Tag: antropologie

  • Poveşti de pe Baltă!

    Poveşti de pe Baltă!

    Cartografii, interviuri cu oamenii locului, descoperiri privind  cuvintele vechi și noi din vocabularul local, observându-se influențele lingvistice diverse ale minorităţilor turcești, bulgare și ucrainene, precum și felul în care acestea coexistă cu neologisme moderne, dar şi lucrări artistice sunt toate rezultate ale unui proiect multidisciplinar, desfăşurat în satul Luncaviţa, judeţul Tulcea.

    Satul se află într-o fostă zonă inundabilă a Dunării, în prezent teren agricol. Şi pentru că a copilărit acolo, Dana Pârvulescu, coordonatoarea proiectului “Glossar Rezidenţă. Artă şi Antropologie”, a spus povestea acestei cercetări desfăşurate pe parcursul a doi ani: “Este spațiul în care am copilărit și în care am vrut să mă întorc într-o formulă în care să înțeleg ce s-a întâmplat cu el în ultimii ani, în ultimii 20-30 de ani, când schimbările au marcat cumva viața locuitorilor, dar și tot felul de schimbări care au fost în ultimii ani. Vorbim de la ecologie până la migrație ș.a.m.d. Vorbim deci de un spațiu aflat undeva în zona Dobrogei de Nord. Luncavița este situată pe drumul care leagă Galați de  Tulcea, după ce treci Dunărea la Galați. Acest spațiu era un spațiu lacustru, îi spunem zona inundabilă a Dunării pentru că atunci când apa venea primăvara, efectiv apa bătea la porțile satului, la porțile caselor. Această zonă inundabilă a dispărut începând cu 1987, într-un proces de modernizare și de îndiguire a Dunării. Copilăria mea practic se desfășura mult în acest spațiu care era o baltă, o pădure de sălcii cu apă multă, cu nuferi, cu papură, era efectiv un univers lacustru.”

    O realitate greu de imaginat azi de către cei ce văd acest spaţiu de 10 km dintre sat şi Dunăre, ne-a mai spus interlocutoarea noastră şi a adăugat:  Au fost graduale aceste schimbări. Inițial, pământul era foarte mănos după îndiguire. Oamenii aveau pământ în baltă și plantau acolo roșii, ardei, legume, floarea soarelui, toate plantele necesare traiului și erau foarte bogate recoltele. Între timp lucrurile s-au mai schimbat. Avem în continuare niște canale care asigură irigația spațiului respectiv. În momentul ăsta se plantează grâu, cereale. Vorbim de un spațiu agricol aflat sub controlul omului, care este exploatat în această direcție a agriculturii.”

    Un sat care a păstrat cumva pasul cu modernitatea, ceea ce a facilitat interacţiunea dintre artiști, antropologi și oamenii locului. Dana Pârvulescu: “A fost un experiment anul trecut, ei au mers destul de mult în teren împreună, pe de o parte artiștii încercând să documenteze ceea ce fac antropologii și antropologii scriind și luând foarte multe notițe din teren, pe care ulterior a trebuit să le pună cap la cap. Au și fost publicate două articole în direcția asta pe platforma Iscoada. Este un exercițiu de lucru interdisciplinar între artiști şi antropologi. Se influențează reciproc. Dacă la o primă vedere ar putea părea că munca lor nu interferează foarte mult, anul acesta aș putea spune că lucrurile s-au schimbat. E adevărat că unii dintre ei se cunoșteau dinainte și asta, evident, că ajută, alții cunoșteau deja spațiul în care urmau să meargă și să facă cercetare. Și atunci am sărit pașii aceștia de adaptare la un spațiu nou și la oameni noi. Eu cred mult în interdisciplinaritate și rezultatele unei munci împreună se văd cu totul altfel. De fapt asta se vede în expoziția de anul acesta: Glossar. Rezidență.”

