Tag: Alex Radu

  • Expoziţia de artă contemporană “Individual compus”

    Expoziţia de artă contemporană “Individual compus”

    La Comenduirea Garnizoanei, din Timişoara, are loc expoziţia de artă contemporană “Individual compus | Individual All-Around”.



    La parterul şi etajul fostei clădiri militare din Piața Libertății expun 37 de artişti vizuali din România şi străinătate.



    Expoziţia, care poate fi vizitată până pe 3 decembrie 2023 este organizată de /SAC şi curatoriată de Alex Radu şi Thomas Zitzwitz. Este utima mare expoziție internațională de artă contemporană din anul 2023 în Timișoara – capitală europeană a culturii, avertizează organizatorii.



    Contemporaneitatea, azi, constă în simultaneitatea a nenumerate modalități de a fi, de a crea, de a vedea și aprecia aceeași lume. Trăim o contemporaneitate a diferențelor, într-o lume ce ne divizează și polarizează, într-un sistem ce tinde să ne pună mai curând în competiție decât în compoziție, spune textul curatorial al expoziţiei.



    Alex Radu, unul dintre curatori, ne spune cum a fost construită expoziţia şi cum trebuie înţelese lucrările.



  • Istorie prin dans

    Istorie prin dans

    Multe clădiri din Bucureşti au o istorie,
    adesea, prea puţin cunoscută. Dar atunci când o clădire cu rol militar devine
    peste secole spaţiu cultural, trecând prin funcţionalitatea de spaţiu de
    detenţie şi, mai apoi, spaţiu industrial, este aproape o datorie ca această
    istorie să fie împărtăşită celor ce îi calcă pragul. Aşa s-ar putea rezuma ceea
    ce s-a întâmplat cu Malmaison din Calea Plevnei nr 137 C (Bucureşti), devenită
    spaţiu de artă contemporană. Iar cea mai
    recentă realizare este o instalaţie performativă Izolare într-o serie de stări
    liminale (Isolation in a Series of Liminal States).


    Alex Radu, fondatorul spațiului de
    artă contemporană SAC, co-producător al
    instalaţiei, ne-a vorbit despre acest proiect: Eram în dialog de
    multă vreme, respectiv de doi ani cu Simona Deaconescu, pentru a face un
    performance sau o instalaţie performativă împreună. Anul trecut discutam de un
    lecture-performance, despre embodying knowledge şi practicile curatoriale din
    jurul noţiunii de embodying knowledge, până la practicile ei curatoriale. Anul
    acesta, odată cu deschiderea atelierelor Malmaison şi SAC la Malmaison, istoria
    clădirii a contat foarte mult pentru noi şi Simona a propus această temă a
    izolării şi corpul în starea de izolare, să spunem, ancorat iniţial în
    temporalităţile istorice, în care în clădire a funcţionat un centru de detenţie
    temporară. Acesta a fost punctul de pornire. Ideea a fost de a construi o
    instalaţie performativă în sit real, adică ancorată în istoria locului. Vorbim
    de al Doilea Război Mondial când aici a funcţionat un centru special de anchetă
    şi detenţie pentru cei bănuiţi de spionaj pentru ruşi şi pentru englezi,
    respectiv, după aceea a funcţionat un centru de detenţie temporară pentru duşmanii
    poporului, din perioada comunistă. În acea perioadă au trecut (.n.r.pe
    aici) Coposu, Iuliu Maniu (lideri unui partid care s-a opus instaurării comunismului
    în România – n.r.).



    Fondată în 1847, de Gheorghe Bibescu,
    clădirea a fost supraetajată după un incendiu și redată în folosință câțiva ani
    mai târziu. Cunoscută în epocă și drept Cazarma Sf. Gheorghe, după biserica de
    vizavi, a fost rebotezată de Cuza după unul dintre domeniile preferate ale
    împăratului Napoleon al III-lea. Alex Radu a detaliat: Afost prima cazarmă militară a
    Bucureştiului de cavalerie, apoi Alexandru Ioan Cuza a rebotezat-o Malmaison,
    în onoarea lui Bonaparte al III-lea care avea un castel cu acest nume în Fanţa,
    pentru că în acea perioadă tot know how-ul privind organizarea pentru şcoala
    militară şi tribunalul militar era importat din Franţa, pe urmă a fost şcoală
    militară, apoi tribunal militar şi apoi acest centru de detenţie temporară.



    Ca închisoare comunistă, Malmaison a fost folosită
    ca centru de anchetă și deținere, în anii ’50, aici fiind aduse personalități
    precum Iuliu Maniu, Corneliu Coposu și, mai târziu, lideri comunişti căzuţi în
    digraţie, precum Ana Pauker. Pornind de la răceala clădirii şi de la ideea de
    izolare a corpului, o echipă diversă a colaborat pentru a exprima cât mai
    adevărat ce inspiră şi ce reprezintă acest edificiu, prin instalaţia
    performativă Izolare într-o serie de stări liminale (Isolation in a Series
    of Liminal States). Alex Radu: La
    această instalaţie performativă a lucrat o întreagă echipă multidisciplinară,
    au fost implicaţi Simona Deaconescu, coregrafă, Vlaicu Golcea, compozitor, doi
    arhitecţi, Justin Baroncea şi Maria Ghement, un artist plastic, Ramon Sadîc,
    cinci performeri, am avut alături de noi un istoric, care a făcut o muncă
    extraordinară, săpând în toate arhivele după memorialistica pe care o şi
    folosim ca memorii a celor care au trecut pe aici în stare de izolare, în
    centrul de detenţie, de-a lungul timpului şi materialul pe care l-am folosit în
    instalaţia performativă. Şi un antropolog.



    Pentru realizarea instalaţiei a fost
    documentată şi perioada de după 1977, când aici a funcţionat Iprochim, un
    institut de cercetare în domeniul chimiei. Ce a rezultat ne-a spus Alex Radu: E un performance care îţi imprimă o stare profundă, în mod cert.
    Simona împreună cu performerii reuşeşte
    practic să expandeze anumite momente, când corpul nu mai este doar mişcare şi
    doar prezenţă performativă şi devine imagine. Acest şir se repetă şi în
    celelalte intervenţii în spaţiul respectiv: sunetul şi instalaţia realizată de
    Vlaicu nu mai este doar un simplu sound, devine spaţiu în sine, un spaţiu
    imersiv atât pentru performeri, cât şi pentru vizitatori. Iar intervenţia lui
    Ramon Sadîc, nemediată, direct pe perete, în creion şi scrijelituri, are o
    funcţie în egală măsură performativă, nu mai este doar reprezentare, iar
    intervenţia arhitecţilor, practic acea idee cu vestele purtate pe care sunt
    texte din aceste memorii, aduce pur şi simplu vizitatorii, în ceea ce denumim
    realtime composition, într-o compoziţie în timp real. A fost un efort colectiv,
    o creaţie colectivă.



    Într-o realitate care ne-a forţat să
    abordăm corpul şi izolarea altfel, spectatorul observă în acest demers
    performativ, vizual și arhitectural, ce conectează fragmente din istoria
    complexă a Malmaison cu situația corpului din prezent, elemente precum menținerea
    corpului în stare de alertă şi o altă raportare la timp, detalii de care poate
    că nu eram atât de conştienţi în perioada pre-pandemică.