Tag: Afumati

  • Mâncăruri din Oltenia

    Mâncăruri din Oltenia

    Sub egida “Dolju-n bucate”, localitatea Afumaţi din judeţul Dolj a organizat, în urmă cu o săptămână o manifestare având ca scop promovarea tradiţiilor populare prin cântece, jocuri, meşteşuguri şi gastronomie. Au fost prezentate preparate tradiţionale din această localitate, dar şi din alte localităţi doljene care fac parte din Oltenia. Pe afişul manifestării a fost trecut şi “Ropotinul ţăstelor”, adică acea zi din an în care gospodinele făceau pentru tot anul aceste vase din lut în care se pregătea pâine şi mâncare.



    Conform tradiţiei, sărbătoarea Ropotinului, era ţinută în a treia marţi după Paşte, dar conform unor tradiţii locale, poate fi stabilită într+o anumită zi de către femeile din sat. Numele provine din latină – testum, care înseamnă carapace de broască ţestoasă şi care sugerează forma acestui vasi din lut aşezat deasupra jarului. Pâinea la ţest are o istorie milenară având la origine metodele folosite de populaţia dacică pentru coacerea turtelor din mei, secară şi grâu în interiorul acestui vas. Metoda a fost folosită în perioada colonizării romane, apoi în evul mediu, această moştenire fiind păstrată şi în zilele noastre, în Oltenia.



    În comparaţie cu cuptorul care are dimensiuni mari, ţestul are avantajul că se încinge mult mai repede, la ardere fiind folosite nu lemne, ci surcele şi resturi vegetale de la floarea soarelui, porumb sau chiar vegetaţie uscată. Este obţinut din lut ars şi amestecat cu resturi vegetale şi prevăzut fie cu o toartă pentru a fi prins cu un lanţ atunci când se află deasupra vetrei, fie cu orificii prin care este trecută o vergea metalică care are acelaşi rol, de a ridica sau coborî ţestul pe vatra încinsă. Înainte de a pune pâinea la copt, se face focul, iar jarul se adună sub ţest pentru circa jumătate de oră.



    Aluatul se pregăteşte uşor, din făină, apă, sare şi drojdie de bere. În vechime, în loc de drojdie se folosea, pur şi simplu, spumă de la fructele puse la fermentat în cazan pentru ţuică. După frământare, se lasă la dospit după care aluatul, modelat ca o lipie, se pune în ţestul încins, suprafaţa fiind unsă cu ou sau cu suc de roşii. Ţestul se pune deasupra vetrei încinse şi se lasă circa jumătate de oră. În cazul în care dogoarea a fost prea mare, stratul ars de la suprafaţă poate fi îndepărtat. Pentru a preveni acest lucru, deasupra aluatului pot fi puse foi de varză proaspătă, care sunt apoi îndepărtate.



    În loc de pâine, în ţest pot fi pregătite şi mâncăruri. Astfel, într-un vas de lut nesmălţuit poate fi pus un pui, condimentat şi uns cu puţin ulei, alături de cartofi, tăiaţi în cuburi, morcovi, tăiaţi rondele, ardei gras, tăiat în suviţe, ceapă, tocată mărunt şi fasole păstăi. Vasul se ţine pe vatra încinsă, sub ţest, circa jumătate de oră, mâncarea fiind servită imediat.



    Caracteristică Olteniei este ciorba de raci, ardei asemănători cu kapia, dar mai puţin cărnoşi. Aceştia se înşiră toamna pe sfoară, la uscat, pentru a fi folosiţi ulterior. Se face un amestec din ceapă călită, pastă de roşii, făină, piper măcinat şi sare după gust. Cu această pastă sunt umpluţi apoi aceşti ardei numiţi raci. În continuare, aceşti ardei umpluţi se pun la fiert într-un vas cu apă şi zeamă de varză, atât cât să-i acopere, după ce în prealabil au lăsat la fiert rondele de morcov, păstârnac tocat mărunt şi puţină ceapă călită. Se adaugă suc de roşii sau bulion şi se lasă la foc mic pentru jumătate de oră. La final, se adaugă frunze tocate de pătrunjel.


  • Mâncăruri din Oltenia

    Mâncăruri din Oltenia

    Sub egida “Dolju-n bucate”, localitatea Afumaţi din judeţul Dolj a organizat, în urmă cu o săptămână o manifestare având ca scop promovarea tradiţiilor populare prin cântece, jocuri, meşteşuguri şi gastronomie. Au fost prezentate preparate tradiţionale din această localitate, dar şi din alte localităţi doljene care fac parte din Oltenia. Pe afişul manifestării a fost trecut şi “Ropotinul ţăstelor”, adică acea zi din an în care gospodinele făceau pentru tot anul aceste vase din lut în care se pregătea pâine şi mâncare.