    Şi pentru că anul trecut, rezultatul rezidenţei de la Luncaviţa a fost expoziţia “Aici a fost cândva o apă”, care s-a desfășurat sub forma unui laborator, pentru care cei implicaţi continuau să adune materialele strânse în expoziție și să le panoteze, Dana Pârvulescu a precizat: “Practic în spațiul care ne-a găzduit, am montat o hartă care trimitea la fosta zonă inundabilă în care antropologii au inserat texte din interviurile avute cu locuitorii. Noi am cartografiat și am pus pe hartă locurile care arătau într-un anume fel în urmă cu 30-40 de ani. De exemplu, aici era casa în care se strângea peștele pescuit și de unde pleca mai departe. Chiar este un localnic care anul trecut spunea “pe unde trece acum mașina, înainte trecea căruța” și una din artistele prezente în  expoziția de anul trecut a desenat urmele unor cai care realizau această trimitere la caii care mergeau înainte pe dig și acum nu mai vezi acești cai.

    Anul acesta, unul dintre antropologi remarcă dispariția animalelor de povară și înlocuirea lor fie cu tricicletele electrice pentru deplasare, fie cu utilaje agricole. Există această pendulare între ceea ce s-a întâmplat anul trecut și anul acesta. Deci dacă anul trecut am marcat această hartă, care a fost elementul central al expoziției și pe care anul acesta, cu ajutorul școlii din sat, am reușit și am montat-o în școala din sat, ca să servească drept material didactic pentru copiii de acolo,  anul acesta Glossar e puțin mai specific. Anul trecut am făcut o serie de ateliere cu copiii în rezidență și copiii foloseau acest termen de baltă. Și apoi când eu i-am întrebat dacă ştiu că aici era o apă, de ce cred că se numește baltă, ei nu știau să spună. Se refereau la acel pământ arid când vorbeau despre baltă.

    Expoziţia poate fi văzută până pe 22 octombrie, la Muzeul Național al Țăranului Român din Bucureşti, la Sala Acvariu, dar cercetarea continuă şi cine ştie ce altceva se va mai evidenţia.

     

     

  • Laurent Lesage

    Laurent Lesage

    Laurent Lesage s-a născut în Belgia,
    într-un sat de lângă Liège. A studiat filozofia la Universitatea din Liège și
    tot acolo, în cadrul Centrului pentru Istoria Religiilor și-a format și cultivat
    pasiunea pentru istoria religiilor, domeniu care l-a apropiat de Mircea Eliade.
    Invitatul nostru a devenit pasionat de opera scriitorului român, dar și de
    cultura noastră. Spune că România este o țară care e înscrisă în destinul său:


    Înainte de
    1977 am avut o întâlnire mai inconștientă cu România. Știți că primul meu erou-
    acum tinerii îi spun supererou- a fost Johnny Weissmuller, deci Tarzan? Atunci
    n-am știut, dar ulterior am aflat că avea și el rădăcini românești, era născut
    în Timișoara. Și am mai avut astfel de legături inconștiente cu România, dar
    cel mai important moment a fost în 1976, când toți tinerii care aveam vârsta
    Nadiei Comăneci eram pur și simplu lipiți de ecrane și ne uitam la Nadia, eram
    toți mirați de performanța ei. Eu sunt născut în 1961 și aveam 14 ani după
    jocurile olimpice, când m-am dus la un pădurar care locuia exact în fața casei
    noastre, ca să-mi dea de lucru, ca să fac bani fiindcă voiam să plec în România
    să o întâlnesc pe Nadia. La 14 ani eu eram în pădure, să-mi câștig banii de
    buzunar ca să fac un drum spre România. Interesant este că, după ce s-a retras
    din competițiile internaționale, Nadia a venit în Belgia și m-am întâlnit cu
    ea, așadar am un autograf al Nadiei Comăneci. Dar cel mai mare moment a fost,
    bineînțeles, în 1985, atunci când am terminat studiile de filozofie și m-am
    interesat de Centrul pentru Istoria Religiilor la Universitatea din Liège, unde am urmat toate cursurile.
    Așadar, în 1985 m-am
    întors la Liège, aveam încă niște bani care îmi rămăseseră din bugetul Nadiei
    și mi-am cumpărat primele cărți ale lui Eliade. Pot să zic că aproape că am
    luat dintr-o dată opera completă a lui Eliade care se găsea atunci și care era
    deja publicată în limba franceză.



