Tag: Alina Tofan

  • România la ea acasă: EcoCapra

    România la ea acasă: EcoCapra

    În România sărbătorile de iarnă sunt marcate de tradiţii populare precum colindatul cu Ursul sau Capra, aceasta din urmă fiind numită cerb în Hunedoara, ţurca în Moldova şi Ardeal, boriţă (de la bour) în Transilvania de sud sau, în Muntenia şi Oltenia, brezaia, din cauza înfăţişării pestriţe a măştii.



    Astăzi însă vorbim despre o altfel de capră ce a fost scoasă la colindat: eco-capra, un proiect-manifest de activare participativă prin artă, EcoCapra este o capră reciclată, adaptând uratul cu “capra tradiţional la realitatea prezentă, şi anume, nevoia de reciclare responsabilă a plasticului. Am vorbit despre acest proiect cu Alina Tofan, actriţă şi eco-performer: De anul trecut am încercat acest proiect numit eco-capra, este o reacţie şi un manifest împotriva consumerismului exacerbat şi a risipei produse în timpul sărbătorilor. Este făcută din material plastic şi nu numai, anul trecut a fost făcută din resturile pe care noi le aveam de ambalaje consumate…, iar anul acesta am ales să o facem din ambalaj pentru cadourile de sărbători. Cumva este un happening în sine, mergem la colindat la partenerii din proiect, am adaptat textul tradiţional al colindatului cu Capra şi l-am dus într-o zonă mult mai ecologică, ca un fel de manifest împotriva lucrurilor acestora.



    “Asta-i capră reciclată, cu pet-uri înveşmântată…a fost una dintre strpgăturile ce au însoţit colindatul. Alina Tofan ne-a spus mai multe: Anul trecut am făcut şi un video-performance, l-am filmat la Marea Neagră şi a fost foarte interesant că prima zi din an eram la mare, erau foarte mulţi oameni pe faleză în Mamaia şi Constanţa şi ne-au văzut, aşa Capra în sine a devenit un manifest. Mai ales copiii au rezonat foarte mult cu ideea aceasta şi au înţeles. Spuneau: a, uite, e făcută din plastic! Cu alte cuvinte, consumăm cam mult! Iar anul acesta am mers în piaţa Obor (o piaţă mare din capitală) şi ne-am fotografiat în locuri pe care le-am considerat emblematice pentru ce înseamnă risipa şi poluarea de sărbători, adică în locurile unde se vând brazii de Crăciun, care sunt ambalaţi în plastic, ne-am mai pozat în locuri unde se vând foarte multe obiecte din plastic, pe lângă cumpărătorii care mergeau spre Mall sau în piaţă, lângă cei care aveau sacoşele pline. Şi cumva vrem să surprindem exact esenţa aceasta că noi trecem pe lângă toată risipa pe care o lăsăm în urmă fiecare dintre noi, în goana noastră după cumpărături şi nici măcar nu ne dăm seama. Şi lucrul acesta va fi surprins prin fotografie.


    Ne-am întâlnit, desigur, şi cu colindătorii tradiţionali, adică cu ursul şi cu oameni îmbrăcaţi în port naţional, care urau sau colindau şi a fost foarte interesant că a fost un dialog cu mine şi colega mea care a fotografiat, Diana Păun, şi ei, care erau colindătorii folclorici. A fost un schimb aşa de uite asta e făcută din materiale de plastic, aşa e, că e cam multă risipă. Practic a fost un dialog între două tipuri de performance şi cred că a fost o întâlnire valoroasă.



