Tag: animatie

  • „Merge și așa”, un nou film de animație

    „Merge și așa”, un nou film de animație

    Recent a intrat în cinematografe filmul de animație românesc Merge
    și-așa, în regia lui Valentin Urziceanu. Filmul vorbește despre aventură,
    despre reziliență, despre încercarea de a-l ajuta pe cel de lângă tine cu
    riscul propriei vieți, despre comunitate și, până la urmă, despre ambiția unui
    tânăr, povestește regizorul și scenaristul filmului, Valentin Urziceanu.
    Filmul spune povestea lui Giani, un băiat de etnie romă, care visează să ajungă
    un mare chitarist, inspirat de modelul său, Django Reinhardt, celebrul artist
    care a dezvoltat Jazz-ul Manouche. În Europa sfâșiată de cel de-al Doilea
    Război Mondial, el călătorește din București în Paris pe jos, iar pe drum are
    șansa să asculte melodii tradiționale ale diverselor nații europene, pe care le
    distilează într-un stil propriu. Filmul pendulează între povestea lui Giani și
    drama echipei de creație în fața constrângerilor din viața reală.

    Valentin
    Urziceanu: Ideea ne-a venit
    în urmă cu mai mulți ani, când am participat la un proeict cultural de
    promovare a diversității europene prin muzică, muzică de jazz, realizată pentru
    animație. Povestea este centrată pe relația celor două personaje, Giani, acest băiat
    de etnie romă, care pleacă din București și idolul său, Django Reinhardt, un
    mare muzician tot de etnie romă. Pentru cine nu-l cunoaște pe Django Reinhardt,
    el este creatorul jazz-ului Manouche (Gypsy jazz), și a reușit să-și continue
    cariera după ce, într-un grav accident, și-a pierdut două degete de la o mână.
    Mai mult, după ce a avut acest accident, a dezvoltat o nouă tehnică de a cânta
    la chitară și a reușit să facă jazz-ul Manouche cunoscut în toată lumea.
    Inspirându-se din viața lui Django Reinhardt, eroul nostru vrea să-și
    depășească condiția și să ajungă faimos. Am ales să fac film de animație pentru
    că am descoperit că este un gen care mă ajută să mă desfășor. Mi-am dat seama
    că aș putea povesti câteva din poveștile pe care le-am trăit de-a lungul vieții
    prin intermediul animației și că pot transmite câte ceva din ce am învățat
    într-un mod amuzant, plăcut, mai puțin pretențios.


    Lungmetrajul intenționează să deschidă un dialog despre diversitate,
    acceptare și convergența dintre o serie de culturi și naționalități de pe
    teritoriul Europei. Merge și-așa, distribuit de către Mockra Productions,
    îmbină două tehnici -animație și live action- și două planuri de acțiune: povestea
    lui Giani, dar și povestea echipei din spatele filmului de animație. Am vorbit
    cu Valentin Urziceanu, regizorul și
    scenaristul filmului, despre acest aspect.

    Sincer, a fost foarte amuzant să facem filmul. Ne-am adus aminte de
    toate problemele pe care le-am avut încercând să facem film și noi, echipa,
    ne-am simțit foarte bine povestind. Nu este un making-of, este o filmare a ceea
    ce s-a întâmplat. Sigur că noi am minimalizat unele probleme sau am încercat să
    le depășim prin umor, dar sperăm să placă această parte a filmului, unde echipa
    discută problemele cu care se confruntă.

  • Adele Coulloudon

    Adele Coulloudon

    Adele Coulloudon este o tânără
    originară din Franța și este specialistă în animație. A absolvit Facultatea de
    Marketing și Publicitate la Lyon, acolo unde a urmat un masterat în Comunicare.
    A ajuns în România în urmă cu patru ani, pentru un internship. Am întrebat-o
    cum a ales România și ce a determinat-o să rămână aici:


    A fost o
    întâmplare, de fapt, mie mi-a plăcut dintotdeauna să călătoresc. Am făcut un
    internship în Berlin și în Praga, am călătorit mult în zona aceasta și, pentru
    ultimul internship din timpul masteratului, m-am gândit să încerc o țară despre
    care nu cunosc nimic. Așa am ajuns aici, din întâmplare. Și nu regret deloc,
    pentru că acum lucrez cu studioul unde am făcut ultimul internship. Am venit
    prima oară acum patru ani, în 2017 și nu cunoșteam nimic despre România. E, de
    fapt, adevărat, că e o imagine despre această țară nu foarte bună în Franța,
    dar eu nu prea ascult lucruri de genul acesta. Am tot fost în alte țări cu reputație
    mai puțin bună și niciodată nu am văzut ceea ce se zice. Iar acum eu fac
    publicitate de țară, am mulți prieteni care au venit la mine și toată lumea e
    foarte încântată de acest loc, fiindcă e foarte frumos, țara e incredibil de
    frumoasă și cu multă diversitate, iar oamenii sunt extraordinari și îmi place
    totul aici. Și așa am rămas.



