Tag: Alexandria

  • Ideo Ideis – Festivalul de Teatru Tânăr la majorat

    Ideo Ideis – Festivalul de Teatru Tânăr la majorat

    Ideo Ideis-Festivalul de Teatru Tânăr ajunge anul acesta
    la cea de-a 18-a ediție și se desfășoară în perioada 11 – 18 august la Alexandria.
    Ideo Ideis, manifest artistic și social, a debutat ca eveniment în care
    adolescenții pasionați de teatru i-au întâlnit pe profesioniștii din domeniu
    și, sub îndrumarea acestora, au creat spectacole. La această ediție, adolescenți
    din 15 orașe ajung la Alexandria, unde lucrează cu mentori și traineri, personalități
    foarte cunoscute din lumea teatrului și filmului românesc: Andreea Vasile, Bogdan Farcaș, Andrei
    Huțuleac, Marin Grigore, Ștefan Lupu, Judith State, Pavel Bartoș, Andreea
    Grămoșteanu, Maria Obretin, Ana Covalciuc, Liviu Chițu, Corina Moise, Alexandra
    Tofan. Printre invitații speciali vor fi actorul Marcel Iureș și jurnalistul Cătălin
    Ștefănescu. Liviu Romanescu, actor și directorul Festivalului de Teatru Tânăr
    Ideo Ideis, ne-a prezentat câteva dintre evenimentele din cadrul Ideo Ideis.

    Am pregătit o suită de evenimente culturale dedicate deopotrivă
    adolescenților, cât și comunității din Alexandria. Anul acesta avem mai mulți adolescenți
    participanți, de asemenea, avem și oaspeți din străinătate, care vin din
    Norvegia, artiști care vor lucra cu coordonatorii trupelor selecționate la
    această ediție. Organizăm, la fel ca la edițiile trecute, și binecunoscuta
    cinematecă târzie, unde se pot vedea premierele românești ale anului, filmele
    premiate la Gopo sau la TIFF-Festivalul Internațional Transilvania. Avem
    spectacole de teatru profesionist, de asemenea, spectacole în aer liber dedicate
    familiei și celor mici. Și anul acesta adolescenții vor realiza picturi murale în
    diferite locații. 18 ani, câți împlinește anul acesta festivalul, este momentul,
    vârsta la care suntem liberi să facem ce dorim, dar, deopotrivă, să avem și înțelegerea
    că acțiunile noastre au urmări. Așadar, la această ediție aniversară, încercăm
    să-i încurajăm pe tineri să aibă curaj, să vină cu propuneri, să se implice. În
    același timp, încercăm să-i ajutăm să conștientizeze câtă importanță are felul
    în care interacționezi cu mediul și că această interacțiune lasă urme. Aș
    vrea să menționez și faptul că, de câțiva ani deja, suntem în punctul în care
    primim foști alumni ai IDEO IDEIS în calitate de organizatori, dar și de artiști
    profesioniști. Am ajuns deci în momentul în care festivalul și mișcarea Ideo Ideis
    primesc deja înapoi tinerii pe care i-au format în acest spirit.


    Faci lumea să semene cu tine – mesajul ediției Ideo
    Ideis din acest an, nu e doar un salut adresat adolescenților care privesc
    lumea cu îndrăzneală, ci și un mod de a-i încuraja să își cultive mai departe
    curiozitatea, pentru a-și putea asuma transformarea societății prin mijloace
    creative. Totodată, reprezintă o oglindă întoarsă către comunitatea din
    Alexandria, care a îmbrățișat cu încredere și deschidere provocarea de a găzdui
    în fiecare an cel mai mare eveniment dedicat educației alternative prin teatru.


  • Caravana Metropolis – cinema în aer liber

    Caravana Metropolis – cinema în aer liber

    Cinematograful itinerant Caravana Metropolis – cinema în aer liber a pornit
    și anul acest la drum, iar prima oprire a fost la Tulcea, în spațiul de
    proiecție amenajat în Piața Civică. Între 4 și 9 iulie, publicul a avut ocazia
    să urmărească 6 dintre cele mai bune filme din ultimul an, cu distincții
    importante la festivaluri de film internaționale prestigioase și a participat
    la 3 ateliere. Caravana Metropolis – cinema în aer liber este un proiect
    organizat de Asociația Culturală Metropolis, membră în rețeaua Europa Cinemas.
    Anca Spiridon, PR, ne spune cum a luat naștere Caravana Metropolis.

