Tag: Andra Tarara

  • „Noi contra noastră”, nai ma bunu filmu a Secţiunillei România la Astra Fil

    „Noi contra noastră”, nai ma bunu filmu a Secţiunillei România la Astra Fil

    Documentarlu regizat di Andra Tarara, “Noi contra-a noastră” amintă marli premiu a secțiunillei românești a aţillei di-a 28-a ediție a Astra Film Festival (5 – 12 yismăciuni) . Motivația-a juriului: Tră ună analiză emoționantă și tiñisită a ligăturăllei a autoarăllei cu tatăl a llei și tră autenticitatea a dialoglui a loru ti lăngoarea cari zñiipsi bana a dolliloru. Juriul tiñisi colaborarea anamisa di doi cineaști ţi tănu di dauă bărnuri ahoryea și turlia tru cari aţelli doi aflară idyea cali di comunicari pritu limbajlu cinematografic”.



    Lungmetrajul di dibut al tinirăllei cineaste Andra Tarara, “Noi contra-a noastră”, easti constituit ditu unu şingiru di dialoguri ţi zuyăpsescu ligătura tată – hille, marcată di ună pasiune comună și di ună cutulburare psihică. Muabeatea a aţiloru dauă personaje agudeaşti subiecte catacum niaxizearea di comunicari, educația și dizvoltarea personală ică stigma a lăngorloru mintale. Cathi unu şi spuni pirmitusearea işişi — pănu tu soni perspectiva işiş ti idyili evenimente — emu cu agiutorlu a zboarăloru, emu cu agiutorlu a camerăllei di filmat. “Noi contra noastră” avu premieara mondială la Festivalul Internaţional di Filmu Documentar Jihlava 2020, Cehia, și fu prezentu la Les Films di Cannes à Bucarest 2020. Tru aestă veară fu aleptu tru arada a ma multiloru festivaluri, ntră cari Moldova Film Festival și Moscow International Documentary Film Festival DOKer, feaţi parte ditu competiția Festivalului Ceau Cinema! di Timișoara și lo parti tru secțiunea “Dzălili a Filmului Românesc” a Festivalui Internațional di Film Transilvania (TIFF). Tu kirolu anda s’documenta tră “Ună moarte tru familia mea”, primlu filmu realizat tru harea di regizoare, nominalizat tru 2019 la Premiile Gopo, categoria Tiniră speranță, Andra află tru arhiva a familiillei ma multe casete video cu filmări fapti di afendilu a llei, Ion Tarara. Ași s-amintă “Noi contra-a noastră”.



    Andra Tarara: “Ași agiumşu la pirmitusearea aesta, anda mutriiu pritu arhiva di film a familiillei. Anda aflaiu aesti casete VHS, dukiiu că tata feaţi lucărlu aestu ti nipistipseari di arhivari a pirmitusearillei a noastră di familie și că io iesu tu migdani dipu multu tru eali. Ti atea, subiectul principal cari transpare ditu tuti aesti imagini și filmări easti ligătura a noastră și minduiiuva s’hibău di sinferu s’acăţămu tu debate aestu lucru, turlia tu cari lucreadză tră tata exprimarea pritu film și cum u loai mini mirakea aesta di la elu. Ași ahurhi filmul, ca un exercițiu di conectare anamisa di noi și di explorare a ligăturăllei a noastre pritu filmu. Și pirmitusearea agiundzi s’hibă tutu ma complexă, tră aţea că tata avu mari miraki ti film, avu șansa slucreadză tru film și, ti amărtie, nu putu s’ducă lucărlu ma largu di itia că nu avu resurse și părințăllii a lui nu eara simfunu cu aesta. Di altă parte, io avui parti di ună ndrupari pănu di mardzină, ca ună turlie di compensare, di revanșă andicra di imposibilitatea alu afendi a meu ta ş’ducă mirakea ma largu. Ași că pirmituserli ţi amintară cu filmulu eara tru familie, tata eara hăzări să zburască ti eali.”



    Prin documentarlu “Noi contra noastră” Andra Tarara aprăftăseaşti s’hibă avdzătă şi boatea a aţiloru pi cari societatea îlli stigmatizeadză di itia a problemelor di sănătate mintală și s’aducă tru menga publică ună lăngoari ti cari să zburaşti dipu pțănu.



