Tag: afacere

  • Femeile şi antreprenoriatul responsabil

    Femeile şi antreprenoriatul responsabil

    În UE, femeile din
    România sunt cele mai dornice să-şi deschidă propriile afaceri. Este concluzia
    unor statistici recente potrivit cărora aproape o treime dintre femeile din România intenţionează
    să înceapă o afacere în următorii trei ani în comparaţie cu Italia, unde doar 11% dintre femeile intervievate au spus
    că analizează înfiinţarea unei afaceri, dar şi cu Germania, Spania şi Belgia,
    unde procentajul coboară spre 8%. Cu toate acestea, teama de eşec le împiedică
    pe jumătate dintre romance să-şi realizeze visul. Un proiect recent,
    implementat cu ajutorul unei finanţări europene prin POSDRU (Programul Operaţional
    Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane), le-a venit în ajutor celor care
    cochetau cu ideea antreprenoriatului, dar n-o puneau în practică fie din lipsa
    curajului, fie din lipsa informaţiilor. Aşadar, în cadrul programului Femei
    active pentru integritate şi responsabilitate (FAIR), au fost organizate
    cursuri de formare profesională pentru şomere precum şi cursuri de
    antreprenoriat. Impactul a fost atât de mare încât organizatorii au primit un
    număr mult mai mare de cursanţi decât cel prevăzut iniţial, după cum subliniază
    Ştefania
    Cojocaru, directoarea Centrului de formare al Universităţii Spiru Haret, unul
    dintre partenerii proiectului: A fost un proiect frumos şi interesant care a pornit cu 450 de persoane
    în grupul-ţintă şi care, la final, a ajuns la un grup-ţintă de 943 de persoane.
    Deci a fost un proiect care şi-a depăşit indicatorii şi unul dedicat femeilor.
    Dublarea grupului-ţinţă a fost impusă de cererile de înscriere la curs. Eu sunt
    mândră de femeile care au participat la program, în special de cele care au
    iniţiat o afacere.


    Iniţiatorul proiectului FAIR a fost Asociaţia Română de
    Transparenţă (Transparency International Romania) care, şi în acest mod,
    combate inegalitatea de şanse şi corupţia. Victor Alistar, managerul de proiect: Apare întrebarea de ce
    Transparency International participă la un proiect POSDRU dedicat eliminării
    stereotipurilor de gen şi promovării antreprenoriatului feminin. Pentru că
    Barometrul Global asupra Corupţiei ne arată că, în ceea ce priveşte răspunsurile
    femeilor la întrebările legate de disponibilitatea de a participa la fenomene
    legate de corupţie, respondentele au o rată mai scăzută de implicare. Pentru că
    în cadrul tuturor barometrelor sociale atunci când se vorbeşte de promotorii valorilor în
    familie, în prim-plan apar femeile. Când ne referim la discriminările de pe
    piaţa forţei de muncă, vom vedea că avem câţiva indicatori majori şi anume:
    persoanele din mediu rural – unde există subdezvoltare economică -, persoanele
    care au peste 45 de ani şi femeile. Prin urmare, ne-am zis că putem dezvolta
    proiecte de antreprenoriat pentru femei, bazate însă pe un model de integritate
    care face orice iniţiativă mai rezistentă. Dacă alegi un curs de antreprenoriat
    integru, reuşeşti să ştii mai bine decât alte micro-întreprinderi cum să te
    fereşti de riscul de a fi supus presiunii de către inspecţiile administrative.

