Tag: Agentia Europeana de Aparare

  • Centrul satelitar al UE – 30 de ani de la înfiinţare

    Centrul satelitar al UE – 30 de ani de la înfiinţare

    Centrul Satelitar
    (SatCen) este o agenție cu atribuții în domeniul susținerii acțiunilor de
    politică externă și de securitate comună, inclusiv a misiunilor și operațiunilor
    civile și militare ale UE, prin analiza informațiilor geo-spațiale, în corelare
    cu alte surse de informații relevante. În cursul ultimelor trei decenii a avut rezultate
    remarcabile.

    ‘SatCen este un
    exemplu concret al autonomiei strategice operaţionale a UE.
    Este atât un instrument diplomatic
    pentru a implementa politicile UE, cât şi un instrument operaţional pentru
    acţiuni civile şi militare
    , a spus directorul instituţiei, românul Sorin
    Ducaru.

    Sărbătorirea a 30 de ani de la înfiinţarea Centrului Satelitar a
    reprezentat o ocazie pentru a aminti realizările din trecut, pe de o parte, şi
    pentru a reflecta asupra direcţiei dezvoltării sale viitoare, pe de altă parte.
    În această privinţă, Sorin Ducaru a evidenţiat trei forţe motrice pentru
    dezvoltarea acestei instituţii – alinierea cu nivelul ridicat de ambiţie al UE,
    creşterea cererii din partea utilizatorilor şi ‘goana după aur’ tehnologică în
    domeniile digital şi spaţial.

    La rândul său, Înaltul reprezentant
    al UE pentru afaceri externe şi politică de securitate, Josep Borrell, a
    evidențiat importanța Centrul Satelitar al Uniunii Europene, dar și a celor care
    lucrează aici:

    Prin informațiile pe care le furnizați, ajungem să vedem și să știm mai
    bine ce se întâmplă în lume. Și în fiecare zi, în construirea politicii
    externe, ne confruntăm cu situații complexe, iar unele locuri sunt departe și
    adesea informațiile sunt greu de găsit. Da, există poze. Există statistici. Dar
    nimic nu înlocuiește viziunea online pe loc, în timp real. În plus, de multe
    ori înainte de a decide, trebuie să evaluăm ce se întâmplă. Și de aceea ne
    bazăm pe voi, cei de la Centrul Satelitar al Uniunii Europene.

    Centrul Satelitar
    ajută UE să ia decizii și să acționeze în contextul politicii externe și de securitate comună a
    Europei. În acest sens, oferă produse și servicii care se bazează
    pe exploatarea mijloacelor
    spațiale și a datelor colaterale. Este vorba, în special, de exploatarea imaginilor din satelit și aeriene și
    de serviciile conexe. Sub supravegherea Comitetului politic și de securitate și
    sub îndrumarea operațională a Înaltului Reprezentant al UE pentru politica
    externă și de securitate, SatCen le trimite responsabililor politici alerte timpurii cu privire la crize
    potențiale și analize privind situația mondială. Astfel, UE poate lua
    măsuri diplomatice, economice și umanitare în timp util și poate planifica
    eventuale intervenții.

    Printre parteneri se numără Serviciul European de Acțiune
    Externă, Comisia Europeană, Agenția Europeană de Apărare, sau Agenția Spațială. Centrul Satelitar acoperă o serie întreagă de
    tematici, de la aspecte care țin de securitatea frontierelor UE, legate de
    migrații, sprijin pentru misiuni de pace în diverse locuri – Georgia, Libia,
    Mali sau Somalia -, însă și monitorizarea unor activități cum ar fi fluxuri de
    transport terestru sau activități portuare, de asemenea, schimbări climatice,
    aspecte care influențează viața de zi cu zi.



  • Plan de acţiune privind mobilitatea militară

    Plan de acţiune privind mobilitatea militară

    În conformitate cu angajamentul asumat de președintele Jean-Claude Juncker cu privire la construcția unei veritabile uniuni a apărării până în 2025, Comisia Europeană și Înaltul Reprezentant al UE pentru afaceri externe şi politica de securitate, Federica Mogherini, au prezentat, la sfârşitul lunii martie, un plan de acțiune care vizează îmbunătățirea mobilității militare în interiorul și în afara Uniunii Europene. Facilitatea circulaţiei trupelor şi mijloacelor militare este esenţială pentru securitatea cetăţenilor europeni şi pentru a construi o Uniune mai eficientă, integrată şi cu o capacitate mai bună de reacţie, explică Bruxellesul.



