Tag: Andrei Cretulescu

  • EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu

    EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un nou film de Andrei Crețulescu

    EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, cel de-al doilea lungmetraj regizat și scris de Andrei Crețulescu are în distribuție patru actori emblematici ai noului val care joacă mai multe roluri: Rodica Lazăr, Șerban Pavlu, Andi Vasluianu și Dorian Boguță. Compus din trei părți, filmate în planuri-secvență, EXT. MAȘINĂ. NOAPTE combină mai multe genuri și stiluri, construind o poveste despre cum (NU) se face un film – „Un making-of cu aer de cronică absurd/postmodernă”, după cum notează regizorul. În opinia actorului Șerban Pavlu, filmul „este inedit în toate privințele: felul în care este scris, montat, cast-ul filmului, care face mai multe lucruri, inclusiv personajul meu.”

     

    Andrei Crețulescu: ”E un film foarte românesc. Sigur, mi se poate spune, dar toate filmele românești pot fi considerate foarte românești. Este adevărat, însă acesta, cu toate că poate părea dificil sau năstrușnic, este și foarte retro, este și foarte vorbit, și de aceea mă refer la acest „foarte românesc”. Este un film foarte vorbit, în plus, am senzația – confirmată deja de reacția publicului, atât la TIFF, cât și la proiecțiile de la premieră – că este un film la care publicul vorbitor de limbă română poate să vibreze un pic mai mult. Dar, evident, când am spus că este românesc, nu m-am referit la faptul că este un film destinat doar publicului de aici. Am spus că e foarte românesc, pentru că, așa cum deja se știe, este un film foarte, foarte vorbit. De aceea, eu cred că publicul nativ de limba română are un avantaj uriaș față de spectatorii care sunt obligați să citească subtitrarea, la care evident că pierzi aproape jumătate din semnificația dialogurilor.

    Este și un film greu spre imposibil de marketat, pentru că, oricât de mult ai vrea să pui degetul pe el și să spui se încadrează în genul ăsta, o posibilă încadrare va fi greșită din start, pentru că n-ai cum să cuprinzi practic toate palierele pe care se plimbă filmul ăsta, ca o bilă într-un joc, dacă vrei. De aceea vor fi spectatori care-l vor vedea ca pe un thriller, alții îl vor vedea ca pe o comedie sau ca pe o satiră, alții vor detecta discursul meta-cinematografic. Toate definițiile și încadrările astea sunt corecte. De fapt, nu există definiție perfectă, dar nu există nici una greșită, ca zic așa. Sunt mai multe filme într-unul singur. Sunt foarte multe filme într-unul singur.”

     

    EXT. MAȘINĂ. NOAPTE, un thriller sîngeros care se transformă în propriul său „making of”, dar și o conversație despre film, despre frică și ficțiune a avut premiera în cadrul Zilelor Filmului Românesc de la TIFF (Festivalul Internațional de Film Transilvania) și a intrat recent și în cinematografele din țară.

    Andrei Crețulescu: ”De fapt, inițial plănuiam un thriller adevărat, un thriller clasic, ca să zic așa, un thriller în 10 personaje pe care furtuna le-a blocat la o cabană de munte și care ajung, din diverse motive, să se omoare între ele. Era o poveste foarte sângeroasă și suna foarte bine pe hârtie, ca scenariu. Numai că a venit pandemia și a trebuit să regândim toată întreprinderea. Iar dincolo de pandemie am devenit și tătic și m-am gândit atunci că un film în care oamenii se omoară între ei poate nu mă mai reprezintă în momentul acela. Așa m-am gândit că poarte ar fi mai incitant, mai provocator, să facem un film despre cum se face un thriller, să facem un film despre niște oameni care vor să producă un thriller sângeros. Astfel că și thrillerul inițial există cumva în filmul ăsta, numai că are o altă perspectivă.

