Tag: Agapia

  • Agapia

    Agapia

    Astăzi vă invităm într-o zonă deosebită, din
    nord-estul ţării, mai precis într-un sat mănăstiresc: Agapia. Agapia este satul
    de reședință al comunei cu același nume din județul Neamț (Moldova, România).
    Aflată la o distanță de 9 km de orașul Târgu Neamț, Agapia se află amplasată în
    mijlocul unei păduri.


    Şi dacă obiectivul principal de vizitat aici este
    Mănăstirea Agapia (construită între anii 1641-1643), putem să vă spunem că
    ansamblul mănăstiresc a fost inclus pe Lista monumentelor istorice din județul
    Neamț din anul 2015, având în alcătuire 7 obiective: Biserica Sf. Voievozi – datând din
    secolul al XVII-lea, Paraclisul Nașterea Maicii Domnului – datând din 1864, Biserica
    de lemn Sf. Ioan Bogoslov – datând din 1821, Chiliile – datând din secolele
    XIX-XX, Construcțiile din incintă – datând din secolele XIX-XX, Turnul
    clopotniță – datând din 1823 și Bolnița de lemn Adormirea Maicii Domnului -
    datând din 1780.


    Despre surpriza descoperirii unui astfel de sat,
    ne-a vorbit maica Maria Giosanu: Mănăstirea Agapia, o mănăstire
    veche, o mănăstire mare, cu multe călugăriţe, astăzi, dar mult mai multe în
    trecut. 01.16 Agapia a fost mănăstire de bărbaţi, de călugări, până în anul
    1803, în acel moment devene mănăstire de călugăriţe. În momentul în care devine
    mănăstire de călugăriţe, se extinde mult şi creşte ca număr de persoane. Aici
    apare în mai puţin de 100 de ani un sat mănăstiresc, cu peste 100 de case şi la
    sfârşit de secol XIX, început de secol XX, se aflau aici în jur de 600 de
    călugăriţe.

    Agapia devine foarte cunoscută în străinătate, mai ales după
    momentul Grigorescu, după ce Grigorescu pictează biserica cea mai veche. Asta
    se petrece între 1858-1861. Grigorescu, în momentul în care pictează biserica,
    de la mănăstirea Agapia, era un oarecare, Nicu. După ce reuşeşte să picteze
    biserica Agapiei devine marele Grigorescu, Maestrul.(n.r. 15 mai 1838 – 21
    iulie 1907, primul dintre fondatorii picturii române moderne). Agapia este
    celebră prin pictura aceasta care atrage mulţi străini, dar are şi un mare
    impact asupra turiştilor străini care atunci când coboară din autocar aici, văd
    multe case. Pentru ei mănăstire înseamnă o biserică, un zid de piatră, câteva
    chilii, dar iată, surpriză, aici sunt foarte multe case.


    Pentru o mai bună înţelegere a ce înseamnă viaţa
    într-o mănăstire, turiştii ajunşi în sat pot vizita Muzeul vivant, despre care
    am aflat tot de la maica Maria Giosanu: Maica stareţă s-a gândit să
    deschidă casa cea mai interesantă la vizitare, pentru ca oamenii să intre aici
    şi să vadă ce înseamnă Agapia, ce înseamnă mănăstire, la modul general. De ce e
    interesantă Pentru că păstreză şi chiliile de pe vremea aceea când Agapia era
    mănăstire de călugări. La nivelul de jos este zidul gros din piatră, sunt două
    chilii, mult mai aspre, chilia bătrânului şi a ucenicului. La nivelul de sus,
    casa are patru încăperi, două chilii în care călugăriţele se odihnesc,
    lucrează, se roagă şi alte două încăperi, unde este bucătăria şi unde găsim
    războiul de ţesut. Casa are două vârste ca şi mănăstirea: Agapia, mănăstire de
    călugări şi Agapia, mănăstire de călugăriţe. Oamenii vin aici şi văd pe viu ce
    înseamnă viaţa de mănăstire, văd viaţa monahală în desfăşurare.


    La toate acestea se adaugă și Casa scriitorului
    Alexandru Vlahuță (scriitor român, 5 septembrie 1858- 19 noiembrie 1919), o chilie ce datează din 1885, în care locuia scriitorul
    când venea în vizită la mănăstire, transformată în 1966 în muzeu memorial.


