Tag: amprente digitale

  • Regulament pentru identificarea mai uşoară a cazierelor judiciare în UE

    Regulament pentru identificarea mai uşoară a cazierelor judiciare în UE

    Pe agenda sesiunii plenare din această
    săptămână a Parlamentului European s-a aflat un raport al Comisiei pentru Libertăţi
    Civile, Justiţie şi Afaceri Interne referitor la propunerea de regulament al
    Comisiei Europene privind un sistem centralizat prin care să poată fi
    identificaţi resortisanţii cu dublă cetăţenie sau din ţări terţe care au
    condamnări
    . Acest sistem este destinat să completeze şi să sprijine sistemul
    european de informaţii cu privire la cazierele judiciare, ECRIS. Acest sistem
    este operaţional din aprilie 2012 și permite autorităților
    competente ale statelor membre să obțină informații complete privind condamnările
    anterioare ale unui resortisant al UE din partea statului membru a cărui
    cetăţenie o deţine persoana vizată. Deşi s-a dovedit un instrument extrem de
    util, sistemul are o lacună şi anume că a rămas extrem de dificilă verificarea
    cazierelor judiciare ale resortisanţilor ţărilor terţe, care în documentele
    comunitare au acronimul TCN, de la third-country citizen. Din acest motiv, în
    ianuarie 2016 Comisia Europeană a publicat o directivă prin care a fost
    instituit un sistem descentralizat care le-a permis autorităţilor competente să
    identifice rapid statul membru sau statele membre care deţin informaţii privind
    un resortisant din ţări terţe. Instituţiile
    europene vor să meargă mai departe pe această direcţie propunând un Regulament care combină sistemul ECRIS cu cel referitor la resortisanţii
    din ţări terţe, un regulament care prevede crearea și gestionarea unui sistem
    centralizat și care stabilește responsabilitățile operatorilor de date și
    drepturile de acces la această bază de date centralizată.


    Europarlamentarul
    britanic Daniel Dalton a fost raportor al acestui dosar şi a ţinut să
    sublinieze importanţa includerii celor cu dublă cetăţenie în acest sistem şi,
    mai ales a celor care au o cetăţenie a unui stat terţ: Serviciile juridice de la cele trei instituţii,
    Parlament, Consiliu şi Comisie, au spus că nu este o discriminare dacă îi
    includem. Nu era o discriminare, era o prioritate cheie
    pentru mine. Permiţând culegerea de amprente digitale, indiferent de cetăţenia
    pe care o au, am asigurat un tratament identic pentru toată lumea. Nu există
    cetăţeni de categoria a doua. Dacă unele grupuri politice vor să utilizeze
    acest act normativ ca instrument politic, să spună lumii într-o dezbatere
    academică, fără dovezi, că asta ar fi mai important decât siguranţa cetăţenilor
    sau funcţionarea eficace a sistemului judecătoresc, eu nu pot face nimic ca să
    îi împiedic. Cu toate acestea, hai să spunem clar ce fac ei! Permit cetăţenilor
    din state terţe să evite să se cunoscă condamnările lor în UE, ceea ce este un
    risc pentru noi toţi, de infracţiuni grave, de terorism. Sunt oameni cu
    condamnări penale, nu uitaţi! Deci este o întrebare la care trebuie să
    răspundem mâine. Chiar credeţi că cetăţenii infractori din afara UE au voie să
    îşi ascundă condamnările, în timp ce cetăţenii europeni nu pot? Eu cred că
    răspunsul este nu!


    Raportul care conţine
    103 amendamente la varianta Comisiei Europene
    a fost votat cu o largă
    majoritate. Urmează negocierile pentru stabilirea variantei finale a
    regulamentului privind acest sistem care a primit acronimul ECRIS-TCN.


  • Noi măsuri împotriva terorismului

    Noi măsuri împotriva terorismului

    Comisia Europeană ia noi măsuri pentru a restrânge și mai mult spațiul de manevră al teroriștilor și infractorilor, lipsindu-i de mijloacele necesare pentru planificarea, finanțarea și săvârșirea infracțiunilor.

    La şase luni după ce a prezentat pachetul antiterorism, Comisia Europeană ia noi măsuri pentru a priva teroriştii şi infractorii de mijloacele de acţiune şi de spaţiul de manevră. Comisia doreşte să impună obligativitatea includerii datelor biometrice în cărţile de identitate eliberate de statele membre, cum ar fi amprentele digitale, o măsură cuprinsă într-un pachet de propuneri privind securitatea UE. Potrivit estimărilor, 80 de milioane de europeni deţin în prezent carţi de identitate care nu pot fi citite automat şi nu sunt prevăzute cu elemente biometrice de identificare. In aceste condiţii, Comisia încearcă să contracareze contrafacerea de documente pe care teroriştii şi infractorii le pot folosi pentru a intra în UE dintr-o ţară terţă.

    Comisarul pentru migrație, afaceri interne și cetățenie, Dimitris Avramopoulos: Granițe externe mai puternice și mai bine gestionate, facilitarea schimbului de informații, consolidarea rezistenței și protecția spațiilor publice, protejarea cetățenilorîn spaţiul online,intensificarea cooperării judiciare şi în domeniul aplicării legii. Astăzi adoptăm un alt set de reguli concrete pentru afi cu un pas înainte. Propunem ca, în decurs de 2 ani, toate documentele de identitate de hârtie să fie eliminate și ,în decurs de 5 ani, toate cardurile de identitate naționale să conțină un cip care să stocheaze o imagine biometrică și două amprente digitale. Niciun criminal sau terorist nu ar trebui să se poată ascunde în spatele cardurilor de identitate false.

    Comisia propune, printre altele, şi interzicerea noilor substanţe chimice susceptibile să fie utilizate la fabricarea explozivilor artizanali şi întărirea controlului asupra celor care achiziţionează acest tip de produs. La capitolul combaterea finanţării terorismului, Comisia urmăreşte să autorizeze instituţiile de aplicare a legii şi birourile de recuperare a activelor (să aibă) acces direct, de la caz la caz, la informaţii bancare din registrele naţionale centralizate, care să permită autorităţilor să identifice băncile în care un suspect deţine unul sau mai multe conturi. În cele din urmă, se are în vedere actualizarea normelor UE privind exportul şi importul de arme de foc de uz civil, îmbunătăţind procedurile de control şi consolidând schimbul de informaţii.