Tag: aeroporturi Romania

  • Noutăţi şi modernizări în transportul aerian

    Noutăţi şi modernizări în transportul aerian

     

    Compania aeriană LOT Polish Airlines a inaugurat oficial legătura aeriană directă între Varșovia şi Oradea. Noua rută ar putea aduce beneficii pentru regiune, facilitând călătoriile de afaceri și turistice către capitala Poloniei și, de aici, spre alte destinații internaționale. LOT va opera 4 zboruri săptămânale pe ruta Varșovia- Oradea și retur luni, miercuri, vineri și sâmbătă.

     

    Recent, Aeroportul Internaţional Oradea a fost extins cu un nou terminal. Suprafața a fost extinsă la 12.500 de metri pătrați, iar capacitatea de procesare a fost dublată, ajungând la 800 de pasageri pe oră. Au fost introduse sisteme digitalizate pentru a facilita procesarea pasagerilor și a bagajelor lor și s-a implementat un sistem inteligent de management al clădirii. În plus, a fost extinsă platforma de parcare la 320 de locuri.

     

    Pe de altă parte, compania aeriană Azerbaijan Airlines a inaugurat ruta Baku – Bucureşti – Baku. Frecvenţa este de două zboruri pe săptămână, luni şi joi, durata unei călătorii fiind de 3 ore.

     

    În context, operatorul irlandez low-cost Ryanair, care operează pe aeroporturile din Bucureşti, Cluj şi Iaşi, oferă 5 rute noi în programul de vară 2024 de pe aeroportul Otopeni Bucureşti. De asemenea, operatorul irlandez măreşte şi frecvenţa rutelor operate din Bucureşti şi Cluj.

    Ryanair va opera în total 44 de rute dinspre şi înspre România în vara 2024, dintre care 35 de rute din şi către Bucureşti, unde compania are două avioane alocate. Rutele noi sunt din Bucureşti spre Malaga (5 frecvenţe săptămânal), Paris Beauvais (7 frecvenţe săptămânal), Skiathos (Grecia, două frecvenţe săptămânal), Leeds (3 frecvenţe săptămânal), Tirana (Albania, 5 frecvenţe săptămânale).

     

    Din Bucureşti a crescut cu 4 numărul zborurilor săptămânale spre Milano-Bergamo, cu 3 zboruri spre Dublin (Irlanda), cu câte două zboruri săptămânal spre oraşele italiene Bologna şi Pescara (Italia), cu un zbor spre Roma Ciampino şi tot cu un zbor spre Edinburgh. Din Cluj a crescut frecvenţa de zbor spre Milano-Bergamo (cu 3 zboruri pe săptămână), tot cu 3 zboruri spre Paris Beauvais, cu două zboruri spre Dublin şi un zbor spre Charleroi (Belgia).

     

    Ca o noutate, Aeroportul Internaţional International „Avram Iancu” Cluj-Napoca are un nou terminal plecări, care permite reconfigurarea fluxurilor Schengen şi non-Schengen. Extinderea permite creşterea capacităţii la 4,5 milioane de pasageri pe an.

     

    Proiectul a inclus extinderea terminalului plecari cu 7.200 de metri pătrați, realizarea fluxurilor pentru destinaţiile Schengen şi non-Schengen, 3 noi fluxuri de securitate, dotate cu echipamente pentru controlul de securitate de ultima generatie si extinderea platformei de staţionare a aeronavelor cu circa 9.000 de metri pătraţi.

    Investiţia a însemnat şi crearea a două noi porţi de îmbarcare pentru zboruri externe şi o poartă pentru cele interne.

  • Creștere semnificativă a transportului aerian în 2023

    Creștere semnificativă a transportului aerian în 2023

    Un studiu realizat de Institutul Național de Statistică în privința transportului aerian de pasageri arată că acesta a crescut, în primul semestru 2023, cu 26,3% față de aceeași perioadă a anului trecut, astfel că numărul de pasageri a crescut de la aproape 8,94 milioane la aproape 11,3 milioane. În topul aeroporturilor internaţionale din România se află «Henri Coandă» Otopeni, de lângă București, cu câte aproximativ 3,4 milioane de pasageri îmbarcaţi, respectiv debarcaţi, urmat de «Avram Iancu», cu câte circa 740.000 de pasageri îmbarcaţi, respectiv debarcaţi, și de Aeroportul Internațional Iași, cu câte aproximativ 520.000 de pasageri îmbarcaţi, respectiv debarcaţi.



