Tag: Alina Grigore

  • Jurnal românesc – 27.09.2022

    Jurnal românesc – 27.09.2022

    Ministerul de Externe, prin Departamentul pentru Românii de
    Pretutindeni, a reluat programul de burse destinate elevilor etnici români din
    Ucraina înscriși în clasele 1-4 în școlile cu predare în limba română ca limbă
    maternă sau cu predarea unor materii în limba română. Valoarea acestora a fost
    dublată şi a ajuns la 2.000 de lei pentru fiecare elev. Opt asociații, fundații
    şi organizații ale românilor din Ucraina au primit acceptul autorităţilor
    române de a gestiona programul de burse. Este vorba despre Asociaţia Cadrelor
    Didactice de Etnie Română din Ucraina, Centrul Bucovinean de Artă pentru
    Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Româneşti din Cernăuți, Centrul
    Bucovinean Independent de Cercetări Actuale, Liga Tineretului Român
    Junimea din Cernăuți, Organizația Civică Malanca din
    Crasnoilsc, Asociația Românilor din Izmail Gavriil Musicescu,
    Asociația Tinerilor Români din Transcarpatia şi Uniunea Regională din
    Transcarpatia Dacia. Preşedintele Asociaţiei Gavriil
    Musicescu, Vladimir Pavel, a declarat pentru Radio România că organizaţia
    pe care o conduce este singura din sudul regiunii Odesa care procesează
    cererile pentru cele 12-13 şcoli în care învaţă aproape 1.000 de elevi
    eligibili. El a atras atenţia că, în condiţiile în care dosarele sunt validate
    prin Consulat, suspendarea activităţii Consulatului României la Odesa face
    aproape imposibil acest demers şi va determina multe familii de români să
    renunţe la bursa oferită de Bucureşti. Consulatul României la Odesa nu
    funcţionează din luna februarie, atunci când Rusia a invadat Ucraina.




    Clubul Studenţilor Basarabeni şi Bucovineni Ştefan cel Mare şi
    Sfânt din cadrul Ligii Studenţilor Universităţii Dunărea de
    Jos din Galaţi organizează în perioada 26 – 29 septembrie proiectul
    Tutoriat Boboc. Prima parte a acestuia a constat în înfiinţarea
    unei curse speciale pentru transportul noilor studenţi etnici români, înscrişi
    la universitatea gălăţeană. La 26 septembrie, un autocar i-a preluat pe studenţi
    din raioanele Ialoveni, Hînceşti, Cahul, Orhei şi Nisiporeni şi i-a transportat
    în Campusul Studenţesc Alexandru Ioan Cuza din Galaţi, unde au fost
    întâmpinaţi de voluntari ai Clubului Studenţilor Basarabeni şi Bucovineni şi ajutaţi
    să se cazeze provizoriu până la semnarea contractelor de studii. Până pe 29
    septembrie, voluntarii îi vor îndruma pe boboci în toate aspectele
    pe care le implică viaţa de student la Universitatea Dunărea de Jos
    din Galaţi, de la acomodarea cu campusul studenţesc şi corpurile facultăţilor
    până la implicarea în activităţi extracuriculare şi obţinerea permisului de
    şedere.




    Filmul Crai Nou în regia Alinei Grigore, câștigător al
    Premiului Scoica de Aur la Festivalul de la San Sebastián, în 2021,
    deschide etapa de la Barcelona a Festivalului filmului românesc în Spania. A
    12-a ediție a manifestării, care a început la 11 iunie, a fost deja găzduită de
    Madrid, Santander și Valencia. În capitala regiunii Catalonia vor fi prezentate
    6 filme recente, toate premiate la nivel național sau internațional. Alături de
    Crai Nou, vor fi proiectate peliculele Babardeală cu bucluc
    sau porno balamuc de Radu Jude, Întregalde de Radu Muntean,
    Imaculat de Monica Stan și George Chiper-Lillemark, Câmp de
    maci de Eugen Jebeleanu şi După 40 de zile de Andrei
    Gruzsniczki. Festivalul filmului românesc în Spania este un proiect anual de
    promovare a cinematografiei românești, pe care ICR Madrid l-a inițiat în 2010.
    Ediţia din acest an se va încheia la 19 decembrie şi, după Barcelona, va poposi
    la Sevilla, Oviedo și Zaragoza.




    Institutul Cultural Român şi Orchestra de Tineret a Uniunii Eurpene
    invită tinerii români, cu vârste cuprinse între 16 și 26 de ani, să participe
    la selecţia anuală. Pentru cele aproximativ 120 de locuri din orchestră sunt
    organizate anual selecţii în fiecare ţară. De asemenea, ansamblul are o listă
    de rezerve de aproximativ 200 de muzicieni, care au şansa să cânte în orchestră
    pe parcursul anului. Candidații selectați vor fi invitați să participe la
    turneele de primăvară și vară ale anului 2023, unde vor avea ocazia să lucreze
    cu experți în muzica instrumentală și să cânte în marile săli de concerte ale
    lumii cu dirijori și solişti renumiți. Înscrierile se fac online, iar link-ul
    către formular poate fi găsit pe site-ul icr.ro. Termenul limită de înscriere
    pentru România este 9 octombrie, iar audițiile vor avea loc la 11 noiembrie.