  • Ţinutul Zimbrului

    Ţinutul Zimbrului

    Vă propunem astăzi să coborâm cumva în istorie şi să vizităm un tărâm de
    legendă: aşa-numitul Ţinut al Zimbrului. Este vorba despre o destinaţie
    ecoturistică, certificată ANT din anul 2016 şi inclusă din 2017 în Top 100
    Destinaţii Sustenabile la nivel mondial, singura destinaţie din România aflată
    în acest clasament realizat de specialişti în turism la nivel internaţional.


    Ţinutul Zimbrului se alfă în partea nordică a judeţului Neamţ, la limita cu
    judeţul Suceava și se întinde pe raza comunelor Crăcăoani, Agapia, Vânători-Neamț și a
    stațiunilor Bălțătești și Oglinzi. Este o zonă cu un tezaur natural deosebit, dar şi cu o
    importantă comunitate monahală, aflate în satele Văratec, Agapia şi Neamţ.


    Din punct de vedere natural, aici se găseşte Parcul Natural Vânători
    Neamţ, care găzduieşte o serie de specii rare sau aflate pe cale de
    dispariţie: ursul brun, râsul, vidra, zimbrul sau pisica sălbatică, cerbul
    carpatin şi căpriorul. Dar mai presus de toate aceste specii, aici se găsesc
    zimbrii în captivitate, în semilibertate şi în libertate. În prezent, în
    libertate sunt apoximativ 40 de zimbri, din care aproape 10 au fost fătaţi în
    libertate.


    În semilibertate se găsesc în jur de 12 zimbri. Am aflat că iarna zimbrii
    sunt mai uşor de observat. În semilibertate sau libertate, zimbrii care urmează
    să fie observaţi sunt căutaţi după urme de la prima oră a dimineţii, pentru ca
    vizitatorii să fie duşi pe urmele lor.


    Nicolae Dolhescu, Administraţia Parcului Natural Vânători Neamţ, responsabil
    cu turismul, ne-a primit la Centrul de vizitare şi ne-a vorbit despre pasarela
    suspendată care invită la descoperirea naturii: O pasarelă suspendată
    la nivelul coronamentului, pe care dacă faci o plimbare, vezi coronamentul
    arborilor de aproape. Are 250 de metri, se urcă până la 13 metri înălţime. Pe
    pasarelă sunt panouri cu explicaţii cu speciile de arbori din zonă, cu animale,
    muşchi, licheni, ce pot fi văzuţi. Uneori de pe pasarelă se pot observa şi
    zimbrii, dar ţarcul având o suprafaţă mai mare, în perioada asta e mai puţin
    probabil. Trebuie căutaţi.


    De la Nicolae Dolhescu, Administraţia Parcului Natural Vânători Neamţ,
    responsabil cu turismul, am aflat de unde vin vizitatorii: Vin din toată ţara,
    excursii şcolare, turişti individual, cei care vizitează zona, cu grădina
    zoologică, vin şi la noi. Fac plimbarea pe pasarela suspendată, avem amenajate
    nişte săli în zona Centrului de vizitare, o sală de educaţie ecologică, o
    expoziţie de fotografii vechi şi Muzeul Zimbrului, în care sunt diverse
    exponate. Pentru o vizită în zona Centrului de vizitare, nu trebuie programare,
    avem program zilnic de la 10.00 la 18.00, avem şi site-ul parcului. Dar pentru
    observat zimbrii în parc trebuie programare cu măcar 48 de ore înainte.Trebuie
    să fie un ranger disponibil, deoarece vizitatorii nu pot merge singuri. În
    interiorul ţarcului o vizită poate dura 2, 3 până la 4 ore. Suprafaţa parcului
    având 110 hectare, îi putem găsi şi în jumătate de oră, să fie în zona
    hrănitorilor, dar putem merge şi 2-3 ore până să dăm de ei.



