Tag: Andrea Gavriliu

  • Dansul – un loc important în FNT 2016

    Dansul – un loc important în FNT 2016

    A 26-a ediţie a
    Festivalului Naţional de Teatru i-a fost dedicată coregrafei Miriam Răducanu, o personalitate de neegalat a scenei
    româneşti. Deschiderea oficială a
    festivalului a fost marcată de personalitatea coregrafului Gigi Căciuleanu -
    vernisajul expoziţiei Căciuleanu şi un spectacol-coupe. Iar doi dintre cei
    trei invitaţi străini au fost celebrii coregrafi Angelin Preljocaj şi Carolyn
    Carlson. Şi lista poate fi completată de alte câteva spectacole în care dansul
    a fost parte importantă, cu coregrafii semnate de Pal Frenak, Răzvan Mazilu,
    Andrea Gavriliu. S-ar putea spune că dansul a plutit în aer pe tot parcursul
    festivalului.


    Când
    dedici un festival unei personalităţi ca Miriam Răducanu, îl dedici nu numai
    dansului, dar şi culturii şi frumuseţii, spune Gigi
    Căciuleanu, una dintre personalităţile artistice care îi datorează descoperirea
    şi formarea. Născută în 1924, Miriam Răducanu a
    revoluţionat dansul în România prin modul în care a adus laolaltă arte precum
    poezia sau muzica, reunite (…) prin forţa şi mesajul unei gestualităţi unice, apreciază criticul de dans Gina Şerbănescu.


    Făcătorul
    de dans, cum preferă să fie numit, Gigi Căciuleanu a deschis, după cum
    spuneam, Festivalul Naţional de Teatru, dar l-a şi închis prin lansarea
    volumului Miroirs, care cuprinde texte scrise de-a lungul timpului De când mă ţin minte, tot scriu pe bucăţele de
    hârtie, pe unde s-o nimeri, aşa îmi notez dansurile. Aşa am şi spus la lansarea
    cărţii, că este o carte care conţine dansuri, aşa cum dansurile mele conţin
    poezie şi desene. Nu este deloc o carte plicticoasă şi nici greu de citit.
    Dimpotrivă, conţine poezii de spus. Volumul e în mai multe limbi, pentru că
    foarte multe dintre poezii nu le-am scris direct în română. Dar mi-am tradus în
    română poeziile scrise în franceză şi am reînceput să scriu şi am redescoperit
    limba noastră frumoasă. Şi mă întreb de ce există esperanto, când există limba
    română, care conţine atâtea elemente care ar fi putut unifica o vorbire
    internaţională.


    Primele două zile de festival l-au readus în
    faţa publicului român pe unul dintre cei mai apreciaţi coregrafi de pe continent:
    francezul de origine albaneză Angelin Preljocaj. După Albă ca Zăpada,
    Preljocaj a venit acum cu un spectacol inspirat dintr-un basm chinezesc:
    Fresca/ La Fresque, care a avut premiera mondială cu doar o lună mai
    devreme. Coregraful Angelin Preljocaj Am fost foarte interesat să descopăr alte poveşti decât cele
    tradiţionale, pe care le folosim, de obicei, pentru baletele romantice, de
    exemplu Cenuşăreasa, Lacul lebedelor. Am vrut să caut în alte culturi modul
    în care se transmit poveştile şi ce transmit ele, ce sensuri dau. Şi am
    descoperit acest basm chinezesc medieval, pe care îl consider cu adevărat
    magnific, care abordează o problemă extrem de subtilă precum cea a
    reprezentării. Adică, în cele din urmă, întreaga istorie a picturii, care este
    o artă ce dăinuie de la epoca peşterilor, pentru că oamenii preistorici desenau
    scene de vânătoare, şi până azi, cu arta conceptuală. Găsesc foarte interesantă
    toată această istorie a picturii şi a reprezentării. În prezent, în epoca internetului,
    trăim reprezentarea într-un mod atât de ciudat. În plus, este o poveste de
    dragoste foarte frumoasă, o poveste visată de cineva care se îndrăgosteşte de o
    reprezentare.


