Tag: Anul Nou care n-a fost

  • „Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

    „Anul Nou care n-a fost”, un film scris și regizat de Bogdan Mureșanu

    „Anul Nou care n-a fost”, scris și regizat de Bogdan Mureșanu, a fost propus pe lista filmelor ce vor fi luate în considerare pentru nominalizare la premiile Academiei Europene de Film, eveniment care celebrează cele mai importante realizări ale cinematografiei europene. “Anul nou care n-a fost” a devenit primul lungmetraj românesc de debut care a câștigat patru premii în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Veneția (printre care Cel mai bun film din secțiunea Orizzonti, Premiul FIPRESCI pentru Cel mai bun film, oferit de juriul Federației Internaționale a Criticilor de Film, Premiul Bisato d’Oro 2024 pentru Cel mai bun scenariu ) și a ocupat câteva săptămâni după lansarea în România primul loc în box office, devansând titluri importante.

    După premiera mondială în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Veneția, filmul a mai fost prezentat în Italia și în cadrul altor evenimente. Recent, a avut loc și premiera nord-americană a filmului, după care „Anul Nou care n-a fost” s-a regăsit în selecția Festivalului Internațional de la Zurich și a fost proiectat și în Germania. Lungmetrajul de ficțiune „Anul Nou care n-a fost” completează povestea scurtmetrajului „Cadoul de Crăciun”, unul dintre cele mai apreciate titluri românești, cu 200 de selecții internaționale și 72 de premii.

    Câștigător al premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj european (la gala premiilor Academiei de Film Europene, 2019), al Premiului Gopo pentru cel mai bun scurtmetraj (2019) și al trofeelor pentru Cel mai bun scurtmetraj la Berlin, Clermont-Ferrand, Cottbus și TIFF, scurtmetrajul regizat și scris de Bogdan Mureșanu îi are în distribuţie pe Adrian Văncică, Ioana Flora și Luca Toma.

    Acţiunea filmului are loc în seara de 20 decembrie 1989, cu puțin timp înainte de căderea dictaturii ceaușiste, când Marius, un copil de 9 ani, le dezvăluie părinților conținutul scrisorii trimise lui „Moș Gerilă”, iar aceștia își dau seama că include un mesaj foarte periculos pentru siguranța tuturor. Bogdan Mureșanu ne spune de ce a ales să continue „Cadoul de Crăciun”, integrându-l în narațiunea multistory din „Anul Nou care n-a fost.

    “Am avut întotdeauna impresia că acel scurtmetraj este doar un fragment dintr-o poveste mai complexă. Încă de când am filmat cu Adrian Văncică, asta înseamnă în urmă cu șase ani, ni s-a părut amândurora că povestea poate face parte dintr-o narațiune mai lungă, iar eu, oricum, aveam o mulțime de povești în minte. Iar proiectul acesta, “Anul Nou care n-a fos”t, n-a început cu “Cadoul de Crăciun”, ci cu povestea demolării Cartierului Uranus. Plănuiam un lungmetraj despre această demolare inițiată de Nicolae Ceaușescu în anii 80, dar am tot amânat proiectul acesta, l-am amânat pentru că nu știam cum să-l filmez, pentru că, evident, Bucureștiul s-a schimbat foarte mult de atunci și era foarte greu de găsit niște locații adecvate.

    Legat de Cadoul de Crăciun, am filmat acea povestioară mai mult cu intenția de a face un test și m-a surprins succesul scurtmetrajului, pentru că în mintea mea a fost întotdeauna doar un fragment. După ce am scris și filmul “Cadoul de Crăciun”, mi-a luat ceva timp să ajung la acest tip de narațiune multistory, în care personajele se întâlnesc dar fără ca întâlnirea dintre ele să aibă urmări. Personajele, cum a spus un critic care a scris despre film, sunt ca niște insule care ar forma un arhipelag. M-am gândit și la faptul că dacă tot debutez atât de târziu în lungmetraj, s-o fac cu ceva care să fie mai complicat, iar cei doi ani de pandemie mi-au dat timpul necesar pentru a complica și mai mult lucrurile. Aproape un an de zile a fost un șantier în mintea mea, am scris două variante total diferite de scenariu, erau, de fapt, două filme și până la urmă am optat pentru acesta, care poate e scris într-o manieră ușor americană, dar care, oricum, mi se pare o manieră destul de contemporană de a povesti, având în vedere succesul la public și la critică.“