    Documentul identifică măsuri în vederea îndepărtării barierelor fizice, procedurale sau normative, iar colaborarea strânsă cu statele membre este considerată esenţială pentru punerea în aplicare a acestuia: Planul de acţiune se bazează pe foaia de parcurs privind mobilitatea militară, elaborată în cadrul Agenţiei Europene de Apărare.



    De ce se fac aceste lucruri – a explicat comisarul pentru transporturi, Violeta Bulc, după prezentarea planului: Îmbunătăţirea mobilităţii militare este unul dintre paşii practici către realizarea unei uniuni a apărării până în 2025. În al doilea rând, trebuie să fim capabili să desfăşurăm trupe rapid, oriunde am fi, să desfăşurăm aceste operaţiuni şi în străinătate şi desigur e nevoie de infrastructură potrivită pentru asta. UE încă se confruntă cu o serie de obstacole fizice, procedurale şi legislative, care împiedică mobilitatea militară şi de aceea suntem astăzi aici.”



    Ce se întâmplă acum în politica internaţională este greu de prevăzut, dar, aşa cum am mai anunţat, Uniunea Europeană are nevoie de o abordare comună în materie de apărare şi de o foarte bună coordonare a activităţilor — a mai spus comisarul european: Promovarea păcii și garantarea securității cetățenilor noștri sunt principalele priorități ale UE, a declarat Înaltul Reprezentant al UE și vicepreședinte al Comisiei, Federica Mogherini. Facilitarea mobilității militare în interiorul UE ne va permite să acționăm cu mai multă eficacitate în prevenirea crizelor, să fim mai eficienți în desfășurarea misiunilor noastre și să reacționăm mai rapid atunci când apar probleme. Vom face astfel un pas înainte în direcția aprofundării cooperării noastre la nivelul UE, inclusiv în cadrul cooperării structurate permanente pe care am lansat-o recent în mod oficial, precum și cu partenerii noștri, începând cu NATO. Pentru noi, ca Uniune, cooperarea rămâne singura modalitate de a acționa cu eficacitate în lumea de astăzi.



    Realizarea unei analize a situaţiei reţelelor rutiere şi feroviare din Europa pentru a identifica rutele adecvate pentru transportul militar se numără între propunerile Executivului comunitar. Aceasta este necesară între altele, spun oficialii europeni, pentru că multe dintre podurile din statele membre ale Uniunii nu au fost proiectate pentru a putea suporta greutatea sau înălţimea vehiculelor militare supradimensionate. Pe de altă parte, infrastructura feroviară nu dispune de suficientă capacitate de încărcare pentru uz militar. Va fi elaborată apoi o listă de proiecte prioritare, şi va fi stabilit sprijinul financiar de care este nevoie.



    Ce înseamnă acest plan de acţiune în practică? Din nou, comisarul Violeta Bulc: “Luăm măsuri pe două fronturi — în primul rând, infrastructura de transport. Aici principalul obiectiv este să folosim pe deplin reţeaua de trasnport în scopuri duale — militare şi civile. În trecut, unul dintre principalele roluri ale reţelelor de transport militare era să transporte armatele. Astăzi, însă, accentul este pus pe utilizarea civilă. Desigur, planificarea comună a necesităţilor şi să avem infrastructură adecvată scopului sunt lucruri logice şi ne vor ajuta să ne optimizăm investiţiile. Deci, iată care este planul. În primul rând, până la vară, statele membre sunt invitate să se pună de acord asupra unei liste detaliate cu necesităţi şi cerinţe militare. În al doilea rând, vom face o comparaţie între acestea şi infrastructura de trasnport şi cerinţele tehnice care vor acoperi întreaga reţea şi toate mijloacele de transoport. Apoi, al treilea pas va fi că, pe baza acestor două elemente, vom face o listă prioritară cu proiecte privind utilizarea duală. Toate aceste elemente se vor realiza până în 2019.”



    Al doilea front de lucru este cel de reglementare şi procedural, a mai spus comisarul european. Aici sunt incluse formalităţile vamale şi de TVA, formalităţile pentru transportul de bunuri periculoase, transporturi transfrontaliere şi aspecte cum ar fi combaterea ameninţărilor hibride. Practic, este vorba despre o armonizare a prevederilor naţionale fragmentate, simplificarea procedurilor pentru a reduce povara administrativă şi a reduce costurile — toate acestea fiind lucruri care duc la întârzieri şi care îngrădesc mobilitatea militară. Bruxellesul consideră că, prin îmbunătaţirea mobilitătii militare, UE poate fi mai eficientă în prevenirea crizelor şi mai rapidă în a reacţiona la apariţia unor provocari.