    Vă mai pot spune că drumul pentru observarea
    zimbrilor în semilibertate este un drum prin pădure, pieptiş pentru care e
    necesar un echipament potrivit: bocanci, pantaloni lungi şi bluze de preferinţă
    cu mânecă lungă. După un urcuş susţinut, la vreun moment dat, veţi vedea în
    capul dealului, printre copaci, silueta impuntoare a zimbrului. Observarea se
    face de la distanţă, pentru că deşi nu este un animal agresiv, zimbrului nu îi
    place să fie deranjat, iar statura sa impune păstrarea distanţei şi… respect

  • Michel Minouflet (France) – Le monastère Agapia

    Michel Minouflet (France) – Le monastère Agapia

    Cest un monastère de nonnes du département de Neamţ, en Moldavie, dans lest de la Roumanie, non loin de la ville de Târgu Neamţ. Et même un des plus grands monastères de nonnes, et qui compte parmi les plus connus du pays. Il est situé au cœur dune forêt, dans un cadre naturel généreux, et recèle des trésors artistiques inestimables, notamment grâce aux fresques du grand peintre roumain Nicolae Grigorescu, faites entre 1858 et 1861. Le premier édifice a été élevé en 1585, et le second, en 1642, et refait après lincendie de 1821. Le monastère dAgapia est un véritable bijou darchitecture, qui mélange des caractéristiques du style byzantin avec le style néoclassique et avec lart roumain. Il est consacré aux archanges Michel et Gabriel. Son nom provient du grec « agapis », « amour chrétien ». Une première attestation documentaire faisant état de cet édifice monastique est à retrouver en 1437, du nom du moine Agapie qui avait construit, dans cette région, au XIVe, une petite église en bois.



    Lhistoire du couvent mentionne des princes régnants dont les noms sont restés dans lhistoire du pays. La construction de la première église en pierre remonte à 1585. mais le terrain sur lequel lédifice religieux a été bâti savère instable, et vers 1600, une partie des moines allaient construire plus bas, dans la vallée, le monastère dAgapia de nos jours, dit aussi le nouveau. Initialement, Agapia était un couvent de moines, mais en 1803, il est transformé en couvent de moniales. La première supérieure a construit une chapelle dans la partie sud. Le long des siècles, Agapia allait connaître de nombreux pillages, destructions et incendies, mais il a toujours été refait et consolidé. En 1858, lintérieur a été peint par Nicolae Grigorescu, qui navait alors que 18 ans. Il arrive pourtant à réaliser une suite remarquable de compositions murales et dicônes empreintes de mouvement, de réalisme et de lumière. Le peintre a allié la tradition byzantine au style néoclassique et à lart roumain.



    Nicolae Grigorescu sest inspiré des compositions des maîtres de la Renaissance, il a employé des modèles vivants pour ses portraits. Les chefs dœuvre de Grigorescu à Agapia sont constitués par le portrait de St Georges, lentrée à Jérusalem et la Vierge à lenfant Jésus. Les portraits de saints que Grigorescu a peints au monastère dAgapia sont uniques. Il faut les voir pour apprécier la simplicité des lignes, la perfection des proportions et des formes. Les murs et les icônes décorés par Grigorescu à Agapia dégagent un sentiment de quiétude. Le peintre a créé lAtelier de peinture dAgapia, école où les nonnes qui avaient des talents artistiques se sont formées. Le village du monastère est très pittoresque en toute saison. En été, les maisons sont pleines de fleurs multicolores. Vous allez retrouver à Agapia une impressionnante collection dart médiéval et religieux mais aussi une bibliothèque qui comporte livres et vieux manuscrits. Une route forestière mène au monastère de Sihla, connu pour sa grotte où Ste Théodore a vécu pendant près de 40 ans. Une montée qui vaut la peine, dans une ambiance vraiment spéciale.

  • Landkreis Neamţ – Klöster, Natur und mehr

    Landkreis Neamţ – Klöster, Natur und mehr

    Die Region Moldau im Nordosten Rumäniens ist vor allem für ihre au‎ßergewöhnlichen Klöster berühmt. Diese Ecke des Landes stellt zudem die Heimatregion zahlreicher Künstler Rumäniens dar. Während die Klöster in der Gegend seit Jahrhunderten treue Zeugen des Glaubens des rumänischen Volkes sind, ist der künstlerische Geist heute in Museen oder in den schattigen Rastplätzen wiederzufinden, die in zahlreichen Romanen den Handlungsraum bilden.