    Am pornit cu mulți ani în urmă la drum având în minte, în primul rând,
    numărul mic de săli de cinema din România, aproximativ 90. În plus, știm cu
    toții că în tot mai puține săli de cinema se pot vedea filme europene sau de
    artă. Nici în ceea ce privește spațiile în care funcționează sau pot fi
    amenajate cinematografe de vară nu mai stăm foarte de bine. De aceea, ideea
    echipei care a gândit Caravana Metropolis a fost ca, pe durata verii, să
    amenajeze acest cinematograf în aer liber, itinerant. Un cinematograf pop-up, care
    timp de 6 zile este amplasat în spațiul central al unui oraș în care publicul
    nu are șansa de a vedea filme europene sau de autor, pentru că, după știm,
    filmele de acest gen au o viață scurtă în cinematografe. Datorită Caravanei pot
    fi văzute câteva dintre cele mai bune filme lansate în cinema în ultimul an.


    Inocentul /
    L’innocent (regia Louis Garrel, Câștigător al Premiului César în 2023 pentru
    cel mai bun scenariu original) Iluzii pierdute / Illusions perdues (regia
    Xavier Giannoli, câștigător al Premiului César pentru Cea mai bună imagine, Cel
    mai bun decor și Cel mai bun scenariu adaptat), Dna Harris cucerește Parisul /
    Mrs. Harris Goes to Paris (regia Anthony Fabian, Nominalizat la Premiile Oscar
    și BAFTA pentru Cele mai bune costume) se numără printre filmele pe care le
    aduce anul acestaCaravana Metropolis. Anca Spiridon despre publicul pe care l-a câștigat în timp
    Caravana Metropolis.

    Am fost primiți cu entuziasm de fiecare
    dată, în toate orașele în care am ajuns. În opinia mea, ajută enorm faptul că
    intrarea este liberă și că cinematograful este amplasat în spații centrale, ușor
    accesibile. Iar ceea ce facem noi, prin programul pe care l-am pregătit, este
    să dăm mai departe povești, emoții, sentimente. Am încercat, de fiecare dată,
    să alcătuim un program care nu doar că reunește cele mai bune filme recente,
    filme premiate la festivaluri internaționale prestigioase. Și în selecția de
    anul acesta avem filme laureate sau nominalizate la festivalurile de la Veneția,
    San Sebastian, filme premiate și nominalizate Globurile de Aur sau Oscar. Dincolo
    de aceste premii, cred că e foarte important să mergem către oameni cu povești
    cu care aceștia să poată relaționa, povești care să-i inspire. Vestea bună este
    că am fost primiți foarte bine chiar și atunci când am propus filme, producții
    care deschideau subiecte despre care se vorbește mai puțin sau despre care nu
    se vorbește mai deloc. Și sperăm ca și anul acesta programul pe care l-am
    pregătit să fie pe placul spectatorilor din orașele în care ajungem.


    După Tulcea, Caravana Metropolis – cinema în aer liber ajunge la Făgăraș
    (18 – 20 iulie), Râșnov (21 – 23 iulie) și Alexandria (1 – 6 august).


  • Studenţii sibieni cuceresc oraşul

    Studenţii sibieni cuceresc oraşul

    În urmă cu aproape 25 de ani, actorul
    Constantin Chiriac începea la Sibiu construirea Festivalului Internaţional de
    Teatru mizând pe studenţi. După proiectul Sibiu – Capitală Culturală Europeană
    2007, acelaşi Constantin Chiriac, directorul Teatrului Naţional Radu
    Stanca, lansa proiectul Tineri, cuceriţi oraşul!. Acesta este
    cadrul în care, în urmă cu trei ani, studenţii şcolii sibiene de teatru şi
    management cultural au creat Microstagiunea Şcolii de Teatru Sibiene, devenită
    anul acesta DATfest – Festivalul Departamentului de Artă Teatrală al
    Universităţii Lucian Blaga din Sibiu. Festivalul s-a desfăşurat în
    perioada 2 – 5 octombrie, sub titulatura Studenţii sibieni cuceresc oraşul.