    Născută în
    California şi stabilită la Paris, coregrafa Carolyn Carlson a susţinut un
    workshop în cadrul Festivalului Naţional de Teatru şi a venit în FNT cu două spectacole: Short Stories / Scurte
    povestiri şi Now/ Acum. Spectacolul Acum are la bază idei precum dansul
    trăieşte şi moare acum sau avem posibilitatea de a schimba lumea acum.
    Carolyn Carlson, despre gândurile care au născut acest spectacol Pe de o parte,
    îmi place foarte mult Gaston Bachelard. Am făcut trei spectacole după textele
    sale: Water and dreams, Air and dreams, iar acesta este după La poétique
    de l’espace. Vorbeşte despre păduri, intimitate şi imensitate. Pe de altă
    parte, am început să iau metroul ca să merg la repetiţii. Şi am observat că
    nimeni nu era acolo. Adică, fiecare era preocupat de telefonul său mobil.
    Vorbim despre Paris… Şi m-am gândit: este cineva aici cu adevărat? De ce nu
    te poţi uita pur şi simplu la oameni şi să te bucuri de călătorie? Găsesc că
    acum suntem mai neatenţi la viaţă. Sunt prea multe lucruri. Deci, m-am hotărât
    să numesc spectacolul Acum.


    Dansul s-a regăsit în FNT şi ca formă de
    exprimare în cadrul unor spectacole de teatru. Două dintre ele, prezentate în
    ultima zi de festival, au avut coregrafia semnată de Andrea Gavriliu. Este
    vorba despre un spectacol montat de Vlad Massaci la Teatrul Sică Alexandrescu,
    Braşov – Dansând în noapte, după celebrul film Dancer in the Dark regizat
    de Lars von Trier şi despre un spectacol semnat de Mihai Măniuţiu, pus în scenă
    la Teatrul Aureliu Manea, Turda – La ordin, Fuhrer!, cu Maia Morgenstern în
    rol principal. Prin coregrafiile sale,
    Andrea Gavriliu reuşeşte să creeze adevărate lumi în cele două spectacole La Dancer in the Dark,
    am încercat să inventăm o lume sonoră cât mai expresivă, pentru că în momentul
    în care cineva este aproape orb, celelate simţuri i se ascut foarte tare, în
    special auzul. Am încercat să exprimăm asta corporal prin faptul că ritmul şi
    sunetele din jurul nostru devin mult mai pregnante şi au un efect asupra
    corpului nostru. De aceea, am ales o muzică foarte sugestivă, prin care toate
    sunetele aparent obişnuite, care ne înconjoară în viaţa de zi cu zi devin
    muzică. La La ordin, Fuhrer! e cu totul altceva. Este vorba despre destinul
    unei femei crescute în ideologia nazismului, dar este cineva care a dorit să
    facă bine, chiar dacă acest regim a fost catastrofal pentru omenire.
    Coregrafic, am încercat să dezvolt un limbaj inspirat din rigoarea regimului
    nazist.


    Despre
    semnificaţia prezenţei atât de pregnante a dansului în FNT 2016, Andrea
    Gavriliu spune: Tot ce face un actor în
    construcţia rolului său are o componentă coregrafică foarte importantă. Şi cred
    că lucrul acesta trebuie să fie din ce în ce mai vizibil şi pentru creatorii de
    teatru, dar şi spectatorii trebuie să vadă asta.
    Iar Gigi Căciuleanu este de părere că a fost o sărbătoare a artei: Mi se pare foarte simbolic şi îmbucurător
    pentru mine personal faptul că am făcut parte din acest festival de teatru,
    dansul fiind o particularitate a acestei generalităţi care este teatrul.

  • „Hotel PM“ – eine Tanztheateraufführung in Temeswar

    „Hotel PM“ – eine Tanztheateraufführung in Temeswar

    Andrea Gavriliu hat für ihre Masterarbeit in Choreographie die Show Zic Zac“ auf die Bühne gebracht. Danach folgte das Tanztheaterstück Hotel PM“. Die Uraufführung fand vor wenigen Tagen im Deutschen Staatstheater Temeswar statt.