    În ce privește transportul internațional de pasageri, primele aeroporturi de origine, de unde au provenit pasagerii debarcați în România, stabilite după numărul pasagerilor în curse regulate, au fost: Londra Luton, Milano Bergamo, Tel Aviv, Istanbul Internațional, Bruxelles Charleroi, Madrid Barajas, Viena, Munchen, Paris Beauvais și Londra Stansted. Topul este asemănător în privința îmbarcărilor pentru diferite destinaţii.



    Într-un top al țărilor de unde au venit pasagerii curselor regulate debarcați în România se află Italia, Marea Britanie, Germania, Spania, Franța, Turcia, Belgia, Israel, Țările de Jos și Austria. Topul este asemănător şi după ţara de destinaţie.



    Cele mai însemnate ponderi în transportul intern au fost înregistrate pentru aeroporturile «Henri Coandă» Otopeni, cu aproape 50% din numărul de pasageri îmbarcaţi, «Avram Iancu Cluj-Napoca, cu puţin peste 16%, şi «Traian Vuia» din Timişoara, cu puţin peste 15% din numărul de pasageri îmbarcaţi.



    Pe de altă parte, compania aeriană low-cost Wizz Air a deschis a doua rută de pe Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav, Dortmund-Brașov-Dortmund, cu două frecvențe pe săptămână, în fiecare marți şi sâmbătă. Tot Wizz-Air va opera o nouă rută București-Tirana, începând cu 29 octombrie 2023, în zilele de miercuri, joi, sâmbătă și duminică, de pe Aeroportul Henri Coandă” București.



    În schimb compania anunță că, începând din 28 octombrie, va închide baza de la Suceava, dar va continua să opereze 5 rute de la Suceava către Londra Luton, Roma, Milano Malpensa, Dortmund și Memmingen. Zborurile către Larnaca, Eindhoven, Bruxelles Charleroi, Paris Beauvais și Bologna vor continua să fie efectuate, dar de pe Aeroportul Internaţional Iași. Persoanele afectate de schimbări vor fi notificate prin e-mail şi pot opta pentru reprogramarea gratuită, pentru o rambursare de 120% din tariful iniţial sub formă de credit de companie sau rambursarea a 100% din banii achitaţi.






  • Număr-record de pasageri pe aeroporturi din România

    Număr-record de pasageri pe aeroporturi din România

    Numărul pasagerilor pe aeroporturile internaţionale care deservesc Bucureştiul, aeroporturile Otopeni și Băneasa, a depășit nivelul dinainte de pandemie, în primele 7 luni ale anului. Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) informează că peste 8,3 milioane de pasageri au tranzitat aeroporturile Otopeni și Băneasa, chiar mai mult decât în 2019, anul în care s-au înregistrat maximele istorice. S-au înregistrat cu 23% mai mulţi pasageri decât în intervalul similar din 2022 și cu 0,2% mai mulţi decât în 2019. CNAB asigură coordonarea operațională și managementul celor două aeroporturi ale Capitalei, “Henri Coandă” Otopeni și “Aurel Vlaicu” Băneasa.



    Pe de altă parte, Aeroportul Internațional «Avram Iancu» din Cluj, nord-vest, a atins pragul de două milioane de pasageri în 2023. În istoria aeroportului, este pentru a cincea oară când se înregistrează acest maxim. Conducerea aeroportului aminteşte că sunt în curs extinderea Terminalului de pasageri Plecări şi extinderea platformei de parcare a aeronavelor şi se declară convinsă că până la finalul lui 2023 va fi depăşit în premieră recordul de 3 milioane de pasageri înregistraţi într-un singur an. Reţeaua de rute a aeroportului clujean oferă peste 45 de destinaţii regulate spre peste 20 de ţări din Europa şi Orientul Mijlociu, precum şi zboruri charter.



    Compania aeriană low-cost Wizz Air a anunţat că va anula unele zboruri, începând cu luna septembrie, din cauza verificărilor în avans ale unor motoare produse de Pratt & Whitney. Compania aeriană confirmă că nicio rută din România nu a fost suspendată permanent ca urmare a acestor inspecţii ale motoarelor. Pasagerii afectați au fost deja notificați. Ei au primit un program alternativ de zbor, opțiunea rambursării complete prin metoda inițială de plată sau rambursarea a 120% din tariful inițial achitat în credit de companie pentru rezervări viitoare.



