Tag: Anton Anton

  • Cooperarea regională în domeniul energiei

    Cooperarea regională în domeniul energiei

    Bucureştiul a gazduit primul Consiliu Informal de Energie, sub Președinția Română a Consiliului UE. Prezidat de ministrul român al Energiei, Anton Anton, evenimentul, i-a avut ca participanți pe comisarul european pentru energie și schimbări climatice, Miguel Arias Canete și miniștrii energiei ai Statelor Membre UE. Reuniunea a abordat prioritățile viitorului sistem energetic din UE în perspectiva realizării tranziției energetice post 2020. Preşedinţia României la Consiliul Uniunii Europene are ca obiectiv adoptarea unei set de concluzii ministeriale pe această temă, cu ocazia Consiliului Energiei din 25 iunie anul acesta.

    Miniștrii au oferit o serie de orientări privind prioritățile în materie de infrastructură și soluții inovatoare pentru următorii ani. În cadrul reuniunii ministeriale, delegațiile și Comisia Europeană au semnat Declarația pentru o infrastructură de gaz europeană sustenabilă și inteligentă, care reprezintă o bază solidă pentru a stimula potențialul gazului natural și pentru a folosi resurse curate, precum hidrogenul, biometanul și metanul sintetic în decarbonizarea sistemului energetic. Infrastructura de gaze naturale, energie electrică și cea de stocare a energiei va trebui să se transforme astfel încât să devină un instrument inteligent de aprovizionare a consumatorilor și un pilon central al dezvoltării economice și sociale, a apreciat Anton Anton. În opinia sa, cuplarea piețelor de energie și gaz, alături de digitalizarea sectorulul energetic în întregul său, pot avea o contribuție semnificativă la reducerea emisiilor poluante, cu costuri relative reduse. În cadrul discuțiilor a fost abordată și eficiența energetică.

    Anton Anton: Am vorbit despre tehnologii. Am stabilit împreună că nu vrem să restricționăm nici un fel de tehnologie, nu vrem să impunem o numită tehnologie pentru a asigura tranziția și viitorul energetic. Am discutat despre eficiența energetică, pentru că, deobicei, atunci când vorbim despre energie spunem cam câtă energie trebuie să producem, cum să producem, dar trebuie să vedem cum o utilizăm. Și eficineța energetică asta înseamnă. Să vedem cum utilizăm energia cât mai bine și cum reușim să facem lucrurile pe care le dorim cu cât mai puțină energie. Este clar că avem nevoie de multe investiții. Este clar că investițiile în infrastructură, în soluții inovatoare, în tehnologii sunt principalele repere de care avem nevoie. Dar, este la fel de clar că aceste investiții trebuie făcute eficient și întotdeauna putem să învățăm de la ceilalți câte ceva.

    Reuniunea Consiliului Energie a găzduit și prima întâlnire ministerială între statele membre UE și statele din Parteneriatul Estic. Obiectivul a fost de a stabili un dialog regional pentru o cooperare adecvată, în perspectiva asigurării aprovizionării și diversificării cu energie.


  • România, pol de siguranţă energetică?

    România, pol de siguranţă energetică?


    Sistemul Energetic Naţional este solid şi viabil, iar România are
    toate condiţiile pentru a fi exportator de energie, spune ministrul român de
    resort, Anton Anton, amintind că, în acest moment al reaşezării politicilor
    energetice la nivel mondial şi european, România este parte a procesului de
    creare şi de dezvoltare a Uniunii Energetice alături de celelalte state
    europene. Ce îşi propune Bucureştiul? Să fie un pol regional de securitate
    energetică şi nu doar o piaţă de desfacere, să fie un nod al rutelor de
    transport care unesc Uniunea Europeană, dar şi un producător eficient şi
    competitiv de energie şi gaze în Europa. De la ce pleacă România spre
    îndeplinirea acestor obiective? De la un mix energetic, care este de departe
    diferenţiator puternic al României în Europa
    , spune ministrul Anton –Avem o ţară plină de resurse. România
    este printre puţinele ţări din rândul statelor europene care poate vorbi de
    diversitatea resurselor. Cu aceste resurse şi cu capacităţile reduse de
    producţie pe care le avem astăzi la dispoziţie ne asigurăm întregul consum de
    energie electrică şi, în plus, reuşim să exportăm energie în regiune. România
    este un pol de siguranţă energetică.