    Adele și-a dus prietenii care au
    vizitat-o peste tot prin România, pentru a le prezenta țara de care s-a
    îndrăgostit și care i-a devenit casă, cel puțin pentru un timp:


    Am
    călătorit mult, am făcut câteva roadtrip-uri în Transilvania și a fost foarte
    frumos. Locul meu preferat din această țară e Herculane. Mi se pare că e o
    atmosferă incredibilă acolo, cu doi munți care se întâlnesc într-un râu și ești
    lângă munte, lângă râul Cerna și există și aceste băi termale, poți face o baie
    foarte caldă, apoi să mergi la râul Cerna, care e foarte rece. A doua zi te
    poți plimba pe munte și mi se pare o atmosferă ieșită din timp, care îmi place
    enorm.



    Împreună cu o echipă de animatori,
    Adele a realizat o carte de animație 2D, care a fost selectată în ediția din
    acest an a Festivalului Internațional de Film Animat Animest. Cartea se numește
    Petite Book Anime și prezintă aventurile Adelei în România:


    A fost
    proiectul internshipului meu și e despre aventurile mele în România. Am inclus
    toți oamenii cu care m-am întâlnit pe stradă, care sunt și la Obor – un loc
    care îmi place foarte mult. Am ilustrat, i-am animat și am făcut o mică ediție
    cu ei. Acum lucrăm la un alt sezon, într-un studio, cu o echipă și sper ca până
    la anul viitor să apară ediția a doua a aventurilor mele în România.



    Am întrebat-o pe Adele dacă a
    întâlnit și lucruri care nu merg bine, care ar putea fi îmbunătățite și dacă
    are sugestii sau observații de făcut:


    Da, am
    multe observații. Nu știu dacă sunt eu în măsură să dau și sfaturi legate de
    acestea, însă am observat, din păcate, situația politică legată de corupție.
    România are un potențial uriaș și nu e pus cum trebuie în valoare și așa ajungem
    și la sistemul de sănătate, care nu e ce trebuie, la drumuri, la școală. Da,
    sunt multe puncte care pot fi schimbate, dar încet-încet mi se pare că
    lucrurile se schimbă și am multă speranță.



    Adele are numai prieteni români. A
    preferat să lege relații cu localnicii, pentru a experimenta viața românească
    autentică, nu cea de străin aflat aici temporar. Am întrebat-o ce i-ar spune
    cuiva care nu știe nimic despre România și dacă are planuri pe termen lung
    legate de țara noastră:


    Asta e
    complicat. Eu nu prea îmi fac planuri pe termen lung. Voi rămâne aici câțiva
    ani și pe urmă vedem ce va face viața cu mine. Trebuie să vii să vezi cât de
    frumoasă e țara. Aici ai tot: și munte, și mare, sat, oraș mare. Ce mi-a plăcut
    mie cel mai mult? Oamenii, care mi s-au părut incredibil de primitori, mereu
    toată lumea m-a ajutat, am cunoscut oameni chiar frumoși aici. Cred că, dacă
    vrei să te întâlnești cu oameni, vii unde trebuie.




  • Pauza Mare 29.09.2021

    Pauza Mare 29.09.2021

    La “Pauza Mare” ne întâlnim cu regizoarea Alina Grigore și cu Mihai Mitrică, directorul Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Animest; Filmul de debut al regizoarei Alina Grigore, Crai Nou” (Blue Moon) a obţinut marele premiu – Scoica de Aur – la unul dintre cele mai prestigioase festivaluri de film din Europa, cel din San Sebastian (Spania); 11 scurtmetraje realizate de artiști din toată țara concurează la cea de-a 16-a ediție Animest (8-17 octombrie) pentru premiul Competiției Românești.



  • Animest  – Festivalul Internațional de Film de Animație din București –  online

    Animest – Festivalul Internațional de Film de Animație din București – online

    Până la marea revedere cu publicul din acest an,
    Animest-Festivalul Internațional de Film de Animație din București invită
    iubitorii de film de pretutindeni într-o călătorie virtuală prin lumea celor
    mai bune scurtmetraje de animație din istoria festivalului. Festivalul
    Internațional de Film de Animație Animest este singurul festival din România
    dedicat în exclusivitate filmului de animație. Fondat în 2006, festivalul aduce
    pe marele ecran sute de filme din toată lumea, în șase categorii de competiție,
    retrospective, programe dedicate unor școli de animație faimoase,
    festivalurilor de gen, marilor nume ale industriei.

