Tag: aer curat

  • Cu caiacul pe  Delta Argeşului

    Cu caiacul pe Delta Argeşului

    Astăzi vă invităm, la doar 25 km de Bucuresti, unde puteţi descoperi Delta Argeşului, la o scară mai mică o deltă amintind de Delta Dunării, surprinzând prin faptul că atât de aproape de aglomerarea urbană se poate întâni o natură aproape virgină, fără intervenţie umană vizibilă.

    Cătălin Câmpeanu, iniţiator proiect Green Adventure, ne-a prezentat ideea excursiilor cu caiacul pe Delta Argeşului: “Este o experienţă foarte frumoasă, traseul începe puţin mai sus de deltă, de pe râul Argeş, în dreptul localităţii Grădinari, de acolo ne lansăm. Programul începe cu o coborâre pe râul Argeş, traseul este foarte frumos, pe ambele maluri avem pădure, este o zonă relativ sălbatică. Şi în partea inferioară a trraseului ajungem în zona deltei, unde avem canale, seamănă foarte mult cu imaginea din Delta Dunării, avem colonii de păsări, avem o vegetaţie luxuriantă şi ne plimbăm pe acele canale. Acele canale ajung la un moment dat în nişte mici bălţi în care, dacă avem noroc, prindem şi nuferii înfloriţi, ne bucurăm de imagini foarte spectaculoase şi de o natură incredibil de frumoasă. Este vorba pur şi simplu de a petrece o zi în mijlocul naturii, făcând mişcare, în aer liber şi a te bucura de o experienţă nouă.”

    De obicei ora de întâlnire este aproximativ 9, iar programul se termină în jur de ora 16.00-17.00. Am aflat că durata unui traseu este de aproximativ 3-4 ore, de vâslit activ, dar organizatorii invită şi la momente de pauză, de relaxare şi chiar şi picknic: (Cătălin Câmpeanu) “Activitatea de caiac este potrivită oricui, cu sau fără experienţă, pentru că echipamentele pe care le folosim sunt caiace foarte stabile, oricine, chiar dacă nu a mai vâslit până acuma, n-ar avea o problemă de echilibru sau stabilitate, efortul fizic este unul minim spre mediu, gândiţi-vă că râul Argeş curge uşor la vale şi viteza curentului te ajută să te deplasezi mai uşor. Şi eu recomand această activitate pentru oricine care îşi doreşte să se bucure într-o zi de weekend sau chiar în cursul săptămânii de aer curat şi natură.

    Cătălin Câmpeanu, iniţiator proiect Green Adventure, a precizat: “Toate echipamentele tehnice sunt incluse în preţul programului. Oferim tot ce este necesar pentru a te bucura de experienţa în caiac, respectiv caiace, vâslele, care se numesc padele, veste de salvare. Ghizii sunt echipaţi să intervină în cazul în care cineva are probleme medicale sau dacă a obosit putem să intrăm într-un scenariu de tractare, astfel încât să îi oferim o perioadă de relaxare şi refacere. Trebuie să vii doar îmbrăcat pentru o activitate nautică, să ştii că te vei stropi, nu te vei uda neapărat şi la finalul programului este bine să ai haine de schimb.”

    Grupurile sunt în general între 4-15 persoane, astfel încât instructajul şi sguranţa participanţilor pot fi asigurate, dar la cerere, pot fi organizate şi programe pentru corporaţii.

  • România, avertisment pentru poluarea aerului


    Comisia Europeană a decis să trimită o scrisoare suplimentară de punere în întârziere către trei state membre România, Luxemburg și Polonia pentru neîndeplinirea obligației de a asigura punerea în aplicare corectă a angajamentelor lor de reducere a mai multor poluanți atmosferici, astfel cum se prevede în Directiva (UE) 2016/2284 privind reducerea emisiilor naționale de anumiți poluanți atmosferici, numită și Directiva NEC.



    România și celelalte două state membre au la dispoziție două luni pentru a răspunde și a remedia deficiențele semnalate de către Executivul european. În cazul unui răspuns nesatisfăcător răspuns satisfăcător, Comisia poate decide să emită un aviz motivat prin care are posibilitatea să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene.