    Die Region Moldau lädt mit ihrer atemberaubenden Schönheit die Touristen ein, sie zu bereisen und ihre Geheimnisse hinter den Steinmauern der Klöster zu entdecken. Das Mönchskloster Neamţ trägt auch den Namen Mănăstirea Mănăstirilor“ (zu dt. Das Kloster aller Klöster“) und ist das älteste seiner Art in Rumänien. Hier widmen sich die Mönche dem Schreiben und der Literatur. Kein Wunder, dass hier die ersten Übersetzungen in Rumänien erschienen sind. Hier wurde auch eine der ersten Buchdruckereien in Rumänien betrieben.







    9 Km entfernt von der Stadt Târgu Neamţ liegt das berühmte Nonnenkloster Agapia. Das orthodoxe Kloster wurde in den Jahren 1641-1643 errichtet. Seine Einzigartigkeit verdankt das Kloster den vom Maler Nicolae Grigorescu im Zeitraum 1858-1861 gemalten Fresken. src=http://devrri.freshlemon.ro/wp-content/uploads/2023/10/foto.jpg

    Nonnenzellen im Agapia-Kloster


    Foto: Wikimedia Commons




    Einen Besuch wert ist auch das Kloster Vovidenia, das ein dem Schriftsteller Mihail Sadoveanu gewidmetes Museum beherbergt. Hier werden wir vom Priester Mihail Danieliuc empfangen:







    src=http://devrri.freshlemon.ro/wp-content/uploads/2023/10/foto.jpg Wir befinden uns gerade auf der Wiese der Ruhe. Der Schriftsteller Mihail Sadoveanu hat diesen Ort, das Kloster und die Umgebungen als Wiese der Ruhe bezeichnet. Wir empfangen unsere Gäste im Museum mit einer besonderen Stimmung. Vom Label »Electrecord« haben wir Aufnahmen seiner Stimme bekommen.

    Klosterkirche Vovidenia


    Foto: Wikimedia Commons



    Hier kann man seinen Arbeitsraum besichtigen, aber zuerst werde ich Ihnen ein Wohnzimmer zeigen, wo der Schriftsteller seine Gäste empfing. Im gro‎ßzügigen Zimmer gibt es ein Klavier, an dem berühmte rumänische Musiker gespielt haben: Enescu, Lipatti und Maria Tănase.“




    Die Gäste, die sich am Tag von der Ruhe, der beeindruckenden Schönheit der Natur und den Klöstern in dieser Ecke des Landes gerne verführen lassen, wo die Zeit stehengeblieben ist, dürfen am Abend die ausgelassene Feier nicht verpassen, die in einem legendären Ort statfindet: Hanu Ancuţei (Ancuţas Wirtshaus). Das berühmte Wirtshaus stammt laut Urkunden aus dem 18. Jahrhundert. Das Wirtshaus öffnete damals seine Pforten für Händler, die auf dem Weg nach Roman, Suceava und Iaşi einen Rastplatz suchten. Das Wirtshaus bildet den Handlungsraum der im Jahr 1928 veröffentlichten gleichnamigen Novelle von Mihail Sadoveanu. Heute wurde das Wirtshaus modern umgestaltet. Nuşa Chiriac kommt zu Wort mit Einzelheiten:



    Unsere Gäste werden von der Gastwirtin Ancuţa empfangen. Wir haben eine neue Barterrasse eingerichtet, wo wir im Freien kochen: Brot, Kuchen, Krautwickel kochen wir im Holzofen, Hänchenfleisch kochen wir auf glühenden Kohlen, in der Rauchkammer bereiten wir Speck und Pökelfleisch zu. Hier bereiten wir alle Gerichte nach traditionellem Rezept zu und die Zutaten sind natürlich, wir besorgen sie uns direkt vom Hersteller, sogar das Mehl kriegen wir direkt von der Mühle. Ancuţas Wirtshaus ist ein Vorbild der Gastfreundschaft hier in der Region.






