Tag: acustică

  • ”Ştiinţă pentru toţi pentru o viaţă mai bună!”

    ”Ştiinţă pentru toţi pentru o viaţă mai bună!”


    Descoperă! Mergi prin expoziţie, aşează-te în faţa unui exponat şi descoperă! Acesta este conceptul centrului ştiinţific, apărut în ianuarie 2016 sub numele de Casa Experimentelor. Peste 100 de experimente, pe care vizitatorii le ating, le rotesc, le descoperă. De fapt se joacă cu ele şi în joacă descoperă legi ale fizicii. Sunt mai multe domenii, pornind de la acustică, optică, iluzii optice, matematică, mecanică, magnetism, 12 domenii acoperite prin exponate cu nume incitante, precum Liftul Munchausen sau Patul Fachirului.



    Casa Experimentelor şi-a propus accesibilizarea pentru persoane cu deficienţe de auz şi de văz prin echiparea cu dispozitive digitale care să faciliteze experimentarea personală. Astfel, 80 de experimente pentru cei cu deficienţe de auz şi 48 de experimente pentru cei cu deficienţe de vedere sunt special adaptate începând din 1 octombrie a.c.



    Gabriela Ionescu, director Casa Experimentelor ne-a spus povestea acestui proiect: “Desigur, ca un ONG atent la comunitatea în care trăim, ne-am gândit cum să facem ca să atragem mai multe persoane către noi, mai ales din anumite grupuri ţintă care chiar nu ar putea avea altfel acces. Aşa a apărut cel de-al doilea proiect, “Ştiinţă pentru toţi pentru o viaţă mai bună!”, care are ca scop îmbunătăţirea calităţii educaţiei persoanelor cu deficienţe de vedere şi de auz, prin experimentare şi explorarea directă a ştiinţei. Adică, mai mult decât am făcut până acum, Casa experimentelor de fapt a fost echipată prin acest proiect cu 75 de tablete şi căşti audio, în care noi am montat fişierele audio pentru persoanele nevăzătoare, respectiv fişiere video pentru persoane care nu aud, pentru a putea în felul acesta avea acces la instrucţiunile fiecărui exponat, deoarece aceste tablete au fost aşezate în dreptul fiecărui exponat.”



    Cum se desfăşoară o astfel de experienţă am aflat de la Gabriela Ionescu: “O persoană nevăzătoare primeşte la recepţie căştile, vine în dreptul exponatului, în dreptul tabletei, conectează casca şi în momentul în care a conectat casca, fişierul audio începe şi îi spune în faţa cărui exponat se află, ce are de făcut, ce să observe, ce să aibă grijă când manevrează acel exponat şi, desigur, apare şi explicaţia fenomenului fizic, pe care exponatul respectiv îl ilustrează. “



    Teorii despre greutate şi scripeţi sau despre fluide sau despre acustică sau optică şi câte şi mai câte pot fi învăţate printr-o poveste însoţită de un experiment practic,aspect cu atât mai important pentru o persoană cu deficianţe de văz. (Gabriela Ionescu) “Ca să vă dau un exemplu, avem în spaţiul nostru expoziţional, generatorul cu pedală. Acesta este o bicicletă fixă. Sigur că un nevăzător explorează întâi ca să-şi dea seama ce fel de exponat este acolo. Şi o persoană nevăzătoare poate chiar n-a avut şansa să se urce vreodată pe vreo bicicletă. Şi noi oferim această posibilitate. Mai mult de atât, pedalând, ei cu forţa pe care vor acţiona pedalele, vor simţi diferenţa alimentării unui consumator sau altuia. Deoarece bicicleta noastră este legată la un generator, realizând astfel lucru mecanic, transformat în energie electrică. Şi sigur că odată cu pedalatul, ei vor putea asculta intrucţiunile şi explicaţia fenomenului, vor vorbi despre unităţile de măsură pentru energie, despre Joule, despre Watt, ce înseamnă un joule, ce înseamnă un watt. Pedalând vor afla toată lecţia de fizică legată de lucrul mecanic pe care ei îl realizează pedalând.”



