Tag: actori romani

  • Actori de origine română la Cannes

    Actori de origine română la Cannes

    Unul dintre cele mai așteptate evenimente culturale europene ale primăverii, Festivalul Internațional de Film de la Cannes este în plină desfășurare, aducând pe covorul roșu nume mari ale cinematografiei mondiale a căror apariție fac deliciul fotografilor și al spectatorilor. România este și ea prezentă în acest club select. Este vorba de lungmetrajul „Trei kilometri până la capătul lumiiˮ, în regia lui Emanuel Pârvu, inclus în competiția oficială, și documentarul „NASTYˮ, regizat de Cristian Pascariu, Tudor D. Popescu şi Tudor Giurgiu.

    Aflată în cursa pentru marele trofeu, drama „Trei kilometri până la capătul lumiiˮ îl are în plin plan pe Adi, un adolescent de 17 ani, dintr-un sat din Delta Dunării, care, prin eforturile părinţilor săi, învaţă la Tulcea. Venit acasă în vacanţa de vară, tânărul se simte bine alături de familia sa şi de prietena lui cea mai bună, Ilinca. Atunci când familia este confruntată cu un adevăr pe care nu îl pot nici înţelege, nici accepta, dragostea necondiţionată pe care Adi ar trebui să o primească de la părinţii săi dispare brusc, iar lui Adi îi rămâne o singură soluţie.

    Filmul îi are în rolurile principale pe Bogdan Dumitrache, Laura Vasiliu, Ciprian Chiujdea, Ingrid Micu-Berescu şi Valeriu Andriuţă. Din distribuţie mai fac parte actorii Adrian Titieni, Richard Bovnoczki, Alina Berzunţeanu, Vlad Brumaru şi Radu Gabriel. Lungmetrajul a fost proiectat vinerea trecută, bucurându-se de aplauze furtunoase ale publicului, dar şi de recenzii pozitive.

    Joi, documentarul „NASTYˮ, va fi prezentat în Secţiunea „Proiecţii Specialeˮ din programul oficial. Filmul oferă publicului o incursiune captivantă în viaţa legendarului Ilie Năstase, primul rebel din istoria tenisului, care a dominat scena tenisului românesc şi mondial în anii ’70. Pe lângă talentul pur, el s-a impus printr-un stil de joc electrizant, iar personalitatea sa excentrică şi temperamentul vulcanic, adesea controversat, i-au adus o faimă aparte.

    Nu în ultimul rând, proiecția „Human Violins: Preludeˮ, o creaţie regizată şi produsă de Ioana Mischie, evocă puterea transformatoare a muzicii în vremuri întunecate. Este povestea fictivă a Almei, o tânără care iubeşte vioara, dar care locuieşte într-o lume a terorii. Vocea protagonistei îi aparține Cabiriei Morgernstern.

    Un alt actor de origine română, dar care nu joacă într-un film românesc este Sebastian Stan. Acesta interpretează rolul tânărului Donald Trump în filmul „The Apprenticeˮ, regizat de Ali Abbasi, care prezintă ascensiunea lui Trump la putere în America anilor ’80. La rândul ei, actriţa franco-română Anamaria Vartolomei joacă în două filme. Într-unul dintre ele, intitulat „Mariaˮ, realizat de Jessica Palud și dedicat vieţii actriţei Maria Schneider, Anamaria Vartolomei are rolul principal. În schimb, în „Contele de Monte-Cristoˮ al lui Matthieu Delaporte şi Alexandre de la Patellière, Anamaria Vartolomei interpretează un rol secundar.

  • Gala Premiilor UNITER

    Gala Premiilor UNITER

    Uniunea Teatrală din România – UNITER – a ales, în 2018, ca loc al galei prin care răsplăteşte, în fiecare an, performanţa actoricească şi regizorală, oraşul transilvan Alba Iulia din centrul ţării. Motivul – Cetatea Alba Carolina, devenită decor special al galei UNITER cu numărul 26, este locul simbolic al Marii Uniri a provinciilor istorice româneşti de acum un veac. Cel mai bun spectacol din 2017 a fost desemnat Rambuku de norvegianul Jon Fosse, în adaptarea Ancăi Măniuţiu şi regia lui Mihai Măniuţiu, piesă pună în scenă la Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Timişoara.



    Câştigătorul premiului la categoria Cea mai bună regie a fost rusul Yuri Kordonski, pentru spectacolul Incredibila şi trista poveste a candidei Erendira şi a bunicii sale fără suflet, de Gabriel Garcia Marquez, la Teatrul German de Stat Timişoara. Kordonski este un vechi şi bun prieten al scenei româneşti. Al său Unchi Vanea” de la teatrul Bulandra din capitală se apropie de împlinirea a două decenii de la premieră şi rămâne un reper pentru arta dramatică autohtonă.



    Naţionalul bucureştean a fost şi el onorat la Gala UNITER, graţie premiilor pentru interpretare masculină şi feminină primite de marii actori Victor Rebengiuc şi Mariana Mihuţ. Cei doi au fost recompensaţi pentru rolurile din spectacolul Regele moare de Eugene Ionesco, regia Andrei şi Andreea Grosu, Bérenger întâiul şi Regina Marguerite. Premiul pentru Cel mai bun actor în rol secundar a fost primit de Zsolt Bogdan, pentru rolul Roy M. Cohn din spectacolul serial Îngeri în America, de Tony Kushner, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, iar Trofeul pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar a revenit Adei Lupu, pentru rolul Fiica din spectacolul Măcelaria lui Iov de Fausto Paravidino, regizat de Radu Afrim la Teatrul Vasile Alecsandri din Iaşi (nord-est).



    La categoria Cea mai bună scenografie, premiul a mers la Helmut Sturmer şi Ioana Popescu pentru spectacolul Incredibila şi trista poveste a candidei Erendira şi a bunicii sale fără suflet de Gabriel Garcia Marquez. Cel mai bun spectacol de teatru TV a fost desemnat Visul unei nopţi de iarnă de Tudor Muşatescu, iar Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic a fost Ovidiu, exilatul de la Pontul Euxin, scenariul de Emil Boroghină după Tristele şi Ponticele, scenariul radiofonic şi regia artistică Gavriil Pinte, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune.



    Premiul pentru Cea mai bună piesă românească a anului 2017 a fost acordat lui Daniel Oltean – nota bene, de profesie procuror antimafia – pentru piesa 50 de secunde. UNITER i-a acordat premiul de excelenţă actorului Horaţiu Mălăele, memorabil în Unchiul Vanea” montat de Kordonski la Bulandra, în vreme ce Premiul preşedintelui UNITER a fost primit de criticul de teatru Marina Constantinescu. Aceasta i-a adus un omagiu disidentei anticomuniste Doina Cornea, de curând dispărută.