    Das Wirtshaus lockt seine Gäste mit einer besonderen Architektur, mit traditionellen Speisen, mit rumänischer Musik an, die von Fiedlern aus traditionellen Volksmusikerfamilien dargeboten wird. Wir bieten zudem den perfekten Raum für Veranstaltungen, oftmals finden hier auch Weinproben statt.“ src=http://devrri.freshlemon.ro/wp-content/uploads/2023/10/foto.jpg

    Ancuţas Wirtshaus – Innenansicht


    Foto: Wikimedia Commons


  • Le musée vivant du monastère d’Agapia

    Le musée vivant du monastère d’Agapia

    Agapia est un des plus beaux monastères du nord de la Moldavie. Célèbre pour ses fresques murales que nous devons au grand peintre Nicolae Grigorescu, mais aussi pour son école de peinture, dont il a été le fondateur et pour les ateliers de broderies qu’elle a abrités, Agapia mérite donc un détour.



    Situé dans la vallée du ruisseau éponyme, au pied de la colline Măgura et à proximité de Târgu-Neamţ, entourée par des montagnes et des futaies séculaires, le monastère d’Agapia tire son nom du grec «agapis», qui signifie «amour chrétien», mais aussi de l’ermite Agapie. A en croire la légende, au 14 e siècle, cet ermite aurait fait bâtir une petite église en bois, à seulement 2 km de l’actuelle localité Agapia. Plus tard, les monts tout autour, la rivière et le hameau blotti dans la vallée allaient en emprunter le nom. Aujourd’hui une centaine de nonnes vivent entre les murs du couvent, tandis que 240 autres mènent leur vie dans le village monacal. C’est dans une des vieilles maisons monacales, datée du XVIIe, que l’on a inauguré cet été le premier musée vivant de Roumanie.



    Cela permet désormais aux curieux d’observer les religieuses en leur milieu. Une maison monacale fonctionnelle et habitée est ouverte aux pèlerins à longueur de journée. Sœur Maria Giosanu raconte comment a été ouvert ce musée unique en Roumanie : « Nous voulons offrir aux gens la possibilité d’apprendre des choses sur la vie monastique. En ouvrant les portes d’une de nos maisons monacales, ils peuvent voir sur le vif comment ça se passe, prendre le pouls de cette existence à part. Les gens étant très curieux de franchir le seuil d’une telle demeure, nous avons donné suite à leur suggestion ».



    Le musée vivant comporte quatre pièces disposées au rez-de-chaussée et deux cellules de nonnes au demi sous-sol. Si, au fil du temps, la partie supérieure de la maison a subi des modifications, le demi sous-sol, lui, est resté inchangé. Quatre religieuses habitent la maisonnette-musée. Sœur Maria nous en fournit des détails supplémentaires. « Il s’agit, en fait, d’un ensemble de musées, composé d’une maison monacale à deux niveaux et de plusieurs ateliers vivants, à savoir l’atelier de tissage et de broderie, l’atelier de boulangerie- pâtisserie et celui de poterie. Quatre nonnes prennent soin de cette maison. Elles produisent aussi différentes choses faites à la main, s’adonnent à leurs prières selon le rituel monastique et se tiennent à la disposition des visiteurs. Elles répondent par exemple à leurs questions relatives aux prières, à la sainte communion, à la vie dans un lieu de culte ».



    Guidés par les nonnes, les touristes peuvent apprendre à modeler la glaise ou à préparer des gâteaux. En fait, l’atelier de poterie est tout à fait à part. L’ancien atelier, qui a fonctionné jusqu’en 1960, a bénéficié de la présence de maîtres potiers renommés de la zone de Iaşi et Botoşani, dans l’Est du pays. Le dernier four a pourtant été démoli il y a 53 ans. Pour relancer cet atelier, les nonnes ont appris cet art de potiers plus jeunes. A la cérémonie d’inauguration du nouvel atelier ont été invités les actuels artisans-professeurs, mais aussi nombre de ceux qui avaient appris l’art de la porterie des nonnes de ce couvent.



