Tag: acord stand-by

  • Jurnal românesc – 30.11.2016

    Jurnal românesc – 30.11.2016

    România trebuie să plătească peste 1,26
    miliarde de euro, în 2017, către Uniunea Europeană şi Banca Mondială, din
    împrumutul stand-by contractat în 2009, potrivit datelor Ministerului de
    Finante. Din această sumă, 1,15 miliarde de euro reprezintă rate de capital,
    iar restul dobânzi şi comisioane. Peste 1,25 miliarde de euro urmează să fie
    rambursate UE şi doar 9 milioane de euro Băncii Mondiale. În acest an, România
    a plătit 113 milioane de euro către UE şi Banca Mondială, sub formă de dobânzi
    şi comisioane. Cea mai mare
    parte a sumei a fost rambursată tot către Uniunea Europeană. România mai are de
    achitat, până în 2023, peste 4,77 miliarde de euro către cele doua
    instituţii.




    Aproximativ 2,5 milioane de români au emigrat pe
    perioadă îndelungată din ţară şi alţi circa 500.000 au plecat pe termen scurt
    în alte ţări în ultimul deceniu. Potrivit Ziarului Financiar, mirajul
    salariilor mari, dar şi lipsa locurilor de muncă din ţară au determinat
    populaţia cu vârstă de muncă să părăsească ţara, iar consecinţele au fost atât
    pozitive, cât şi negative. Printre efectele negative ale migraţiei sunt
    amintite problemele legate de situaţia copiilor rămaşi singuri acasă pentru că
    părinţii le-au plecat la muncă în străinătate sau creşterea numărului
    divorţurilor în zonele în care s-au înregistrat plecări masive ale
    locuitorilor. Ca efect pozitiv, de cealaltă parte, e menţionat faptul că, din
    2006 până în 2015, românii din străinătate au trimis acasă peste 52 de miliarde
    de euro, cu mult peste nivelul investi­ţiilor străine din aceeaşi perioadă (de
    circa 41 de miliarde de euro în ultimii zece ani).




    Delta Dunării, cu cele peste 5.400
    specii de plante şi animale pe care le găzduieşte, este a treia zonă a planetei
    în ceea ce priveşte diversitatea biologică după Marea Barieră de Corali şi
    Arhipeleagul Galapagos. Delta Dunării are o suprafaţă de aproape 4.200 de km2
    şi se întinde pe teritoriul a două ţări vecine, România (82%) şi Ucraina (18%),
    fiind a treia deltă a Europei după Delta Volgăi şi Delta Kubanului. Rezervaţia
    biosferei Delta Dunării a fost inclusă, la începutul anilor ’90, în patrimoniul
    UNESCO.




    Agenţia Naţională de Presă lansează miercuri, la
    sediul Organizaţiei Naţiunilor Unite din New York, primul Facebook Messenger
    NewsBot din România – AGERPRES NewsBot, precum şi documentarul video
    Tărâmul dintre ape, o poveste despre Delta Dunării. NewsBot,disponibil
    începând cu data de 1 decembrie, îi ajută pe utilizatorii de Facebook să
    identifice cele mai importante ştiri ale agenţiei româneşti într-un mod uşor,
    interactiv şi practic. AGERPRES NewsBot este parte a proiectului AGERPRES
    Innovation Lab, o iniţiativă a Agenţiei Naţionale de Presă care vizează
    testarea şi implementarea celor mai noi tehnici de producţie şi distribuţie media
    la nivel naţional şi internaţional.