    În afara cursurilor, organizatorii au avut în vedere şi
    partea de sustenabilitate a proiectului FAIR şi au iniţiat şi un concurs
    pentru proiecte de afaceri aflate la început de drum. Victor Alistar:
    Ulterior, tot pe acest tronson de intervenţie
    antreprenorială, am organizat un concurs pentru sortarea unor start-up-uri,
    astfel încât să rămână şi ceva concret în urma proiectului. Trecând de
    investiţia în oameni, care s-a făcut prin formarea resurselor umane, e
    important să rămână şi nişte modele care să se ruleze. Unele dintre ele vor
    avea succes şi peste 5 ani, le vom vedea considerate nişte modele în domeniile
    lor. Altele vor întâmpina, poate, dificultăţi şi se vor dezvolta mai greu.
    Important era ca printre participanţii la proiect să existe preocuparea pentru
    soluţii, să-şi pună problema şi să participe la concurs. Noi, cei din echipa proiectului, ne-am pus întotdeauna problema ce
    rămâne după. Probabil şi din cauza asta, percepţia grupului-ţintă n-a fost că
    participă la o bifare de genul ei se fac că predau, noi ne facem că învăţăm.


    Printre cele care chiar
    au învăţat ce li s-a predat, au fost şi câştigătoarele acestui concurs. Să o
    ascultăm pe una din ele: Am
    câştigat cu un plan de afacere al unui salon de înfrumuseţare şi sunt foarte
    mândră că am reuşit. Nu plănuisem să fac aşa ceva, deşi de mult timp visam să
    am o afacere proprie. Nu am avut nici curaj, nici indicaţiile necesare. Dar
    programul acesta m-a ajutat foarte mult în acest sens.


    Şi cursurile de lucrător comercial au fost apreciate,
    după cum ne-a spus o altă participantă la proiectul FAIR: Pentru mine, această experienţă a fost uimitoare. Înainte
    să vin la curs, credeam că nu-i mare lucru să fii lucrător în comerţ. Dar pe
    parcursul cursului mi-am schimbat
    părerea. Lucrător în comerţ înseamnă mult mai mult decât să saluţi şi să
    serveşti clientul. Este, de fapt, o meserie foarte complexă şi foarte plăcută.
    Partea de antreprenoriat nu-mi era necunoscută, dar cursul m-a ajutat să-mi pun
    ideile în ordine şi să-mi construiesc afacerea şi să-mi realizez visul de a fi
    eu şefa mea în locul ca altcineva să fie şeful meu.



    Un alt obiectiv al
    proiectului a fost înfiinţarea unui Centru de Antreprenoriat Feminin Integru,
    gestionat de Universitatea Spiru Haret, şi destinat, printre altele,
    încurajării femeilor care vor să-şi deschidă propria afacere.

  • Doamnele şi antreprenoriatul

    Doamnele şi antreprenoriatul

    Egalitatea de şanse şi încurajarea întreprinderile mici şi mijlocii, două dintre politicile fundamentale ale UE, îşi pot da mână pentru a găsirea soluţiilor de ieşire din criză. Criza poate fi atât una economică globală, cât şi una personală. Iar soluţia ar depinde de curajul femeilor şi oportunităţile oferite lor de a deveni antreprenoare. În 2013, conform statisticilor UE, femeile antreprenoare reprezentau doar 34,4 % dintre întreprinzătorii europeni care desfăşurau o activitate independentă şi deţineau numai aproximativ 30 % dintre întreprinderile nou‑înfiinţate. Cu toate acestea, numărul lor pare a fi în creştere. La sfârşitul anului trecut, la Bucureşti, a avut loc chiar primul târg dedicat femeilor de afaceri din România, B-Fair”, organizat de asociaţia Femei în afaceri”. Înfiinţată în 2009 de către o tânără antreprenoare, această organizaţie şi-a propus să constituie o reţea de sprijin unde femeile care doresc să-şi înceapă o afacere să găsească toate informaţiile şi tot suportul necesar. Târgul a apărut ca o extensie a acestei reţele unde se face schimb de experienţă. Adina David, ofiţer de presă în cadrul organizaţiei Femei în afaceri”: Târgul B-FAIR a avut loc anul acesta pentru prima dată în contextul în care noi organizăm sesiuni de business networking unde vorbitorii sunt femei. Târgul, însă, a reunit şi afaceri conduse de femei într-un cadru mai oficial şi mai general unde ele să-şi poată prezenta produsele pe lângă networking.”