    Conf. univ. dr. Luminiţa Bîrsan,
    managerul proiectului, despre ce înseamnă ca studenţii să cucerească oraşul: Ideea proiectului este să plece de pe băncile şcolii în spaţiile lor de joc
    – săli de clasă, Studioul de teatru Cavas, Studioul Virgil Flonda, dar şi în
    spaţiile oferite de Teatrul Naţional Radu Stanca, de Casa de Cultură a
    Sindicatelor şi de Teatrul pentru copii şi tineret Gong, pentru a juca alături
    de mari artişti şi pentru a se pregăti pentru ziua absolvirii. Este un festival
    organizat de studenţii de la Teatrologie, management cultural şi de la secţia
    Actorie, precum şi de cei de la master. Toţi studenţii departamentului, care au
    jucat în stagiunea 2016 – 2017, s-au întrecut timp de patru zile pentru
    premiile oferite de acest festival: Cel mai bun actor, Cea mai bună actriţă şi
    Cel mai bun spectacol.


    În continuare, tot conf. univ. dr.
    Luminiţa Bîrsan vorbeşte despre spectacolele care au intrat în competiţia
    DATfest – Studenţii sibieni cuceresc oraşul: Strategia
    Departamentului de Artă Teatrală constă în faptul că studenţii care finalizează
    studiile de licenţă lucrează cu tineri regizori. Au fost invitaţi de-a lungul
    timpului regizori din România şi din străinătate pentru a ţine module de lucru
    şi a face spectacole. Vorbim aici despre Bogdan Georgescu, care a realizat o
    trilogie – Antisocial, #minor, Mal/praxis, despre Eugen Jebeleanu, care a
    terminat la Sibiu spectacolul Familii, despre Cosmin Chivu, care a montat
    musicalul Rocky Horror Show şi despre Eugen Gyemant, care a fost invitat să
    facă un spectacol cu anul III Actorie, Avioane de hârtie.


    Teatrul ca artă şi-a creat de-a lungul
    anilor un loc special în Sibiu. Există festivalul, studiile de licenţă,
    masterat, doctorat şi chiar o clasă de actorie la Liceul Onisifor Ghibu.
    Există şi o colaborare continuă între toate acestea. De exemplu, în câteva
    dintre spectacolele studenţilor au jucat şi actori profesionişti ai Teatrului
    Radu Stanca. Şi tot actori profesionişti s-au aflat şi în publicul
    festivalului DATfest. Fenomenul teatral s-a dezvoltat prin raportare la şi
    împreună cu comunitatea sibiană. Din nou, asta s-a văzut în perioada celor
    patru zile de DATfest, când sibienii iubitori de teatru au venit să îi vadă pe
    studenţi jucând.


    Actorul Alexandru Ion, co-fondator al
    Festivalului de Teatru Tânăr Ideo Ideis din Alexandria şi membru al juriului
    care a desemnat câştigătorii, a remarcat şi el această relaţie, vorbind despre
    miza festivalului DATfest: Mi se pare că e o miză dublă. O
    parte a ei ţine de sentimentul de coeziune pe care îmi place să cred că îl
    creează în interiorul lor – faptul că toţi studenţii din facultate sunt aduşi
    în cadrul aceluiaşi eveniment şi că funcţionează împreună ca un soi de grup
    unitar mi se pare că e un lucru foarte sănătos, pentru că cred că lucrurile
    astea îi aduc mai aproape unii de ceilalţi. Mai mult decât atât, există o
    componentă a mizei care ţine de partea comunitară a poveştii – cred că e foarte
    sănătos ca publicul dintr-un oraş care nu are neapărat dimensiuni spectaculoase
    să poată să îi vadă pe studenţi, pentru că, până la urmă, unii dintre ei vor
    deveni actori în acest oraş. E o creştere bilaterală. Şi publicul din Sibiu ia
    contact cu tinerii studenţi, şi ei, la rândul lor, iau contact cu publicul.


    Câştigătorul premiului pentru Cel mai
    bun spectacol la a treia ediţie DATfest a fost Mal/praxis, în regia lui
    Bogdan Georgescu. Cea mai bună actriţă şi Cel mai bun actor au fost aleşi doi
    studenţi în anul III la Actorie: Simona Negrilă şi Radu Carp. Pe câştigători
    i-am întrebat ce importanţă are pentru ei participarea la un astfel de
    festival. Simona Negrilă: M-a ajutat foarte mult să îmi
    depăşesc anumite limite, mai ales având în vedere faptul că publicul era foarte
    aproape de noi, şi de o parte, şi de cealaltă. E cumva diferit. Şi, după mai
    multe reprezentaţii, eu am prins încredere şi chiar îmi place foarte tare să
    joc. E primul nostru spectacol. E ca la început. Mă gândesc ca pe viitor să se
    dezvolte şi mai mult, să fie cât mai multe spectacole. Chiar e foarte
    important, pentru că oferă oportunitatea studentului să joace, să fie în cadrul
    unui festival, să fie premiat…. Radu Carp track: În primul
    rând, mi se pare important pentru faptul că suntem studenţi. Consider că avem
    nevoie de genul acesta de festivaluri, deoarece se creează o atmosferă,
    spectacolele pe care le facem noi sunt văzute de cineva. Cea mai mare
    importanţă a avut-o faptul că a fost primul nostru spectacol cu public, cu un
    regizor care a venit special pentru noi şi asta a însemnat foarte mult.



