Tag: acte necesare

  • Înscrierea cetăţenilor străini la studii universitare

    Înscrierea cetăţenilor străini la studii universitare

    De la început, amintim că cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene au acces la toate formele şi nivelurile de învăţământ din România, în aceleaşi condiţii cu cele prevăzute pentru cetăţenii români, inclusiv în ceea ce priveşte taxele de şcolarizare. Candidaţii provenind din aceste state îşi pot depune dosarele de înscriere direct la universităţile pentru care optează, însoţite de un atestat de recunoaştere a studiilor emis de către Centrul de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor din cadrul Ministerului român al Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, care are adresa de internet www.edu.ro.



    La această adresă pot fi găsite, de altfel, informaţii despre unităţile de învăţământ superior acreditate. Pentru studiile universitare organizate într-o limbă de circulaţie internaţională, admiterea va conţine obligatoriu o probă de competenţă lingvistică. Candidaţii admişi pe un loc de studii cu taxă pot ocupa ulterior locuri de studii fără taxă, în aceleaşi condiţii ca şi cetăţenii români, potrivit criteriilor de performanţă stabilite pe baza autonomiei universitare.




    Pe de altă parte, Ministerul român al Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a elaborat o metodologie de primire la studii şi şcolarizare a cetăţenilor străini din state non-UE în învăţământul de stat şi particular acreditat din România. Potrivit actului, pot accede în sistemul naţional de învăţământ persoanele din state non-UE care îndeplinesc următoarele condiţii: au documente ce atestă cetăţenia statului respectiv; au calificarea necesară, dovedită prin acte de studii eliberate de instituţii de învăţământ recunoscute în ţara de provenienţă; au acceptul instituţiei de învăţământ în care doresc să studieze; au optat pentru o instituţie de învăţământ superior de stat sau particular acreditată şi o specializare acreditată. Condiţiile specifice admiterii într-o instituţie de învăţământ superior din România includ, printre altele, promovarea testelor de aptitudini organizate pentru învăţământul de artă, sportiv şi de arhitectură sau, dacă este cazul, de admitere la doctorat.



    Cetăţenii străini din state non-UE sunt înscrişi în învăţământul universitar şi postuniversitar doar după absolvirea unor cursuri pregătitoare, în cadrul cărora îşi însuşesc cunoştinţele necesare de limbă română, precum şi cunoştinţele specifice în corelare cu profilul viitoarei pregătiri la discipline precum anatomie, fizică, chimie sau desen tehnic. Durata cursului pregătitor pentru studii universitare de licenţă este de un an academic, iar pentru studii universitare de masterat, doctorat şi studii postuniversitare de rezidenţiat, de cel puţin şase luni. În final, amintim că aproape 8.000 de cetăţeni străini din state non-UE sunt înscrişi în învăţământul universitar din România, după absolvirea anului pregătitor.

  • Măsuri luate de Poliţia de Frontieră Română şi recomandări  pentru perioada sezonului estival

    Măsuri luate de Poliţia de Frontieră Română şi recomandări pentru perioada sezonului estival

    * Având în vedere că, în perioada verii, creşte numărul
    turiştilor români şi străini care tranzitează punctele de trecere a frontierei,
    Poliţia de Frontieră Română a luat o serie de măsuri menite să fluidizeze
    traficul prin punctele de trecere;


    * În acest sens, aproximativ 3.000 poliţişti de frontieră desfăşoară, zilnic,
    activităţi de supraveghere şi control a frontierei de stat.


    * De asemenea, măsurile dispuse asigură gestionarea
    eficientă a situaţiei operative pentru prevenirea şi combaterea
    infracţionalităţii transfrontaliere şi asigurarea unui climat de ordine şi
    siguranţă publică în zona litoralului Mării Negre, în Delta Dunării şi în alte
    zone de interes turistic aflate în zona de competenţă a Poliţiei de Frontieră.