    România, în topul statelor UE cu cea mai mara expunere a populației la poluarea cu particule fine (2019) / Sursa: Eurostat

    expunere-particule-fine-2019-eurostat.jpg


    Simultan cu decizia luată pentru cele trei state membre, Comisia Europeană a trimis avizul motivat pentru alte nouă state membre (Bulgaria, Irlanda, Cipru, Letonia, Lituania, Ungaria, Austria, Portugalia și Suedia) din cauza acelorași întârzieri.



    Directiva NEC impune statele membre ale Uniunii Europene să își asume angajamente clare pentru reducerea a cinci poluanți atmosferici critici: oxizii de azot (NOx), compușii organici volatili nemetanici (COVnm), dioxidul de sulf (SO2), amoniacul (NH3) și particulele fine (PM2,5). Acești agenți poluanți afectează negativ calitatea aerului și au un impact semnificativ asupra sănătății oamenilor și a mediului înconjurător.



    Între anii 2020 și 2029, fiecare stat membru este obligat să respecte angajamentele naționale stabilite, iar din anul 2030 se prevăd reduceri mai ambițioase, mai precizează Executivul comunitar. În plus, statele membre sunt obligate să dezvolte programe naționale de control al poluării atmosferice (PNCPA) pentru a demonstra modul în care vor atinge obiectivele de reducere a poluării.



    Potrivit studiului Calitatea aerului în Europa 2022, publicat de Agenția Europeană de Mediu (AEM), poluarea aerului continuă să pună în pericol sănătatea cetățenilor din UE. Studiul arată că, în 2020, aproape întreaga populație urbană a Uniunii Europene (96%) a fost expusă la concentrații de particule fine (PM2,5) care depășeau recomandările Organizației Mondiale a Sănătății de 5 micrograme pe metru cub de aer. Pe lângă numărul mare de decese premature, poluarea aerului cauzează îmbolnăviri și ridică semnificativ costurile în sectorul de sănătate.


    Numărul deceselor premature cauzate de poluarea cu particule fine a scăzut cu 45% între 2005 și 2020 / Sursa: AEM


    numar-decese-poluare-pm-sursa-aem.jpg


    Poluarea nu doar afectează sănătatea umană, ci are consecințe grave asupra biodiversității, culturilor agricole și a pădurilor, iar pierderile economice sunt considerabile. 59% din suprafețele împădurite și 6 % din terenurile agricole au fost expuse unor niveluri dăunătoare de ozon troposferic în Europa în același an, mai arată studiul AEM.



    În Europa, arderea combustibililor în gospodării, zone comerciale și instituționale reprezintă principala sursă de particule suspendate, conform analizei Agenției Europene de Mediu. Sectoarele agricole au fost responsabile pentru aproximativ 94% din emisiile de amoniac și mai mult de jumătate din emisiile de metan, conform aceleiași analize. În ceea ce privește oxizii de azot, transportul rutier a contribuit cu 37%, agricultura cu 19%, iar industria cu 15%.






  • Cum protejăm copiii de poluare

    Cum protejăm copiii de poluare

    Poluarea afectează grav sănătatea umană. Acesta este deja un fapt binecunoscut și documentat despre care atât OMS, cât și alte organisme internaționale avertizează de mulți ani. Recent, în România, asociația non-guvernamentală, Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis, a măsurat efectele aerului poluat asupra bucureștenilor și rezultatele sunt extrem de alarmante: peste 2.800 de morți cauzate de expunerea pe termen lung la a particulelor PM2.5, particule responsabile și pentru mai bine de 540 de decese ale persoanelor suferinde de boala ischemică a inimii în timp ce 5,6% dintre cazurile de decese la bebeluși sunt cauzate de poluarea cu microparticule PM10.



