Tag: apartament anii 80

  • Cum reconstituim anii 1980

    Cum reconstituim anii 1980

    Anul acesta în
    decembrie, se marchează 30 de ani de la Revoluţia anti-comunistă din 1989, bun
    prilej de bilanţuri, aduceri aminte, comemorări ale victimelor şi… poate
    nostalgii. Dar şi un moment prielnic pentru a alungat apatia civică, după cum
    au gândit şi acţionat reprezentanţii Asociaţiei Funky Citizens. Pornind de la
    principiul că elevii trebuie să treacă prin mai multe experiențe pentru ca
    procesul educațional să fie cât mai memorabil, mai ales când e vorba de
    educaţie civică, Asociaţia Funky Citizens a iniţiat proiectul apartamentului
    din anii 1980, intitulat 80east
    . Apartamentul este aranjat ca în anii aceia
    cu mobilă, obiecte şi ambient din acea perioadă. De aceea, cei mai în vârstă
    care trec pragul acestei locuinţe retrăiesc epoca de atunci, iar cei mai tineri
    pot să realizeze cât mai direct constrastul dintre lipsurile de atunci şi
    drepturile de azi. În acest laborator de educație civică, liceenilor li se
    explică funcționarea sistemului democratic din prezent pentru a vedea ce
    drepturi și obligații au și cum se pot implica în procesul decizional.

    Inaugurat la începutul anului, apartamentul din anii 80 este gândit atât ca un
    mini-muzeu al vieţii zilnice din ultimii ani ai comunismului, dar şi ca un
    laborator de educaţie civică, aflăm de la Cosmin Pojoranu de la Asociaţia Funky
    Citizens: În acel apartament, copiii trec printr-o
    experiență educațională interactivă. Pornim de la povești de zi cu zi, din
    viața cotidiană. Ei poate au auzit acasă vorbindu-se de Ceaușescu sau de Dej.
    Dar cum rămâne cu istoria mică, cu istoriile personale? De fapt, noi asta vrem
    să arătăm, să punem în evidență acest arc: care sunt deciziile luate sus și
    modul în care ele influențează viața de zi cu zi a oamenilor. Inițial, ne-am
    jucat un pic de-a muzeul, de aici și atmosfera ușor nostalgică a
    apartamentului. E ușor de căzut într-un paseism de genul ăsta, dar este de-abia
    primul strat. Copiii care vin la noi sunt la liceu, deci au circa 18 ani și nu
    resimt nostalgia celor care au apucat măcar un pic comunismul. Ne-am propus să
    creăm și o punte între generații, între acești elevi și părinții lor sau
    bunicii lor. Vrem ca după vizita la noi, copiii să se ducă acasă și să discute
    cu rudele despre comunism.


    Interactivitatea
    este principala metodă de… predare din apartamentul 80east, ne spune şi
    Anabella Costache, altă reprezentantă a Asociaţiei Funky Citizens: Prin experiență ludică, personală, îmbinată cu informații istorice și
    teoretice, elevii ajung să interacționeze cu mediul respectiv și să tragă
    propriile concluzii, lucru care nu prea se întâmplă în școală nici la orele de
    educați civică, nici la orele de istorie. De altfel, proiectul a pornit și de
    la această constatare: că ceea ce se întâmplă în școală este mult prea puțin
    pentru ca elevul să empatizeze cu ce s-a petrecut în perioada respectivă,
    pentru a rezona cu nedreptățile de atunci și pentru a ști cum să reacționeze în
    eventualitatea pregătirii revenirii a sistemului de atunci.


    După
    plimbarea prin apartament şi îmbibarea în lumea lipsurilor din anii 80,
    liceenilor li se cere să îndeplinească anumite sarcini prin care să
    conştientizeze mai bine diferenţa dintre trecut şi prezent. Andrei Bulearcă, de
    la Asociaţia Funky Citizens, a participat la trasarea acestor sarcini: Noi ne-am propus prin sarcinile respective de lucru să-i enervăm puţin
    şi să le creăm nişte mici frustrări. De pildă, în bucătărie, una dintre
    sarcinile de lucru este să găsească anumite alimente care erau mai greu de
    găsit pe vremea respectivă şi care nu se află în spaţiu. Evident, ei nu vor
    găsi acele alimente, iar la sfârşit, vom discuta despre frustrările pe care
    acest fapt le-a trezit. Va fi un pretext pentru a vorbi despre lipsurile din
    acea vreme şi despre drepturile care atunci erau încălcate, dar pe care azi, în
    democraţie, ei le au. În felul ăsta, prin contrastul cu lipsurile comunismului,
    subliniem importanţa democraţiei şi de ce e important pentru ei să încerce să
    se implice în viaţa politică actuală.


    În felul
    acesta e completată informaţia precară despre comunism care li se furnizează
    elevilor în şcoală. De pildă, în liceu se predă un singur curs opțional de
    istoria comunismului, disponibil doar claselor a XI-a și a XII-a. Totuşi, unii
    din elevii participanţi la proiectul 80east au venit din familia cu anumite
    cunoştinţe. Anabella Costache: Am fost plăcut surprinşi să constatăm că
    multă lume vorbea despre ziua de 17 decembrie 1989, zi pe care noi o marcăm
    cumva punându-i pe copii să asculte la radio un fragment de la Europa liberă
    despre acea zi. Înregistrarea trebuie folosită în sarcina lor de a scrie o
    scrisoare codată prietenului sau prietenei din RFG cerându-i informaţii despre
    ce se petrece exact în România, căci la televizor, Ceauşescu spune una, iar de
    la Europa liberă aflăm altceva. Trebuie să scriem codată pentru că scrisorile
    erau deschise de Securitate, deci secretul corespondenţei nu exista.


    Nevoia de educare şi
    informare despre comunism există, mărturie stând şi anumite sondaje de opinie
    destul de vechi, căci recent, tematica n-a mai fost cercetată. De pildă, în
    2010, 44% dintre
    români considerau comunismul o idee bună, dar prost aplicată. Ceva
    mai aproape de prezent, în 2016, potrivit unui studiu sociologic, peste jumătate (52%) din cei care au răspuns la
    întrebarea Cum credeţi că a fost PCR comparativ cu partidele actuale? au spus
    răspicat mai bun, în timp ce doar 18% dintre ei cred că a fost mai rău.
    Peste 40% dintre tineri credeau și ei că PCR a fost mai bun decât partidele
    actuale. Andrei Bulearcă, student la Facultatea de Ştiinţe Politice, în vârstă
    de 21 de ani are o anumită explicaţie pentru opiniile generaţiei din care face
    parte. Andrei Bulearcă: Având în vedere că tinerii nu au
    trăit în acea perioadă, că nu există un muzeu de istorie recentă şi că nu se
    predau prea multe cursuri de istoria comunismului la liceu, ei n-au avut prea
    multe canale de informaţie când vine vorba despre comunism. Totuşi, consideră
    că pe vremea aia era mai bine ceea ce, în opinia mea, denotă neîncredere în
    actualul sistem de la noi sau în guvernele recente.



    Dezamăgirea faţă de mersul sistemului şi instituţiilor
    actuale poate fi depăşită, însă, prin schimbarea stării de fapt. Iar asta
    presupune exact cunoştinţele şi implicarea civică pe care vor să le
    îmbunătăţească Funky Citizens.