Tag: Anim’est

  • Ciao, Italia! Animest 19

    Ciao, Italia! Animest 19

    După ce ultima ediție a înregistrat peste 15 mii de spectatori în fața ecranelor, Festivalul Internațional de Film de Animație revine pe marile ecrane din București între 4 – 13 octombrie. Ediția cu numărul 19 a Festivalului Animest pune în lumina reflectoarelor filmul de animație italian, continuând astfel o îndelungată tradiție de retrospective anuale dedicate țărilor care au stabilit de-a lungul timpului borne importante în cinematografie.

     

     

    Astfel, anul acesta publicul va avea ocazia unică de a explora bogăția și diversitatea animației italiene printr-o selecție impresionantă de filme, invitați și evenimente speciale, care aduc în prim-plan atât clasici ai genului, cât și creații contemporane de renume internațional. Programul Ciao, Italia! – țară invitată la Animest 2024 este sprijinit de Institutul Italian de Cultură din București și de Animaphix – Festivalul Internațional de Film de Animație din Sicilia.

     

    Mihai Mitrică, directorul artistic al Animest ”Am ales pentru anul acesta Italia pentru că are o bogată tradiție în filmul de animație. Este adevărat că, în ultima vreme, industria italiană nu a mai cunoscut amploarea pe care a avut-o acum câteva decenii, însă tradiția cinematografiei italiene nu poate fi trecută cu vederea. Aveam în plan de ceva timp să ne focusăm pe animația italiană, dar abia la această ediție s-a întâmplat și îi mulțumim pentru această amplă retrospectivă colegului și prietenului nostru din Italia, Andrea Martignoni, el a curatoriat secțiunea respectivă. Retrospectiva curatoriată de Andrea Martignoni, un recunoscut sound designer de film, include animație italiană clasică și contemporană, iar cele trei lungmetraje alese sunt reprezentative pentru ceea ce înseamnă animația italiană. Este vorba de filmul Allegro non tropo (r. Bruno Bozzetto, 1976), L’arte della felicità / The Art of Happiness (r. Alessandro Rak, 2013), premiat la Festivalul de Film de la Veneția, și Invelle / Nowhere (r. Simone Massi),de asemenea premiat la Veneția.”

     

    Din ce în ce mai inovatoare și complexe stilistic, cele 12 filme scurte incluse în Competiția Românească la cea de-a 19-a ediție Animest pictează un tablou urban de ansamblu al animației autohtone contemporane. Scurtmetrajele din selecția de anul acesta sunt un mix de producții semnate de studenți aflați la început de drum în acest domeniu și filme create de artiști deja consacrați în animație. Între 4 și 13 octombrie filmele din cadrul Competiției Românești vor concura pentru trofeul secțiunii. Anul acesta s-au înscris în Competiția Românească Animest 32 de filme, un număr foarte mare care demonstrează dezvoltarea continuă a acestui domeniu, ca urmare a suportului constant din ultimii 19 ani. Impactul Animest asupra industriei de animație din România se poate observa direct pe marile ecrane în selecția de anul acesta, plină de abordări curajoase și povești originale care se concentrează mai ales pe relații și relaționare – în cuplu, în familie sau în comunitate. Mihai Mitrică, director Animest.

    ”De la an la an primim tot mai multe proiecte de animație românești, ceea ce ne bucură. În plus, este vorba și de calitatea filmelor, din ce în ce mai mai bună. Asta se datorează și faptului că școala de animație, atât din cadrul Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București, cât și din facultățile de film și teatru din Oradea, Cluj și Iași începe să dea roade, cu siguranță și datorită festivalului Animest. Î

    nsă noi nu facem decât să expunem munca autorilor de animație și să le promovăm filmele, meritul important le revine școlilor de animație și bineînțeles producătorilor. Doi dintre regizorii care revin în competița Animest sunt Tudor Avrămuț și Serghei Chiviriga, care au făcut un film pentru copii intitulat TIBI. Și Andreia Dobrotă este prezentă din nou cu un film la Animest.

    Ea este o regizoare care locuiește în Olanda și face aproape anual câte un film. Acesta este un proiect independent, unul dintre multele proiecte la care lucrează. Aș menționa și o coproducție România-Franța, care are la bază o poveste românească. Este vorba de un film al regizoarei franceze Mélody Boulissière, care are ca subiect o poveste de dragoste din timpul celui de-al Doilea Război Mondial, bazată pe colecția de fotografii a cunoscutului fotograf Constantin Axinte din Slobozia.”

     

     

    Și Alina Gheorghe revine în Competiția Românească Animest cu un nou film de școală, „Paradis murdar”, o metaforă despre respingerea propriului sine și idealizarea perfecțiunii. Cea de-a 19-a ediție a Festivalului Animest propune o serie de nopți albe urbane dedicate celor mai îndrăzneți dintre iubitorii filmelor de animație. Povești atipice, experiențe intense, proiecții nocturne și experimente provocatoare se reunesc într-un cocktail sofisticat de evenimente tematice – noi și consacrate. Trippy Animation Night revine cu o colecție neobișnuită și electrizantă, Creepy Animation Night dă fiori chiar și celor mai curajoși dintre spectatori, Erotica – The Night of Erotic Animation stimulează imaginația din afara zonei de confort, iar Animusic Night va demonstra încă o dată că petrecerile de calitate își găsesc loc și în cinema.