    Măsurătoarea a fost posibilă grație senzorilor montați în majoritatea cartierelor bucureștene, senzori aparținând rețelele civice Aerlive. Amplasați în zone-cheie ale orașului, senzorii transmit nivelul emisiilor de pulberi în suspensie și avertizează când limita lor legală este depășită. Rezultatele pot fi văzute de orice harta digitală disponibilă pe siteul aerlive.ro. Coordonatoarea Aerlive și directoarea executivă a Ecopolis Oana Neneciu detaliază funcționarea rețelei



    În momentul de față avem integrați în harta din aplicație peste 40 de senzori de monitorizare a calității aerului și monitorizăm particulele în suspensie, adică particulele de praf încărcate cu diverse substanțe preluate din atmosferă, de pe carosabil, de peste tot din jurul nostru. Și senzorii aceștia transmit în timp real date către harta Aerlive. Noi acum ne concentrăm foarte tare pe măsurarea calității aerului din jurul școlilor din București. Împreună cu Primăria capitalei am montat primăvara aceasta 44 de noi senzori lângă școli și spitale din București. Pe lângă acest senzori, mai avem încă 12 pe care îi montăm tot în comunități din București și din Ilfov, prin proiectul nostru Acțiunea pentru aer curat care se adresează comunităților. Până la finalul anului vom avea peste 100 de senzori integrați pe hartă și, sperăm noi, date și mai bune despre poluarea cu pulberi în suspensie.



    Monitorizarea aerului din preajma școlilor a devenit o necesitate tot în urma unor măsurători realizate prin senzorii Aerlive. Raportul privind calitatea aerului în București 2021-2022, realizat tot de Ecopolis, constată că în jurul unităților de învățământ se depășește frecvent limita legală pentru poluarea cu PM10 și PM2,5. De pildă, stațiile de monitorizare aerlive.ro din cadrul școlilor au înregistrat valori de până la 4 ori mai mari decât valoarea limită admisă, ceea ce pune în pericol sănătatea elevilor. De aceea se impunea o monitorizare și mai atentă. Oana Neneciu explică :



    Ne-am gândit că la nivelul școlilor și al spitalelor și în general a infrastructurii rutiere, care este foarte vulnerabilă la poluare, acolo putem găsi soluții punctuale pentru reducerea poluării din zonele respective. Ar trebui redusă, de exemplu, viteza auto sub 30 de kilometri la oră pe toate străzile adiacente. Ar trebui eventual închise anumite străzi acolo unde se face primirea copiilor în școală. Și pentru asta desfășurăm campania Oprește motorul, proiect pe care îl derulăm împreună cu Asociația Părinți de Cireșari și care credem noi că ar putea fi foarte eficientă.



    Având deja mai mult de un an de funcționare, proiectul Oprește motorul a fost de fapt inițiat de grupul civic Părinți de Cireșari format din membrii unor familii care locuiesc în preajma parcului Cireșari din sectorul 1 al Capitalei. Prin cooptarea rețelei Aerlive, Oprește motorul nu doar că ajută la o mai bună monitorizare a aerului, dar contribuie și la informarea părinților în legătură cu noxele emise de propriile mașini chiar lângă școlile copiilor lor. Oana Neneciu :



    În majoritatea orașelor mari europene care au probleme cu calitatea aerului, este interzis prin lege să staționezi cu motorul pornit mai mult de 3 minute. Deci este ceva deja legiferat. La noi încă nu se întâmplă asta. Și atunci am pornit de la această evidență pe care cu toții observăm că în jurul școlilor, părinții, atunci când vin să-I lase pe copii sau să îi ridice, stau cu motorul pornit așteptându-i și câte 20 de minute. Oamenii, în mare majoritate, nu cred că sunt conștienți de poluarea care provine din această acțiune, faptul că sunt în jurul unei școli unde copiii se joacă afară, unde copiii inhalează toate acele noxe și, prin urmare, nu reacționează. Și atunci ne-am gândit că prima soluție pe care o putem întreprinde este să punem niște panouri informative lângă școli prin care să îndemnăm părinții să oprească motorul în staționare. Pe lângă această campanie fizică pe care ne-o dorim să o derulăm în toate școlile din București, vom avea și o propunere de hotărâre de Consiliu General prin care să interzicem staționarea cu motorul pornit.



    În timpul verii campania aceasta se va opri temporar, împreuna cu instalarea senzorilor de mediu, dar totul va fi reluat la toamnă. Până atunci bucureștenii și clujenii vor putea afla nivelul de poluare din orașele lor instalându-și pe telefon aplicația gratuită Aerlive.