    Die Schauspieler Olga Török, Konstantin Keidel, Isolde Cobeţ, Daniela Török, Radu Vulpe und Horia Săvescu erforschen mit ihren eigenen Körpern ein Hotelzimmer. Andrea Gavriliu erklärte, die Idee sei ihr seit langer Zeit durch den Kopf gegangen:



    Mein Lebensstil hat mich sehr beeinflusst. Ich bin fast immer auf Reisen und verbringe deshalb viel Zeit in Hotelzimmern, wo verschiedene lustige und komische Sachen passieren. Ich fühle, dass diese Zimmer eine kräftige Energie haben. Täglich ziehen hier unterschiedliche Menschen ein und aus. Ich habe das Gefühl, dass die dünnen Wände all diese Energien aufbewahren. In einem Hotelzimmer wirst du dich immer anderswie fühlen als an einem anderen Ort, wo du übernachten kannst. Natürlich ging ich von meinen persönlichen Erfahrungen aus. Diese sind aber nicht immer so spektakulär, dass ich sie einfach auf die Bühne bringen kann. Sie sind uninteressant. Man kann nicht hundert Personen überzeugen, sich so etwas anzuschauen. Ich habe versucht, meine Erfahrungen in dynamischen Situationen umzuwandeln. Für mich ist die Körpersprache bedeutend. Ich muss Gedanken, Bewegungen ‚übersetzen‘, die vom Publikum verstanden werden müssen. Es soll aber keine Pantomime werden.“




    Andrea Gavriliu meint, Hotel PM“ sei sowohl visuell als auch akustisch eine kräftige Aufführung. In dem Moment, in dem die Schauspieler zusammen mit der Musik und mit den Lichtern atmen, glaube ich, dass es eine elektrisierende und energievolle Erfahrung sein kann. Gleichzeitig aber ist sie sensibel und humorvoll“, sagt Andrea Gavriliu:



    Der Humor muss immer präsent sein. Ich arbeite sehr viel damit. Mir gefallen auch die poetischen Momente, unter der Bedingung, dass sie in der nächsten Sekunde durch eine andere Situation brutal au‎ßer Kraft gesetzt werden. Zu viel Poesie gefällt mir nicht. Ich will nicht pathetisch werden. In dieser Art von Humor gibt es eine bestimmte Zartheit. Ich muss aber sehr aufmerksam sein. Zu viel kann aggressiv und grob werden, zu wenig ist nicht mehr lustig. Ich meine, der Humor ist eine Sache der Mathematik. Es geht um Ma‎ß, Zeit, Rhythmus. Dafür braucht man Schauspieler mit einem gut entwickelten Gefühl für Rhythmus, die fühlen müssen, wann der Knalleffekt, die Pointe folgen muss.“




    Am Tanztheaterstückes Hotel PM“ wirken ferner Mihai Dobre, der Leadsänger der Band Şuie Paparude, Alex Pop, die Bühnenbildnerin Andreea Săndulescu und Daniel Păun, der für die Video-Projektionen verantwortlich ist. Zum Schluss erläutert Andrea Gavriliu, warum das Kürzel PM“ für post meridiem im Titel steckt:



    Warum PM? Weil das Stück sich auf alles, was nächtlich ist, auf jenen Zeitmoment bezieht, an dem wir uns anderswie fühlen. Es geht um ein Amalgam von Emotionen und Gefühlen, um Sinnlichkeit, Angst, Einsamkeit, um das Bedürfnis, die Einsamkeit mit jemandem zu teilen oder alleine zu sein. Man ‚spürt‘ Stimmen, die aus den Wänden ertönen, man hört das Zimmermädchen auf dem Flur und hofft, sie werde nicht in dein Zimmer hereinkommen, weil man alleine sein will. Gewöhnliche Sachen, die üblicherweise in einem Hotel passieren.“