    Andra Tarara: “Tata feaţi s’hibă multu ma prezentă tru filmu lăngoarea. Multu di multu vru ta şi spună pirmitusearea și, ună turlie, miza a lui ligată di aestu filmu fu că pirmitusearea-a a lui s’hibă avdzătă tru idhea ta s’agiută și alță oami cari trec prin idyiulu lucru. Filmul s-amintţ până tu soni ditu aestă negociere, dimi io yineamu cu agenda mea, avem naetea ta s’adaru ună tadi turlie di filmu, iar el avea vreara ta şi spună pirmitusearea. Eu ălli spuşu cata cari easti minduita a mea ligată di film, ama și el s-ndreapsi multu ghini ninti di filmare, ș-feaţi planuri, s-mindui ti atea ţi avea ti spuneari. Așa că mini ca autor vui cătivărăoară sentimentul că-ñi ascapă didipu lucărli di sum control și născănti ori reacțiile a meali ditu film născănti ori suntu fuviroasi. Tu soni, aşi s’amintă “Noi contra-a noastră. Ditu tensiunea anamisa di aesti dauă perspective, a mea și a lui, anamisa di aesti dauă agendi, ditu turlia tru cari cathi unu di noi bănă ahoryea, ama deadunu idyea catandisi și u spusimu pritu zborlu a nostru. Tatăl meu zburaşti dipu multi ti stigma ţi u duki, pirmitusi multu ti aesta, că oamiñilli ălli stigmatizeadză pi aţelli lăndzidz și tră atea că nu cunoscu persoani tu catandisea aesta.”



    “Pritu ună pirmituseari intimă, documentarlu “Noi contra-a noastră” dişcllidi, dimecu, ună muabeti ţi easti ananghi ti sănătatea mintală, ti problemele pi cari di nai ma multi ori nu li pricunuştemu ică nu le scutemu tu videală di cu kiro, ti turlia tru cari putem s’avemu ligătură cu aprukeaţlli diagnosticaț, cum și ti existența ică ananghea a ma multiloru platforme di suport. Vremu s’yinimu dinitea a aţiloru cari va s’veadă filmul (și nu maş), ta s’acătămu ma lişoru tu isapi aesti subiecte, emu pritu experiența personală ali Andră și a tatălui a llei, ama și cu agiutorlu a unei parei di psihologi și psihiatri, cari viniră deadunu cu noi tru etapa di distribuție a filmului” – declară Anda Ionescu, producătoari, Tangaj Production.



    Autoru: Corina Sabău


    Armânipsearea: Taşcu Lala

  • „Noi împotriva noastră”, cel mai bun film al Secţiunii România la Astra Film Festival

    „Noi împotriva noastră”, cel mai bun film al Secţiunii România la Astra Film Festival

    Documentarul regizat de Andra Tarara, Noi împotriva noastră a câștigat
    marele premiu al secțiunii românești a celei de-a 28-a ediție a Astra Film
    Festival (5 – 12 septembrie) . Motivația juriului: Pentru o analiză
    emoționantă și onestă a relației autoarei cu tatăl ei și pentru autenticitatea
    dialogului lor despre maladia care a afectat viețile amândurora. Juriul a
    apreciat colaborarea dintre doi cineaști aparținând unor generații diferite și
    modul în care cei doi au găsit calea comună de comunicare prin intermediul
    limbajului cinematografic.

    Lungmetrajul
    de debut al tinerei cineaste Andra Tarara, Noi împotriva noastră, este
    constituit dintr-o serie de dialoguri ce conturează relația tată – fiică,
    marcată de o pasiune comună și de o tulburare psihică. Discuția celor două
    personaje atinge subiecte precum incapacitatea de comunicare, educația și
    dezvoltarea personală sau stigma bolilor mintale. Fiecare își expune propria
    poveste – de fapt propria perspectivă asupra acelorași evenimente – atât prin
    intermediul cuvintelor, cât și prin intermediul camerei de filmat. Noi
    împotriva noastră a avut premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film
    Documentar Jihlava 2020, Cehia, și a fost prezent la Les Films de Cannes à
    Bucarest 2020. În această vară a fost selectat în cadrul mai multor
    festivaluri, printre care Moldova Film Festival și Moscow International
    Documentary Film Festival DOKer, a făcut parte din competiția Festivalului Ceau
    Cinema! de la Timișoara și a participat în secțiunea Zilele Filmului Românesc
    a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF). În timp ce se documenta pentru O moarte în
    familia mea, primul film realizat în
    calitate de regizoare, nominalizat în 2019 la Premiile Gopo, categoria Tânără
    speranță, Andra a descoperit în arhiva familiei mai multe casete video cu
    filmări făcute de către tatăl ei, Ion Tarara. Așa s-a născut Noi împotriva noastră.