    Unul dintre rolurile principale din „Anul Nou care n-a fost”, cel al Margaretei Dincă, este jucat de actrița Emilia Dobrin, interpretă a peste 30 de roluri în filme și seriale românești, câștigătoare a premiului UNITER pentru cea mai bună actriță. Casa Margaretei Dincă, situată în cartierul Uranus din București urmează să fie demolată pentru a se construi un nou cartier de blocuri. Este de fapt una dintre ultimele case rămase nedemolate și Margareta are ghinionul să fie nevoită să-și părăsească locuința cu foarte puțin timp înainte de Revoluție. Emilia Dobrin a vorbit la RRI despre colaborarea cu regizorul Bogdan Mureșanu și despre rolul ei din „Anul Nou care n-a fost”.

    “Întâlnirea cu regizorul Bogdan Mureșan a fost extraordinară, într-o clipă s-a legat între noi ce trebuia să fie, ceva foarte frumos, și așa am ajuns să joc acest emoționant personaj din film. Pentru mine, perioada aceea pe care o discută filmul a fost și rămâne dureroasă, foarte dureroasă. Pot spune că atât eu, cât și fratele meu am fost foarte marcați de nedreptățile pe care le-am trăit în timpul comunismului. Noi veneam din Vălenii de Munte, nu eram din București, și din cauza originii nesănătoase, – cum se spunea pe atunci – ne-au fost sistate bursele și ni s-au luat locurile la cămin. Iar părinții nu au avut cum să ne susțină, erau vremuri foarte grele. Și eu și fratele meu am fost foarte marcați de nedreptatea care ni s-a făcut și așa am rămas. Nu vreau să fac din asta o laudă, dar eu n-am vrut să fiu utecistă, adică să intru în Uniunea Tineretului Comunist, și nici să fac parte din sistemul acela de yesmani, cum îi numeam pe cei din partid la vremea aceea.”

    Adrian Văncică, Iulian Postelnicu, Mihai Călin, Nicoleta Hâncu, Andrei Miercure, Manuela Hărăbor, Ioana Flora şi Ada Galeş completează distribuția filmului „Anul Nou care n-a fost”.

  • Film românesc premiat la Veneţia

    Film românesc premiat la Veneţia

    Filmul românesc „Anul nou care n-a fostˮ, regizat, scris şi produs de Bogdan Mureşanu, a fost distins cu premii la ediția din acest an a Festivalului Internaţional de la Veneţia, care s-a încheiat sâmbătă seara. Este vorba de Premiul FIPRESCI – oferit de juriul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film şi, respectiv, premiul Bisato d’Oro 2024 pentru Cel mai bun scenariu, oferit de criticii independenţi.

    Filmjul se evidențiază prin regia ambițioasă și remarcabilă, viziunea sa politică atentă, povestirea sofisticată şi antrenantă, echilibrul artistic al tonurilor şi castingul exceptional, au apreciat membrii juriului FIPRESCI. Potrivit acestora, lungmetrajul culminează într-o profundă explorare a comportamentului uman, influenţat de frica represiunii politice, împărtăşită de multe generaţii care au trăit sub un regim autoritar.

    La rândul lor, criticii independenţi, cei care au acordat premiul Bisato d’Oro, sunt de părere că scenariul lui Bogdan Mureşanu ilustrează cu sensibilitate un moment crucial pentru istoria României, intercalând, într-un mod exceptional, „destinele unor personaje distincte şi puternice, oferindu-ne, în acelaşi timp, o poveste emoţionantă şi un studiu unic al sufletului, o adevărată comedie umanăˮ. La prezentarea în cadrul festivalului, filmul a fost aplaudat şi ovaţionat minute în şir de o sală cu 1.400 de spectatori.

