Ecrivaine et metteuse en scène d’origine roumaine, née à Bucarest et
vivant à Paris, Alexandra Badea, vient de recevoir le Prix du Théâtre
2023 de l’Académie française pour l’ensemble de son œuvre dramatique
publié chez l’Arche éditeur. Précisons que c’est pour la première fois
que cette prestigieuse institution de culture récompense un dramaturge
d’origine roumaine.
Tag: Alexandra Badea
-
L’écrivaine et la metteuse en scène Alexandra Badea, primée par l’Académie française
-
Jurnal românesc – 26.06.2023
Ministerul de Externe a reluat recomandările adresate cetăţenilor români de a evita călătoriile neesenţiale în Federaţia Rusă, iar celor care se află temporar în această ţară să ia în considerare părăsirea teritoriului rus cât mai curând, după revolta aparent eşuată a forţelor grupării paramilitare ruse Wagner. MAE le recomandă totodată totodată acestora să îşi înregistreze neîntârziat prezenţa prin intermediul platformei econsulat.ro. Românii pot solicita asistenţă consulară la numerele de telefon al Ambasadei României la Moscova +7 499 143 04 27 şi +7 499 143 03 50, al Consulatului General al României la Sankt Petersburg +7 812 312 61 41 şi al Consulatului General al României la Rostov pe Don +7 863 283 10 15. Pentru situaţii de urgenţă există liniile telefonice speciale ale misiunii diplomatice +7 916 017 98 82 şi ale consulatelor de la Sankt Petersburg +7 965 777 43 38 şi Rostov pe Don +7 909 437 72 22. Bucureştiul reaminteşte şi faptul că cetăţenii români au la dispoziţie aplicaţia “Călătoreşte în siguranţă”, care oferă informaţii şi sfaturi de călătorie actualizate.
România şi Spania au o relaţie privilegiată, aflată într-un moment foarte dinamic, a transmis Ambasada ţării noastre la Madrid cu prilejul împlinirii, la 23 iunie, a 142 de ani de relaţii diplomatice între cele două state. Ambasada arată că în acest an se sărbătoresc, de asemenea, 10 ani de Parteneriat Strategic,”un semn în plus al trăiniciei şi importanţei relaţiei dintre România şi Spania, precum şi al angajamentului faţă de proiectul european”. “Continuarea identificării soluţiilor şi a bunelor practici este esenţială pentru a îmbunătăţi nivelul de trai al cetăţenilor noştri, deoarece ţările noastre au construit această relaţie extraordinară bazată în primul rând pe legăturile interumane, o contribuţie specială fiind cea a comunităţii româneşti din Spania care este liantul şi sufletul acestei relaţii care se situează în fruntea listei ţărilor cu care România are un parteneriat strategic”, a precizat reprezentanţa diplomatică. Aproape 1,1 milioane de români trăiesc în Spania, potrivit ministerului spaniol al Incluziunii, Securității Sociale și Migrației.
Doi români au fost premiați, săptămâna trecută, de Academia Franceză. Premiul pentru Teatru al Academiei Franceze i-a fost acordat Alexandrei Badea pentru opera sa dramatică. Românca este foarte cunoscută în Franța, în România, precum și în multe alte țări, şi este considerată unul dintre cei mai apreciați autori contemporani. Este prima dată, în 43 de ani, când Academia Franceză acordă acest premiu unui dramaturg de origine română. Al doilea român premiat este Cristian Fulaş, care a fost distins cu Premiul pentru promovarea limbii și literaturii franceze. Autor al romanului “Ioșca”, o carte remarcată în Franța, Cristian Fulaş este şi semnatarul unei noi traduceri în limba română a operei lui Marcel Proust, “În căutarea timpului pierdut”. Premiile literare ale Academiei Franceze sunt numeroase și recompensează lucrări clasice, opere critice, istorice sau filosofice precum şi personalități care promovează limba și viața francezilor în lume.
Expoziţia “Semne” a artistului Mihai Moldovanu este deschisă în Mica Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia. Manifestarea, organizată în colaborare cu Uniunea Artiştilor Plastici din România şi Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, cuprinde lucrări inspirate din semne şi simboluri ancestrale brodate sau ţesute în textilele ţărăneşti şi prezentate supradimensionat asemenea imaginilor “pixelate”, caracteristice pentru grafica realizată pe calculator. Mihai Moldovanu este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România, Filiala Arte Decorative, şi cadru didactic la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti. Este cunoscut pentru lucrările sale de design textil elaborate pornind de la elemente decorative folclorice şi de la elemente din natură, de-construite geometric şi recompuse în compoziţii decorative. De-a lungul carierei sale, a participat la expoziţii colective în România, China şi Italia şi este o prezenţă constantă în galeriile şi în muzeele din ţară. Expoziţia “Semne” poate fi vizitată până pe 28 iunie.