  • La réalisatrice roumaine Alina Grigore – récompensée au Festival du film de Saint-Sébastien

    La réalisatrice roumaine Alina Grigore – récompensée au Festival du film de Saint-Sébastien


    Alina Grigore a non seulement réalisé le film « Blue Moon », elle a aussi écrit le scénario, s’inspirant de son expérience personnelle, car, enfant, elle avait passé plusieurs années dans un village du département de Neamț. « Les filles, notamment, n’avaient aucune chance d’évoluer, les abus physiques et psychiques qu’elles subissaient étant quelque chose de banal en milieu rural », affirme Alina Grigore, lorsqu’elle se souvient de cette période de sa vie.



    « Crai Nou/ Blue Moon » raconte l’histoire d’Irina, une jeune femme qui veut échapper à une famille toxique et qui rêve de continuer ses études dans la capitale, une tentative vouée à l’échec sous le poids de la violence environnante. Le trophée du Festival de cinéma de Saint-Sébastien a récompensé le travail d’une équipe très impliquée, qui n’a pas bénéficié du soutien financier du Centre national de la cinématographie.



    Alina Grigore a parlé du prix remporté par son film, de la manière de transformer une expérience de vie en histoire cinématographique et de sa méthode de travail atypique : « Moi, j’ai habité à la campagne, j’avais sept ans quand j’ai quitté Bucarest pour aller vivre dans un village du département de Neamț, où j’ai vécu un choc culturel assez fort. Ce fut d’autant plus choquant pour moi que j’étais bien jeune et habituée à un autre type de communauté. Alors, j’ai commencé à écrire dans un journal ce qui se passait autour de moi. Premièrement, les parents ne s’intéressaient pas à l’éducation de leurs enfants, car la survie était leur principal intérêt, ce qui n’est pas du tout blâmable. Mais, de ce fait, les enfants étaient encouragés à travailler, là-bas ou à l’étranger. Je me souviens d’un moment, dans les années 1990, quand moi, je rentrais faire mes devoirs d’école, tandis que ma meilleure amie rentrait chez elle pour bêcher la terre ; on était au CP ou en CE1. Malheureusement, la situation n’a pas beaucoup changé, aujourd’hui non plus – les enfants du milieu rural ne sont pas encouragés à continuer leurs études. Des années plus tard, j’ai commencé à écrire un livre inspiré de ce que j’avais vu à cette époque-là, un livre que j’aimerais publier un jour. Concernant le film, j’ai employé la méthode de travail de l’école d’acteurs InLight, en proposant aux acteurs une idée que nous développons ensemble. Après avoir écrit le scénario, nous avons travaillé d’arrache-pied, nous avons analysé en profondeur les situations et les personnages avec les comédiens, avec le directeur de la photographie, avec l’éditeur. Et c’est ainsi que nous avons commencé à découvrir les motivations des personnages. »



    Alina Grigore explique la méthode InLight, qui donne son nom à une école fondée par la réalisatrice du film « Blue Moon » et une équipe d’artistes : « Ce que nous proposons à travers InLight c’est de se concentrer sur la collaboration avec les acteurs et avec les autres membres de l’équipe. Ce qui veut dire que nous les encourageons à exprimer leur vision, nous discutons avec le directeur de la photographie, avec l’éditeur, nous décortiquons le scénario et nous analysons les personnages et les situations. C’est un travail que je trouve captivant. Nous écrivons des fiches sur chaque personnage, nous proposons des choses, nous improvisons ; pour l’histoire du film, nous avons cherché et trouvé des souvenirs qui se ressemblent ; le sujet étant lié à la famille, il est impossible de ne pas en trouver. Toute cette recherche, tout ce background, aide beaucoup l’acteur. Quand on est sur le plateau de tournage, ça aide beaucoup de découvrir des choses que l’on puisse partager avec les autres, de connaître les motivations du partenaire avec lequel on joue. Et puis, moi, j’ai été intéressée par ce que les acteurs pensent, par leur exploration du scénario. Ce type de travail collaboratif est très important pour moi. Quand il s’agit d’un texte traduit, l’opinion du traducteur m’intéresse, donc il est évident que les propositions des acteurs et des membres de l’équipe sont très précieuses pour moi. La collaboration est ainsi plus efficace ; quand ils sont libres d’explorer, les autres atteignent un niveau de créativité très élevé, qui est très utile au réalisateur. La communication est plutôt faible si le réalisateur se contente de coordonner les autres. InLight, c’est justement ça, la collaboration avec les autres. Je crois que si on fait confiance à ce genre d’approche, on apporte plus d’émotion, notamment dans la construction des personnages. En plus, l’équipe est plus heureuse, car elle sait qu’elle peut s’exprimer librement, dans certaines limites, bien sûr. Il y a des scènes dans lesquelles la liberté des acteurs a été totale, je pense surtout à une scène jouée par Mircea Postelnicu et Ioana Chițu. Tout le monde a été d’accord qu’elle avait ressemblé à un tango dansé par le directeur de l’image, le réalisateur et les acteurs. C’est d’ailleurs ce que je souhaite, que la réalisation d’un film soit une danse ensemble. »



    Avant de réaliser « Crai Nou/ Blue Moon », Alina Grigore s’était fait connaître en tant qu’actrice. Elle a joué dans plusieurs séries télévisées ainsi que dans le long-métrage « Ilegitim/Illégitime », d’Adrian Sitaru, dont elle a écrit le scénario. (Trad. Ileana Ţăroi)




  • Cultura română acasă şi în lume 07.07.2022

    Cultura română acasă şi în lume 07.07.2022

    La “Cultura română, acasă și în lume” ne întâlnim cu trei dintre regizorii români recent premiați la Festivalul Internațional de Film Transilvania TIFF, ediția a 21-a: Bogdan George Apetri, Alina Grigore și Sebastian Mihăilescu; “Miracol”, regizat de Bogdan George Apetri, a câștigat premiul pentru cel mai bun lungmetraj la secțiunea Zilele Filmului Românesc din cadrul celei de-a 21-a ediții a Festivalul Internațional de Film Transilvania TIFF (17-26.06.2022, Cluj Napoca). Premiul pentru Debut i-a revenit filmului “Crai nou”, regizat de Alina Grigore și Cel mai bun documentar a fost desemnat la TIFF “Pentru mine tu ești Ceaușescu”, regizat de Sebastian Mihăilescu.