    Peste ani, în 1990, Laurent Lesage a
    ajuns în România, într-un colț îndepărtat de București, la Sighetul Marmației.
    A fost o ocazie de a întâlni, în sfârșit țara și poporul care îl fascinau încă
    din adolescență. A fost și o vizită care i-a schimbat viața.


    În 1988 s-a
    anunțat prin primărie că satul nostru, Houffalize, era înfrățit cu Budești.
    Erau atunci câțiva ziariști care erau la curent cu proiectul de sistematizare a
    satelor al lui Ceaușescu și au înființat operațiunea , adică OVR. În vara lui 1990 o delegație din Budești a venit la Houffalize,
    iar în noiembrie în același an am fost invitat și eu cu prietena mea de atunci
    și așa am făcut prima mea călătorie la Budești, în Maramureș, unde am stat cam
    10 zile. A fost o călătorie turistică, să zicem așa. Au mai trecut doi ani și
    am avut oportunitatea să revin la Sighet pentru o ședere mai lungă. Între timp,
    eu m-am apucat mai serios de limba română, începeam să studiez mai în
    profunzime opera lui Eliade și îmi doream să fac un studiu intensiv de limba
    română. Imediat ce am ajuns, am avut câțiva elevi la Centrul Franco-Român din
    Sighetul Marmației și am predat limba franceză în particular. Era la început un
    plan care trebuia să dureze o lună- două, care a ținut atât de mult, încât am
    rămas 12 ani.



    Între timp, Laurent Lesage s-a
    căsătorit cu o româncă și s-a mutat în România, la Sighetul Marmației. A
    călătorit mult în zonă și a cules materiale pentru studiile sale antropologice
    și etnologice. Totodată, Laurent Lesage a studiat în profunzime etnologia și
    folclorul românesc, împreună cu opera lui Eliade, în special cea legată de
    istoria religiilor. A susținut numeroare conferințe pe aceste teme, atât în
    România, cât și în Belgia. Acum se află în Belgia și așteaptă cu interes să
    revină în România. Viața lui se desfășoară între Belgia și România și s-ar
    putea spune că are două case. Totuși, una dintre cele două îi este mai aproape
    de suflet:


    În 1990,
    când am ajuns la Budești și am ieșit din mașină, m-am uitat în jurul meu și
    primele mele cuvinte au fost: am ajuns acasă. Sentimentul acesta l-am avut din
    1990 și îl am și acum: că eram acasă. Încă o dată vă spun, casa cu adevărat
    este cea din România. Din 1992- 1993, când m-am stabilit în România, am fost
    inclus imediat în faimosul Festival de Datini de Iarnă din Sighetul Marmației
    și timp de aproape șapte ani am țiunut comunicări la sesiunile de referate
    științifice legate de etnologie și de antropologie românească și de Mircea
    Eliade. Bineînțeles, am făcut studii în teren, am străbătut zeci de sate în
    jurul Sighetului, am făcut cercetare etnologică pe teren, vorbind mai ales cu
    bătrânii, intrând dintr-un anumit punct de vedere în dinamica memoriei
    colective. A fost o experiență foarte interesantă și foarte bogată din punct de
    vedere antropologic. Pot spune că, din zece conferințe pe care le susțineam în
    Belgia, opt erau legate de cultura românească.




  • România lui Naoki Asada

    România lui Naoki Asada

    Naoki Asada, doctorand în antropologie la o
    universitate din Japonia își pregătește lucrarea la Brașov, unde face și
    voluntariat pentru copiii săraci. În mai puțin de un an, Naoki Asada s-a
    creștinat, a învățat să gătescă mâncare românească iar, la terminarea
    studiilor, speră să revină, ca profesor, în România.



  • Proiectul “Zile şi sărbători naţionale în cultura vizuală din România”

    Proiectul “Zile şi sărbători naţionale în cultura vizuală din România”

    “Zile şi sărbători naţionale în cultura vizuală din România” este un proiect produs de PostModernism Museum, compus din cercetare de antropologie artistică, istorie şi istoria artei, micro-expoziție şi dezbatere.



    Conferința a avut loc cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2018. Prezentările celor patru studii din cadrul conferinței din 15 ianuarie 2018, de la Muzeul Municipiului București – Palatul Suțu, pot fi vizionate mai jos.