    Pentru cei cu deficienţe de auz experimentele au fost traduse în limbaj mimico-gestual. Vine cu detalii Gabriela Ionescu: “Să luăm în considerare acum o persoană care nu aude. Surpriza noastră a fost că ne gândeam iniţial că persoanele care nu au, în mod normal văd şi vor citi instrucţiunile pe care noi oricum le avem expuse la fiecare exponat. Ei bine, nu-i aşa. A fost nevoie să traducem în limbaj mimico-gestual absolut toate instrucţiunile şi explicaţiile fenomenelor, astfel încât în fiecare tabletă există un fişier video destinat acestor persoane şi doar dând click pe playerul video al tabletei, ei vor vedea ce au de făcut şi vor înţelege inclusiv descrierea din spatele fiecărui exponat. Putem spune că aceşti copii din grupul ţintă se vor şi distra. Distracţia apare pentru că ei interacţionează cu fiecare exponat. Vor fi în siguranţă alături de noi, avem ghizii noştri care au fost şi ei instruiţi în limbaj mimico-gestual, ne-am făcut şi un role-playing şi ne-am pus cumva în situaţia nevăzătorilor, tocmai pentru a şti cum să discutăm şi cum să abordăm grupul ţintă.”



    Dorinţa cea mai mare a iniţiatoarei acestui proiect ştiinţific este ca persoanele cu deficienţe de auz şi de văz să fie, odată familiarizaţi cu experimentele, mai curajoşi. Pentru că nu trebuie uitat că la Casa Experimentelor sunt generate chiar şi fulgere.




  • Casa experimentelor

    Casa experimentelor

    Nu ştiu cât de familiară vă este fizica. Nu ştiu nici măcar dacă vi
    se pare interesantă, să nu mai vorbim de atractivă. Şi totuşi, dacă ne gândim
    că teorii despre greutate şi scripeţi sau despre fluide sau despre acustică sau
    optică şi câte şi mai câte pot fi învăţate printr-o poveste însoţită de un
    experiment practic, în care cel curios este şi obiect de studiu, dar şi
    învăţăcel, s-ar putea să ne crească simpatia pentru un domeniu altfel arid.


    Din dorinţa de a valorifica tendinţa copiilor de a se juca, mai mult decât de a citi,
    Casa experimetelor oferă posibilitatea testării pe propria piele a
    fenomenelor ştiinţifice şi, astfel, a unei învăţări informale. Un loc unde până
    şi pusul hainelor la garderobă este o ocazie de a experimenta funcţionarea
    scripeţilor şi pe care l-am cunoscut chiar la lansare. Un parteneriat dintre o
    asociaţie din România şi Technorama Swiss Science Center a dat naştere unui
    proiect în creştere, co-finanţat printr-un grant elveţian.


    Aflată la deschiderea oficială a Casei experimentelor, Anne-Lise Katthin Hennin, Secretarul 1 al Ambasadei Elveţiei
    în România, a subliniat că proiectul este un exemplu palpabil al relaţiilor
    bilaterale dintre România şi Elveţia: Sunt foarte fericită să mă aflu aici,
    pentru a sărbători lansarea acestui proiect. Arată deosebit de incitant, nu e
    numai distracţie, este o modalitate nouă de a aborda ştiinţa, de asemenea,
    răspunde unei concepţii educative moderne. Ilustrează într-un fel distanţa care
    există încă între maniera academică de predare din şcoli şi modul în care
    copiilor le place să abordeze ştiinţa. În mod clar, ştiinţa şi inovaţia au
    făcut ca societăţile noastre dezvoltate să funcţioneze în folosul nostru.
    Acesta este un loc unde copiii pot să experimenteze, unde pot participa, capătă
    o mai bună înţelegere privind modul în care să interacţioneze pentru a
    descoperi şi a înţelege ştiinţa. Au şi şansa de a participa la experimente pe
    care le realizează singuri. Aşa că sunt convinsă că acesta va fi un loc
    extraordinar şi vă mărturisesc că atunci când i-am spus fiului meu, dimineaţă,
    că voi veni aici, a fost foarte supărat că nu poate veni cu mine, pentru că are
    ore la şcoală. Suntem foarte fericiţi să fim parteneri în acest proiect, a fost
    o colaborare foarte bună între parteneri excelenţi şi rezultatele sunt
    extraordinare şi foarte utile.