    Simona Negrilă a fost
    recompensată pentru rolul din spectacolul Avioane de hârtie, în regia lui
    Eugen Gyemant, iar Radu Carp pentru rolul din acelaşi spectacol, dar şi pentru
    interpretarea din musicalul Rocky Horror Show, în regia lui Cosmin Chivu.

  • Le Festival national du jeune théâtre « Ideo Ideis »

    Le Festival national du jeune théâtre « Ideo Ideis »

    Les jeunes Andreea Borţun — actuellement scénographe – Alexandru Ion — actuellement comédien, se sont lancés dans une véritable aventure dans une petite ville où il n’y avait ni théâtre ni salle de cinéma. Marcel Iureş — un des comédiens roumains les plus réputés, devenu président d’honneur du Festival — ainsi que Medeea Marinescu, Cătălin Ştefănescu, Andi Vasluianu, Vlad Zamfirescu et Marius Manole — les ont vite rejoints. Ces grands noms de l’art théâtral et cinématographique roumain président ce festival.



    Le réalisateur de télévision Cătălin Ştefănescu a rejoint le Festival « Ideo Ideis » dès sa deuxième édition : « A partir de 2014, nous nous considérons comme des mentors. C’est que, d’un commun accord avec Andreea et Alex, qui sont les fondateurs et les protecteurs de ce festival, nous en avons changé la philosophie. Ce n’est plus un festival doté de prix, par conséquent, nous ne sommes plus un jury et nous tâchons de faire quelque chose de normal, de contemporain : encourager une forme de compétition entre équipes, en n’accordant plus de prix individuels, mais en offrant des opportunités aux troupes qui méritent une récompense. Nous nous appelons « mentors », car, après chaque spectacle de théâtre, nous rencontrons les troupes qui les réalisent et nous en parlons. »



    Le Festival « Ideo Ideis » est un événement unique en Roumanie, souligne Cătălin Ştefănescu, et cela en raison du fait que ce n’est pas un simple festival de théâtre, mais « un festival d’éducation alternative par le théâtre » – comme il se plaît à dire.



    220 participants, 26 formateurs, 120 volontaires, 14 spectacles de théâtre professionnel, 10 troupes de lycéens, 2 soirées de projections, 3 réservées à la Caravane des Films du Festival de Film Transilvania, 3 soirées des narrateurs, 4 spectacles pour enfants et 3 classes de maître. Voilà le bilan de cette 9e édition du Festival national du jeune théâtre « Ideo Ideis » d’Alexandria.



    Andreea Borţun, co-présidente du festival, explique : « Le festival dure 10 jours. Les 4 premiers jours sont réservés aux ateliers de développement personnel : le matin sont prévus les ateliers destinés aux comédiens, auxquels participent tous les invités présents au festival ; l’après-midi, ils peuvent choisir parmi les 5 ateliers destinés à la chorégraphie, à l’éducation visuelle, à la scénographie, à la musique et au rythme, à la dramaturgie. Les jours suivants sont dédiés aux spectacles présentés par les troupes de lycéens. Les soirées sont elles aussi, très riches en événements. Chaque soir est prévu un spectacle de théâtre professionnel dans les deux salles réservées pour le festival. Les bénéficiaires de ces spectacles sont aussi bien les jeunes de tout le pays qui se rendent à Alexandria pour ce festival que les habitants de la ville. Trois soirées sont consacrées aux mentors ; nous les appelons « les soirées des narrateurs ». Pour ces soirées, nous invitons des professionnels de différents domaines — autres que celui artistique — qui viennent à Alexandria et racontent avec passion des choses sur leur métier et ont un dialogue avec les participants. La « Cinémathèque tardive » est consacrée, bien sûr, aux amateurs de film. Nous invitons des réalisateurs roumains qui proposent au public soit leurs plus récents films, soit des films qui les ont inspirés le long de leur carrière. Après la projection, ils entament un dialogue avec l’audience. Et enfin, au dernier jour du Festival il y a les classes de maître, données par des professionnels du théâtre. L’animateur de ces classes est notre ami Cătălin Ştefănescu et elles sont suivies, bien sûr, d’un dialogue avec le public ».