-
L’auteure et la metteuse en scène, Alexandra Badea
Pour cette édition du Son des mots, un projet radiophonique de Radio Roumanie Internationale, réalisé en partenariat avec la librairie Kyralina, on s’est déplacé à l’Institut français de Bucarest. Aux manettes de cette édition, Elena Diaconu, de l’équipe « Kyralina », et Ioana Stăncescu, de l’équipe francophone de RRI. Notre invitée est Alexandra Badea, écrivaine et metteuse en scène d’origine roumaine, née à Bucarest en 1980 et vivant à Paris depuis 2003, auteure de plusieurs textes dramatiques publiés chez L’Arche éditeur, mais aussi de deux romans dont le dernier « Tu marches au bord du monde » est sorti en 2021, aux Editions des Equateurs.
-
Alexandra Badea – écrivain et metteur en scène
Présente dernièrement en Roumanie pour un spectacle lecture d’après son texte Red
Line, produit pour France Culture, Alexandra Badea est un metteur en scène,
scénographe et auteur née en Roumanie et vivant depuis 2003 à Paris. Ses
premiers textes Mode d’emplois, Contrôle d’identiré et Burnout sont publiés en
2009 à L’Arche Editeur. Suivront Pulvérisés et le tryptique Je te regarde,
Europe connexion, Extrêmophile, ainsi que son premier roman Zone d’amour
prioritaire. Elle est également auteur de plusieurs fictions radiophoniques sur
France Culture. En tant que metteur en scène, elle crée une quinzaine de
spectacles en France et en Roumanie. Alexandra Badea est également lauréate du
Grand Prix de littérature dramatique 2013 pour sa pièce Pulvérisés. Elle a été
distinguée avec l’Ordre de Chevalier des Arts et des Lettres. Elle développe une
trilogie sur les récits manquants de l’Histoire de la France dont le premier
volet a été créé en 2018 au Théâtre National de la Colline et le deuxième a été
créé l’année dernière au Festival d’Avignon. Présente sur Bucarest pour
participer à la 7ème édition de la Plateforme Internationale de
Théâtre Bucarest qui a eu lieu du 1 au 4 octobre, Alexandra Badea est sur les
ondes de RRI.
-
Artişti din diaspora română la FITS
Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu este nu doar un maraton al spectacolelor, ci şi prilejul multor întâlniri de valoare şi locul naşterii unor mari proiecte. La FITS, de exemplu, poţi afla ce mai fac artiştii români din diaspora şi le poţi vedea creaţiile. Alexandra Badea, Eugen Jebeleanu, Cosmin Chivu, care trăiesc şi lucrează mult în Franţa sau Statele Unite, au fost prezenţi la a 25-a ediţie a festivalului cu spectacole puse în scenă cu actori ai Teatrului Naţional “Radu Stanca” din Sibiu.
Tânărul regizor Eugen Jebeleanu locuieşte de opt ani în Franţa, dar în prezent lucrează în ambele spaţii culturale. La Sibiu a pus în scenă primul spectacol într-un teatru de stat, Teatrul Gong, în urmă cu trei ani, urmând apoi colaborarea cu Teatrul Naţional “Radu Stanca”: “Eu cred că nu am pierdut niciodată legătura cu România. Am plecat în 2010. Am terminat acolo nişte studii de actorie, după care m-am întors în România, am început să fac spectacole în mediul independent, după care m-am întors în Franţa, am făcut studiile de master de regie, apoi am revenit în România… Tot timpul pendularea asta a fost constantă. Practic, lucrez tot timpul între cele două spaţii. Şi-mi doresc din ce în ce mai mult, cel puţin cu proiectele companiei mele şi cu oamenii cu care lucrez în compania asta să dezvoltăm un dialog mai concret în sensul acesta”.
De obicei, Eugen Jebeleanu îşi montează propriile texte sau pe cele ale partenerului său, Yann Verburgh. Dar la ediţia din acest an a FITS, el a fost prezent cu spectacolul “Vedere de pe pod” de Arthur Miller, o producţie a Teatrului “Radu Stanca”: “M-a surprins tocmai pentru că este un text care vorbeşte despre un caz inspirat dintr-un fapt real, din anii 50, şi are o rezonanţă foarte mare la ce se întâmplă azi. Nu vroiam să fac un gen de teatru manifest. Am preferat să aleg acest text pentru a vorbi despre condiţia omului care pleacă, cum trăieşte plecarea lui într-un spaţiu căruia nu îi aparţine, cum se raportează el la integrarea sau dezintegrarea sau … lucrurile astea, străinul care se trezeşte într-un spaţiu şi nu ştie dacă locul lui e acolo sau nu. Şi comunitatea aceasta a diasporei, şi ierarhiile care sunt şi în interiorul acestei comunităţi, care şi ea face parte dintr-o altă comunitate mai mare… şi tot aşa… Pe mine m-a interesat cum ajungem să comitem nişte acte atât de nedrepte şi atât de meschine pentru a ne apăra propriul metru pătrat de teritoriu. Şi cum devenim nişte monştri doar pentru a avea putere în faţa celorlalţi şi a stăpâni ceva sau pe cineva”.