    În colindatul clasic al caprei aceasta moare şi cere ceva ca să învie de la cei colindaţi. EcoCapra însă cere plasticul (peturile) goale ale oamenilor ca sa învie. Practic, in timpul colindului este şi colectat plasticul de la oamenii la care ajunge căpriţa, după cum ne-a povestit interlocutoarea noastră, care ne-a spus şi cum este primit proiectul: Este apreciat şi foarte încurajat. Adică li se pare o idee inedită. De obicei suntem oprite pe stradă şi suntem întrebate dacă nu avem capră din aceasta şi la vânzare, că e mai interesat de mers la colindat cu eco-capra. Mulţi, din păcate, o consideră doar un trend. Dar e bine că ajunge cumva în conştiinţa noastră colectivă lucrul acesta că poluăm, că consumăm foarte mult şi simplul fapt că vedem că e făcută din plastic, din materiale pe care le consumăm e un semnal de alarmă care ajunge să fie integrat în vieţile tuturor.



    Şi Alina Tofan a adăugat: E doar o parte dintr-un proiect mai mare pe care îl desfăşurăm eu şi Georgiana Vlahbei, colectivul nostru se numeşte Plastic art performance, funcţionăm sub Asociaţia Macaia şi, în general, ne ocupăm cu eco-performanceul, cu eco-artă, cu practici sustenabile în artă şi încercăm să ne aducem cumva contribuţia nu doar în a schimba mentalităţi, cât în a lucra puţin şi la nivelul spiritualităţii, operăm cu concepte precum eco-spiritualitatea, ecotrophy, concepte care ,din păcate, sunt mai mult în engleză, cumva acum încercăm să le traducem şi să le adaptăm spaţiului cultural românesc.



    Proiectul, cofinanţat de AFCN (Administraţia Fondului Cultural Naţional) propune un dialog public și chestionează practici, reprezentări și utilizări ale plasticului, atât individuale, cât și din sfera socială.


    Am selectat un fragment din urarea purtată pe străzile bucureştene de EcoCapră, pentru a nu vă lipsi de culoarea acestul manifest: “Asta-i capră-adevărată/Nu e biodegradată./Asta nu-i capră de munte,/Nu-i plac ierburile multe/Nu e capră de furaj/Mănâncă doar ambalaj./ (…)Hai căpriță să jucăm,/Alarmă lumii să dăm:/Cât plastic la tine-n casă,/Să ai bucate pe masă!


  • Din pasiune pentru scenă şi sunet

    Din pasiune pentru scenă şi sunet

    Alina Tofan are
    25 de ani şi este absolventă a Universităţii Naţionale de Artă Teatrală şi Cinematografică,
    Facultatea de Actorie, şi masterandă în cadrul aceleiaşi universităţi, în Terapie
    prin Teatru şi Artele Spectacolului. Aşa cum declară ea însăşi, scopul său este
    acela de a reuşi să îşi dezvolte cât mai multe mijloace artistice de exprimare
    şi să folosească arta ca formă de terapie, prin creaţiile mele. Alina Tofan are
    multe domenii de interes în sfera artelor audiovizuale. Cum se identifică,
    însă, cel mai mult? În primul rând, ca performer, pentru că mi
    se pare modalitatea prin care învăţ cele mai multe lucruri şi locul în care pot
    să îmi folosesc şi pasiunea pentru jurnalism, în care pot să îmi folosesc vocea
    foarte mult şi din care pot să iau frânturi din viaţă şi să le expun cumva, din
    punctul meu de vedere. Mi se pare arta care mă îmbogăţeşte cel mai mult, care
    îmi dă pulsul real al vieţii şi din care, apoi, pot să migrez către actorie, jurnalism
    şi să ofer foarte mult.