  • Filmele românești premiate la TIFF

    Filmele românești premiate la TIFF

    Miracol,
    regizat de Bogdan George Apetri, a câștigat premiul pentru cel mai bun
    lungmetraj la secțiunea Zilele Filmului Românesc din cadrul celei de-a 21-a
    ediții a Festivalul Internațional
    de Film Transilvania TIFF (17-26.06.2022, Cluj Napoca). Miracol
    îmbină intensitatea unei drame și tensiunea unui thriller psihologic cu
    suspansul și intriga atent construită a unui film polițist și îi are în
    rolurile principale pe Ioana Bugarin și Emanuel Pârvu. După
    Neidentificat, câștigătorul trofeului ANONIMUL 2021,
    Miracol este a doua parte a unei trilogii a cărei acțiune se
    petrece în Piatra Neamț, orașul natal al regizorului Bogdan George Apetri, stabilit
    în America de mai bine de 20 de ani, profesor de regie la universitatea
    Columbia, New York.

    Bogdan
    George Apetri despre legătura dintre filmele care compun această trilologie. Este o trilogie, dar nu este neapărat o
    trilogie tipică, în care filmele au legătură unele cu altele, astfel că cei
    care n-au văzut Neidentificat pot vedea Miracol și vor înțelege povestea.
    Poveștile nu sunt foarte legate unele de altele, sunt chiar separate. Este
    vorba însă de același univers, unele personaje principale dintr-un film devin secundare
    în celălalt, în felul acesta am gândit trilogia, ca fiind alcătuită din trei
    filme separate ca narațiune dar făcând parte din același univers. Mi-a venit
    această idee citind Comedia Umană de Balzac care, după cum știți, este
    alcătuită dintr-o serie de cărți cu povești separate dar cu personaje pe care
    le regăsim în mai multe dintre aceste
    volume.

    Dacă Imaculat, regizat de Monica Stan și George
    Chiper-Lillemark, film premiat și la Festivalul de Film de la Veneția, a
    câștigat la TIFF premiul juriului FIPRESCI, Premiul pentru Debut i-a revenit
    filmului Crai nou, regizat de Alina Grigore. Crai Nou/Blue
    Moon, inspirat din experiența personală a actriței și regizoarei Alina
    Grigore, a obţinut anul trecut marele premiu – Scoica de Aur – la Festivalul de
    la San Sebastian. Crai Nou este povestea tinerei Irina, care vrea să evadeze
    dintr-o familie toxică şi visează să meargă la studii în capitală, dar eşuează,
    contaminată de violenţa din jur.

    Alina Grigore, despre cum a reușit să
    transforme în cinema o experiență trăită. Eu am locuit o perioadă în mediul
    rural, aveam șapte ani când am plecat din București să locuiesc într-un sat din
    județul Neamț și am avut un șoc cultural destul de puternic. A fost cu atât mai
    șocant cu cât eram destul de mică și eram obișnuită cu alt gen de comunitate,
    așa că am scris încă de pe atunci un jurnal al întâmplărilor din jur și am
    continuat să scriu și mai târziu, întorcându-mă din când în când la acele
    pagini. În primul rând, nu exista un interes al părinților față de educația
    copiilor, pentru că interesul lor era în primul rând să supraviețuiască, ceea
    ce nu este deloc blamabil. Dar cum preocuparea principală era supraviețuirea,
    copiii erau încurajați să muncească acasă sau să plece să muncească în străinătate.La filmul acesta am lucrat folosind
    metoda de lucru a școlii de actorie InLight, aceasta însemnând că le propunem
    actorilor o idee pe care o dezvoltăm după aceea împreună. După ce am scris
    scenariul a fost o muncă foarte susținută, am tot discutat și aprofundat
    situațiile și personajele cu actorii, cu directorul de imagine, cu editorul.


    Cel mai bun documentar a fost desemnat la TIFF Pentru mine tu ești
    Ceaușescu, regizat de Sebastian Mihăilescu. Premiul publicului la secțiunea
    Zilele Filmului Românesc a mers către filmul horror Capra cu trei iezi,
    regizat de Victor Canache. Actrița Maia Morgenstern, care interpretează rolul principal în
    film, a primit Premiul de
    Excelență la TIFF 2022, contribuția sa adusă culturii române fiind recompensată
    în Gala de Închidere a festivalului.


