Tag: Alianta SkyTeam

  • Planuri ambiţioase la TAROM

    După zece ani de pierderi, Compania
    Naţională de Transporturi Aeriene Române – TAROM – îşi propune să redevină cel mai
    important operator aerian de pe piaţa românească. Înfiinţată în 1954, compania îşi desfăşoară
    activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi începând din 2007 a
    intrat în declin. Cauzele sunt multiple, începând de la personalul
    supradimensionat la problemele tehnice apărute la unele aeronave, de la
    renunţarea la anumite curse la concurenţa companiilor low cost, de la modul
    ineficient de vânzare a biletelor la costuri de întreţinere şi reparaţii
    mai mari cu 40% pentru fiecare aeronavă în parte faţă de orice companie din
    Europa. Calculele arată că doar anul
    trecut pierderile au fost de circa 40 de milioane de euro. Aceasta deşi, în
    acelaşi interval de timp, traficul aviatic pe aeroporturile României a cunoscut
    o creştere spectaculoasă – de exemplu, pe Aeroportul Otopeni au fost în tranzit,
    în 2017, aproape 13 milioane de pasageri.

    Desele schimbări de conducere şi-au
    pus şi ele amprenta. Doar în 2017 cinci directori s-au perindat la
    conducerea TAROM. Acum, ultimul
    dintre aceştia, Wolff Werner-Wilhelm, care gestionează situaţia de la TAROM,
    susţine că actuala conducere a reuşit, totuşi, să reducă anul trecut
    cheltuielile cu 12,7 milioane de lei (circa 2,7 milioane de euro) prin
    optimizarea activităţii companiei: Eu sunt de părere că foarte mult s-a
    greşit din punct de vedere al managementului nostru, în primul rând, şi, în alt
    doilea rând, că tot ceea ce s-a dorit a se implementa de câtre unul sau
    celălalt manager nu s-a putut face în timpul în care i s-a pus la dispoziţie.
    Suntem într-o evaluare a aproximativ două mii de contracte, care sunt încheiate
    de la începutul anilor ’90 şi până acum. Părerea mea este că nu sunt contracte
    performante sau care să fie contracte pentru noi, ci sunt contracte cu o altă
    destinaţie. Sunt supraîncărcate în costuri, valorile sunt de fapt ireale. Este
    vorba, de exemplu, de asigurarea de personal navigant şi nenavigant, pentru
    care, anul trecut, s-a încheiat un contract cu o valoare de 1 milion şi 700 de
    mii de dolari. Ei, acelaşi contract costă în zona de vest a Europei undeva la
    vreo 300 mii de euro.

    Aflat în plin proces de reevaluare şi reorganizare,
    TAROM are planuri mari, iar potrivit proiectului privind bugetul de venituri şi
    cheltuieli pentru 2018, ar putea încheia anul cu profit. Sunt alocaţi şi bani
    pentru investiţii. Potrivit noului Program de guvernare 2018 – 2020, publicat
    la sfârşitul lunii ianuarie a acestui an, reînnoirea de urgenţă a flotei TAROM
    prin achiziţionarea în leasing a unui număr de 27 de aeronave moderne şi
    deschiderea de noi rute zonale sau unele de lung curier înspre SUA sau Asia se
    află printre măsurile menite să urce TAROM de pe a treia poziţie, din prezent,
    pe prima în rândul operatorilor de profil din România. Ce grad de ocupare a
    avioanelor îşi propune compania să realizeze pentru a fi rentabilă? Din nou,
    Wolff Werner-Wilhelm: Ca
    să devină rentabilă ar trebui să ajungă undeva la 80- 85%. Noi am mers anul trecut
    cu un grad de ocupare de 65%. Ţin să anunţ că acele rute care au fost deschise
    şi finanţate de către TAROM şi din motive inexplicabile au fost abandonate în
    detrimentul nostru şi luate direct de către concurenţă – pentru că ei aveau
    deja o rută maturată care putea aduce direct profitul pentru acea companie -
    aşa ceva nu o să mai aibă loc. Trebuie să tindem undeva să mergem între 80 şi
    85% pentru a putea deveni concurenţiali. Şi avem acum creşteri pe primele două luni de zile, avem creşteri care, din punctul meu de vedere, sunt
    o tendinţă pozitivă. Noi va trebui să ne repunem în piaţă ca o companie care
    este sigură, pentru că multă lume pe asta a marşat – să distruga imaginea
    TAROM. Pentru noi, siguranţa este pe primul loc.

    Eu cred că funcţionăm după nişte reguli care nu
    mai sunt actuale şi nu ne lasă posibilitatea să aducem performanţa ca în
    privat, mai spune directorul TAROM – în privat, dacă ai văzut oportunitatea, ai
    reacţionat rapid, nu îţi mai trebuie nu ştiu câte proceduri pentru a arăta că
    de fapt eşti transparent, dar de fapt eşti legat de mâini, de fapt nu mai poţi
    să faci nimic, decât într-un anumit interval de timp, când oportunitatea deja
    nu mai există. Nu ştiu, poate există o variantă de a ne reorganiza şi din
    punctul acesta de vedere, explică Wolff Werner-Wilhelm. Din iunie 2010, compania este membră a
    Alianţei SkyTeam, iar directorul Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene
    Române spune că aderarea nu a fost un lucru rău, dar că, din păcate, la momentul
    încheierii contractului, nu au fost prevăzute pentru partea română plusurile
    unei alianţe. Iar acest lucru trebuie să se schimbe, altfel TAROM nu are de ce
    să mai rămână în această alianţă, crede Wolff Werner Wilhelm.