Poliţia Română atrage atenţia asupra fraudelor prin apeluri telefonice, în cadrul cărora victimele sunt determinate să transmită atacatorilor date personale, bancare sau de autentificare, pe care autorii le utilizează în scopul comiterii altor fapte de natură penală.
Vishingul (voice phishing) este o metodă de înşelăciune prin care autorii apelează şi poartă convorbiri telefonice cu persoanele vătămate şi pretind a fi reprezentanţi ai unor entităţi private. Prin utilizarea unor tactici ingenioase de manipulare, ei obţin date personale sau informaţii financiare de la persoanele vătămate. Cum trebuie să procedaţi în astfel de situaţii: – Identificaţi corect un astfel de apel telefonic fals! Nu acceptaţi să faceţi ce vi se spune prin telefon! Nu tastaţi un alt număr şi nici nu urmaţi alţi paşi indicaţi prin telefon! – Nu efectuaţi plăţi în conturile oferite prin telefon şi nu oferiţi date personale sau date bancare! – Nu accesaţi eventuale link-uri de acces puse la dispoziţie, de către persoane necunoscute, în timpul sau după încheierea apelurilor telefonice de tip vishing şi să nu tastaţi pe telefonul mobil anumite secvenţe de cifre comunicate de către autori, pe durata convorbirilor. – Dacă aţi fost prejudiciaţi, anunţaţi Poliţia prin apelarea numărului de urgenţă 112 sau adresaţi-vă celei mai apropiate unităţi de poliţie. Poliţia Română vă recomandă prudenţă în divulgarea următoarelor tipuri de informaţii: 1. Informaţii de identificare personală: numele, prenumele, C.N.P., adresa, numărul de telefon, data naşterii şi alte detalii personale. Aceste informaţii pot fi utilizate pentru ‘a fura’ identitatea sau pentru a accesa alte conturi sau servicii. 2. Informaţii privind conturile bancare şi alte date financiare: prin intermediul vishingului, atacatorii pot obţine numerele de cont bancar, numerele de card de credit, informaţiile de autentificare la serviciile bancare online şi alte detalii legate de conturile şi tranzacţiile financiare ale victimei, informaţii care pot fi utilizate pentru a efectua tranzacţii frauduloase sau pentru a accesa ilegal fondurile persoanelor vătămate. |
Tag: apel telefonic
-
Poliţia Română atrage atenţia asupra fraudelor prin apeluri telefonice
-
Suprataxă pentru apelurile către 09xx xxx xxx
Tarif special pentru numere de forma 09xx xxx xxx
Utilizatorii care apelează numere de forma 09xx xxx xxx trebuie să ştie că vor plăti un tarif special, mai mare decât tariful obişnuit, atrage atenţia Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).
Tariful mai mare se justifică prin faptul că aceste numere sunt folosite pentru a oferi servicii de conţinut cu valoare adăugată precum divertisment, jocuri, concursuri sau informaţii generale.
Apelurile către aceste numere nu se scad din minutele incluse în abonamente sau extraopţiuni, fiind taxate separat.
În această situaţie sunt, spre exemplu, anunţurile de recrutare, care solicită apelarea unui număr de forma 09xx xxx xxx pentru a oferi informaţii despre oferte de muncă, un apel de 15 minute putând fi taxat chiar şi cu 150 de lei.
Utilizarea numerelor cu suprataxă
Pentru a evita taxarea nedorită, abuzurile sau fraudele asociate accesării serviciilor cu valoare adăugată (servicii premium), ANCOM le-a impus furnizorilor o serie de obligaţii de informare.
Utilizatorii trebuie să primească informaţii clare despre tarif şi modul în care se tarifează apelul atunci când li se comunică numărul la care pot accesa serviciul cu valoare adăugată (înainte de furnizarea serviciului), precum şi la momentul iniţierii serviciului.
Astfel, în cazul serviciilor cu valoare adăugată accesate prin apeluri vocale către numerele de forma 09xx xxx xxx, utilizatorii vor asculta la iniţierea apelului, înainte de livrarea conţinutului, un mesaj de întâmpinare cu informaţii despre tariful aplicabil, modalitatea de tarifare — pe apel sau pe minut, precum şi durata minimă ce va fi tarifată, dacă este cazul.
Mesajele de întâmpinare sunt furnizate, de regulă, gratuit, iar în cazul în care sunt taxate, costurile acestora nu pot depăşi tarifele pentru apelurile naţionale asociate planurilor tarifare de care beneficiază utilizatorii.
În plus, detaliile privind consumul de servicii cu valoare adăugată oferite prin intermediul numerelor de forma 09xx xxx xxx, inclusiv tariful aplicat pentru acestea, trebuie să se regăsească în factura detaliată emisă de operator la cererea abonatului.
Ce, cum şi unde reclami
Dacă în procesul de utilizare a serviciilor cu valoare adăugată nu primesc informaţiile reglementate de ANCOM sau dacă operatorii de telefonie mobilă ori furnizorii de conţinut nu publică pe pagina de internet proprie aceste informaţii, utilizatorii pot face o sesizare către ANCOM, urmând paşii de AICI.