Tag: analist politica externa

  • Aderarea la Schengen – provocări, oportunități și necesitatea unui plan bine definit

    Aderarea la Schengen – provocări, oportunități și necesitatea unui plan bine definit

    Finalul de 2023 a adus României și Bulgariei o veste pe care
    o așteptau de aproape 13 ani – Consiliul Uniunii Europene a aprobat în
    unanimitate intrarea – doar parțială, însă – a celor două țări în Spaţiul
    Schengen de liberă circulaţie, după ce Austria şi-a ridicat vetoul. Mai exact,
    din 31 martie 2024 controalele la frontierele aeriene şi maritime cu cele două
    ţări vor fi ridicate. Pentru acordul său Viena a pus, însă, condiţii, între
    care intensificarea controalelor la frontiere, investiţii în infrastructură şi
    preluarea de solicitanţi de azil din Austria, în special afgani şi sirieni. Iar
    pentru întărirea controlului la frontiere şi combaterea migraţiei ilegale,
    România şi Bulgaria vor continua să primească un sprijin financiar substanţial,
    precum şi asistenţă FRONTEX.

    Decizia a fost salutată la Bruxelles, potrivit
    căruia, integrarea celor două va face Spaţiul Schengen mai puternic, pentru că
    atât România, cât şi Bulgaria au derulat programe-pilot noi, pe care alte state
    abia urmează să le implementeze, după ce Consiliul şi Parlamentul au adoptat
    recent Pactul pentru migraţie. Un alt avantaj este faptul că includerea
    României şi Bulgariei în Schengen va
    stimula călătoriile, comerţul şi turismul, ceea ce înseamnă consolidarea pieţei
    interne. Pentru români, accesul la Schengen Sky va aduce trei beneficii
    importante, a subliniat, tot de la Bruxelles, eurodeputatul Victor Negrescu.

    Unu, cetățenii români vor circula mai uşor în alte state din spaţiul Schengen,
    câştigând un drept pe care îl meritau. Acest lucru înseamnă inclusiv că românii
    din diaspora se pot întoarce mai uşor acasă pe cale aeriană, beneficiind de
    numeroasele aeroporturi existente în România, aflate multe dintre ele în proces
    de extindere şi modernizare. Doi, România va putea transporta mai uşor în zona
    Schengen produse de maximă necesitate folosind transportul aerian. Acest
    lucru se aplică la transportul de medicamente, transportul în regim de urgenţă,
    transportul unor echipamente tehnice sensibile, transportul coletelor sau
    transportul logistic cu componentă civil-militară. Trei, România va deveni mai
    atractivă pentru investitori străini şi turişti. Integrarea
    în Schengen cu frontiera maritimă va creşte, în același timp, exponenţial
    importanţa Portului Constanţa, la Marea Neagră. Ceea ce îi doare cel mai tare
    pe români și pe bulgari ține, însă, de frontierele terestre, de aceea, decizia
    de acum a fost calificată mai degrabă ca o victorie de etapă.

    Profesorul
    universitar Ştefan Popescu, analist şi comentator de politică externă Marea miză, economică, o reprezintă
    integrarea cu frontierele terestre. Dar, având în vedere numărul românilor care
    iau avionul cu destinaţia Uniunea Europeană, spaţiul Schengen, şi această victorie de etapă
    este importantă, are o valoare, deci, şi practică, dar şi simbolică. Sper că ne
    va face şi pe noi să ne raportăm la Uniunea Europeană ca cetăţeni de rangul
    unul. Sper să avem mai multă claritate în privinţa principalei mize: integrarea
    frontierelor terestre. Anul 2024 va fi unul dificil de purtat negocieri, pentru
    că avem alegeri în Uniunea Europeană. Spre sfârşitul anului, în toamnă, vom
    avea alegeri politice la Viena, în Austria. Şi cred că negocierile pentru
    integrarea frontierelor terestre se vor întinde probabil şi spre 2025, când vom
    avea o altă Comisie Europeană, o altă realitate politică la Viena. Dar, este
    bine că intrăm şi cu transporturile aeriene şi cu cele maritime, care, mă rog,
    sunt nesemnificative pentru moment.


    Aderarea la Schengen e un dosar
    restant şi pentru România, şi pentru Bulgaria, pentru întreaga Uniune în ambele
    planuri mari de interes, şi în cel economic, şi în cel simbolic, spune și
    profesorul universitar Ion Bogdan Lefter Pentru că mulţi transportatori, pe de o parte, şi businessurile care
    produc ceea ce se transportă au de suferit, pentru că marfurile se opresc în
    vămile româneşti şi bulgăreşti, deci, economia întregii Uniuni Europene este
    afectată – sigur, în primul rând ale celor două ţări, România şi Bulgaria, dar
    îi ustură şi pe alţii tot la buzunar, la conturi, la conturile din bancă.
    Simbolic vorbind, a fost o problemă – şi este, până când se va rezolva – pentru
    întreaga Uniune Europeană, pentru că e o problemă de coeziune a Uniunii, de
    transmitere de mesaje în acest sens.


    Revenind la
    consecințele pecuniare trebuie spus că cele două țări au pierderi uriașe
    în fiecare zi, iar la final de an vorbim de miliarde
    de euro mai puțin în bugetele lor. Poate să facă ceva diplomația română pentru a
    debloca mai curând și aderarea cu frontierele terestre? Din nou, analistul
    Ştefan Popescu Întotdeauna
    poate să facă. Diplomaţia română trebuie să menţină presiunea, trebuie să
    menţină subiectul în atenţia Uniunii, pe agenda Uniunii Europene şi să continue
    dialogul cu Viena. Pentru că, dincolo de dorinţele mai mult sau mai puţin
    justificate ale Vienei, faptul că România a fost luată ostatică intenţiei
    Austriei de a determina o reformă a Spaţiului Schengen, aici stă şi calitatea
    relaţiei bilaterale a României cu Austria, o ţară cu care împărtăşim nu foarte
    multe, o densitate a relaţiilor umane, economice și iată că totuşi, cu această
    ţară, o ţară apropiată, aflată în vecinătatea noastră, ei bine, cu această ţară
    nu am avut un dialog constant.

    Adică trebuie să ne uităm şi la temele pe
    care noi le-am făcut sau nu le-am făcut în raport cu Viena, dincolo de
    populismul guvernului austriac şi mai ales al cancelarului şi ministrului de
    interne, mai spune profesorul Ștefan Popescu.