    Măsuri


    În scopul asigurării unui climat
    de siguranţă şi ordine publică în zona de competenţă şi în punctele de trecere
    a frontierei, precum şi al fluidizării traficului de călători şi marfă,
    conducerea Poliţiei de Frontieră Române a dispus toate măsurile aflate în competenţă pentru asigurarea
    unui control eficient şi operativ:

    – s-au luat măsuri de suplimentare a personalului
    care îşi desfăşoară activitatea la controlul documentelor şi de creştere a numărului arterelor de
    control din punctele de frontieră, în limita configuraţiei acestora,
    fiind folosită la maxim capacitatea punctelor de trecere a frontierei şi
    în cele mai aglomerate, în funcţie de trafic, vor fi suplimentate arterele
    de control pe sensul de intrare/ieşire şi echipamentele folosite pentru
    verificarea documentelor;

    – peste 3.000 poliţişti
    de frontieră desfăşoară, zilnic, activităţi de supraveghere şi
    control a frontierei de stat;

    – optimizarea
    relaţiilor de conlucrare şi colaborare cu celelalte structuri ale
    Ministerului Afacerilor Interne, cu autorităţile de frontieră ale statelor
    vecine, precum şi cu administraţia publică locală, pentru rezolvarea, în
    comun, a problemelor turiştilor, dar şi ale localnicilor;

    – menţinerea în stare
    de operativitate a tuturor mijloacelor de comunicaţii şi informatică,
    pregătirea personalului din subordine în vederea asigurării intervenţiei
    rapide în zona de competenţă, pentru rezolvarea situaţiilor deosebite şi
    fluidizarea fluxului la nivelul structurilor Poliţiei de Frontieră Române.


    Recomandări:

    – Pentru
    evitarea aglomerărilor, Poliţia de Frontieră Română recomandă
    participanţilor la trafic tranzitarea
    tuturor punctelor de frontieră existente la graniţă, astfel încât să
    se preîntâmpine apariţia suprasolicitărilor doar a unora dintre acestea,
    din cauza unui număr mare de călători, într-un timp foarte scurt.

    – Reamintim că pentru a
    veni în sprijinul participanților la trafic, Poliţia de Frontieră Română a dezvoltat o aplicaţie on-line,
    disponibilă pe pagina de internet www.politiadefrontiera.ro. Această aplicaţie
    on-line prezintă o medie a timpilor de aşteptare în punctele rutiere de
    trecere a frontierei pentru anumite intervale de timp, iar valorile
    afişate pot suferi modificări în funcţie de dinamica traficului în punctul
    de trecere respectiv, la un moment dat.

    – De
    asemenea, aplicaţia foloseşte modulul de navigaţie furnizat de Google Maps şi accesând tab-ul navigare
    se pot configura trasee spre un anumit punct de trecere a frontierei.
    Timpii de aşteptare sunt actualizaţi în timp real, fapt ce ajută
    utilizatorul să-şi reconfigureze traseul către un punct de frontieră ce
    înregistrează valori de trafic scăzute.



    Acţiuni pentru siguranţa cetăţenilor, pe litoralul Mării
    Negre şi în Delta Dunării




    În
    Delta Dunării şi la Marea Neagră, Poliţia de Frontieră Română prin Garda de
    Coasta acţionează permanent pentrusupravegherea şi controlul
    frontierei maritime şi fluviale,dar şi
    pentru combaterea migraţiei ilegale, contrabandei, exploatării ilegale a
    resurselor minerale şi biologice şi poluării deliberate a mediului acvatic.


    În
    acelaşi timp, se acorda atenţie deosebită controlului navelor şi al
    ambarcaţiunilor, căutării şi salvării vieţilor omeneşti pe mare (misiuni de tip
    search and rescue),
    protecţiei obiectivelor aflate în zona de competenţă, respectării normelor
    privind ordinea şi siguranţa navigaţiei în zona de competenţă etc.


    Verificări
    sistematice la frontieră


    Reamintim că, începând cu luna noiembrie
    2015, Poliţia de Frontieră Română, în cooperare cu celelalte instituţii care au
    atribuţii în punctele de trecere a frontierei, efectuează verificări sistematice cetăţenilor din state membre UE şi non-UE
    care tranzitează frontiera, atât pe sensul de intrare, cât şi pe cel de ieşire
    din ţară, în conformitate cu prevederile legislaţiei interne şi internaţionale.
    Scopul acestor măsuri este prevenirea tranzitării frontierei de către persoane,
    provenite din state aflate în zonele de conflict, care pot derula activităţi ce
    reprezintă o ameninţare reală la adresa securităţii interne şi externe.