    În
    plus, odată ce va începe extracţia zăcămintelor din
    platoul continental al Mării Negre, România şi-ar
    putea îmbunătăţi poziţia de jucător aproape independent pe piaţa europeană a
    gazelor şi să nu mai aibă nevoie deloc de importurile de gaze din Rusia. Este concluzia unui studiu Delloite dat curând
    publicităţii şi realizat în condiţiile în care
    România îşi asigură, deja, cea mai mare parte a consumului de gaze
    naturale din producţia proprie, ocupând în prezent a treia poziţie în rândul
    statelor comunitare
    din punct de vedere al acestui criteriu. Din 28 de state
    membre, la indicatorul dependenţă de importuri de resurse, în faţa României se
    află doar Estonia şi Danemarca. Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei, în
    prezent expert al amintitei agenţii Deloitte, a explicat că din perimetrele
    offshore s-ar putea extrage în total 170 de miliarde de metri cubi, adică, în
    medie, cinci miliarde de metri cubi anual. Investiţiile în sectorul
    hidrocarburilor din Marea Neagră vor genera venituri la bugetul de stat în
    valoare de 26 de miliarde de dolari şi un plus de 40 de miliarde de dolari la
    PIB-ul României până în anul 2040. Estimarea, mai prudentă decât cea a
    autorităţilor române, se bazează şi pe date tehnice ale unor exploatări
    offshore din Golful Mexic, similare cu cele din Marea Neagră.

    Răzvan Nicolescu: În cazul rezervelor, oficialii
    au spus că sunt 200 de miliarde de metri cubi. Noi spunem 170 de miliarde, din
    calculul nostru. Comisia Europeană, în studiile de impact pe care le realizează,
    arată o creştere mare a preţurilor la gaze naturale. Noi estimăm că vom avea un
    surplus de producţie, că acest surplus de producţie va genera un impact pozitiv
    din punct de vedere concurenţial şi va tempera tendinţa de creştere de preţ în
    România.
    Fiecare ban investit în exploatarea gazelor din Marea Neagră se
    va multiplica de trei ori, prin efecte directe, indirecte sau în sectoarele
    economice adiacente. Aici, subliniază experţii Deloitte, nu vorbim doar de
    vânzarea gazului în sine, ci de tot lanţul economic antrenat de această
    resursă. Sorin Elisei, coordonatorul proiectului: Investiţii de 22,2 miliarde de dolari. Derularea acestor proiecte în
    toate cele patru faze duce la susţinerea unui număr mediu anual de angajaţi pe
    toată această perioadă de peste 30 de mii. Veniturile la bugetul de stat
    cumulate vor fi suplimentate practic cu 26 de miliarde de dolari, şi vorbim de
    peste 70 de miliarde de dolari generare adiţională de producţie, ca urmare a
    acestor investiţii.

    Deloitte estimează că 65% din gaz va fi consumat în
    România, iar restul va pleca la export, consolidând, astfel, poziţia
    Bucureştiului pe piaţa europeană a gazelor. Viziunea
    Strategiei Energetice a României, în curs de finalizare, este de a creşte
    sectorul energetic în termeni de sustenabilitate, iar creşterea sectorului
    energetic înseamnă construirea de noi capacităţi, precum şi modernizarea
    capacităţilor existente în ceea ce priveşte producţia, transportul şi
    distribuţia energiei, spun decidenţii români. Din punct de vedere geografic,
    România ocupă o zonă a Uniunii Europene prin care ar putea să desfăşoare multe
    rute de transport şi în acest sens a fost promovat proiectul BRUA. Traseul
    acestei magistrale ne avantajează, trebuie să facem eforturi ca această
    conductă nu doar să treacă prin România, ci şi să genereze profit pentru
    România, a precizat ministrul Energiei. BRUA este un nou proiect de coridor
    european de transport al gazelor, care ar urma să aibă o lungime totală de
    1.318 kilometri, să ofere o interconectare mai bună între ţările aflate de-a
    lungul rutei sale – Bulgaria, România, Ungaria şi Austria – şi să sprijine
    piaţa energiei, permiţând noi legături cu proiecte majore de infrastructură,
    precum huburile de gaze din Europa Centrală şi viitoarele instalaţii de producţie
    offshore în Marea Neagră. De asemenea, proiectul este gândit să asigure o
    integrare mai aprofundată a pieţelor europene de gaze şi va spori securitatea
    furnizării.

  • Les compagnies énergétiques roumaines sont considérées rentables

    Les compagnies énergétiques roumaines sont considérées rentables

    Le système national énergétique est solide et viable, a affirmé lundi, le ministre roumain de l’Energie, invité à répondre aux questions des parlementaires dans le cadre de l’Heure du Gouvernement. M. Anton s’est vu obliger d’expliquer une série d’aspects qui, affirment les représentants de l’USR, risquent de mettre en danger la sécurité énergétique de Roumanie.

    Aux dires du responsable roumain, la nouvelle stratégie énergétique nationale pour 2018-2020 vise la relance du secteur à travers de nouvelles capacités de transport et de distribution et la modernisation de celles déjà en place. Le système énergétique roumain est à même d’assurer la sécurité énergétique des consommateurs domestiques et industriels aussi bien de Roumanie que des autres pays de la région, a encore affirmé le ministre Anton. Et lui d’ajouter qu’à présent, la Roumanie est un pôle énergétique régional qui bénéficie de réserves d’énergie importantes et qui ne cesse d’investir dans ce secteur afin de moderniser et construire de nouvelles capacités. La preuve ? Ces douze derniers mois, plusieurs compagnies publiques du secteur, sont arrivées à enregistrer du profit, aux dires du responsable énergétique : « En 2017, la société Oltenia a fait, pour la première fois depuis sa création, un profit de presque 43 milles euros. Hidroelectrica a pour sa part enregistré plus de 3 millions d’euros de profit et Nuclearelectrica a affiché 73 millions d’euros de profit. Après, il y a la compagnie Elcen qui, bien que toujours en incapacité de paiement, a enregistré un profit de presque 10 millions d’euros. Et la liste pourrait continuer avec le Complexe énergétique de Hunedoara ou la Compagnie nationale d’uranium dont on essaie de s’occuper. »