    Magiunul din prune Topoloveni
    depăşeşte graniţele ţării şi ale Uniunii Europene şi arborează steagul României
    la World Trade Centre în Dubai, unde va reprezenta cu mândrie tradiţia
    gastronomică românească, în perioada 29 noiembrie – 1 decembrie, la expoziţia
    internaţională Menope, cel mai amplu eveniment din Orientul Mijlociu dedicat
    produselor organice. Magiunul de Topoloveni participă la această expoziţie ca
    parte a programului de promovare cu fonduri europene ‘I love European Fine Foods’, care a fost accesat de Sonimpex
    Topoloveni pentru primul produs românesc recunoscut la nivelul UE pentru
    respectarea tradiţiei, pentru unicitate şi autenticitate, prin acordarea
    Indicaţiei Geografice Protejate. Pe lângă această recunoaştere europeană a
    calităţii, Magiunul din prune Topoloveni deţine şi o certificare HALAL, primită
    de la Mufiatul Cultului Musulman în România, dar şi două din maximum trei stele
    Michelin oferite de Institutul International pentru Gust şi Calitate din
    Bruxelles.

  • Cu sau fără FMI?

    Cu sau fără FMI?

    Economia românească a corectat, în mare parte, dezechilibrele interne şi externe, prin intermediul unui mix de politici macroeconomice solide, dar e, încă, vulnerabilă la şocuri externe — au conchis experţii internaţionali la sfârşitul misiunii de evaluare. Emisarii FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale s-au aflat la Bucureşti până pe 10 februarie, pentru a examina aplicarea acordului stand-by preventiv, ce se încheie în toamnă şi are o valoare de circa două miliarde de euro.



    Autorităţile române n-au accesat, până acum, fonduri în contul acestui acord şi nu sunt puţine vocile din Guvern care apreciază că prelungirea lui n-ar mai avea rost. Problema ar putea fi tranşată în aprilie, când delegaţia creditorilor va reveni la Bucureşti şi când, susţine premierul Victor Ponta, se vor relua şi discuţiile asupra celor două diferende majore dintre părţi: creşterea preţului pentru gazele naturale şi restructurarea industriilor producătoare de energie pe cărbune.


    Victor Ponta: Sunt multe lucruri pe care partenerii noştri internaţionali le-au apreciat ca fiind realizate. În 2014, produsul intern brut a revenit la nivelul anterior crizei, iar momentul de creştere se consolidează. Consumul privat şi exporturile puternice au susţinut relansarea economică. Important este ca prin toate măsurile pe care le adoptăm în continuare, să păstrăm această direcţie, şi Codul fiscal, şi creşterea absorbţiei de fonduri europene, şi îndepărtarea tuturor barierelor birocratice ne ajută în acest sens. Avem acord cu instituţiile internaţionale. Vreau să-l finalizăm cu bine. Nu am semnat ieri scrisoarea de intenţie pe două lucruri pe care trebuie să le negociem mai bine şi să le gândim în interesul celor care ne-au ales şi ne-au trimis aici, la guvernare. În primul rând, preţul gazelor la consumatorii casnici. Vreau să fim siguri, pe de o parte, că este necesar să mărim preţurile, în condiţiile în care preţurile mondiale la energie au scăzut şi în al doilea rând, că sunt suportabile, pentru că altfel, în noiembrie – decembrie, o să ne trezim că şi oamenii şi CET-urile nu pot să-şi plătească facturile. Al doilea lucru, eu cred că România are nevoie de energie electrică produsă pe cărbune. Povestea asta cu să închidem minele şi centralele pe cărbune este o poveste veche. Cred că de prin anii 96- 97 tot trebuie să închidem. Or, eu zic că nu trebuie să închidem. Eu zic că trebuie să avem energie şi hidro, şi nucleară, şi regenerabile şi cărbune, dar cu restructurările şi cu eficientizarea, şi cu investiţiile în mediu necesare.”