    Conform tradiţiei, sărbătoarea Ropotinului, era ţinută în a treia marţi după Paşte, dar conform unor tradiţii locale, poate fi stabilită într+o anumită zi de către femeile din sat. Numele provine din latină – testum, care înseamnă carapace de broască ţestoasă şi care sugerează forma acestui vasi din lut aşezat deasupra jarului. Pâinea la ţest are o istorie milenară având la origine metodele folosite de populaţia dacică pentru coacerea turtelor din mei, secară şi grâu în interiorul acestui vas. Metoda a fost folosită în perioada colonizării romane, apoi în evul mediu, această moştenire fiind păstrată şi în zilele noastre, în Oltenia.



    În comparaţie cu cuptorul care are dimensiuni mari, ţestul are avantajul că se încinge mult mai repede, la ardere fiind folosite nu lemne, ci surcele şi resturi vegetale de la floarea soarelui, porumb sau chiar vegetaţie uscată. Este obţinut din lut ars şi amestecat cu resturi vegetale şi prevăzut fie cu o toartă pentru a fi prins cu un lanţ atunci când se află deasupra vetrei, fie cu orificii prin care este trecută o vergea metalică care are acelaşi rol, de a ridica sau coborî ţestul pe vatra încinsă. Înainte de a pune pâinea la copt, se face focul, iar jarul se adună sub ţest pentru circa jumătate de oră.



    Aluatul se pregăteşte uşor, din făină, apă, sare şi drojdie de bere. În vechime, în loc de drojdie se folosea, pur şi simplu, spumă de la fructele puse la fermentat în cazan pentru ţuică. După frământare, se lasă la dospit după care aluatul, modelat ca o lipie, se pune în ţestul încins, suprafaţa fiind unsă cu ou sau cu suc de roşii. Ţestul se pune deasupra vetrei încinse şi se lasă circa jumătate de oră. În cazul în care dogoarea a fost prea mare, stratul ars de la suprafaţă poate fi îndepărtat. Pentru a preveni acest lucru, deasupra aluatului pot fi puse foi de varză proaspătă, care sunt apoi îndepărtate.



    În loc de pâine, în ţest pot fi pregătite şi mâncăruri. Astfel, într-un vas de lut nesmălţuit poate fi pus un pui, condimentat şi uns cu puţin ulei, alături de cartofi, tăiaţi în cuburi, morcovi, tăiaţi rondele, ardei gras, tăiat în suviţe, ceapă, tocată mărunt şi fasole păstăi. Vasul se ţine pe vatra încinsă, sub ţest, circa jumătate de oră, mâncarea fiind servită imediat.



    Caracteristică Olteniei este ciorba de raci, ardei asemănători cu kapia, dar mai puţin cărnoşi. Aceştia se înşiră toamna pe sfoară, la uscat, pentru a fi folosiţi ulterior. Se face un amestec din ceapă călită, pastă de roşii, făină, piper măcinat şi sare după gust. Cu această pastă sunt umpluţi apoi aceşti ardei numiţi raci. În continuare, aceşti ardei umpluţi se pun la fiert într-un vas cu apă şi zeamă de varză, atât cât să-i acopere, după ce în prealabil au lăsat la fiert rondele de morcov, păstârnac tocat mărunt şi puţină ceapă călită. Se adaugă suc de roşii sau bulion şi se lasă la foc mic pentru jumătate de oră. La final, se adaugă frunze tocate de pătrunjel.


  • Forturile Bucureştiului

    Forturile Bucureştiului

    Până la jumătatea secolului al 19-lea, Bucureştiul, asemenea altor oraşe din spaţiul controlat timp de secole de Imperiul otoman, a fost lipsit de fortificaţii. Arta militară şi filosofia războiului din secolul al 19-lea cerea ca un oraş strategic, o capitală, să aibă lucrări de apărare împotriva inamicului. Astfel a luat naştere ideea fortificării Bucureştiului care trebuia să protejeze centrul politic şi administrativ al României apărută după 1859.



    Am discutat cu istoricul Sorin Cristescu de la Universitatea ”Spiru Haret” din Bucureşti şi el ne-a făcut istoria ideii fortificării capitalei României. ”Această idee apare încă de pe vremea lui Cuza (1859-1866). El îşi pune problema să fortifice Bucureştiul, dar îi lipsesc mijloacele. Ideea este reluată de regele Carol I după războiul de independenţă (1877-1878) în condiţiile în care existau relaţii preferenţiale cu Belgia. Carol a putut aduce în ţară, printr-o invitaţie personală, pe generalul Henri Alexis Brialmont, specialist în asemenea construcţii. Generalul Brialmont făcuse fortificaţii asemănătoare, considerate a fi foarte bune, în Belgia. Și aşa au şi fost, un exemplu fiind fortăreaţa Anvers-ului. Se organizează această construcţie amplă, vorbim despre 18 forturi aşezate pe o circumferinţă de 72 de kilometri, în jurul capitalei. Această linie fortificată era menită să ţină capitala departe de tirurile tunurilor inamice. Din acest motiv, forturile sunt situate la o distanţă de aproximativ 14-15 kilometri de oraşul propriu-zis. Între cele 18 forturi existau, din 2 în 2 kilometri, baterii intermediare care să susţină o luptă de aproape, cu tunuri de calibrul 57 de milimetri.”