    Le maître artisan Gheorghe Smerică — âgé à présent de 90 – et Vasile Andrei, qui ont travaillé, tous les deux, au fameux atelier d’Agapia il y a plus d’un demi-siècle, ont été les invités d’honneur de cet événement. Que pensent les touristes du musée vivant d’Agapia? Nous écoutons de nouveau la nonne Maria: «Au premier abord, la plupart sont un peu perplexes surtout de se voir proposer un «musée vivant». Ce terme est plutôt nouveau. Au début, ils ne comprennent pas, mais ceux qui franchissent son seuil — notamment les étrangers — sont enchantés, car ce musée est unique en son genre, puisqu’il est ouvert dans l’enceinte d’un monastère. Ce musée a une importante composante ethnographique, recelant de nombreux objets anciens qui se retrouvaient dans les maisons et les fermes paysannes roumaines d’autrefois. En les regardant, on découvre tout un monde; ils nous font retourner dans le passé et mieux apprécier l’héritage matériel et spirituel que nous ont légué nos ancêtres. Nous sommes heureuses que les gens puissent découvrir la beauté de la vie monastique, même dans sa dimension matérielle: l’endroit, lui-même, la cellule où habite la nonne ou le moine, etc. Et les fruits de nos efforts se laissent déjà entrevoir.»



    Tous les objets exposés dans les pièces du musée vivant sont hérités des nonnes qui ont habité ce couvent ou proviennent des maisons et des fermes des villages situés aux alentours. Les villageois ont offert généreusement au couvent des tapis, des tapisseries et toute sorte de tissus, de précieux objets anciens. Le métier à tisser d’Agapia a été amené du département de Suceava. Le tissage est un art dans lequel les religieuses de ce monastère excellent. Elles travaillent aussi de fines broderies, dont les plus réussies sont exposées au Musée d’art sacré de Suceava.



    Pour en revenir à notre musée vivant, le billet d’entrée coûte un euro environ. Les élèves, les étudiants et les retraités paient la moitié de ce prix. (trad. : Mariana Tudose, Dominique)

  • Il Museo vivente di Agapia

    Il Museo vivente di Agapia

    Agapia è uno dei monasteri più belli del nord della regione storica della Moldavia. Famosa per i dipinti di Nicolae Grigorescu, per la scuola di pittura creata qui, come anche per i suoi atelier di ricami, Agapia merita pienamente di essere visitata. Sita sulla valle dell’omonimo ruscello, ai pie’ del monte Magura, vicino a Târgu-Neamţ, circondata da montagne e da boschi secolari, è l’unico monastero della Romania il cui nome, proveniente dal greco agapis, significa amore cristiano”.



    Il monastero ha preso il nome di un eremita, Agapie, il quale, secondo la leggenda, avrebbe costruito nel XIV secolo una chiesetta di legno, a soli due chilometri dall’attuale monastero. Il nome del frate fu dato poi ai monti circostanti, al ruscello e al villaggio della valle. Attualmente un centinaio di suore vivono in questo monastero, e altre 240 nel villaggio monacale. In una di queste case vecchie, costruite, sembra, nel XVII secolo, è stato inaugurato nell’estate di quest’anno il primo museo vivente della Romania.



    La vita delle suore può essere osservata ora da chi è interessato ad apprendere come si vive in un monastero. I pellegrini possono visitare, per tutta la giornata, una casa monacale funzionale e abitata. Suor Maria Giosanu ci racconta perchè è stato aperto questo museo unico in Romania.



    “Vogliamo offrire agli interessati l’opportunità di conoscere qualcosa della vita monacale. I curiosi possono vedere sul vivo i vari aspetti della nostra quotidianità. D’altronde, abbiamo aperto al pubblico questa casa dietro suggerimento dei numerosi visitatori desiderosi di conoscere da vicino la nostra vita”, spiega Suor Maria.



    Il museo vivente ha quattro stanze al pianoterra, che hanno subito modifiche nel tempo e due celle nel seminterrato, rimaste intatte. Nella casetta-museo vivono quattro suore.



    “Il nostro è un complesso museale, composto della casa monacale e ateliers viventi, per tessuti e ricami, panetteria e ceramica. Le quattro suore che ci vivono, oltre a fare il loro dovere religioso quotidiano, lavorano nei vari atelier e rispondono anche alle domande dei visitatori, relative a tutti gli aspetti della loro vita in questo posto unico”, aggiunge Suor Maria.