    Dans une ville comptant un peu plus de 40 mille habitants, le Festival « Ideo Ideis » réussit à apporter un souffle nouveau, un nouvel esprit.



    Andreea Borţun : « On marche dans les rues et tout le monde sourit. On voit des dizaines, des centaines d’enfants portant des T-shirts rouges et des badges autour du cou et l’on sait qu’ils sont engagés dans ce festival. On voit les gens de la ville se réjouir à leur rencontre et ils sont nombreux à dire que la ville se ranime le jour où débute le festival… Celui-ci apporte beaucoup d’énergie positive, les gens se serrent dans les bras, pleurent d’émotion, se réjouissent, apprennent… Il y a des échanges de pensées et d’idées qui se font, des projets qui naissent, des rencontres entre professionnels et jeunes qui sont rendues possibles… Je pense que 8 à 10 jours par an c’est suffisant, davantage serait trop, mais lorsque cela arrive, il se produit quelque chose qu’il m’est difficile d’expliquer par des mots. »



    A commencer par cette année, les troupes de lycéens ne sont plus évaluées par un jury et elles ne reçoivent plus des prix individuels. Les organisateurs ont souhaité appliquer un nouveau concept, qui mette davantage l’accent sur le processus et non pas sur la performance, les distinctions et les prix. Les participants ont été récompensés d’opportunités ou « d’expériences », telles la participation à l’édition 2014 du Festival National de Théâtre, la participation, avec un spectacle, aux éditions 2015 du Festival international de théâtre de Sibiu ou du Festival de la Comédie roumaine.



    C’est toujours à Andreea Borţun, co-présidente du Festival « Ideo Ideis », de nous dire ce que les organisateurs se proposent pour les années à venir, à la fin de cette 9e édition du festival : « Les prochaines années, nous souhaitons faire davantage pour la communauté et pour les enfants de cette ville, car leur intérêt a considérablement augmenté. Nous nous proposons également d’emmener à Alexandria plus de lycéens épris du théâtre. Nous espérons pouvoir tout mettre sur pied au très beau camping l’année prochaine, quand le festival fête son 10e anniversaire. Et j’espère surtout que notre équipe reste unie et continue à organiser ce festival avec la même passion. »



    Les organisateurs du Festival national du jeune théâtre «Ideo Ideis » préparent l’anniversaire, en 2015, de 10 années d’existence de cette manifestation. Une existence courageuse et pleine de confiance.



    Cătălin Ştefănescu estime que ces jeunes méritent d’être soutenus davantage : « Je voudrais souligner combien ce qui se passe à Alexandria et la philosophie sur laquelle repose cet événement sont méritoires. C’est quelque chose de si pur, de si normal et malheureusement de si rare, qu’à chaque fois je me sers de superlatifs pour exprimer mon enthousiasme. Or, je me rends compte que ce n’est pas la meilleure manière de vanter une chose, car on risque de susciter la méfiance. Pourtant, tous ceux qui ont eu la curiosité de s’y rendre ont découvert quelque chose de vraiment unique. Ça je peux le dire. Ce qui me lie à cet espace, c’est le fait que tout ressemble à un livre ouvert, que chaque sou est dépensé de manière transparente, que tout le monde s’endort le soir la conscience tranquille de ce point de vue-là, que nous, qui sommes engagés dans cette « aventure » – mentors et formateurs qui travaillent avec les enfants ainsi que tous ceux qui se trouvent au cœur du festival — nous faisons ce travail pro bono et cela est, à mon avis, une chose magnifique et particulièrement importante. » (Trad. : Dominique)

  • Festivalul Naţional de Teatru Tânăr Ideo Ideis

    Festivalul Naţional de Teatru Tânăr Ideo Ideis

    În urmă cu nouă ani, se năştea în oraşul Alexandria, la iniţiativa unor adolescenţi, pe atunci, un eveniment care îşi propunea să creeze punţi între educaţie şi cultură: Festivalul de Teatru Tânăr Ideo Ideis. Tinerii Andreea Borţun şi Alexandru Ion, acum scenografă, respectiv, actor, au început o adevărată aventură într-un oraş care nu avea nici teatru, nici cinematograf. Li s-au alăturat foarte repede Marcel Iureş, devenit preşedintele de onoare al festivalului, şi Cătălin Ştefănescu, Andi Vasluianu, Medeea Marinescu, Vlad Zamfirescu şi Marius Manole, acum mentorii festivalului.