    Proiectul Zile și sărbători naționale în cultura vizuală din România” urmărește să pună în context reprezentările artistice ale zilelor naționale sărbătorite în România, prin aducerea de informații istorice, sociologice, antropologice și turistice în cadrul prezentărilor de studii din partea a patru experți, din domeniile istoriei, antropologiei și istoriei artei.



    Diferitele epoci istorice și politice au marcat modul în care zilele și sărbători naționale au fost celebrate, aniversate. De-a lungul ultimului secol zilele și sărbătorile naționale au cunoscut toate tipurile de schimbări: de la schimbarea datelor calendaristice, firește în corelare cu diferite momente istorice, la dispariția și apariția unor sărbători naționale, corelate cu evenimente sau personalități istorice sau doar schimbări ale coregrafiei aniversărilor.



    Este importantă chestionarea fenomenului de ideologizare a zilelor și sărbătorilor naționale prin intermediul culturii vizuale.



    Ziua națională a României a fost: 10 mai între 1866-1947, 23 august între 1948-1989 și 1 decembrie din 1990.


    Dr. Alin Ciupală, profesor, secretar științific la Institutul de Istorie al Artei G. Oprescu”, evaluator proiecte culturale – studiul Ziua națională, de la Vechiul Regat la România Mare”:





    Cosmin Nasui, curator, istoric de artă, evaluator acreditat de artă contemporană, evaluator de proiecte culturale – studiul 23 August în artele vizuale”:





    Răzvan Pârâianu, lector universitar la Universitatea Petru Maior Târgu Mureș – studiul Ziua Victoriei, ziua eroilor poporului celebrată prin monumente de regimul comunist”:





    Cristian Vasile, cercetător științific la Institutul de Istorie N. Iorga“, secretar general de redacţie al publicaţiei academice Studii şi Materiale de Istorie Contemporană – studiul Reflectări istoriografice și reprezentări vizuale ale zilei de 1 decembrie sub regimul comunist”:





    Proiectul “Zile și sărbători naționale în cultura vizuală din România” este produs de PostModernism Museum, beneficiind de parteneriat cu Muzeul Municipiului București și de co-finanțare de la Ministerul Culturii și Identității Naționale, în urma unui apel public de proiecte.



    Parteneri diseminare conferință: Muzeul Municipiului București, Modernism.ro, Radio România Internațional, Muzeul Județean de Istorie Brașov, Muzeul de Artă Brașov, Muzeul Cineastului Amator, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc – IICCMER, Festivalul de Film și Istorii Râșnov.

  • Francisc Rainer şi naşterea antropologiei româneşti


    Holismul, abordarea integrală a activităţii umane, a fost dezideratul unor generaţii de savanţi şi oameni de cultură care voiau să depăşească graniţele dintre ştiinţe şi cea dintre ştiinţa teoretică şi aspectele vieţii cotidiene. Astfel a apărut antropologia, ştiinţa care, la apariţia ei la sfârşitul secolului al 19-lea şi începutul secolului 20, avea ambiţia de a fi ceva mai mult decât tot ce fuseseră alte ştiinţe înaintea ei. Obiectul de studiu al antropologiei este fenotipul, adică propriul nostru corp, şi cum este modificat temperamentul, caracterul, mentalitatea, de către cadrul social şi cadrul cultural.



    În România, antropologia a fost promovată, printre alţii, de medicul Francisc Iosif Rainer, etnic german din Bucovina, care a venit din Austro-Ungaria în 1875, la vârsta de un an, împreună cu părinţii. A fost profesor la Universităţile din Iaşi şi Bucureşti şi până în 1944, la moartea sa, a fost cel mai fervent susţinător al predării antropologiei. Rainer a încercat să integreze medicina în cadrul culturalist şi comparativist şi a fost primul care a introdus un curs de antropologie la nivel universitar. Rainer a căutat să creeze o şcoală de gândire pentru viitorii medici în care specisalizarea să conteze la fel de mult ca pregătirea culturală generală. De exemplu, la cursul său de anatomie, Rainer folosea statui ale sculptorilor antici ori tablouri ale artei medievale ca material didactic pentru a arăta în ce consta frumuseţea corpului uman şi a reprezentărilor sale. Astfel, el instruia studentul în secretele meseriei de medic şi îl familiariza cu arta.