    I turisti possono apprendere a modellare l’argilla o a preparare le focacce, assieme alle suore. D’altronde l’atelier di ceramica è molto speciale. Il vecchio atelier, funzionante fino al 1960, si era formato sotto la guida dei famosi vasai della zona di Iasi e Botosani. L’ultima fornace è stata demolita 53 anni fa e, per far riaprire l’atelier, le suore hanno dovuto imparare questo mestiere da maestri vasai più giovani. Ospiti d’onore alla cerimonia inaugurale sono stati i maestri vasai Gheorghe Smerică, giunto alla veneranda età di 90 anni, e Vasile Andrei, due di coloro che hanno lavorato più di 50 anni addietro all’atelier di ceramica di Agapia.



    Suor Maria ci ha parlato anche delle opinioni espresse dai visitatori del monastero Agapia e del suo museo vivente.



    “All’inizio, la gente rimane sorpresa dal nome del museo: Museo vivente. E’ un termine relativamente nuovo. Man mano che lo visitano si rendono conto del suo carattere unico: si tratta di un museo aperto nello spazio di un monastero. Questo complesso museale ha pure una componente etnografica, ci sono molti oggetti vecchi, specifici per le case contadine romene tradizionali. Scoprendoli, i visitatori fanno un tuffo nel passato e, implicitamente, imparano ad apprezzare l’eredità materiale e spirituale tramandata dai predecessori. Ci rallegriamo che il pubblico scopre la bellezza della vita monacale, rispecchiata nella sua dimensione materiale, cioè il luogo, la cella in cui vive il monaco. Siamo contente di vedere già i risultati dei nostri impegni”, conclude Suor Maria.



    Tutti i reperti del museo vivente sono oggetti di patrimonio ereditati dalle suore che vi abitarono o raccolti dai contadini delle vicinanze, che hanno donato tappeti, arazzi ricamati, vari oggetti vecchi, il telaio a mano è portato dalla provincia di Suceava. Per il loro estro nel fare i tessuti, le suore di Agapia sono famose in tutto il Paese. Sempre qui si fanno dei ricami di grande finezza. I migliori ricami delle suore sono esposti al Museo di Arte Sacra. Il biglietto di ingresso costa circa un euro; per allievi, studenti, pensionati e disabili, c’è uno sconto del 50 %.



    Lo scorso anno, ad Agapia sono state riaperte anche la mostra permanente del Museo di Arte Sacra, e la Casa Memoriale “Alexandru Vlahuţă”.

  • Muzeul vivant de la Agapia

    Muzeul vivant de la Agapia

    Agapia este una dintre cele mai frumoase mânăstiri din Nordul Moldovei. Celebră pentru picturile realizate de marele Nicolae Grigorescu, dar şi pentru şcoala de pictură înfiinţată de acesta aici, ca şi pentru atelierele sale de broderie, Agapia merită vizitată măcar o dată în viaţă.



    Situată pe valea pârâului cu acelaşi nume, la poalele culmii Măgura, în apropiere de Târgu-Neamţ, înconjurată de munţi şi de păduri seculare, este singura aşezare monahală din România ce poartă denumirea de “dragoste creştinească”. Aşa se traduce numele său, provenit din grecescul agapis. Mânăstirea a luat numele unui sihastru, Agapie, despre care legenda spune că şi-ar fi ridicat în secolul 14 o bisericuţă de lemn, la doar 2 kilometri de actuala aşezare. Numele acestui călugăr a fost preluat apoi şi de munţii ce înconjoară mânăstirea, şi de pârâu şi de aşezarea din vale. Astăzi aproape 100 de maici trăiesc între zidurile mânăstirii, iar alte 240 în satul monahal. Într-una din aceste case din satul monahal, o casă veche, ridicată, se pare, în secolul XVII, a fost inaugurat, în vara acestui an primul muzeu vivant din România.