Alexandra Badea este dramaturg şi regizor. Locuieşte şi creează de mai mulţi ani în Franţa şi i s-a propus recent o colaborare cu Théâtre national de la Colline din Paris, al cărui director este foarte cunoscutul dramaturg şi regizor Wajdi Mouawad. Împreună cu actorii Teatrului “Radu Stanca”, Alexandra Badea a creat la Sibiu spectacolul “Perfect compus”, prezent în programul ediţiei din acest an a FITS: “Vin în România după opt ani de pauză, în care nu am avut niciun contact cu teatrul românesc, doar la un moment dat, un spectacol-lectură la Sibiu, pe textul meu, “Pulverizare”. Mi s-a propus acest proiect la Sibiu. Eugen îmi vorbise foarte mult de teatru, pentru că a lucrat aici câteva spectacole. Şi mi-a vorbit mai ales despre faptul că în Sibiu se încearcă prelungirea vieţii spectacolelor prin turnee naţionale şi asta m-a convins să vin şi să fac acest spectacol. Textul acesta l-am scris pentru actorii din Sibiu. Invitaţia a fost să lucrez cu actori tineri şi m-am întrebat foarte mult ce aş vrea să spun. E un text care se înscrie în trilogia pe care o dezvolt în momentul acesta cu Théâtre national de la Colline din Paris. Eu în Franţa lucrez pe ceea ce s-ar putea numi poveştile ascunse, poveştile nespuse, evenimentele un pic ascunse şi puse în umbră ale istoriei recente. “Perfect compus” e povestea unei familii care retrasează jumătate de secol din istoria României, din 1941, în Iaşi, până astăzi. Sunt Pogromul de la Iaşi din 41, momentele din anii 70 de comunism, în care unii turnau şi alţii suportau consecinţele. Şi, în special, este un text care cred că vorbeşte despre tinerii de azi, aşa cum îi percep eu, care mie mi se par poate mult mai lucizi şi mult mai pregătiţi să privească altfel trecutul şi să îşi asume altfel prezentul”.
Este al şaptelea an consecutiv de când Cosmin Chivu vine la FITS. Stabilit la New York din anul 2000, unde a obţinut un masterat în regie la celebra şcoală Actors Studio, Cosmin Chivu a montat peste 60 de spectacole în teatre profesioniste şi universităţi din SUA, Europa, Australia şi Thailanda. În prezent, este directorul departamentul de actorie şi regie la Universitatea Pace Performing Arts, New York.
Cosmin Chivu s-a regăsit în programul ediţiei aniversare a FITS cu două spectacole, musicalul “Rocky Horror Show”, coproducţie Teatrul Naţional “Radu Stanca” şi Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, şi coproducţia România-Franţa “Stări umane”: “Anul acesta am regizat un spectacol în premieră. Se numeşte “Stări umane” şi este un spectacol de muzică şi poezie. A fost prezentat de două ori la Biserica Evanghelică Sf. Ioan. Şi tot anul acesta am reluat spectacolul “Rocky Horror Show”. În trei zile de festival am contribuit la Bursa de spectacole. Spectacolul “Stări umane” a pornit, de fapt, de la muzică, o muzică a sufletului, o muzică a stării, fără prea multe cuvinte, un gen care nu se practică foarte mult în România şi care m-a inspirat să creez o poveste în care noi suntem martorii a ceea ce ni se întâmplă din momentul în care ne naştem până murim, cu toate plăcerile, bucuriile şi suferinţele vieţii. Timp de trei zile, companii şi personalităţi ale artelor spectacolului din întreaga lume vin la Sibiu să-şi prezinte munca, să-şi prezinte compania şi în acest mod să se cunoască cu parteneri şi să creeze proiecte sau relaţii de viitor. Eu am moderat aceste prezentări. Au venit companii cred că de pe toate cinci continentele. Anul acesta a fost o participare fără precedent”.
Ce îl determină pe Cosmin Chivu să revină an de an la Sibiu este spiritul oraşului, aşa cum a fost el creat de spiritul festivalului: “Porneşte de la o idee foarte generoasă şi de la faptul că un grup mic de oameni a gândit iniţial un eveniment care să strângă împreună minţi creative şi artişti tineri care doresc să împărtăşească unii altora munca lor. Sigur că acel moment a trecut, vorbim de 92 – 93, când a început festivalul. Eu am fost parte din primele două ediţii ale acestui festival, student fiind la Iaşi. Acum s-a transformat într-un eveniment mondial. Deci, să vezi acest arc, să vezi această călătorie în timp şi să realizezi ce era atunci, ce este acum şi toată munca pe care anumiţi oameni au depus-o între timp este absolut senzaţional”.