    Andra Tarara: Așa am ajuns la povestea asta, scotocind
    prin arhiva de film a familiei. Găsind aceste casete VHS, mi-am dat seama că
    tata a făcut munca asta incredibilă de arhivare a poveștii noastre de familie
    și că eu apar foarte mult în ele. De aceea, subiectul principal care transpare
    din toate aceste imagini și filmări este relația noastră și m-am gândit că ar
    fi interesant să dezbatem acest aspect, felul în care funcționează pentru tata exprimarea
    prin film și cum am preluat eu pasiunea asta de la el. Așa a început filmul, ca
    un exercițiu de conectare între noi și de explorare a relației noastre prin
    film. Și povestea devine tot mai complexă, pentru că tata a fost foarte
    pasionat de film, a avut șansa să lucreze în film și, din păcate, nu a putut să
    continue din cauză că nu a avut resurse și părinții lui nu erau de acord cu
    asta. Pe de altă parte, eu am avut parte de o susținere totală, ca un fel de
    compensare, de revanșă față de imposibilitatea tatălui meu de a-și duce
    pasiunea mai departe. Așa că poveștile care au dat naștere filmului existau în
    familie, tata era dispus să vorbească despre ele.



    Prin documentarulNoi împotriva
    noastră Andra Tarara reușește să facă auzită și vocea celor pe care societatea
    îi stigmatizează din cauza problemelor de sănătate mintală și să aducă în
    atenția publică o boală despre care se discută prea puțin.

    Andra Tarara: Tata a făcut să fie mult mai prezentă în film boala. A ținut să-și
    spună povestea și, într-un fel, miza lui legată de acest film a fost ca
    povestea lui să fie auzită în ideea de a ajuta și alți oameni care trec prin
    același lucru. Filmul s-a născut până la urmă din această negociere, adică eu venisem
    cu agenda mea, avem intenția de a face un anume tip de film, iar el avea
    dorința de a-și spune povestea. Eu i-am spus cam care ar fi viziunea mea legată
    de film, dar și el s-a pregătit foarte bine înainte de filmare, și-a făcut
    planuri, s-a gândit la ce are de spus. Așa că eu ca autor am avut câteodată sentimentul
    că-mi scapă total lucrurile de sub control și uneori reacțiile mele din film
    uneori sunt aproape agresive. Până la urmă, așa s-a născut Noi împotriva
    noastră. Din tensiunea între aceste două perspective, a mea și a lui, între
    aceste două agende, din felul în care fiecare dintre noi a trăit separat, dar
    împreună aceeași situație și am rezumat-o în cuvinte. Tatăl meu vorbește foarte
    mult despre stigma pe care a simțit-o, a povestit foarte mult despre asta, că
    oamenii îi stigmatizează pe cei bolnavi și pentru că nu cunosc persoane în situația
    asta.



    Printr-o poveste intimă, documentarul Noi împotriva noastră deschide, în
    fapt, o conversație necesară despre sănătatea mintală, despre problemele pe
    care de cele mai multe ori nu le recunoaștem sau nu le identificăm din timp,
    despre modul în care putem relaționa cu apropiații diagnosticați, precum și
    despre existența sau nevoia mai multor platforme de suport. Ne dorim să venim
    în întâmpinarea celor care vor vedea filmul (și nu numai), prentru a aborda mai
    ușor aceste subiecte, atât prin experiența personală a Andrei și a tatălui ei,
    cât și cu sprijinul unei echipe de psihologi și psihiatri, care ni s-au
    alăturat în etapa de distribuție a filmului – a declarat Anda Ionescu,
    producătoare, Tangaj Production.

  • Pauza Mare 21.09.2021

    Pauza Mare 21.09.2021

    Vorbim, în această ediţie, despre Festivalul Internaţional “George Enescu”, despre un proiect interdisciplinar intitulat Noi împotriva noastră. Intervenție culturală pentru destigmatizarea bolilor psihice”, proiect reflectat şi în filmul documentar Noi împotriva noastră” realizat de regizoarea Andra Tarara, despre “Muzeul Abandonului”, primul muzeu-forum digital și participativ de la noi din ţară, și despre campania publică de colectare a obiectelor-mărturii legate de viața copiilor abandonați în instituțiile de protecție ale României. Iar printre invitaţii noştrise regasesc cercetătorul ştiinţific, prof. univ. dr. Doina Işfănoni, managerul de proiecte Oana Dragulinescu, pianista Ramona Horvath şi cantautorul Dan Manciulea. Si, tot la capitolul muzică folk ne amintim de artistul Valeriu Sterian, care ar fi împlinit astăzi 69 de ani.