    Viaţa călugăriţelor poate fi acum observată de cei curioşi să afle cum se trăieşte la mănăstire. Pelerinii pot vizita, pe toată durata zilei, o casă monahală funcţională şi locuită. Maica Maria Giosanu ne povesteşte de ce a fost deschis acest muzeu unic în România. “Vrem să le dăm oamenilor posibilitatea de a cunoaşte câte ceva despre viaţa monahală. Deschizând una din casele monahale, le dăm ocazia să vadă pe viu, să simtă pulsul vieţii monahale. Oamenii sunt foarte curioşi şi am deschis această casă pentru vizitare pur şi simplu la sugestia celor care ne calcă pragul.”



    Muzeul vivant are patru încăperi la parter şi două chilii la demisol. Dacă partea de sus a casei a suferit, în timp, diverse modificări, demisolul s-a păstrat intact. În căsuţa-muzeu locuiesc patru călugăriţe. Maica Maria: De fapt este un complex muzeal, compus din casă monahală cu două nivele şi ateliere vivante, adică atelier de ţesătorie şi broderie, atelier de brutărie şi de olărit. Sunt patru călugăriţe care au grijă de această casă, lucrează diverse lucruri de mână specifice mânăstirii noastre, îşi fac pravila călugărească, pravila zilnică şi stau la dispoziţia vizitatorilor, adică răspund la întrebările pe care oamenii le pun de pildă, despre sfânta împărtăşanie, despre rugăciuni, despre viaţa călugărească şi sigur că astfel oamenii au posibilitatea să înţeleagă ce este viaţa monahală, cum este ea.”



    Turiştii pot învăţa să modeleze lutul sau să facă plăcinte împreună cu măicuţele. De fapt, atelierul de olărit este ceva cu totul special. Vechiul atelier, ce a funcţionat până în anul 1960 se formase sub îndrumarea meşterilor olari renumiţi din zona Iaşi şi Botoşani. Ultimul cuptor a fost însă dărâmat în urmă cu 53 de ani şi pentru a fi reinaugurat atelierul, călugăriţele au învăţat acest meşteşug de la meşteri mai tineri. La ceremonie au fost invitaţi şi actualii profesori dar şi cei ce le-au învăţat secretul lutului pe călugăriţele din secolul 20. Meşterul Gheorghe Smerică, ajuns la venerabila vârstă de 90 de ani, şi Vasile Andrei, doi dintre cei care au mai lucrat în urmă cu mai bine de 50 de ani la vestitul atelier de olărit de la Agapia, au fost oaspeţii de onoare.



    Ce au spus turiştii despre acest muzeu vivant, aflăm de la Maica Maria: La prima vedere, cei mai mulţi sunt nedumeriţi, având în vedere titulatura muzeului: Muzeu vivant. Este un termen relativ nou. Prima oară nu înţeleg, dar cei ce intră, mai ales străinii sunt încântaţi pentru că este unic felul lui: un muzeu deschis în spaţiul unei mânăstiri. Acest complex muzeal are şi o componentă etnografică, sunt multe obiecte vechi, specifice unei gospodării tradiţionale româneşti. Oamenii când le văd, le descoperă, se întorc în trecut şi preţuiesc mai mult moştenirea spirituală şi materială pe care am primit-o de la înaintaşii noştri. Ne bucurăm mult că oamenii descoperă frumuseţea vieţii monahale, reflectată chiar în dimensiunea ei materială, adică locul, chilia în care locuieşte călugărul. Am început să întrevedem roadele eforturilor noastre chiar de acum.”



    Toate exponatele din încăperile muzeului vivant sunt obiecte de patrimoniu moştenite de la măicuţele care au locuit aici sau adunate de la gospodăriile sătenilor din jurul mănăstirii. Aceştia au donat cu bucurie covoare, păretare, alte obiecte vechi, dar preţioase, iar războiul de ţesut este adus din judeţul Suceava. Ţesutul la război este un meşteşug pentru care maicile din Agapia sunt vestite în întreaga ţară. Tot aici se execută broderii de mare fineţe. Cele mai reuşite dintre broderiile ieşite din mâinile măicuţelor sunt expuse în Muzeul de Artă Sacră. Intrarea costă aproximativ un euro iar pentru elevi, studenţi, pensionari şi persoane cu handicap, există o reducere de 50%.



    Anul trecut la Agapia au fost relansate şi expoziţia permanentă a Muzeului de Artă Sacră şi Casa Memorială “Alexandru Vlahuţă”.