    Realizatorul de televiziune Cătălin Ştefănescu este alături de Festivalul Ideo Ideis de la a doua sa ediţie: “Noi ne numim mentori de anul acesta, când am schimbat împreună cu Andreea şi Alex, ei fiind născătorii şi protectorii acestui festival, filosofia festivalului. El nu mai este un festival cu premii, prin urmare noi nu mai suntem un juriu, şi încercăm să facem ceva normal, ceva contemporan, să încurajăm o formă de competiţie între echipe. Să nu mai dăm premii individuale, ci o formă de recunoaştere prin experienţe” unor echipe care fac lucruri bune. Ne numim mentori pentru că, după fiecare spectacol de teatru, ne întâlnim cu trupele care fac aceste spectacole şi stăm de vorbă despre spectacolele lor”.



    Festivalul Ideo Ideis este un fenomen unic în România, după cum ţine Cătălin Ştefănescu să sublinieze, pentru că nu este pur şi simplu un festival de teatru, ci “un festival de educaţie alternativă prin teatru”.



    220 de participanţi, 26 de traineri, 120 de voluntari, 14 spectacole de teatru profesionist, 10 trupe de liceeni, 2 seri de Cinematecă Târzie, 3 de Caravana Filmelor TIFF, 3 de Seara Povestitorilor, 4 spectacole pentru copii şi 3 masterclass-uri. Acesta este rezumatul celei de-a noua ediţii a Festivalului Naţional de Teatru Tânăr Ideo Ideis din Alexandria.



    Pe larg, Andreea Borţun, co-preşedinta festivalului, explica: “Festivalul durează 10 zile. În primele 4 zile au loc atelierele de dezvoltare personală: dimineaţa sunt ateliere de actorie, la care participă toţi cei care ajung la festival, iar după-amiază îşi pot alege dintre cele cinci ateliere de măiestrie — coregrafie, educaţie vizuală, scenografie, muzică şi ritm, dramaturgie. Următoarele trei zile sunt dedicate spectacolelor cu care trupele de liceeni vin în Alexandria. Serile sunt şi ele pline. În fiecare seară au loc câte două spectacole de teatru profesionist în cele două locaţii ale festivalului, spectacole pe care le aducem atât pentru tinerii din ţară care vin la Ideo Ideis, cât şi pentru membrii comunităţii. În acelaşi timp există trei seri dedicate mentoratului – noi le numim Serile Povestitorilor. Aici aducem profesionişti din diverse domenii, însă din afara sferei artistice, care vin în Alexandria, povestesc cu pasiune despre meseriile lor şi intră în dialog cu participanţii. O altă secţiune este Cinemateca Târzie, dedicată, fireşte, iubitorilor de film. Aducem regizori români, care îşi proiectează fie ultimele lor filme, fie filme care i-au inspirat de-a lungul carierei şi aceste proiecţii sunt urmate de o discuţie cu sala. Şi, nu în ultimul rând, avem şi masterclass-urile Ideo Ideis în ultima zi de festival, unde aducem profesionişti din zona teatrală. Aceste masterclass-uri sunt moderate de prietenul nostru, Cătălin Ştefănescu şi sunt urmate, fireşte, de discuţii cu publicul”.



    Într-un oraş cu puţin peste 40 de mii de locuitori, Festivalul Ideo Ideis reuşeşte să creeze un spirit. Andreea Borţun: “Mergi pe stradă şi toată lumea zâmbeşte, vezi zeci, sute de copii cu tricouri roşii şi badge-uri la gât şi ştii că sunt din festival, vezi cum oamenii din oraş se bucură că îi văd, mulţi spun că oraşul reînvie în momentul în care începe festivalul… E foarte multă energie bună, lumea se îmbrăţişează, plânge de emoţie, lumea se bucură, lumea învaţă… Se produc tot felul de schimburi de gânduri, idei, se nasc tot felul de proiecte, au loc întâlniri între profesionişti şi tineri… Cred că nici nu ar fi sănătos să existe mai mult de 8 — 10 zile pe an, dar, atunci când se întâmplă, e cu adevărat ceva ce mi-e foarte greu să explic”.