  • România, în topul statelor UE cu poluare ridicată în mediul urban

    România, în topul statelor UE cu poluare ridicată în mediul urban


    Cea mai mare medie anuală a concentraţiei de particule fine (PM2,5) în rândul statelor Uniunii Europene membre, se regăseşte în zonele urbane din Bulgaria (19,6 micrograme pe metrul cub), Polonia (19,3 ľg/m3) şi România (16,4 ľg/m3). La polul opus, concentraţia este cea mai scăzută se regăsește în zonele urbane din Estonia (4,8 ľg/m3), Finlanda (5,1 ľg/m3) şi Suedia (5,8 ľg/m3), potrivit datelor publicate joi de Eurostat.



    La nivelul Uniunii, concentraţia de particule fine în zonele urbane a scăzut până la 12,6 ľg/m3 în 2019, de la 25 ľg/m3 în 2015, însă nivelul continuă să fie peste valoarea recomandată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, respectiv medie anuală de 10ľg/m3.



    PM2,5 reprezintă cele mai periculoase particule fine, adică cele cu un diametru mai mic de 2,5 microni. Spre deosebire de PM10 (adică particule cu o dimensiune de 10 microni), particulele PM2,5 pot afecta mai grav sănătatea deoarece pătrund adânc în plămâni.



    Capitalele țărilor nordice au cel mai curat aer



    Un alt studiu, publicat în luna martie de platforma globală privind calitatea aerului IQAir, plasează România pe locul 15 în topul celor mai poluate ţări din Europa, în 2020, în timp ce Bucureştiul a ocupat poziţia 51 la nivel mondial.


    Cea mai poluată capitală din lume este Delhi (India), iar la polul opus aerul cel mai curat este de găsit Insulele Virgine şi Noua Zeelandă, dar și în capitalele Suediei (Stockholm) şi Finlandei (Helsinki).



    Doar 24 din cele 106 ţări monitorizate la nivel mondial au respectat recomandările anuale ale Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) pentru poluarea cu PM2,5, mai menționează IQAir.



    Poluarea aerului cu particule fine (PM 2,5) în zonele urbane ale UE (Sursa: Eurostat)


    poluare-aer-pm25-2019-eurostat.jpg



    Bucureștiul, vizat de proceduri de infringement din cauza poluării



    Capitala României are deschise două proceduri de infringement care vizează poluarea. De aceea, o delegație condusă de primarul Bucureștiului, Nicuşor Dan, a avut o întâlnire cu reprezentanţii Comisiei Europene în urmă cu două săptămâni. Edilul a cerut ca o companie de renume din Europa să realizeze studiul şi programul de măsuri ce trebuie adoptate, pe lângă cele avute deja în vedere: achiziția de tramvaie și autobuze electrice, suspendarea PUZ-urilor de sector, prin care dispăreau sute de hectare de spaţiu verde sau realizarea a 40 de kilometri de bandă unică pentru transportul de suprafaţă. Lipsa unor măsuri concrete poate conduce la amenzi de până la 400 de mii de euro pe zi României.



    Klaus Iohannis: Trebuie să schimbăm modul în care consumăm”



    În fiecare an, la 5 iunie, este marcată Ziua Mondială a Mediului, prilej cu care și președintele Klaus Iohannis a transmis un mesaj în care înseamnă la responsabilizare pentru a proteja mediul înconjurător:


    La nivel global, dispar, într-un ritm alarmant, păduri, recife de corali, specii de plante, insecte și animale. Unele dintre aceste pierderi sunt ireversibile. (…) Sunt necesare, așadar, măsuri imediate, la nivel național și internațional. Responsabilitatea este a noastră, a tuturor. La nivel individual, trebuie să schimbăm modul în care consumăm și să ne comportăm zi de zi reducând impactul pe care acțiunile noastre îl au asupra mediului înconjurător. Companiile trebuie să adopte modele de business verzi”, iar fermierii și producătorii mijloace de producție mai sustenabile. Guvernul, la rândul său, are obligația de a investi în protejarea și refacerea ecosistemelor, iar școala de a pregăti viitori adulți activi, responsabili cu mediul înconjurător și implicați în acțiuni pentru binele Planetei.”