    Între agenţii economici de pe lista neagră a creditorilor figurează şi Complexul Energetic Oltenia, care include exploatări de lignit şi termocentralele ce pot asigura peste 40% din necesarul de energie electrică al României. Consilier al premierului şi el însuşi fost ministru în precedentele guvernări de stânga, Ionel Blănculescu insistă asupra obligaţiei Executivului social-democrat de a-şi proteja cetăţenii: Sunt argumente foarte clare. FMI trebuie să înţeleagă că cei 26.000 de salariaţi, care pe orizontala economiei asigură, poate, alţi 40 – 50.000 de salariaţi din zona de stat, nu pot fi trimişi peste noapte acasă, nu pot fi închise peste noapte aceste entităţi şi că, într-adevăr, ceea ce premierul a sugerat, şi anume un program raţional de restructurare, de eficientizare, cu un management mai performant al acestor instituţii, dar, în timp, reprezintă o rezolvare. Iar pe de altă parte, la al doilea element de disensiune, şi anume preţul la gaze naturale pentru, în special, consumatorul casnic şi pentru CET-uri, într-adevăr, şi aici cred că graba strică treaba şi nu cred că trebuie, pe fondul reducerii imense la nivel internaţionalal preţului la aceste resurse, România să grăbească şi să schimbe total trendul în ceea ce priveşte creşterea acestor preţuri. Până la urmă, şi populaţia României trebuie să se bucure o perioadă, cât va fi, de acest trend de descreştere a preţurilor la tot ce înseamnă gaze, ţiţei, petrol.”



    Analistul economic Radu Soviani apreciază că urmează două luni de nesiguranţă, înainte ca părţile să tranşeze dilema prelungirii sau nu a acordului României cu FMI: Din punctul meu de vedere, faptul că nu există o scrisoare prin care Fondul Monetar Internaţional să constate că România şi-a îndeplinit angajamentele asumate reprezintă o formă de incertitudine pentru perioada următoare. Ce înseamnă această incertitudine? Înseamnă că în acest moment Fondul Monetar Internaţional nu are certitudinea unor lucruri negative, fapt pentru care acordul de facto nu este declarat deraiat, deşi el este deraiat, iar pe de altă parte pentru Guvernul României înseamnă că nu are certitudinea lucrurilor pozitive. Şi atunci avem o stare de aşteptare până în luna aprilie şi în luna aprilie vom vedea în ce sfere se vor materializa necunoscutele.”



    Preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru, spune că opiniile exprimate de experţii FMI asupra complexurilor energetice scot în evidenţă o problemă mai amplă, care afectează de mult timp dezvoltarea economică a României: lipsa de eficienţă a companiilor cu capital de stat.



    Iar în numele opoziţiei liberale, fostul ministru de Finanţe Gheorghe Ialomiţianu se declară convins că lipsa unei scrisori de intenţie ar fi proba că actualul guvern n-a făcut nimic din ceea ce s-a angajat.”

  • FMI, din nou la Bucureşti

    FMI, din nou la Bucureşti

    O misiune a Fondului Monetar Internaţional, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale evaluează la Bucureşti, în următoarele două săptămâni, cel mai recent acord stand-by încheiat cu România. Boardul FMI a aprobat, în septembrie anul trecut, scrisoarea de intenţie transmisă de autorităţile române pentru încheierea acestui aranjament de tip preventiv în valoare de aproximativ două miliarde de euro, pentru o perioadă de doi ani, la care se adaugă alte două miliarde de euro de la Comisia Europeană.



    Este al zecelea acord încheiat de România cu FMI în ultimii 23 de ani. El expiră la jumătatea anului viitor şi, spune ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, acest contract de stabilitate, care asigură o ancoră, este cu siguranţă ultimul cu aceste instituţii creditoare. Evoluţia indicatorilor macroeconomici şi în special echilibrul bugetar se află în centrul discuţiilor, în condiţiile în care încasările bugetare nu se ridică la nivelul anticipat, iar guvernul intenţionează să implementeze o serie de măsuri care vor afecta negativ tocmai veniturile la buget.



    Între acestea se numără şi intenţia ministrului finanţelor Ioana Petrescu de reducere a contribuţiilor de asigurări sociale cu 5% şi, potrivit analistului economic Aurelian Dochia, executivul trebuie să-i convingă pe reprezentanţii creditorilor internaţionali că există resurse pentru a lua această măsură de la 1 iulie:


    Deşi indicatorii de performanţă macroeconomică au fost foarte buni, mai ales în ceea ce priveşte creşterea economică, este oarecum surprinzător că aceasta nu s-a reflectat corespunzător şi în veniturile bugetului şi probabil că aici va fi un punct important de discuţie pentru echipa de la FMI. Legat de aceasta, probabil că şi propunerile guvernului de modificare a fiscalităţii şi de reducere a CAS ar putea să fie puse pe masă, iar argumentele, fără îndoială, că trebuie să fie foarte bine formulate pentru a convinge FMI că o reducere a CAS nu riscă să dezechilibreze construcţia bugetară şi să ne împingă către un deficit bugetar, la sfârşitul anului, mult peste ţintele agreate.”