    Centura de forturi a fost încredinţată priceperii generalului belgian şi a fost considerată de o mare importanţă strategică. Sorin Cristescu. ”Construcţia a început în 1883, s-a considerat terminată în 1900, s-a întins pe o durată de 17 ani, dar s-a mai lucrat până prin anii 1910-1911. Construcţia propriu-zisă s-a făcut cu cărămizi obişnuite, s-a făcut o licitaţie pentru 300 de milioane de cărămizi, până la urmă a fost nevoie de 500 de milioane de cărămizi. Problema a fost cea a alegerii tunurilor pentru cupole şi s-au întrecut două firme, cea franceză Creusot şi cea germană Gruson. Au câştigat francezii care au jucat foarte tare. Ei au spus că soldaţii francezii pot sta în cupola fortificaţiei în vreme ce se trage asupra lor. Germanii au refuzat acea abordare şi bine au făcut. Germanii ştiau foarte bine că un soldat nu avea ce căuta în cupolă atunci când se trăgea asupra ei.”



    Forturile Bucureştiului au fost de 3 tipuri, cele mai puternice s-au construit în nordul Bucureştiului, în timp ce în sud au fost amplasate cele mai uşoare. Sorin Cristescu a detaliat tipurile lor. ”Forturile de tip 1 erau forturile de la Chitila şi Otopeni, aveau lungimea de 463 de metri şi ca armament 2 tunuri de 150 milimetri şi 2 obuziere de 210 milimetri. Forturile de tip 2 erau cele de la Mogoşoaia şi Jilava, aveau 448 de metri, 4 tunuri de 150 milimetri şi 3 obuziere de 210 milimetri. Forturile de tip 3 sunt cele de la Pantelimon, Cernica, Căţelu, Leordeni, Popeşti, Berceni, Broscărei, Măgurele, Bragadiru, Domneşti, Chiajna şi Tunari, forturi obişnuite de 400 de metri, cu ziduri foarte groase. Dacă intrăm într-un asemenea fort avem o senzaţie groaznică, temperatura este scăzută, este multă umezeală, un mediu foarte propice pentru a contracta tuberculoză. Mai exista un fort acvatic la Ștefăneşti, înconjurat de un şant larg de 50 de metri şi adânc de 6,60 metri. La Afumaţi mai este un fort de tip unic. Forturile mari, de tip 1 şi 2, aveau în interior un aşa-numit reduit, o construcţie circulară ce permitea apărătorilor să lupte chiar şi după ce fortificaţia principală era cucerită. Cele 18 baterii intermediare aveau şi ele câte un tun de 150 milimetri şi 2 obuziere de 210 milimetri.”



    L-am întrebat pe Sorin Cristescu cât au costat forturile Bucureştiului şi dacă ele şi-au îndeplinit misiunea pentru care fuseseră proiectate. ”Cine vrea să aibă o fortăreaţă care să fie ca atare, atunci trebuie să considere că la începutul unei campanii militare nu are nevoie de gurile de foc ale fortăreţei. Acolo trebuie ţinute gurile de foc, tunarii şi muniţia aşteptând ca să fie nevoie mai târziu de ei. Or, aceasta nu s-a întâmplat. Atunci când România a intrat în primul război mondial, înainte de semnarea convenţiei militare şi politice cu Antanta de pe 17 august 1916, pe 8 august 1916 rapoartele austro-ungare indicau că cetatea Bucureştiului fusese dezafectată. Toate gurile de foc fuseseră scoase şi trimise la regimentele de pe frontieră care aveau nevoie de ele. În aceste condiţii, cetatea Bucureştiului a devenit absolut inutilă. Costurile ei au fost calculate la 111 milioane lei-aur. Dacă ne gândim că 3,10 lei era costul unui gram de aur, dacă ne gândim că podul de la Cernavodă a costat 35 de milioane de lei, ne dăm seama că ar fi fost mult mai bine ca acei bani să fie folosiţi pentru alte guri de foc.”



    În cel de-al doilea război mondial, în forturi au fost montate tunuri antiaeriene pentru apărarea Bucureştiului împotriva atacurilor aeriene americane. După terminarea războiului ele şi-au pierdut utilitatea iniţială şi au primit diverse destinaţii. Celebrul fort 13 Jilava a funcţionat ca închisoare pentru deţinuţii politici din timpul comunismului.