    Filmul de debut în lungmetraj al regizorului Bogdan Mureşanu este o tragicomedie a cărei acţiune se desfăşoară într-o singură zi, înaintea Revoluţiei anticomuniste din decembrie 1989 şi îi are în distribuţie, printre alţii, pe Emilia Dobrin, Mihai Călin şi Nicoleta Hâncu. În film se regăsesc şi multe trimiteri la ceea ce se întâmplase în zilele precedente la Timişoara.

    „Facem filme cu dorinţa secretă de a fi pe plac publicului, dar şi apreciate de cei care scriu despre cinema, în egală măsură. Un astfel de premiu important reprezintă pentru mine mai mult decât o apreciere a filmului. Este un semn al dialogului dincolo de graniţe. Nu e nimic mai presus de astaˮ, a punctat regizorul Bogdan Mureşanu.

    Totodată, Boroka Biro, directoarea de imagine a filmului „Anul nou care n-a fostˮ, a fost recompensată cu menţiunea specială pentru imagine Premio Autrici under 40 „Valentina Pediciniˮ. Distincţia recunoaşte talentul unei autoare sub 40 de ani, pentru o performanţă remarcabilă în regie, scenariu, montaj, imagine, într-un film prezentat în secţiunile Orizzonti, Orizzonti Extra, Giornate degli Autori şi Settimana Internazionale della Critica. Boroka Biro este prima directoare de imagine care primeşte acest premiu, aflat la a patra ediţie, sub egida „Venezia a Napoli. Il Cinema Estesoˮ. Anul nou care n-a fost’ este al doilea lungmetraj de ficţiune la care a lucrat ca director de imagine.

  • “Anul nou care n-a fost” – cel mai bun film la secţiunea Orizzonti în cadrul celei de-a 81-a ediţii a Festivalului de Film de la Veneţia

    “Anul nou care n-a fost” – cel mai bun film la secţiunea Orizzonti în cadrul celei de-a 81-a ediţii a Festivalului de Film de la Veneţia

    “Anul nou care n-a fost”, filmul românesc regizat, scris şi produs de Bogdan Mureşanu, a fost desemnat cel mai bun film la secţiunea Orizzonti în cadrul celei de-a 81-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia, potrivit site-ul oficial al evenimentului.

    “Anul nou care n-a fost” a primit anterior două premii la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia: Premiul FIPRESCI – oferit de juriul Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film şi premiul Bisato d’Oro 2024 pentru Cel mai bun scenariu, oferit de criticii independenţi.

    „Filmul culminează într-o profundă explorare a comportamentului uman, influenţat de frica represiunii politice, împărtăşită de multe generaţii care au trăit sub un regim autoritar. Apreciem acest film pentru viziunea sa politică atentă, povestirea sofisticată şi antrenantă, echilibrul artistic al tonurilor şi castingul excepţional” – au apreciat membrii juriului FIPRESCI.

    Filmul, proiectat la Veneţia, în secţiunea “Orizonturi”, este o tragicomedie, scrie pe pagina oficială de Facebook, a cărei acţiune se desfăşoară într-o singură zi înaintea Revoluţiei din 1989, în care personajele caută normalitate, siguranţă, iubire, libertate şi sens într-o lume absurdă alimentată de frică.

    Boroka Biro, directoare de imagine a filmului „Anul nou care n-a fost”, a primit menţiunea specială pentru imagine Premio Autrici under 40 “Valentina Pedicini”, distincţie ce recunoaşte talentul unei autoare sub 40 de ani, pentru o performanţă remarcabilă în regie, scenariu, montaj, imagine.

    A 81-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Veneţia se va desfăşura în perioada 28 august – 7 septembrie.