    Istoricul Adrian Majuru, cercetător al biografiei lui Rainer, a arătat în ce a constat creativitatea eruditului medic. “Ce a adus nou Francisc Rainer? În 1937, Bucureştiul a fost gazda unui congres internaţional de antropologie, arheologie şi de ştiinţe preistorice. Cu acest prilej, Francisc Rainer a reuşit să deschidă primul institut de antropologie din România. Metoda de cercetare a fost interdisciplinară de la început şi a fost printre primii profesori universitari care în cadrul unui curs specific de anatomie a inclus cultura. Biologia nu trebuie separată de cultură pentru a înţelege cu adevărat natura umană. De ce este importantă această perspectivă? Pentru fiecare profesie, de la una corporatistă la una liberală, orice activitate profesională legată de om presupune cunoaşteri care formează profesiunea respectivă. Francisc Rainer a dat anatomiei o latură nouă spunând că anatomia este ştiinţa omului pe viu, a omului aflat în mişcare. Omul în mişcare este o fiinţă vie, într-un cadru limitat, determinat de timp, care evoluează de când se naşte până moare.”



    Una dintre atracţiile ştiinţifice ale perioadei în care înflorea antropologia era eugenia, cea care avea o altă ambiţie decât antropologia: aceea de a fi ştiinţa îmbunătăţirii genelor umane, a ridicării condiţiei generale de sănătate fizică şi somatică a omului. În proiectul eugenic s-au angajat medici care au emis şi teorii culturale făcând din eugenie nu doar o ştiinţă, ci şi o autoritate de legitimare a superiorităţii culturale şi rasiale. Francisc Rainer a fost tentat şi de perspectivele eugeniei, însă a rămas în afara ei, aşa cum spunea şi Adrian Majuru, din cauza componentelor ei ideologice. “A fost în apropierea eugeniei dar nu în interiorul ei. În general, a stat departe de orice metodologie, să-i spunem ştiinţifică, pe care au îmbrăţişat-o dogmele ideologice de dreapta. El, în convingerile sale politice, a fost un om de stânga, din cercul lui Constantin Stere, fără să fie integrat politic. Referitor la eugenie, aceasta un a făcut parte din sfera lui de preocupări cu aplicaţie practică sau teoretică.”



    În ciuda preocupărilor sale raţionaliste şi a convingerilor politice, Rainer a crezut în relaţia omului cu divinul. Nu a fost un agnostic, ca majoritatea medicilor sau a celor cu opinii socialiste, ci a crezut că dimensiunea metafizică a individului are legătură cu cea fizică, Adrian Majuru: “El a dezvoltat un element interesant care se rezumă în câteva cuvinte astfel: omul poate să întindă o punte către dumnezeire prin cunoaştere şi prin cultură. Rainer a fost un personaj care a păstrat o timiditate afectivă faţă de divinitate. Spunea că omul modern nu mai este atent la omul interior: mănâncă, se distrează, consumă. Se referea la finele anilor ’30. Omul modern l-a pierdut printre degete pe omul interior, pe care îl avem cu toţii, uneori fără să-l cunoaştem, până la moarte. Şi nu-l vom cunoaşte deloc după aceea. Poate atunci el se eliberează. Acest om interior, alter-ego, este cel care poate realiza puntea despre care vorbeam, iar cunaşterea este accesibilă datorită lui. Partea practică a lucrurilor o face celălalt om. Suntem nu neapărat dedublaţi, dar avem un suflet şi un spirit. Rainer era foarte preocupat de ce va deveni spiritul lui după ce el moarte. Despre suflet ştia foarte sigur că se va elibera, şi că va avea un traseu clar determinat. Dar nu ştia ce se va întâmpla cu spiritul.”



    Metoda lui Francisc Iosif Rainer de a oferi individului un orizont cultural cât mai larg a urmărit căutarea de răspunsuri la întrebările vieţii. Şi pentru omul secolului 20, care credea că s-a eliberat de piedicile epocilor anterioare, autoritatea omului de ştiinţă a fost lucrul cel mai important.