    Condiţii călătorie minori


    Având în vedere faptul că, în
    perioada vacanţei de vară, mulţi copii călătoresc în afara graniţelor ţării,
    precum şi faptul că încă se întâlnesc
    situaţii în care prevederile legale nu sunt cunoscute, reamintim condiţiile
    privind călătoria cetăţenilor români minori în străinătate:




    Legea
    248/2005
    prevede faptul ca aceştia pot ieşi din ţară în aceleaşi
    condiţii ca şi persoanele adulte, în baza unui document de călătorie valabil -
    paşaport sau carte de identitate (minorii peste 14 ani) – numai dacă sunt însoţiţi de o
    persoană fizică majoră şi cu acordul părinţilor.


    Poliţiştii de frontieră vor
    permite ieşirea din ţară a cetăţenilor români minori numai în următoarele cazuri:



    în situaţia în care călătoresc în străinătate însoţiţi de ambii părinţi;


    – în situaţia în care călătoresc împreună cu unul dintre părinţi, numai
    dacă părintele însoţitor prezintă o
    declaraţie a celuilalt părinte sau, după caz, face dovada decesului
    celuilalt părinte;


    În
    cazul părinţilor divorţaţi
    , chiar dacă părintele însoţitor face dovada
    faptului că minorul i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească rămasă
    definitivă şi irevocabilă însă cei doi părinţi exercită în comun autoritatea
    părintească, acesta trebuie să prezinte acordul autentificat al celuilalt
    părinte cu privire la ieşirea din ţară.


    – în situaţia în care sunt
    însoţiţi de o altă persoană fizică majoră numai
    dacă persoana însoţitoare prezintă pe lângă cazierul judiciar o declaraţie:


    – a ambilor
    părinţi,


    – a
    părintelui căruia minorul i-a fost încredinţat prin hotărâre judecătorească
    rămasă definitivă şi irevocabilă,


    – a
    părintelui supravieţuitor ori a reprezentantului său legal.


    Declaraţia trebuie să
    cuprindă şi următoarele menţiuni:


    ·scopul
    deplasării,


    ·ruta
    urmată până în statul de destinaţie,


    ·în cazul
    în care minorul urmează să rămână în statul de destinaţie, trebuie menţionată
    persoana căreia urmează a-i fi încredinţat minorul sau dacă urmează să se
    întoarcă, trebuie sa fie precizat însoţitorul.




    021.9590
    – număr unic de apel al Poliţiei de Frontieră Române




    Reamintim că numărul unic de
    informare al Poliţiei de Frontieră Române, pe întreg teritoriul ţării, este 021.9590. Acest serviciu funcţionează
    non-stop, la nivelul inspectoratului general, persoanele interesate putând
    primi informaţii utile privind trecerea frontierei de stat, respectiv
    documentele necesare, condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare în funcţie
    de scopul călătoriei etc.

  • MAI: Cazierul și pașaportul, mai ușor de obținut

    MAI: Cazierul și pașaportul, mai ușor de obținut

    600.000 de persoane au intrat în România în ultima săptămână, cei mai mulți fiind români care locuiesc și lucrează în afara țării, informează Ministerul Afacerilor Interne. Românii stabiliți în afar țării pot obține mai ușor certificatele de cazier judiciar, permisele de conducere și a pașapoartele, prin “eliminarea birocrației”, se arată în comunicatul MAI.



    Astfel, cazierul judiciar se poate obține pe loc, fiind eliminată astfel perioada de așteptare de câteva zile. De asemenea, certificatul de cazier poate fi obținut de la orice unitate de poliție conectată la Sistemul Informatic al Cazierului Judiciar Român, nemaifiind necesară deplasarea la unitatea de poliție la care solicitantul are stabilit domiciliul. Aceleași condiții se aplică pentru cetățenii străini sau apatrizii care locuiesc în România.



    Pentru reînnoirea pașaportului, solicitantul poate depune documentele la cel mai apropiat serviciu public comunitar. Documentele ce însoţesc cererile de eliberare a paşapoartelor se prezintă numai în original și vor fi scanate de angajații serviciului public comunitar, fără a mai fi necesară prezentarea acestora în fotocopie.



    Pașaportul poate fi expediat prin servicii de curierat, la domiciliul sau la reşedinţa titularului, dacă solicitantul este de acord să suporte cheltuielile de expediţie.