    Cea de-a 15-a ediție a
    festivalului va avea loc anul acesta în perioada 9-15 noiembrie, la București.
    Mihai Mitrică, directorul Animest, ne vorbește despre filmele pe care le putem
    vedea pe site-ul Animest până la următoarea ediție. Ne-am
    tot gândit la spectatorii noștri, la publicul Animest, și am zis să profităm de
    mijloacele online, de site-ul și de aplicația Animest, și să le oferim spectatorilor
    un fel de recapitulare a ceea ce a fost Animest în cei 15 ani. Pentru că sunt
    convins că nu toți spectatorii noștri au văzut toate scurtmetrajele din
    festival. Așa că am dat drumul la ceea ce noi numim UnitedShorts pentru că anul
    trecut am lansat acest logo al festivalului și am zis că este o ocazie perfectă
    pentru a ține comunitatea Animest în priză până la festivalul din această
    toamnă. Este o selecție de filme pe care le-am proiectat chiar de la primele
    ediții Animest, am selecționat în primul rând filmele premiate, palmaresul
    Animest.

    Este vorba de filme făcute de studenți dar și de filme făcute de
    studiouri care au fost invitate în festival, pot spune că până începe
    următoarea ediție Animest vom difuza în jur de 50 de scurtmetraje. Scurtmetrajele
    cele mai premiate filme din edițiile anterioare ale festivalului. Va fi și o
    selecție de scurmetraje distractive, funny, cu subiecte și povești care să
    binedispună comunitatea Animest, lista este foarte lungă.



    Una dintre cele mai importante misiuni ale festivalului
    este aceea de a resuscita și promova animația autohtonă. Competiția locală din
    cadrul festivalului a crescut din 2007, când a fost lansantă. Noua generație
    care a participat la atelierele organizate de Animest numără deja profesioniști
    în studiouri de animație din țară, dar și studenți la marile universități
    europene. În ultimii ani, filmele de animație românești au fost selectate și
    premiate la festivaluri importante. Mihai Mitrică, director Animest.

    Acesta
    a fost unul dintre scopurile noastre, unul dintre motivele pentru care am
    inițiat festivalul: am dorit să susținem animația românească și să facem în așa
    fel încât publicul să redescopere animația de autor și nu numai, pentru că nu
    pot spune că în acești ani am proiectat doar animație de autor. Am avut și
    invitați de la marile studiouri, Pixar, Disney, Laika, care au susținut
    masterclass-uri și au încercat să explice cum se realizează un film la acel
    nivel. Mă bucur însă că pe lângă numărul de spectatori care a tot crescut de la
    ediție la ediție, a crescut și numărul realizatorilor de filme de animație.
    Mi-aduc aminte, prin anii 2009, 2010, mulți regizori ziceau că fac un film doar
    pentru a vedea dacă vor fi selecționați la următoarea ediție Animest, fac un
    film special pentru festival. Este, de fapt, ceea ce ne-am dorit, ceea ce am
    sperat că se va întâmpla.



    Animest
    are și meritul că a redescoperit cineaști de animație români care au pus bazele
    genului în România și că a digitalizat filme semnate de aceștia. Ion Truică
    (selecţionat în competiţia Festivalului de la Cannes cu scurtmetrajul Hidalgo
    în 1976), Luminiţa Cazacu, Zeno Bogdănescu şi Isabela Petraşincu au fost
    distinşi în cadru edițiilor festivalului cu Premiul Anim’est pentru Întreaga
    Activitate.

    Mihai Mitrică: Aici avem și regrete,
    pentru că au fost foarte mulți realizatori care au lucrat la studioul
    Animafilm, studio care a funcționat în perioda 1964 – 1989. Din păcate, nu
    ne-au ajuns edițiile de până acum să-i redescoperim pe toți, să-i putem repune
    pe marile ecrane. Regretele sunt cu atât mai mari pentru că unii dintre ei
    ne-au părăsit și n-am apucat să realizăm o retrospectivă din opera tuturor, dar
    vom recupera, o vom realiza cu siguranță anii următori. Pe de altă parte, este
    o bucurie a noastră , a organizatorilor festivalului, că am reușit să proiectăm
    o parte din operele unor foarte importanti realizatori de animație în festival,
    animatori din vechea gardă a Animafilm. I-am adus în fața publicului publicului
    și am făcut să fie descoperiți de tânăra generație.



    Din 2011 Festivalul Internaţional de Film de Animaţie
    Anim’est se organizează și la Chişinău, iar începând cu 2017, scurtmetrajul
    câștigător al Trofeului Animest, ales de un juriu international profesionist,
    se numără printre candidații eligibili ai listei de nominalizări din categoria
    Cel mai bun scurtmetraj de animație a Premiilor Academiei Americane de Film.