    Începând cu acest an, trupele de liceeni participante în festival şi-au prezentat spectacolele fără a mai fi jurizate şi fără a mai primi premii individuale, această decizie a organizatorilor fiind, de fapt, o concretizare a conceptului festivalului, acela de a pune accent pe proces, nu pe performanţă, distincţii, premii. Participanţii au fost răsplătiţi cu “experienţe”, cum ar fi participarea la ediţia 2014 a Festivalului Naţional de Teatru, susţinerea unei reprezentaţii în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu, ediţia 2015 sau la Festivalul Comediei Româneşti, de anul viitor.



    Tot Andreea Borţun, co-preşedinta Ideo Ideis, formulează şi concluziile la finalul celei de-a noua ediţii, desfăşurată între 18 şi 26 august: Ne dorim să facem mult mai multe pentru comunitate în anii ce urmează şi pentru copiii de acolo, pentru că interesul a crescut formidabil. Ne dorim să aducem cât mai mulţi liceeni din România la Alexandria. Sperăm să putem face un camping foarte frumos acolo anul viitor, când aniversăm 10 ani. Şi sper, mai mult decât orice, să rămânem alături ca echipă, să continuăm să facem acest festival cu aceeaşi pasiune”.



    Organizatorii Festivalului Naţional de Teatru Tânăr Ideo Ideis se pregătesc să marcheze în 2015 10 ani de existenţă curajoasă şi extrem de încrezătoare. Cătălin Ştefănescu spune poate cel mai bine de ce aceşti tineri merită chiar mai mult sprijin decât au primit până acum: Aş vrea să laud cât pot de tare felul în care se întâmplă lucrurile la Alexandria şi filosofia pe baza căreia se construiesc lucrurile acolo. E atât de curat, de normal şi, din nefericire, de rar, ce se întâmplă acolo încât folosesc de fiecare dată superlative şi îmi dau seama că nu e cel mai fericit lucru cu putinţă, pentru că asta ar putea să creeze o formă de neîncredere sau de suspiciune. Dar toată lumea care a avut curiozitatea să meargă acolo, a descoperit ceva cu totul şi cu totul unic. Asta pot să spun. Mă leagă de acel spaţiu faptul că totul e o carte deschisă, că fiecare leu se cheltuieşte transparent, că toată lume adoarme liniştită noaptea din acest punct de vedere, că toţi cei care suntem implicaţi în această poveste — membrii din grupul de mentori, trainerii care lucrează cu copiii care vin acolo, toată lumea implicată în inima festivalului face toate aceste lucruri pro bono şi asta mi se pare un lucru minunat şi foarte important”.

  • Ideo Ideis

    Ideo Ideis

    Le théâtre nous fascine depuis la nuit des temps ; il nous aide à mieux comprendre qui nous sommes, qui nous voulons être. Quand le théâtre est absent, il nous manque au point de nous faire monter sur les planches dans des endroits parfois improbables. C’est ce qui se passe dans plusieurs petites villes roumaines sans salles ni troupes de théâtre, mais où des élèves passionnés se sont transformés en acteurs, par besoin intérieur et par pur plaisir. En tête de liste, la ville d’Alexandria, département de Teleorman, où depuis bientôt 10 ans, des troupes lycéennes se rassemblent chaque été, dans un Festival de théâtre jeune, intitulé « Ideoideis ». Ileana Taroi a accueilli au micro Andreea Bortun, co-présidente de l’équipe qui se trouve aux manettes du Festival, elle même une ancienne membre de la troupe d’élèves d’Alexandria.


  • Egipt – demonstraţiile de protest şi violenţele continuă

    Ministerul Afacerilor Externe atenţionează cetăţenii români care doresc să călătorească în Egipt sau se află pe teritoriul acestui stat asupra faptului că demonstraţiile de protest şi violenţele continuă în Cairo, Alexandria, Asiut, Beni Suef, precum şi în guvernoratele din Delta Nilului.



    Având în vedere faptul că în Egipt situaţia se menţine tensionată, Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români să evite deplasările în zonele în care au loc proteste, precum şi implicarea în orice fel de manifestaţii.


    Sursa: comunicat MAE