    Potrivit ministrului Petrescu, reducerea CAS pentru angajatori va îmbunătăţi mediul de afaceri, va reduce povara fiscală pentru angajatorii corecţi şi ar putea conduce la crearea de noi locuri de muncă, în urma scăderii angajărilor la negru. Se estimează că pierderile la buget prin aplicarea acestei măsuri se vor ridica pe trimestrul II la peste două miliarde şi jumătate de lei, însă executivul se ateaptă şi la efecte pozitive asupra bugetului, de aproape un miliard, atât din creşterea economică suplimentară, cât şi din taxele aferente locurilor de muncă trecute din piaţa neagră în zona fiscalizată.

  • FMI confirmă evoluţia României

    FMI confirmă evoluţia României

    De-a lungul anilor, România a apelat, când a avut nevoie, la programele de împrumut ale Fondului Monetar Internaţional. Ultimul acord stand-by a fost parafat în primăvara anului 2011, în continuarea celui început în 2009, şi trebuia să se încheie, anul acesta, în martie. Insă board-ul FMI a aprobat cererea autorităţilor de la Bucuresti de extindere cu trei luni a acordului, până la sfârşitul lui iunie, astfel încât Guvernul să aibă timp să reducă arieratele şi să adopte măsuri de îmbunătăţire a managementului companiilor de stat.



    Miercuri, instituţia financiara a avizat ultimele două evaluări ale acordului cu România. Astfel, Fondul pune la dispoziţia ţării şi ultima tranşă din acord, în valoare de 520 de milioane de euro. De menţionat ca acordul stand-by de cinci miliarde de euro este de tip preventiv, iar Bucurestiul nu a apelat, până acum, la aceste fonduri.



    România a încheiat cu succes cel de al doilea acord Stand-by cu Fondul Monetar Internaţional, dar creşterea este slabă şi riscurile pentru economie încă există, a afirmat directorul adjunct al FMI, Nemat Shafik. Ea a atras atentia ca reformele structurale sunt critice pentru realizarea potenţialului de creştere al României şi pentru crearea de locuri de muncă, iar continuarea disciplinei financiare este esenţială pentru stabilitatea macroeconomica. In acelaşi timp, Fondul Monetar International aminteşte că ajustarea fiscală semnficativă de după 2009 a permis României să iasă, în iunie, din procedura de deficit excesiv a UE.



    Fondul a constatat îndeplinirea tuturor ţintelor importante, a afirmat ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, care a subliniat ca este un semnal care vine într-un moment foarte bun pe piaţa internaţională, un semnal de care România avea nevoie.



    Printre tintele prevăzute în acordul stand-by cu Fondul s-au numarat reducerea arieratelor bugetului de stat, precum si privatizarea CFR Marfa, una dintre companiile de stat cu mari pierderi şi datorii. Odată încheiat ultimul acord cu FMI, autoritatile de la Bucuresti se gandesc la parafarea unei alte înţelegeri.



    Fostul reprezentant al României la FMI, Mihai Tănăsescu, în prezent vicepreşedinte al Băncii Europene de Investiţii, consideră că o noua înţelegere cu FMI este în avantajul ţării: Eu sunt convins că un nou parteneriat cu FMI este o ancoră de stabilitate pentru economia României şi este un lucru care poate să conducă la o accelerare a reformelor structurale.



    Ministrul Finanţelor, Daniel Chiţoiu, a anunţat ca autorităţile romnane îi vor contacta, în iulie, pe reprezentanţii instituţiei financiare internaţionale pentru a stabili data vizitei în România pentru incheierea unui nou acord.