    Compania Aeroitalia anunță o nouă rută, spre Ancona, Italia, din 16 septembrie, de pe Aeroportul Băneasa «Aurel Vlaicu» din București. Zborurile sunt programate marți, joi și sâmbătă. Ancona este a treia destinaţie deservită de Aeroitalia de pe Aeroportul Bucureşti-Băneasa. Ea se adaugă celor deja operate: Roma Fiumicino şi Comiso.



    Aeroportul Internaţional George Enescu Bacău, est, pune la dispoziţie un serviciu gratuit de transfer pasageri de la Gara Bacău/Autogara Massaro spre aeroport şi retur. Transferul se face cu un microbuz de 20 de locuri în regim express/shuttle-bus fără staţii de oprire intermediare, pe baza biletului de avion şi a unui act de identitate al pasagerului. Graficul de circulaţie este corelat cu orarul de zbor al aeroportului. În funcţie de orarul de zbor, pot apărea modificări; actualizarea programului va fi publicată pe site-ul www.bacauairport.ro.





  • Aeroporturile din România se modernizează

    Aeroporturile din România se modernizează

    Lucrările la Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa Aurel Vlaicu vor fi gata în jurul datei de 21 iulie, iar timpul de îmbarcare a pasagerilor va fi între 30 şi 60 de minute, în funcţie de dimensiunea aeronavei, promite Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti. Potrivit acesteia, restaurarea terminalului a respectat întocmai planurile inițiale ale aeroportului, așa cum arăta în 1952, când a fost inaugurat. Totul a fost completat cu tehnologie modernă de cel mai înalt nivel, inclusiv în ceea ce privește iluminarea cu led și instalațiile de sonorizare și climatizare.



    Capacitatea proiectată este de 400 de pasageri pe oră, sosiri şi plecări. Pe an, aeroportul poate primi un milion de pasageri. După recepţia lucrărilor va fi o perioadă de verificări şi de testări a tuturor echipamentelor, urmând ca, atunci când cererea de trafic va fi suficientă, să se deschidă în exploatare comercială corpul central al aeroportului şi terminalele A şi B, pentru plecările şi sosirile pasagerilor comerciali. Un pasager care zboară cu un avion de mici dimensiuni va avea nevoie de doar 30 de minute până la urcarea în aeronavă iar pentru avioanele mai mari timpul de îmbarcare nu va depăşi o oră, promit oficialii aeroportului Băneasa.



    Pe de altă parte, pe Aeroportul Internaţional Cluj-Napoca, au fost montate cele mai moderne echipamente de scanare din ţară, integrate cu benzi transportoare automate. Acestea sunt echipamente moderne de scanare a bagajelor de cabină şi de detecţie a substanţelor explozive. A fost realizată integrarea echipamentelor cu sisteme automate de returnare a tăvilor în care îşi depun călătorii obiectele personale. Echipamentele cu raze X folosesc tomografia computerizată pentru a examina conţinutul bagajelor din orice unghi şi a genera imagini 3D foarte precise şi detaliate, permiţând operatorilor să ia decizii cât mai exacte privind conţinutul bagajelor.



    Aeroportul internaţional Oradea are din 1 iulie, odată cu redeschiderea curselor externe, un centru de testare rapidă pentru infecţia cu virusul SARS-CoV-2, amenajat în zona publică de lângă Terminalul 2.. Pasagerii au astfel posibilitatea să îşi efectueze testul rapid tip antigen, pentru al cărui rezultat se aşteaptă maxim 30 minute.



    În context, să mai spunem că transportul aerian de pasageri a scăzut, în primul trimestru din 2021, cu 76,2%, de la 3.851.100 pasageri la 916.500, din cauza pandemiei de SARS-CoV-2, conform Institutului Naţional de Statistică. Cele mai utilizate aeroporturi au fost «Henri Coandă»-Bucureşti, «Avram Iancu»-Cluj-Napoca, Aeroportul Internaţional Iaşi (nord-est), şi «Traian Vuia»-Timişoara (vest). În transportul internaţional de pasageri, primele 10 aeroporturi de origine sau de îmbarcare au fost Londra Luton, Istanbul Internaţional, Frankfurt-Main, Dubai, Amsterdam-Schipol, Dortmund, Madrid-Barajas, Paris-Charles de Gaulle, Milano-Bergamo, Paris Beauvais.