  • Alina Grigore, premiată la San Sebastian cu marli premiu Burlida di Malămă

    Alina Grigore, premiată la San Sebastian cu marli premiu Burlida di Malămă




    După ţi anlu tricutu amintă marli premiu – Burlida di Malămă – la Festivalul di Film di la San Sebastian (Spania), la recenta ediție a Festivalului Internațional di Film Transilvania (Cluj-Napoca), primul film al regizoarăllei Alina Grigore, “Crai Nou” (Blue Moon) amintă Premiul tră Dibut. “Crai nou/ Blue Moon” easti scris şi regizat di Alina Grigore și îlli ari tru distribuție pe Ioana Chiţu, Mircea Postelnicu, Mircea Silaghi şi Vlad Ivanov. Scenariul a filmului easte inspirat din experiența personală a actrițăllei și regizoarăllei Alina Grigore, cari bănă ună parti ditu ficiurami tru ună hoară ditu giudiţlu Neamț. “Maxus featili nu avea niţi ună șansă s’evolueadzăe, abuzul fizic și psihic la cari era stuhinati di agoiumsi un lucru di aradă tru mediul di la hoară”, spuni Alina Grigore anda ş-aduţi aminti ti atelu kiro. Crai Nou easti pirmitusearea a tinirăllei Irina, cari vrea s’evadiadză ditu ună familie toxică şi nyiseadză s’ducă la studii tru capitală, ama eşueadză, contaminată di prişcăvillea di anvărliga. Trofeul amintat la San Sebastian di “Crai Nou” tiñiseasti un filmu adratu fără păradz di la Centrul Național ali Cinematografie, di ună echipă multu didicată. Zburămu cu Alina Grigore ti premiul amintatu, ti cum putu s’alăxească tru ună pirmituseari cinematografică ună experiență bănată și ti metoda a llei di lucru ţi nu easti di arada di dinăpoia a filmului.


    Alina Grigore: “Bănaiu un kiro la hoară, aveam șapti añi cându fudzii di București s’bănedzu tu ună hoară ditu giudiţlu Neamț și avui un șoc cultural cabaia vărtosu. Fu nica ma șocantu cu cât eram multu ñică și eram nviţată cu altă turlie di comunitate, ași că angrăpsiiu nica di atumtea un jurnalu a lucărloru fapti anvărliga şi angrăpsiiu și ma amănatu, ma mi turnaiu căndu ş-căndu la ateali frăndză. Prota, nu avea un interes a părinților andicra di educația a cilimeañiloru, tră atea că interesul a lor era prota ş-prota s-armănă tru bană, aţea ţi dotu nu easti blamabil. Ama cum prota cilăstăseari eara supraviețuirea, cilimeañilli era ancurajaț s’lucreadză acasă ică s’fugă s’lucreadză tru xeani. Ni aducu aminti di un moment tru cari eu mi duţeamu acasă să-ñi adaru temele, iara soaţa a mea nai ma bună s’duţea acasă și s’acăta cu lucurlu dimi cu săparea, aesta eara tru clasa a I- a ică a II-a, tru anii 90. Ti amărtie, situația nu s-alăxi multu, niţi tora cilimeañilli ditu mediul rural nu suntu acurajaț să-și ducă ninti studiile. Cu inspiratia ditu aţea ţi aveam vidzută, ahurhiiu ma amănatu s’ngrăpsescu aţea carti pi cari voi s-u public și poate va u fac la un moment dat. La filmul aestu lucrai ufilisinda folosing metoda di lucru a școlii di actorie InLight, aesta nsimnânda că lă pripunem actorilor ună idie pi cari u dizvoltăm deapoa deadunu. După ţi angrăpsiiu scenariul fu un lucru multu mari, zburămu și ahăndusimu situațiile și personajele cu actorii, cu directorul di imagine, cu editorul. Și ași ahurhimu s’flămu cari eara motivațiile a personajelor.”



    Ti ansimnă ufilisearea a metodăllei di actorie InLight, metodă cari da și numa a unei școală fondată di Alina Grigore diadunu cu ună parei di artiști, nă spune regizoarea a filmului “Crai Nou”.


    “Ti aduţem noi pritu InLight easti că nă concentrăm pe colaborarea cu actorii și cu alanţă membri a echipăllei. Neise lă dămu curayiu la tuţ ditu echipă să spună cum ved lucărli, şidimu di zbou cu directorul di imagine, cu editorul, aprofundăm scenariul și zburămu ti personaje și situații.


    Ditu vidiala a mea easti un lucru multu captivantu. Scriem fișe di personaje, yinimu cu propuneri, improvizăm, legat di aestă pirmituseari avemu căftată şi aflămu aduteri aminti comune, tema hiinda ligată di familie easti imposibi s’nu aflli lucri comune. Și tută aestă cercetare, tut aestu background îllli agiută multu di multu a actorlui. Easti di mare agiutor atumţea cându ești pe set s-ță aflli lucri comune cu alanţă, s’cunoști motivațiile a partenerului di scenă. Aestu fu un aspect, diapoa avui sinferu ti ţi minduescu și cum exploreadză actorllii a scenariul. Tră mine turlia aesta di lucru colaborativă easti multu importantă. Când s’apriduţi un text mi intereseadză inclusiv ţi mindueaşti apriducătorlu ti textul respectiv, ași că easti evidint că pripunirile actorilor și a membrilor a echipăllei ñi si par multu serti. Añi si pari ma cu hăiri colaborarea tră aţea că tru momentul tru cari îlli alași pi alanţă s’exploreadză, elli agiungu la un nivel multu analtu di creativitate și easti tru hăirea a ta, ca regizor, tini poţ s’ti ufiliseştă di aesta creativitate. Ani, cara ești ma multu turlia di regizor cari maş coordonează, nu ari dipu multă multă comunicari. Dispre asta easti InLight, dispre colaborarea cu ceilalți. Și dacă ai trucredire tru genul acesta di abordare, părerea mea easti că aduci mai multă emoție, mă refer tru special la construcția personajelor.