    Pe de altă parte, m-am gândit că e mai simplu dacă în loc de un film cu zece actori în distribuție avem un film cu doar patru actori. Dar acești patru actori joacă în total vreo 12 personaje. Deci am câștigat și n-am câștigat, ca să zic așa. Și a fost mult mai greu, pentru că  ne-am autoimpus cumva de la început această structură de-a compune filmul din trei cadre mari, care să fie turnate în plan-secvență, adică fără tăietură. Și asta a fost greu pentru pentru toată lumea din echipă, în afară de mine, să zicem. Este greu pentru absolut toată lumea, dar în același timp este și mai pasionant pentru că este mai onest. Neavând tăieturi, tot ce se întâmplă se întâmplă în fața ta. Neavând tăieturi nu ai plan detaliu, nu ai prim-planuri. Eu, ca autor al filmului, nu-ți condiționez perspectiva, nu te constrâng – prin montaj – la cine sau la ce să te uiți. Tu, spectator, ai un tablou și alegi să te uiți la ce crezi că te pasionează sau te intrigă. De aceea planul-secvență mi se pare o propunere cumva mai onestă în relația noastră așa specială, regizor – spectator.”                  

    Codruța Crețulescu, Vlad Rădulescu și Claudiu Mitcu sunt producătorii filmului, din partea Kinosseur, Avanpost Media și Wearebasca. Imaginea filmului este semnată de Andrei Butică, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuțiu, decorurile și costumele de Mălina Ionescu. Inginer de sunet este Alexandru Dragomir, iar Marius Leftărache semnează sound design-ul. Andrei Crețulescu a fost remarcat de critică în 2015, când scurtmetrajul RAMONA a fost premiat la Cannes, în cadrul secțiunii Semaine de la Critique. Lungmetrajul său de debut, CHARLESTON (2017), a avut premiera mondială în Competiția de la Locarno, a fost prezentat în peste 30 de festivaluri internaționale și a fost un succes de public pe ecranele din România.

  • Massimiliano Nardulli – musica e cinema: in Romania mi sento a casa

    Massimiliano Nardulli – musica e cinema: in Romania mi sento a casa

    Ha scelto la Romania perchè voleva vivere in un Paese vicino all’Italia come mentalità e valori umani. Ospite a Radio Romania Internazionale, il compositore, selezionatore e programmatore di festival Massimiliano Nardulli si racconta: ha scelto da quasi tre anni di vivere in Romania, dopo una bella rosa di esperienze in Spagna, Svizzera, Francia, Inghilterra e altri Paesi europei, ma anche in Sudamerica.



    Quest’anno ha vinto il Premio GOPO e il Premio dell’Unione dei Cineasti di Romania per la musica originale del film Charleston, il lungometraggio di debutto del regista Andrei Cretulescu. I premi GOPO, conferiti dall’Associazione per la promozione del film romeno, nonchè quelli assegnati dall’Unione dei Cineasti, riconoscono ogni anno i successi cinematografici nazionali dell’anno precedente.



    In Romania, Massimiliano Nardulli, che firma le musiche anche come Pipe’s not dead, ha collaborato con importanti festival internazionali tra cui NEXT, Divan – dedicato al cinema e alla gastronomia balcanica, o Timishort. E in questi giorni sarà al TIFF – Transilvania International Film Festival, che si svolge a Cluj fino al 9 giugno, come responsabile della selezione nel progetto europeo Less is more, un progetto di sviluppo di sceneggiature. Ha raccontato tutto a Radio Romania Internazionale.




  • ”CHARLESTON”, regizat de Andrei Crețulescu, din 8 iunie în cinematografe

    ”CHARLESTON”, regizat de Andrei Crețulescu, din 8 iunie în cinematografe

    Charleston, debutul în lungmetraj al lui Andrei
    Creţulescu
    , va fi lansat în cinematografele din România pe 8 iunie 2018. Filmul
    este distribuit în România și Republica Moldova de Kinosseur.




    La câteva
    săptămâni după moartea soției sale, Ioana, și în seara în care împlinește 42 de
    ani, Alexandru are parte de un cadou cel puțin bizar: vizita mai tânărului
    Sebastian, care pretinde că a fost iubitul Ioanei în ultimele cinci luni… mai
    mult sau mai puțin. Charleston,
    e povestea dulce-amară a unui triunghi amoros absurd, format din doi bărbați
    și femeia pe care au pierdut-o amândoi, un love story neconvenționalcu parfum retro, uncocktailpop condimentat cu umor negru, emoție, un soundtrack
    eclectic și chiarun intermezzo dansant.