  • Filmele anului 2020

    Filmele anului 2020

    Într-un an în care industria cinematografică a fost
    foarte puternic afectată, filmele românești au continuat să se bucure de
    succes, fiind selecționate și premiate la cele mai importante festivaluri de
    film. Dacă ne uităm la ecourile pe care filmul regizat de Alexander Nanau,
    colectiv continuă să le stârnească, la entuziasmul cu care a fost primit debutul
    lui Radu Ciorniciuc Acasă sau la discuțiile pe care le-a generat Tipografic
    Majuscul în regia lui Radu Jude, putem spune că 2020 a readus documentarul în
    atenția publicului.


    Filmul colectiv, în regia lui Alexander Nanau, care a
    fost desemnat cel mai bun documentar la Premiile Academiei Europene de Film,
    este şi propunerea României la Premiile Oscar 2021, pentru secţiunea Cel mai
    bun lungmetraj internaţional. Este pentru prima oară când propunerea României
    în cursa pentru premiile Academiei Americane de Film este un film documentar.
    Premiera mondială a filmului a avut loc în cadrul Festivalului Internațional de
    Film de la Veneția, fiind primul film documentar românesc selectat în cadrul
    prestigiosului festival italian, iar premiera nord-americană la Toronto
    International Film Festival.

    colectiv a fost și în
    selecția oficială din cadrul Festivalului de Film Sundance 2020 și a făcut
    parte din selecția mai multor festivaluri internaționale, printre care New
    Directors/New Films, IDFA, True/False, CPH DOX, San Francisco International
    Film Festival, Göteborg International Film Festival sau Full Frame. Produs de Alexander Nanau Production în coproducție cu
    HBO Europe și Samsa Film, colectiv este un documentar observațional care
    pornește de la tragedia din clubul bucureștean Colectiv, unde în seara de 30 octombrie
    2015 a izbucnit un puternic incendiu în urma căruia au murit 65 de persoane.
    Filmul colectiv urmărește evenimentele primului an de la tragedie și se
    concentrează pe relația dintre autorități și jurnaliști în încercarea de a afla
    adevărul. Publicația Rolling Stone a desemnat documentarul regizat de Alexander
    Nanau drept cel mai bun film al anului 2020.



    Documentare interesante au realizat și tinerele
    cineaste Andra Tarara și Alina Manolache. Prezentat în premieră la Festivalul
    Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary
    Film Festival Amsterdam), Copii pierduţi pe plajă (2020) este debutul în lungmetrajul
    documentar al regizoarei Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al
    generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie. Filmul documentar Noi
    împotriva noastră/Us against us al Andrei Tarara a fost proiectat în premieră
    internațională în cadrul secțiunii competiționale Between the Seas a Festivalul
    International de Film Documentar de la Jihlava. În
    cadrul aceluiași festival a fost proiectat, în premieră, și omnibusul
    Călătorie în jurul casei în 60 de zile / Journey around the home in 60 days.
    Cele 6 scurmetraje realizate în pandemie care alcătuiesc omnibusul Călătorie
    în jurul casei în 60 de zile, au fost realizate de Alexandru Solomon, Alina
    Manolache, Andra Tarara & David Schwartz ,Laura Pop Vlad Petri și Teona
    Galgoțiu.A fost o inițiativa ICR, ca
    parte din secțiunea Cinem@Casa, secțiunea online din cadrul ediției din 2020 a
    Festivalului Filmului European.

    Un alt film documentar care merită văzut dar
    care a avut o viață prea scurtă în cinematografe este Profu de Alex Brendea. Filmul a obținut Premiul pentru Cel mai bun documentar
    din Europa Centrală și de Est în secțiunea Between the Seas a Festivalului
    Internațional de Film Documentar de la Jihlava (Cehia) 2019 și Premiul pentru
    cel mai bun film din competiția România de la Astra Film Festival 2019. Nu putem încheia această retrospectivă fără
    a aminti și documentarele premiate în cadrul Astra Film Festival. Premiul
    pentru Cel mai bun film, secțiunea Competiție România, a revenit producției
    Josefin&Florin (Ellen Fiske, Joanna Karlberg – Suedia, 2019). La aceeași
    categorie, Juriul a acordat și o Mențiune specială filmului Așteptați
    răspunsul operatorului (Pavel Cuzuioc, Austria, 2020). Premiul pentru Regie,
    secțiunea Competiție România, a fost adjudecat de Adrian Pîrvu și Helena
    Maksyom (Totul nu va fi bine, România Ucraina 2020), iar Andrei Dăscălescu
    (Tatăl nostru) a câștigat Premiul Publicului