    Ma multu, ai ună echipă ma hărăcoapă, cari știe că s’poati s’exprima liber avanda maş ndauă limite, dialihea ţi s’li aibă tu isapi. Avea ndauă secvențe tru cari actorllii avură libertate totală, spunu maxus ti ună secvență cu Mircea Postelnicu și Ioana Chițu, ti cari tută lumea spusi că iși ca un dans, ca un tango anamisa di directorul di imagine, regizor și actori. Și, neise, aesta am miraki, ca realizarea unui film s’hibă ca un giocu diadunu.”


    Până la “Crai Nou”, regizoarea Alina Grigore eara cunuscută maxus ca actriţă. Giucă tru ndauă seriale şi tru lungmetrajul “Ilegitim”, regizat di Adrian Sitaru, la cari fu și scenaristă.



    Autoru: Corina Sabău


    Armânipsearea: Taşcu Lala

























  • A. Grigore, premiată la San Sebastian cu marele premiu Scoica de Aur și Premiul pentru Debut la TIFF

    A. Grigore, premiată la San Sebastian cu marele premiu Scoica de Aur și Premiul pentru Debut la TIFF

    După ce
    anul trecut a obţinut anul trecut marele premiu – Scoica de Aur – la Festivalul
    de Film de la San Sebastian (Spania), la recenta ediție a Festivalului
    Internațional de Film Transilvania (Cluj-Napoca), primul film al regizoarei
    Alina Grigore, Crai Nou (Blue Moon) a obţinut Premiul pentru Debut. Crai nou/ Blue Moon este scris şi regizat de
    Alina Grigore și îi are în distribuție pe
    Ioana Chiţu, Mircea Postelnicu, Mircea Silaghi şi Vlad Ivanov.
    Scenariul filmului este inspirat din
    experiența personală a actriței și regizoarei Alina Grigore, care și-a trăit o
    parte din copilărie într-un sat din județul Neamț. În special fetele n-aveau
    nici o șansă să evolueze, abuzul fizic și psihic la care erau supuse devenind o
    obișnuință în mediul rural, spune Alina Grigore amintindu-și perioada respectivă.
    Crai Nou este povestea tinerei Irina, care vrea să evadeze dintr-o familie
    toxică şi visează să meargă la studii în capitală, dar eşuează, contaminată de
    violenţa din jur. Trofeul obţinut la San Sebastian de Crai Nou recompensează
    un film făcut fără bani de la Centrul Național al Cinematografiei, de o echipă
    foarte dedicată. Am vorbit cu Alina Grigore despre premiul obținut, despre cum
    a reușit să transforme într-o poveste cinematografică o experiență trăită și
    despre metoda sa de lucru neobişnuită din spatele filmului.

    Alina Grigore: Eu am locuit o perioadă în mediul rural, aveam
    șapte ani când am plecat din București să locuiesc într-un sat din județul
    Neamț și am avut un șoc cultural destul de puternic. A fost cu atât mai șocant
    cu cât eram destul de mică și eram obișnuită cu alt gen de comunitate, așa că
    am scris încă de pe atunci un jurnal al întâmplărilor din jur și am continuat
    să scriu și mai târziu, întorcându-mă din când în când la acele pagini. În
    primul rând, nu exista un interes al părinților față de educația copiilor,
    pentru că interesul lor era în primul rând să supraviețuiască, ceea ce nu este
    deloc blamabil. Dar cum preocuparea principală era supraviețuirea, copiii erau
    încurajați să muncească acasă sau să plece să muncească în străinătate.
    Mi-amintesc de un moment în care eu mă duceam acasă să-mi fac temele, iar
    prietena mea cea mai bună se ducea acasă și urma să se apuce de săpat, asta se
    întâmpla în clasa a I- a sau a II-a, în anii 90. Din
    păcate, situația nu s-a schimbat foarte mult, nici acum copiii din mediul rural
    nu sunt încurajați să-și continue studiile. Inspirându-mă din ce văzusem, am
    început mai târziu să scriu acea carte pe care îmi doresc s-o public și poate o
    s-o fac la un moment dat. La filmul acesta am lucrat folosing metoda de lucru a
    școlii de actorie InLight, aceasta însemnând că le propunem actorilor o idee pe
    care o dezvoltăm după aceea împreună. După ce am scris scenariul a fost o muncă
    foarte susținută, am tot discutat și aprofundat situațiile și personajele cu
    actorii, cu directorul de imagine, cu editorul. Și așa am început să descoperim
    motivațiile personajelor.



    Ce a
    însemnat folosirea metodei de actorie InLight, metodă care dă și numele unei
    școli fondată de Alina Grigore împreună cu o echipă de artiști, ne spune
    regizoarea filmului Crai Nou.

    Ce aducem noi prin InLight este că ne concentrăm pe
    colaborarea cu actorii și cu ceilalți membri ai echipei. Adică îi încurajăm pe
    toți din echipă să spună cum văd lucrurile, stăm de vorbă cu directorul de
    imagine, cu editorul, aprofundăm scenariul și vorbim despre personaje și
    situații.