    Cum a apărut Casa experimentelor, ne-a spus Gabriela Ionescu,
    director de proiect, preşedintele Asociaţiei pentru formare: Casa
    experimentelor este un centru ştiinţific, este primul centru ştiinţific
    non-profit, care se adresează copiilor, tinerilor şi nu numai, în egală măsură
    şi adulţilor. În această călătorie nu puteam porni singuri, am pornit alături
    de Technorama, Swiss Science Center, partenerul nostru elveţian şi de alţi
    parteneri din România. De ce a apărut Casa experimentelor? Ei bine, a fost o
    necesitate, în primul rând legată de nivelul de educaţie care a cam scăzut în
    România. Sigur că oferind această abordare practică pentru a învăţa ştiinţele,
    am reuşit să acoperim o mică distanţă dintre teorie şi prectică. Ce se întâmplă
    de fapt în Casa experimentelor? Foarte simplu: se experimentează. Punem mâna,
    încercăm, descoperim, absolut tot ceea ce întâmplă aici. Fiecare vizitator pe
    care noi îl avem indiferent de vârstă are libetatea de a face ceea ce îi trece
    prin cap cu fiecare exponat. Sigur că sunt însoţiţi de instrucţiuni, fiecare
    exponat are instrucţiuni proprii, în limbile română, engleză şi italiană şi
    dacă au nevoie de informaţii suplimentare sunt ajutaţi de personalul nostru,
    ghizii pe care îi avem, uşor de identificat.



    Peste 100 de experimente, pe care vizitatorii le ating, le rotesc,
    le descoperă. De fapt se joacă cu ele şi în joacă descoperă legi ale fizicii.
    Sunt mai multe domenii, pornind de la acustică, optică, iluzii optice,
    matematică, mecanică, magnetism, 12 domenii acoperite prin exponate cu nume
    incitante, precum Liftul Munchausen sau Patul Fachirului.


    Alexandru Mironov, nume de marcă al SF-ului din
    România s-a declarat plin de speranţă, odată cu lansarea acestui centru: Este important ceea ce se face şi demonstraţi că învăţarea iese dintre pereţii
    clasei şi se poate face peste tot. Ceea ce eu îmi doresc acum este să se
    transmită şi prin mass media şi prin marii profesori către cele 1340 de licee
    şi peste 860 de şcoli gimnaziale, ca să vină să vadă aici, să-şi facă lecţia de
    fizică aici o dată pe lună, dacă se poate, să se bucure de ce văd şi să ia la
    ei acasă, să zică, fac şi eu la Baia Mare un strop, la Constanţa puţin, la
    Timişoara şi să se dezvolte această nouă învăţare fără de care nu se poate.
    Înţeleg că este doar începutul. Sunt ani buni de când îmi doresc ca şi în România
    să se înfiinţeze un Cite de la Science et de l Industrie, cum are Parisul, un
    Deutscher Technik Museum, cum este la Munchen, un Science Museum, ca la Londra.
    Asta-i începutul. Eu îmi doresc ca într-o zi să lansaţi o astronavă de aici din
    curte.



    Casa Experimentelor
    beneficiază şi de o platformă care facilitează atât accesul pe bază de
    programări la centrul ştiinţific, cât şi posibilitatea efectuării de donaţii în
    sistem online.