    Pentru Alina
    Tofan, teatrul de astăzi nu mai satisface nevoile psiho-afective ale societăţii
    în care trăim. Eu sunt destul de supărată pe teatru, aşa
    cum este în forma actuală. De multe ori, merg la teatru şi nu mai găsesc
    motivele pentru care eu mi-am ales această profesie. Uneori, mi se pare depăşit
    şi că ne face să trăim într-o comoditate falsă. Dar teatrul adevărat, cel spre
    care tind eu, este cel care într-adevăr ne aduce împreună şi ne face să trăim
    aceeaşi experienţă, care ne îmbogăţeşte şi aduce o emoţie reală. Cum ar
    revoluţiona scena Alina Tofan? Prin cât mai multe spectacole, care să
    aibă decoruri cât mai reale şi în care să se pună cât mai mult accentul pe
    umanitatea personajelor, pe ceea ce trăieşte personajul şi pe faptul că binele
    are foarte multe valenţe, la fel şi răul. Un om nu poate fi doar rău.
    Situaţiile determină foarte mult comportamentul. De fapt, de asta mergem la
    teatru. Să ne înţelegem pe noi mai bine şi să îi înţelegem şi pe ceilalţi. De
    multe ori, lucrul ăsta simt că se pierde.


    Colaborarea în
    proiecte internaţionale este deosebit de importantă pentru Alina Tofan. Astfel,
    crede ea, un artist îşi poate îmbogăţi propria creaţie. Am colaborat cu
    Claudia Bosse, când eram mai mică, în anul 2 de facultate, şi am participat la
    un atelier foarte interesant, în care s-a pus accentul pe impactul clădirilor
    asupra noastră. Cum comunică arhitectura cu noi şi cum ne face să ne mişcăm. A
    fost un proiect deosebit. Dumneaei este director la un teatru din Austria şi a
    venit cu metoda aceasta, care la momentul respectiv părea foarte departe de tot
    ceea ce se întâmpla în România. Făceam performance pe stradă, în mall-uri, în
    spaţii publice.


    Iar experienţa de
    jurnalist de radio i-a adus Alinei Tofan satisfacţia de a descoperi cât de
    importantă este vocea în transmiterea emoţiilor reale, prin interacţiunea la
    distanţă. Pentru ea, radioul este o artă. Cred că vocea este mijlocul de exprimare
    cel mai sincer şi cel mai autentic. De multe ori, fac exerciţiul acesta, când
    merg să văd un spectacol de teatru; las privirea în jos, ca să aud doar vocea.
    Cred că, prin voce, poţi descoperi cu adevărat omul, emoţiile pe care le
    transmite. Radioul este un mijloc superb de exprimare şi îl consider o artă.
    Este calea prin care cuvântul poate deveni imagine, pentru ascultători.


    Cum percepe Alina
    Tofan generaţia din care face parte? Eu spun de fiecare dată că mă consider
    norocoasă că trăiesc vremurile acestea de schimbare. Sunt mândră că fac parte
    din generaţia aceasta. Trăiesc cu sentimentul că pot face orice, la fel ca toţi
    tinerii din generaţia mea. Simţim că suntem liberi, că decidem noi pentru noi.
    Observ însă şi o problemă în generaţia mea. Cei care nu au pasiuni cu adevărat
    vocaţionale şi care nu ştiu exact ce vor de la ei înşişi se cam pierd în paleta
    aceasta mare de meserii pentru care nu suntem, de fapt, pregătiţi.


    Am întrebat-o pe Alina
    Tofan ce sfat ar oferi unui tânăr care şi-a propus să urmeze o carieră în
    domeniul artelor scenice. Să fie foarte sincer cu el şi conştient că
    lumea în care urmează să pătrundă ca artist este una care nu are nevoie de el.
    Trebuie să îşi facă singur un loc şi să demonstreze că locul lui este acolo.
    Şi, dacă nu îşi doreşte până peste măsură, se va pierde, pentru că este o
    meserie dură şi rezistă doar cei care îşi doresc cu tot sufletul să fie
    performeri. Dacă are o minimă îndoială, nu l-aş sfătui să facă asta.



    Printre realizările în plan artistic ale Alinei Tofan,
    se regăseşte un proiect de teatru legislativ, cu care a făcut primul spectacol
    de teatru bazat pe această metodă, având ca temă violenţa domestică, un video
    performance intitulat Singuri Acasă, în regia lui Jean-Lorin Sterian, dar şi
    alte proiecte performative la care lucrează în prezent.