    Din punctul meu de vedere este o muncă foarte captivantă. Scriem fișe
    de personaje, venim cu propuneri, improvizăm, legat de această poveste am căutat
    și găsit amintiri comune, tema fiind legată de familie este imposibi să nu
    găsești lucruri comune. Și
    toată această cercetare, tot acest background îl ajută foarte mult pe actor.
    Este de mare ajutor atunci când ești pe set să-ți descoperi lucruri comune cu
    ceilalți, să cunoști motivațiile partenerului de scenă. Acesta
    a fost un aspect, apoi m-a interesat ce gândesc și cum explorează actorii
    scenariul. Pentru mine tipul acesta de muncă colaborativă este foarte important.
    Când se traduce un text mă interesează inclusiv ce crede traducătorul despre
    textul respectiv, așa că este evident că propunerile actorilor și ale membrilor
    echipei mi se par foarte prețioase. Mi
    se pare mai eficientă colaborarea pentru că în momentul în care îi lași pe
    ceilalți să exploreze, ei ajung la un nivel foarte înalt de creativitate și
    este în folosul tău, ca regizor, tu te poți folosi de această creativitate. Pe
    când, dacă ești mai degrabă tipul de regizor care doar coordonează, nu există
    prea multă comunicare. Despre asta este InLight, despre colaborarea cu
    ceilalți. Și dacă ai încredere în genul acesta de abordare, părerea mea este că
    aduci mai multă emoție, mă refer în special la construcția personajelor.

    În
    plus, ai o echipă mai fericită, care știe că se poate exprima liber ținând cont
    de câteva limite, desigur. Au existat câteva secvențe în care actorii au avut
    libertate totală, mă refer mai ales la o secvență cu Mircea Postelnicu și Ioana
    Chițu, despre care toată lumea a spus că a ieșit ca un dans, ca un tango între
    directorul de imagine, regizor și actori. Și, de fapt, asta îmi doresc, ca
    realizarea unui film să fie ca un dans împreună.


    Până la Crai Nou, regizoarea Alina Grigore era cunoscută mai ales ca
    actriţă. A jucat în câteva seriale şi în lungmetrajul Ilegitim, regizat
    de Adrian Sitaru, la care a fost și scenaristă.


  • Alina Grigore, marli premiu Scoica di Malămă la Festivalul San Sebastian

    Alina Grigore, marli premiu Scoica di Malămă la Festivalul San Sebastian

    Filmul di debut a regizoarăllei Alina Grigore, “Crai Nou” (Blue Moon) amintă anlu ţi tricu marli premiu – Scoica di Malămă – la unu ditu nai ma anamusiti festivaluri di film ditu Europa, aţelu ditu San Sebastian (Spania). “Crai nou/ Blue Moon” easti scris şi regizat di Alina Grigore și lli-ari tru distribuție Ioana Chiţu, Mircea Postelnicu, Mircea Silaghi şi Vlad Ivanov. Scenariul a filmului easti inspirat ditu experiența personală a teatrinăllei și regizoarăllei Alina Grigore, cari ș-bănă ună parti ditu ficiurami tu ună hoară ditu giudețlu Neamț.


    Maxusu featili n-avea niţi ună șansă s’evolueadză, abuzul fizic și psihic la cari eara băgati di avea agiumtă unu lucru di aradă la hoară”, spuni Alina Grigore anda ş-aduţi aminti di aţelu kiro. Crai Nou easti pirmitusearea a tinirăllei Irina, cari va ta s’fugă ditu ună familie toxică şi nyiseadză s’ducă la studii tru capitală, ama eşueadză, nfărmăcată di prişcăvillea di anvărliga. Trofeulu amintatu la San Sebastian di “Crai Nou” tiñiseaşti un filmu adratu fără păradz di la Centrul Național ali Cinematografie, di ună echipă multu cilăstisitoari. Zburămu cu Alina Grigore ti premiul amintatu, ti cumu aprăftăsi s’alăxească tru unu pirmithuseari cinematografică ună experiență bănată și ti metoda a llei di lucru ţi nu fu di arada dinăpoia a filmului.



    Alina Grigore: “Io bănaiu un kiro la hoară, aveam șapti añi cându fudzii di București s’bănedzu tuună hoară ditu giudeţlu Neamț și avui un șoc cultural cabai mari. Fu cu ahătu ma șocantu cu cât earam multu ñică și earam nviţată cu altă turlie di comunitate, ași că angrăpsiiu nica di atumţea un jurnal a lucărloru ţi s’făţea anvărliga angrăpsiiu şi ma largu, cu turnarea căndu ş-căndu la aţeali frăndză. Prota ş-prota, nu avea un sinferu a a părințălor andicra di praxea a cilimeañiloru, di itia că sinferlu a lor eara tru prota ş-prota ta s’armănă tu bană, aţea ţi nu easti ici ti pişmani. Ama cum prota cilăstăseari eara armănearea tu bană, cilimeañilli eara ancurajaț s’lucreadză acasă ică s’ducă ti s’lucreadză tru xinătati. Ni-aducu aminti di kirolu anda io nidzeamu acasă s’ñi-adaru temili, a deapoa soaţa a meanai bună s’duţea acasă și lipsea ta s’acată lucurlu cu săparea, aesta s’făţea tru clasa a I-a ică a II-a, tru anii 90. Ti amărtie, catandisea nu s’alăxi dipu multu, niţi tora cilimeañilli ditu hoari nu suntu acurajaț ta ş’ducă ma largu studiile. Maca mi Inspiraiu ditu ţi aveamu vidzută, ahurhiiu ma amănatu să scriu aţea carte ti cari amu miraki s’u public și poate va u fact u vără kiro. La filmul aestu lucraiu ufilisinda metoda di lucru a școlăllei di actorie InLight, aesta nsimnânda că lă pripunem actorilor ună idhee pi cari u dizvoltăm deapoa deadunu. După ţi ngrăpsiiu scenariul vini arada ti unu lucru niacumtinatu, zburămu şi ahăndusimu catandisili și personajele cu actorlli, cu directorlu di imagine, cu editorlu. Și ași ahurhimu s’videmu cari suntu motivațiile a personajelor.”