    Din distribuția filmului
    fac parte Șerban Pavlu, Radu Iacoban, Ana Ciontea, Victor Rebengiuc, Ana Ularu,
    Dorian Boguță, Gabriela Popescu, Adrian Titieni, Andreea Vasile, Gavril Pătru,
    Gheorghe Ifrim, Lucian Ifrim, Sergiu Costache, Claudiu Dumitru, Letiția
    Vlădescu, Vlad Galer și Alina Berzunțeanu. Scenariul a fost scris de
    Andrei Creţulescu, imaginea poartă semnătura lui Barbu Bălășoiu, montajul a
    fost realizat de Cătălin Cristuţiu, scenografia de Mălina
    Ionescu, muzica originală a fost compusă de Massimiliano Nardulli iar sound design-ul îi
    aparține lui Marius Leftărache. Coloana sonoră a filmului conține
    piese interpretate de Get Well Soon, Dengue Fever, Pretties for You,
    Harlequin_Jack, Noir
    Désir și Pipe’s Not Dead!.




    Charleston, a avut premiera mondială în
    competiția oficială a Festivalului de Film de la
    Locarno, în august 2017. Ulterior, filmul a fost proiectat în cadrul festivalurilor de film de la Chicago, Varșovia, Braunschweig, Zagreb,
    Salonic, Cairo, Bilbao și Minsk, unde a și câștigat un premiu
    special din partea juriului pentru
    că aduce o gură de aer proaspăt în cinema-ul românesc. Cele mai multe dintre aceste proiecții au fost sold out
    – în urma reacției entuziaste a
    publicului, festivalul de la Locarno a organizat chiar o proiecție
    suplimentară.Turneul
    festivalier 2018 a început în februarie, când filmul
    a fost prezentat în cadrul festivalului Travelling, de
    la Rennes, și continuă în martie/aprilie, cândCharleston, va fi proiectat în
    cadrul competitiței festivalului Kino Pavasaris, de
    la Vilnius, ajuns la ediția cu numărul 23.

    Charleston este o producție româno-franceză între ICON Production și Les Films du Tambour, realizată în coproducție cu .Mille et Une. Films și Wag Prod, cu
    sprijinul Centrului Național
    al Cinematografiei, The Group, Publicis Groupe, Region Bretagne, Rennes
    Metropole, în asociere cu Kinosseur,
    Wearebasca, Digital Cube și cu participarea HBO Europe. Producătorii filmului
    sunt Velvet Moraru, Marie Legrand, Rani Massalha și Andrei Crețulescu.

  • Filmfestspiele in Cannes: Rumänien erneut mit mehreren Streifen vertreten

    Filmfestspiele in Cannes: Rumänien erneut mit mehreren Streifen vertreten

    Die Spielfilme Un etaj mai jos“ (Einen Stockwerk tiefer“) von Radu Muntean und Comoara“ (The Treasure / Der Schatz“) von Corneliu Porumboiu sind für die Sektion Un certain regard“ der Internationalen Filmfestspiele von Cannes selektiert worden.



    Un etaj mai jos“ (Einen Stockwerk tiefer“) ist eine deutsch-französisch-schwedische Koproduktion. Drehbuchautoren sind Radu Muntean, Alexandru Baciu und Răzvan Rădulescu. Es ist nicht das erste Mal, wenn die drei Autoren zusammenarbeiten. Davon zeugt der Spielfilm Marţi, după Crăciun“ (Dienstag nach Weihnachten“), der 2010 für Cannes ausgewählt wurde. Über die Teilnahme am renommierten Filmfestival sagte der Regisseur Radu Muntean:



    Ich glaube, Cannes ist der Ort, den man sich für die Erstaufführung seines Films wünscht. Meiner Meinung nach geht es um das bedeutendste Filmfestival in der Welt und es funktioniert wie ein Marketinginstrument. Der Film kann vielleicht verkauft und von den Filmliebhabern gesehen werden.“




    Der Spielfilm Comoara“ von Corneliu Porumboiu zählt zu den 20 meisterwarteten ausländischen Filmen im Jahr 2015, so die Internetseite IndieWire. Comoara“ (Der Schatz“) erzählt die Geschichte zweier Männer, die mehrere unerwartete Erlebnisse durchmachen, um einen Schatz zu finden. Toma Cuzin spielt die Hauptrolle. Die Amateurschauspieler Adrian Purcărescu und Corneliu Cozmei wurden nach einem strengen Casting gewählt. Hören wir nun die Filmkritikerin Iulia Blaga:



    Ich kenne keine Einzelheiten über den Film, weil Corneliu und der Produzent nicht viel darüber gesprochen haben. Ich habe verstanden, dass der Film die Geschichte zweier Freunde erzählt, die im Hof des Gro‎ßvaters einen Schatz suchen, der dort seit Jahrzehnten liege. Es scheint, dass Porumboiu zur Komödie zurückkehrt, obwohl es nicht um eine reine Komödie geht. Der Spielfilm »Der Schatz« geht ein Thema an, mit dem sich Porumboiu auch in anderen Filmen auseinandergesetzt hat, und zwar die Idee einer Generation und der Weiterführung einiger Ideen oder Bräuche, eines Erbes, das eine Generation der nächsten übergibt. Ich bin der Meinung, dass Porumboiu immer bessere Filme dreht. Seine Rückkehr zur Komödie bedeutet nicht, dass er sich dem Publikumsgeschmack gebeugt hätte. Sein jüngster Film, »Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism« (»Wenn der Abend in Bukarest einbricht oder Metabolismus«), hatte seine Premiere in Locarno und war viel abstrakter als die anderen. Ich glaube nicht, dass Porumboiu sich einen Bärendienst erweist, umso weniger beugt er sich dem Publikum. Porumboiu war 2009 in Cannes in der Sektion »Un certain regard« mit »Poliţist, adjectiv« präsent und wurde für den Streifen mit dem Preis der Jury und dem FIPRESCI-Preis ausgezeichnet.“




    Ramona“ ist der dritte Teil der Filmtrilogie Impromptu“ von Andrei Creţulescu. Die ersten zwei, Bad Penny“ (2013) und Kowalski“ (2014), erfreuten sich ebenfalls einem gro‎ßen Erfolgs. Filmkritikerin Iulia Blaga kennt die Kulissen der Cannes-Auswahl:



    Die Selektierung des dritten Kurzfilms von Andrei Creţulescu für die Abteilung »Semaine de la Critique« ist ein Erfolg. In diesem Jahr waren über 1000 Filme eingeschrieben. Davon wurden nur 10 ausgewählt. Es scheint mir wichtig, dass ein Filmkritiker, der die zeitgenössischen Filme sehr gut kennt, für »Semaine de la Critique« selektieren durfte. Die Auswahl seines Films bestätigt, dass Creţulescus Weg aufwärts führt.“




    In Ramona“ spielen Rodica Lazăr, Ana Ularu, Dorian Boguţă, Andi Vasluianu, Şerban Pavlu. Andrei Creţulescu schrieb das Drehbuch. Kameramann ist Andrei Butică. Für den Schnitt war Cătălin Cristuţiu verantwortlich. Das Bühnenbild trägt die Unterschrift von Mălina Ionescu. Mit dem Sounddesign beschäftigten sich Alex Dumitru und Marius Leftărache.




    Verigheta“ (Der Ehering“) von Gabriel Achim, Cristian“ von Doina Ruşti und Dumneavoastră, tu“ von Bogdan Theodor Olteanu zählen ferner zu den 16 Kurzfilmen, die in der Short Film Corner“ gesichtet wurden. Die Filme, die im Programm Romanian Short Waves“ aufgenommen wurden, werden in Cannes im Short Film Corner im Zeitraum 13. — 24. Mai gezeigt. Romanian Short Waves ist ein Programm des Secvenţe-Verbandes, das vom Nationalen Zentrum für Kinematographie und dem Rumänischen Kulturinstitut unterstützt wird.

  • “Pleine lune” – le festival du film fantastique et d’épouvante

    “Pleine lune” – le festival du film fantastique et d’épouvante

    De la bonne humeur mais aussi du froid dans le dos — ce mélange de sensations était justement ce que les organisateurs du festival « Pleine lune » escomptaient du public rassemblé pour la deuxième année de suite au cœur de la Roumanie, dans la localité de Biertan. Si cette commune était déjà fameuse pour son église fortifiée, elle l’est désormais pour son festival du film fantastique et d’horreur, « Pleine lune ». Entretien avec Andrei Cretulescu, directeur artistique de lévénement…