    Perioada de tranziţie a început la 1 februarie 2020 şi va
    dura 11 luni, putând fi prelungită o singură dată cu un an sau doi. UE poate
    oferi Londrei un acord comercial ”extrem de ambiţios”, care să includă tarife
    şi cote zero, dar şi multe servicii, cu condiţia, însă, ca Regatul Unit să
    respecte acum şi în viitor standardele UE, a anunţat, la scurt timp, negociatorul-şef
    pentru Brexit al blocului comunitar, Michel Barnier. La Londra, premierul Boris
    Johnson spune, în acelaşi timp, că nu va accepta ca Bruxelles-ul să
    condiţioneze încheierea unui acord de respectarea regulilor europene, la fel
    cum nici UE nu trebuie să fie obligată să respecte regulile britanice. În
    primul său discurs de după Brexit, Boris Johnson a vorbit despre ocazia pe care
    o are Marea Britanie de a redeveni un promotor al comerţului liber. El a
    menţionat noile acorduri comerciale pe care doreşte să le încheie cu ţările din
    Commonwealth şi cu Statele Unite, negocierile urmând să înceapă chiar din acest
    an.


    Analistul economic Constantin Rudniţchi atrage atenţia că situaţia nu este
    una tocmai simplă şi că urmează un proces destul de dur, de pragmatic, în care
    fiecare dintre părţi va încerca să aibă un tip de beneficiu sau să impună un
    tip de abordare economică:


    Ceea
    ce ştim este că se va trece la negocierea unui acord comercial. Analiştii străini spun că se intră într-un
    teritoriu al necunoscutului, într-o zonă crepusculară. Ştim doar că se va negocia, încep negocierile pe acordul comercial, dar
    nu ştim când se vor termina. Sigur că avem nişte repere. Primul reper este că
    toată lumea şi-ar dori un acord de taxe zero, adică să nu existe taxe vamale,
    nici bariere tarifare sau netarifare între cele două zone, dar să vedem dacă
    este posibil. Sunt mulţi analişti care spun că acest lucru este foarte greu de
    realizat.

    De ce? Pentru că, pe de o parte, Uniunea Europeană îşi propune un tip
    de integrare mai adâncă, o integrare pe care Marea Britanie înţelegem că a
    respins-o, îşi propune un foarte ambţios pact pe energie şi pe mediu, un
    green deal care va aduce costuri în UE. Şi atunci sigur că n-ai cum
    să nu ţii cont de aceste costuri în raport cu celelalte zone economice ale
    lumii. Va fi o problemă în ceea ce priveşte
    libertatea forţei de muncă înspre Marea Britanie, şi atunci va trebui să vedem
    care este abordarea europeană şi cea britanică din acest punct de vedere. Adică
    dacă se va merge cu un pachet comun – libertatea de mişcare a capitalurilor, a
    mărfurilor şi a forţei de muncă – s-ar putea să fie o mare problemă, britanicii
    încercând să găsească nişte soluţii, să pună nişte filtre apropo de cei care
    merg să lucreze acolo.


    Cu toţii avem de pierdut în urma Brexitului, fie că
    vorbim de pierderi financiare – Marea Britanie fiind un contributor important
    la bugetul UE, fie că vorbim, pur şi simplu, de pierderi de prestigiu,
    consideră doctorul Mihai Sebe, de la Institutul
    European din România:


    Să nu
    uităm că Marea Britanie joacă un rol important pe plan militar, iar dacă este
    să discutăm de prezenţa academică, putem spune că după Brexit nici o
    universitate din UE nu va mai fi în top 25 universităţi. La fel, chiar dacă
    este prezentată de o parte a clasei politice ca fiind o mişcare triumfalistă,
    putem spune, simplificând, că ieşirea Marii Britanii din UE prezintă poate
    apogeul unei perioade îndelungate de pierdere a prestigiului Marii Britanii pe
    scena internaţională.


    Un proces început, putem spune, chiar după Primul
    Război Mondial, prin retragerea treptată de pe scena globală în favoarea altor
    actori importanţi, adaugă Mihai Sebe.

  • Încă un pas spre Brexit. Comisia şi Consiliul au semnat acordul

    Încă un pas spre Brexit. Comisia şi Consiliul au semnat acordul

    Mai sunt doar trei zile până la separarea oficială a Marii Britanii de Uniunea Europeană şi forurile comunitare mai au câţiva paşi procedurali de făcut.

    Acordul privind BREXIT-ul a devenit deja lege în Regatul Unit, după ce Regina Elisabeta a II-a şi-a dat acordul asupra textului care reglementează modalităţile separării după 47 de ani de apartenenţă a Marii Britanii la Uniunea Europeană.

    Documentul a fost semnat, de asemenea, de preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, şi preşedintele Consiliului European, Charles Michel, şi parafat de către premierul Boris Johnson.

    Parlamentul European va fi ultima instanţă care se va pronunţa cu privire la acord. Eurodeputaţii membri ai Comisiei pentru afaceri constituţionale au recomandat cu o foarte largă majoritate aprobarea textului în sesiunea plenară de mâine. Diplomaţii statelor membre ale Uniunii îl vor aproba a doua zi în scris şi aceasta va fi ultima etapă a procedurii care va asigura retragerea ordonată a Marii Britanii din blocul comunitar în 31 ianuarie la miezul nopţii. Documentul original va fi păstrat în arhivele Uniunii, alături de alte tratate internaţionale, iar Londra va primi copii.

    Separarea oficială este însoţită de o perioadă de tranziţie până la sfârşitul anului 2020. Regatul Unit va continua să aplice reglementările Uniunii Europene în această perioadă, fără a lua parte totuşi la deciziile comunitare. Aceasta va asigura o retragere calmă, iar cele două părţi vor avea la dispoziţie 11 luni să-şi negocieze viitoarea relaţie, în special un acord comercial. Oficialii ambelor părţi consideră, însă, că obiectivul este extrem de ambiţios întru-un timp atât de scurt.

    Dacă anul 2020 se încheie fără o înţelegere, Marea Britanie va rupe legăturile cu uriaşa piaţă unică a Uniunii Europene, fără acorduri ulterioare pentru protejarea locurilor de muncă şi a comerţului de ambele părţi.

    Între timp, Uniunea Europeană a numit deja un prim ambasador în Marea Britanie, care îşi va prelua funcţia începând cu 1 februarie, la o zi după Brexit. Portughezul Joao Vale de Almeida, fost ambasador al Uniunii în Statele Unite, va conduce delegaţia ce va reprezenta forul comunitar în Regatul Unit.