    Ti nsimnă ufilisearea-a metodăllei di actorie InLight, metodă cari da și numa a unei școală thimilliusită di Alina Grigore deadunu cu o echipă di artiști, nă spuni regizoarea a filmului “Crai Nou”.


    “Ti aduţemu noi prin InLight easti că nă minduimu maxusu ti colaborarea cu actorlli și cu alantă membri a echipăllei. Dimi lă dămu curayiu la tuţ ditu echipă să spună cum ved lucărli, şidemu di zboru cu directorlu di imagine, cu editorlu, ahăndusimu scenariul și zburămu ti personaje și situații.


    Ditu a mea videală easti unu lucru multu cilăstisitoru şi cu miraki. Scriem fișe di personaje, yinim cu propuneri, improvizăm, ligat di aestă pirmituseari căftămu şi aflămu aduţeri aminti comune, tema hiinda ligată di familie easti imposibi s-nu aflli lucri. Și tută aestă cercetare, tut aest background lli-agiută multu a actorlui. Easti di mari agiutoru atumţea când ești pi set ta s’aflli idyili lucre ţi ti leagă cu alantă, s’cunoști motivațiile a partenerului di scenă. Aestu fu unu aspect, deapoa mi interesă ţi minduescu și cum exploreadză actorlli scenariul.


    Ti mini turlia aesta di lucru colaborativă easti multu important. Când sapriduţi un textu mi intereseadză inclusiv ţi minduescu traducătorul ti textul respectiv, ași că easti evidentu că pripunirle a actorilor și a membrilor echipei ñi si par multu di simasie. Ni si pari ma hăirlătică colaborarea căţe, tru momentul tru cari îlli alași pi alanţă s’exploreadzză, elli agiung la un nivel multu mari di creativitate și easti tru hăirea a ta, ca regizor, tini poţ s’ufiliseştă aestă creativitate. Emu anda ești tipul di regizor cari maş coordoneadză, nu ari dip multă comunicari. Ti aesta easti InLight, ti colaborarea cu alanţă. Și ma s’ai pistipsearea tu turliea aesta di abordari, părerea mea easti că aduţ ma multă emoție, spunu maxusu ti construcția personajelor.


    Ma multu, ai ună echipă ma hărăcoapă, cari știe că poate s’exprimă liber ma s’acaţă tu isapi ndauă limite, dealihea. Eara ndauă secvențe tru cari actorii avură libertate totală, spunu ti ună secvență cu Mircea Postelnicu și Ioana Chițu, ti cari tută lumea spusi că iși ca un giocu, ca un tango anamisa di directorul di imagine, regizor și actori. Și, neise aesta easti vrearea a mea, atea ca realizarea a unui film s’hibă ca unu giocu deadunu.”



    Până la “Crai Nou”, regizoarea Alina Grigore eara cunuscută maxusu ca actriţă. Giucă tru ndauă seriale şi tru lungmetrajul”Ilegitim”, regizat di Adrian Sitaru, la cari fu și scenaristă.



    Autoru: Corina Sabău


    Armânipsearia: Taşcu Lala












  • Alina Grigore, marele premiu Scoica de Aur la Festivalul de film de la San Sebastian

    Alina Grigore, marele premiu Scoica de Aur la Festivalul de film de la San Sebastian

    Filmul de debut al regizoarei Alina Grigore, Crai Nou (Blue Moon) a
    obţinut anul trecut marele premiu – Scoica de Aur – la unul dintre cele mai
    prestigioase festivaluri de film din Europa, cel din San Sebastian
    (Spania). Crai nou/ Blue
    Moon este scris şi regizat de Alina Grigore și îi are în distribuție pe
    Ioana Chiţu, Mircea Postelnicu, Mircea Silaghi şi Vlad Ivanov. Scenariul
    filmului este inspirat din experiența personală a actriței și regizoarei Alina
    Grigore, care și-a trăit o parte din copilărie într-un sat din județul Neamț.

    În
    special fetele n-aveau nici o șansă să evolueze, abuzul fizic și psihic la care
    erau supuse devenind o obișnuință în mediul rural
    , spune Alina Grigore
    amintindu-și perioada respectivă. Crai Nou este povestea tinerei Irina, care
    vrea să evadeze dintr-o familie toxică şi visează să meargă la studii în capitală,
    dar eşuează, contaminată de violenţa din jur. Trofeul obţinut la San Sebastian
    de Crai Nou recompensează un film făcut fără bani de la Centrul Național al Cinematografiei,
    de o echipă foarte dedicată. Am vorbit cu Alina Grigore despre premiul obținut,
    despre cum a reușit să transforme într-o poveste cinematografică o experiență
    trăită și despre metoda sa de lucru neobişnuită din spatele filmului.

