Tag: aeronave Eurofighter

  • Detașamentul ”Paznic” spaniol apără spațiul aerian al NATO din România

    Detașamentul ”Paznic” spaniol apără spațiul aerian al NATO din România

    Este o dimineață însorită dar rece la Baza 57 Aeriană ”Căpitan aviator Constantin Cantacuzino” de la Mihail Kogălniceanu, la câțiva kilometri de coasta Mării Negre, în România. La marginea pistei un elicopter american UH60 Blackhawk se ridică în aer, iar puțin mai încolo două aeronave F18 Hornet spaniole din Aripa 15 Aviație își încălzesc motoarele pentru a decola într-o misiune de antrenament de luptă antidronă. Este principala provocare căreia trebuie să îi facă față detașamentul spaniol de poliție aeriană întărită de când și-a început misiunea aici la malul Mării Negre.

    Opt aeronave F18 Hornet sunt aici pentru a proteja spațiul aerian aliat, câte patru din Aripa 12 Aviație (Torrejon) și din Aripa 15 Aviație (Zaragoza) adică o jumătate de escadrilă, ceea ce este semnificativ pentru o astfel de misiune. Se adaugă 150 de piloți și tehnicieni, în principal din cele două unități amintite dar și din alte 18 structuri ale Forțelor Aeriene și Spațiale spaniole ceea ce a presupus un efort considerabil și a reprezentat și o mare provocare având în vedere diversitatea structurilor din care provin militarii detașamentului. Locotenent-colonelul Rafael Ichasa Franco, comandantul detașamentului, un veteran al aviației spaniole, dar care se află la prima misiune de poliție aeriană întărită ne-a declarat:

    ”Pe parcursul întregii perioade de aproximativ 3 luni am avut în jur de 400 de ieșiri, până acum. Executăm câte două misiuni de tipul tango scramble, adică de antrenament, în fiecare zi, de luni până sâmbătă inclusiv, și am avut parte și de misiuni alpha scramble (de interceptare reale) așa că pot spune că am fost destul de ocupați lunile acestea.”

    Trebuie să precizăm că pe lângă misiunile reale și de antrenament există în permanență și misiuni în cadrul exercițiilor aeriene organizate de Alianță deasupra României, ultimul a fost în prima săptămână a lunii noiembrie când au acționat alături de aeronavele franceze Rafale într-un mediu complex de luptă.

    ”Pentru piloți și echipaje este una dintre cele mai importante experiențe, pentru că are loc într-un mediu real, cu amenințări reale și nu simulate, pe timpul dislocării într-o altă țară NATO, ceea ce presupune abilități și efort” ne-a mai declarat locotenent-colonelul Rafael Ichasa Franco.

    Maiorul Juan Enrique Lopez este șeful operațiilor în detașament și este din regiunea Murcia, din vecinătatea Valenciei unde au avut loc recent inundațiile catastrofale. Din fericire nu au existat pierderi de vieți omenești în rândul familiilor militarilor de aici. Fiind pilot de F18 l-am întrebat cum este să zboare deasupra României și dacă simte o anumită presiune în misiuni având în vedere că evoluează în apropierea unui război în desfășurare:

    ”Este cu adevărat incredibil, pentru noi este un loc foarte bun pentru a zbura. Este de asemenea foarte ușor și foarte confortabil pentru că am primit mult sprijin, mai ales de la români, de la controlorii de trafic aerian, de la cei de aici din bază, toți sunt interesați ca noi să ne aflăm aici și suntem cu toții implicați în misiunea principală, aceea de a proteja spațiul aerian al Alianței. Cu siguranță simți presiunea. Executăm misiuni de poliție aeriană și există posibilitatea să ajungem în situații stresante în care decizia pe care o iei în acel moment poate avea consecințe în lumea reală. Dar suntem pregătiți, am fost antrenați și instruiți pentru astfel de situații și am participat la multe misiuni de poliție aeriană așa că ne putem face treaba perfect”, a adăugat maiorul Juan Enrique Lopez.

    ”Cred că spaniolii și românii se asemănă foarte mult, în comportament și obiceiuri, așa că suntem destul de apropiați, mă simt confortabil aici și de fapt știu că toți membrii detașamentului se simt bine în România, sunt atât de fericiți aici încât unii dintre ei aproape că nu mai vor să se întoarcă în Spania” a concluzionat, glumind, locotenent-colonelul Rafael Ichasa Franco. Dar prima rotație din acest an se va încheia curând, pe 30 noiembrie. De la 2 decembrie începe rotația a doua, pentru încă 4 luni, dar de data aceasta Forțele Aeriene și Spațiale spaniole vor veni în România cu 6 aeronave Eurofighter.