     

    În plus, anul acesta, evenimentele speciale sunt completate de un new entry, dedicat tinerilor – Fresh Frames, o selecție de filme de animație majoritatea realizate de adolescenți în cadrul atelierelor susținute de Incubatorul de Animație în timpul anului.

  • „Ochi și urechi”, un proiect lansat de Animest

    „Ochi și urechi”, un proiect lansat de Animest

    “Ochi și urechi”, noul proiect pus la cale de Festivalul Internațional de Film de Animație Animest le va oferi spectatorilor o experiență de vizionare adaptată nevoilor lor, accesibilă atât în sala de cinema, cât și în sălile de clasă sau în fața ecranelor de acasă. Prin acest demers, organizatorii celui mai mare festival de film de animație din estul Europei își propun să contribuie la dezvoltarea unor noi instrumente de educație alternativă pentru copiii cu deficiențe de auz. Cu ajutorul elevilor de la școlile speciale din București și cu consultarea permanentă a cadrelor didactice, 10 filme de animație pentru copiii de toate vârstele vor primi interpretare în limbaj mimico-gestual românesc și subtitrare accesibilizată pentru copiii cu deficiențe de auz. Producțiile vor putea fi urmărite în orice instituție de învățământ din România, ca instrumente de învățare alternativă prin intermediul filmului. Componenta educațională a proiectului va deveni o extensie a programului Academia Minimest, prin care Animest oferă gratuit filme de animație pe teme educative și fișe de lucru pentru elevi și profesori din școlile din România. Proiectul se înscrie în demersul Asociației Animest de a transforma sălile de cinema în spații primitoare pentru toți spectatorii, fără obstacole. Ligia Soare, coordonatoarea proiectului.

    “Eu sunt traducător audiovizual, cu activitate în domeniu de 20 de ani. Dar înainte nu știam cum se poate accesibiliza un film pentru un spectator care nu aude. Sunt foarte multe lucruri care trebuie învățate și am început să le învăț în urmă cu câțiva ani. Așa am început să studiem și noi ce înseamnă dizabilitate și produs cultural pentru astfel de persoane. Din aceste preocupări s-a născut proiectul pe care l-am inițiat. Bineînțeles, am făcut și documentare, am studiat mult în acest sens și am hotărât că e momentul să demarăm acest proiect. Din păcate, în acest moment există extrem de puține evenimente culturale accesibilizate pentru persoanele cu diferite dizabilități. Și, tot din păcate, în general nu suntem pregătiți pentru a comunica cu astfel de persoane sau comunități, nu știm să ajungem la ei, iar ei au o reținere în a ajunge la noi. Și atunci am decis că trebuie să umplem golurile acestea. E o datorie a noastră, ca festival deschis tuturor categoriilor de public.”

    Inițiativa face parte dintr-un proiect mai larg de promovare a incluziunii prin accesibilizarea produselor cinematografice pentru spectatori cât mai diverși, spune Ligia Soare, coordonatoarea proiectului inițiat de Festivalul Internațional de Film de Animație Animest

    “Ne-am propus ca în aceste 14 luni de proiect – în parteneriat cu Fundația Orange – să ne focalizăm pe accesibilizarea filmelor pentru persoane cu dizabilități auditive, avându-i în vedere mai ales pe copii. Pentru că noi, în cadrul Festivalului Animest, avem o secțiune intitulată Minimest, dedicată celor mai tineri spectatori ai festivalului. Avem, de asemenea, și Academia Minimest, un proiect educativ care integrează filmul de animație în școală și care le facilitează profesorilor accesul la multe materiale educative pe care le pot folosi la clasă. Aceasta este propunerea noastră, de a învăța împreună cu copiii, cu psihopedagogi și cu profesorii copiilor hipoacuzi cum am putea să facem ca filmele respective să ajungă și la ei. Este deocamdată un pas. Sperăm ca la următoarea ediție a Festivalului Animest vom accesibiliza filmele pentru persoane cu deficiențe de auz. Pe urmă, sperăm să învățăm să accesibilizăm produse culturale și pentru persoane care au poate alte nevoi. Vor fi proiecte viitoare, aceasta este o primă etapă din demersul pe care îl avem în vedere. Dar vom continua cu proiecte viitoare în anii următori pentru a-i învăța și pe alții să organizeze astfel de evenimente.”

    Pentru a promova conceptul de cinema incluziv în comunitatea creativă autohtonă și pentru a încuraja producătorii, distribuitorii, organizatorii de evenimente de cinema și spațiile de proiecție să facă un pas către adoptarea unor formule accesibile de prezentare a filmelor în România, Asociația Animest le propune profesioniștilor sesiuni de formare și informare.