    La réponse du ministre de l’Energie n’a pas plu aux élus de l’USR. De l’avis de la députée Cristina Pruna, le représentant du gouvernement a contourné les questions incommodes comme par exemple celles visant les ressources pétrolières et gazières de la mer Noire, l’absence d’investissements à l’intention des compagnies publiques, la situation de l’industrie minière ou encore les délais de la Stratégie énergétique: « Monsieur le ministre, je constate avec amertume que vous avez répondu hors sujet ! Je vous rappelle que 90% des profits ont été dirigés vers le budget de l’Etat pour couvrir le trou creusé par le gouvernement PSD-ALDE. »

    Lors des débats au Parlement, le responsable de l’Energie, Anton Anton, a précisé que pour ce qui était du gazoduc censé relier l’Autriche à la Bulgarie, via la Hongrie et la Roumanie, les délais de mise en œuvre du projet étaient bien respectés. Le futur pipeline devra entrer en Roumanie par l’ouest pour sortir par le sud, au bout de 560 km de trajet. Le tronçon roumain du gazoduc coûtera quelque 560 millions d’euros à l’Etat. Le projet permettra non seulement l’acheminement du gaz vers l’Europe centrale, mais aussi un plus de compétition et implicitement une baisse des prix, du moins théorique, pour le consommateur final. La finalisation de la première partie du projet est prévue pour la fin de l’année prochaine. (Trad. Ioana Stancescu)

  • Companiile energetice româneşti, rentabile

    Companiile energetice româneşti, rentabile

    Sistemul energetic naţional românesc
    este solid şi
    viabil, a dat asigurări, luni, în plenul Camerei Deputaţilor, ministrul
    energiei Anton Anton, invitat de parlamentari de opoziţie la Ora
    Guvernului. Aceştia i-au cerut să răspundă, concret, la unele probleme
    care, în opinia lor, pun în pericol securitatea energetică a României.
    Ministrul a declarat că viziunea strategiei energetice naţionale pentru
    perioada 2018-2020 vizează creşterea acestui sector, prin construirea de noi
    capacităţi şi modernizarea celor existente privind transportul şi distribuţia.
    În opinia sa, sistemul energetic al ţării este capabil să asigure securitatea
    energetică pentru consumatorii casnici şi industriali, precum şi pentru statele
    din regiune.

    Anton Anton a mai spus că, în prezent, România este un pol
    regional de securitate energetică, beneficiază de rezerve importante, iar
    pentru creşterea sectorului energetic se acţionează în sensul modernizării şi
    construirii de noi capacităţi şi prin investiţii în acest domeniu. El a subliniat,
    totodată, că în ultimul an multe companii de stat au înregistrat profit: Oltenia a înregistrat pentru prima oară un profit în anul trecut de
    când funcţionează ea, circa 200 de milioane de lei. Hidroelectrica a avut un
    profit de 1,6 miliarde. Nuclearelectrica de 340 de milioane. Elcen, deşi e în
    continuare în insolvenţă, a avut un profit de 45 de milioane şi mai sunt încă
    situaţii pe care nu am reuşit să le rezolvăm de tot, dar la care lucrăm:
    Complexul Energetic Hunedoara (CEH) şi la Compania Nationala a Uraniului (CNU).

    Parlamentarii USR nu au fost însă mulțumiți de
    prestația ministrului. Deputatul Uniunii, Cristina Prună, a spus că reprezentantul
    Guvernului nu a dat răspunsurile cerute privind resursele energetice din Marea
    Neagră, absenţa investiţiilor din companiile de stat, situaţia mineritului
    românesc şi termenele pentru Strategia Energetică. Cristina Prună:
    Constat cu tristeţe că aţi răspuns exact pe
    lângă subiect! Până la 90% din profituri au fost virate către bugetul de stat
    tocmai pentru a acoperi găurile pe care guvernarea PSD-ALDE le-a lăsat la
    bugetul de stat.


    La finalul dezbaterilor,
    ministrul Anton Anton a precizat că termenele pentru proiectul privind sistemul de transport al gazelor
    pe coridorul Bulgaria-România-Ungaria-Austria sunt respectate.
    Este vorba despre o conductă care intră prin vestul României și iese prin
    sud, lungă de 560 km și care va costa circa 560 milioane de euro.
    Gazoductul
    va permite nu doar furnizarea de gaze către Europa Centrală, ci și un flux
    bidirecțional, ceea ce înseamnă competiție și, cel puțin teoretic, un preț mai
    mic pentru consumatorul final.Termenul de finalizare a Fazei I a proiectului este sfârșitul anului
    2019.