    Bogdan Dinu (Agenția Media a Armatei)

     

  • Misiuni de poliţie aeriană întărită în România

    Misiuni de poliţie aeriană întărită în România

    Patru aeronave F-16 şi un detaşament format din 80 de militari turci
    execută misiuni de poliţie aeriană întărită în spațiul aerian românesc de mai
    bine de două luni. Au sosit în România la sfârşitul lunii noiembrie, de pe 5
    decembrie 2023 au fost certificaţi de către NATO pentru executarea misiunilor
    de poliţie aeriană în România şi de atunci au avut nenumărate zboruri şi
    misiuni de antrenament în comun cu piloţii români de F16 şi, pentru o scurtă
    perioadă de timp, şi împreună cu aeronavele germane Eurofighter 2000 care au
    fost dislocate la Baza Aeriană 57 de la Mihail Kogălniceanu în luna
    decembrie. Militarii turci, care sunt dislocaţi la Baza 86 Aeriană Locotenent
    Aviator Gheorghe Mociorniţă de la Borcea , sunt pentru prima oară în
    țara noastră într-o misiune de poliție aeriană întărită, dar au mai avut astfel
    de operațiuni în Lituania și Polonia.

    Imediat după ce am aterizat, eram pregătiți de misiune. Adică la un nivel
    ridicat de reacție, gata de luptă în 15 minute pentru misiunile de poliție
    aeriană. Suntem aici să protejăm spațiul aerian împotriva oricărei aeronave
    militare sau civile care violează regulile de zbor internaționale. Suntem
    pregătiți 24/7 să intervenim împotriva oricăror agresiuni, dar până acum nu am
    întâlnit vreo amenințare și am avut misiuni de antrenament, adică simulări de
    alerte, aşa-numitele Tango Scramble, pentru menținerea capacității de reacție
    ridicate permanent
    , a declarat pentru Euronews maiorul Unsal, unul dintre
    piloţii Forțele Aeriene Turce dislocaţi la Borcea. Când nu se antrenează,
    militarii turci se bucură de șederea în România. Mâncarea e foarte bună. Pot
    să spun că îmi plac gulașul și șaorma de aici, sunt bucate asemănătoare cu
    mâncărurile tradiționale din Turcia. Obiectivele istorice sunt plăcute și ne
    bucurăm că suntem aici și le putem vedea.
    a mai completat maiorul Unsal.


    Atât militarii români, cât și aliații care au făcut poliție aeriană în țara
    noastră au avut zeci de misiuni reale de interceptare. Avioanele din serviciul
    de luptă s-au ridicat de la sol și când au ajuns drone rusești în spațiul
    aerian al României, în timpul atacurilor asupra porturilor ucrainene de la
    Dunăre, ultima oară în luna decembrie. Interesant este faptul că din cele patru
    aeronave F16 turceşti dislocate la Borcea una este în varianta dublă comandă,
    fapt care ar putea avea legătură cu deschiderea recentă aici a Centrului
    European de Instruire pentru F16.


    Primele două luni de misiune, din cele patru prevăzute în total, au trecut
    repede şi săptămîna trecută a avut loc rotația detașamentului Forțelor Aeriene
    din Turcia, aflat în misiune în România. Patru aeronave F-16 și 73 de militari
    aparținând Forțelor Aeriene din Turcia, care vor asigura cea de-a doua rotație
    a misiunii detașamentului aflat în România, au ajuns pe 25 ianuarie în Baza 86
    Aeriană de la Borcea. Aceștia vor încheia misiunea în țara noastră în luna
    martie. În aceeaşi lună este programată sosirea la Baza 57 Aeriană Mihail
    Kogălniceanu de lângă Constanţa a unui detaşament britanic cu aeronave
    Eurofighter pentru misiuni de poliţie aeriană întărită în România.


    Şi tot de la Baza militară americană de la Mihail Kogălniceanu, Forța
    operativă 82 a Armatei SUA împreună cu aliații români execută, începând de pe
    27 ianuarie până pe 4 februarie 2024, exerciții comune, inclusiv deplasarea de
    tehnică şi echipamente pe cale aeriană cu autorul elicopterelor militare dar şi
    pe cale terestră, care ar putea deranja locuitorii din zonele survolate de
    aparatele de zbor. Este vorba despre o zona extinsă: antrenamentele au loc pe
    culoarul aerian dintre Baza Aeriană Mihail Kogălniceanu din Constanța și
    Centrul principal de instruire de la Cincu din judeţul Brașov.