    Alina
    Grigore: Eu am locuit o perioadă în mediul rural, aveam
    șapte ani când am plecat din București să locuiesc într-un sat din județul Neamț
    și am avut un șoc cultural destul de puternic. A fost cu atât mai șocant cu cât
    eram destul de mică și eram obișnuită cu alt gen de comunitate, așa că am scris
    încă de pe atunci un jurnal al întâmplărilor din jur și am continuat să scriu
    și mai târziu, întorcându-mă din când în când la acele pagini. În primul rând,
    nu exista un interes al părinților față de educația copiilor, pentru că
    interesul lor era în primul rând să supraviețuiască, ceea ce nu este deloc
    blamabil. Dar cum preocuparea principală era supraviețuirea, copiii erau
    încurajați să muncească acasă sau să plece să muncească în străinătate.
    Mi-amintesc de un moment în care eu mă duceam acasă să-mi fac temele, iar
    prietena mea cea mai bună se ducea acasă și urma să se apuce de săpat, asta se întâmpla
    în clasa a I-a sau a II-a, în anii 90. Din
    păcate, situația nu s-a schimbat foarte mult, nici acum copiii din mediul rural
    nu sunt încurajați să-și continue studiile. Inspirându-mă din ce văzusem, am
    început mai târziu să scriu acea carte pe care îmi doresc s-o public și poate o
    s-o fac la un moment dat. La filmul acesta am lucrat folosing metoda de lucru a
    școlii de actorie InLight, aceasta însemnând că le propunem actorilor o idee pe
    care o dezvoltăm după aceea împreună. După ce am scris scenariul a fost o muncă
    foarte susținută, am tot discutat și aprofundat situațiile și personajele cu
    actorii, cu directorul de imagine, cu editorul. Și așa am început să descoperim
    motivațiile personajelor.


    Ce a însemnat folosirea
    metodei de actorie InLight, metodă care dă și numele unei școli fondată de
    Alina Grigore împreună cu o echipă de artiști, ne spune regizoarea filmului
    Crai Nou.

    Ce aducem noi prin InLight este că
    ne concentrăm pe colaborarea cu actorii și cu ceilalți membri ai echipei. Adică
    îi încurajăm pe toți din echipă să spună cum văd lucrurile, stăm de vorbă cu
    directorul de imagine, cu editorul, aprofundăm scenariul și vorbim despre
    personaje și situații.

    Din punctul meu de vedere este o muncă foarte
    captivantă. Scriem fișe de personaje, venim cu propuneri, improvizăm, legat de
    această poveste am căutat și găsit amintiri comune, tema fiind legată de
    familie este imposibi să nu găsești lucruri comune. Și toată această cercetare, tot acest background îl ajută
    foarte mult pe actor. Este de mare ajutor atunci când ești pe set să-ți
    descoperi lucruri comune cu ceilalți, să cunoști motivațiile partenerului de
    scenă. Acesta a fost un aspect, apoi m-a interesat ce gândesc și cum explorează
    actorii scenariul.

    Pentru mine tipul acesta de muncă colaborativă este foarte
    important. Când se traduce un text mă interesează inclusiv ce crede traducătorul
    despre textul respectiv, așa că este evident că propunerile actorilor și ale membrilor
    echipei mi se par foarte prețioase. Mi se pare mai eficientă colaborarea pentru
    că, în momentul în care îi lași pe ceilalți să exploreze, ei ajung la un nivel
    foarte înalt de creativitate și este în folosul tău, ca regizor, tu te poți
    folosi de această creativitate. Pe când, dacă ești mai degrabă tipul de regizor
    care doar coordonează, nu există prea multă comunicare. Despre asta este
    InLight, despre colaborarea cu ceilalți. Și dacă ai încredere în genul acesta
    de abordare, părerea mea este că aduci mai multă emoție, mă refer în special la
    construcția personajelor.

    În plus, ai o echipă mai fericită, care știe că se
    poate exprima liber ținând cont de câteva limite, desigur. Au existat câteva
    secvențe în care actorii au avut libertate totală, mă refer mai ales la o
    secvență cu Mircea Postelnicu și Ioana Chițu, despre care toată lumea a spus că
    a ieșit ca un dans, ca un tango între directorul de imagine, regizor și actori.
    Și, de fapt, asta îmi doresc, ca realizarea unui film să fie ca un dans
    împreună.


    Până la Crai Nou, regizoarea Alina Grigore era cunoscută mai ales ca
    actriţă. A jucat în câteva seriale şi în lungmetrajulIlegitim, regizat
    de Adrian Sitaru, la care a fost și scenaristă.

  • Cultura română acasă şi în lume 02.12.2021

    Cultura română acasă şi în lume 02.12.2021

    Regizoarea Alina Grigore, premiată pentru filmul ei de debut, Crai Nou” (Blue Moon), cu Marele Premiu la Festivalul de Film de la San Sebastian și scriitorul și traducătorul Radu Paraschivescu, care a susținut o conferinţă despre mecanismele bunei informări în cadrul festivalului Despre lumea în care trăim, sunt invitați la “Cultura română, acasă și în lume”.



  • Pauza Mare 29.09.2021

    Pauza Mare 29.09.2021

    La “Pauza Mare” ne întâlnim cu regizoarea Alina Grigore și cu Mihai Mitrică, directorul Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Animest; Filmul de debut al regizoarei Alina Grigore, Crai Nou” (Blue Moon) a obţinut marele premiu – Scoica de Aur – la unul dintre cele mai prestigioase festivaluri de film din Europa, cel din San Sebastian (Spania); 11 scurtmetraje realizate de artiști din toată țara concurează la cea de-a 16-a ediție Animest (8-17 octombrie) pentru premiul Competiției Românești.