    La B-Fair au participat 20 de expozanţi, iar târgul a fost vizitat de 200-300 de persoane în timpul weekend-ului. Firmele participante, cele mai multe înfiinţate sau conduse de femei, nu au fost doar IMM-uri. Există şi companii mari, chiar multinaţionale, care au femei printre manageri şi ale căror produse sunt dedicate femeilor. Putem spune, prin urmare, că firmele patronate de femei trebuie neapărat să se orienteze către piaţa feminină? Sau că există anumite domenii spre care se îndreaptă cu predilecţie femeile când îşi deschid o afacere? Adina David: Am observat că există încă o înclinaţie spre domenii considerate tipic feminine cum ar fi consultanţa sau cosmetica. Dar, în acelaşi timp, sunt multe doamne care au început deja afaceri în domenii precum IT sau auto.”



    Participantă la târgul B-Fair şi membră a organizaţiei Femei în afaceri”, Adina Filculescu este patroana unei firme active într-un domeniu unde femeile cu adevărat excelează: aranjamente florale şi organizare de evenimente. A început această afacere imediat ce a terminat facultatea şi declară că nu s-a simţit discriminată în faţa competitorilor bărbaţi şi nici nu a avut de întâmpinat obstacole suplimentare dat fiind că este femeie. În schimb, a avut parte de multă muncă pe care a făcut-o, însă, cu plăcere. Adina Filculescu: E mult de muncă, dar uneori lucrez şi 17 ore pe zi fără să simt oboseala pentru că mă gândesc la rezultatul pe care vreau să-l obţin, la satisfacţia oamenilor din jur şi la satisfacţia mea personală. Dacă aş fi lucrat pentru altcineva, poate că n-aş fi lucrat cu atâta spor şi plăcere. Am avut şi nopţi nedormite şi weekenduri în care n-am reuşit să plec la munte cu prietenii. În privinţa birocraţiei, ştim cu toţii cum stau lucrurile: mai stai la cozi la ghişee, mai apare câte un impozit. Trebuie să se adaptezi de fiecare dată situaţie.”



    Ca membră a asociaţiei Femei în afaceri”, Adina Filculescu a urmărit tendinţele ultimilor ani şi iată ce au descoperit: Multe femei s-au orientat către antreprenoriat şi au renunţat chiar la joburile pe care le aveau în cadrul corporaţiilor sau al instituţiilor publice. Ele şi-au dezvoltat propriile afaceri în domenii care le fac plăcere. Chiar am observat acest lucru: pasiunea stă la baza alegerilor lor. Pe lângă capitalul necesar deschiderii unei afaceri, au avut mai multă nevoie de curaj ca să schimbe viaţa de angajat cu cea de antreprenor.”



    Curajul le-a fost insuflat, pe de o parte, de dorinţa de independenţă şi, pe de altă parte, de apariţia unor noi priorităţi personale: familia şi naşterea unui copil. Adina David: Când lucrau în multinaţională, nu prea aveau timp de familie şi, mai ales după ce apărea un copil, timpul dedicat lui era şi mai scurt. De aceea au preferat varianta de a deveni antreprenoare, fapt ce le asigură flexibilitatea programului. În plus, deşi veniturile lor erau mai mari într-o multinaţională, şi propria afacere poate creşte foarte mult şi poate asigura venituri substanţiale. Deşi începutul poate fi greu, pe multe dintre ele acest lucru nu le împiedică, nu constituie un impediment major.”



    Multe dintre angajatele în companii private sau publice, dornice să devină la un moment dat propriile lor patroane, îşi păstrează o perioadă slujba, iar în timpul liber îşi încep deja afacerea. Nu este uşor, dar dorinţa de independenţă primează în acest caz. Şi este, de asemenea, încurajată de instituţiile UE care au creat deja o reţea europeană de mentori pentru femeile antreprenoare, în cadrul directoratului general care se ocupă de IMM-uri.