Tag: aprovizionare

  • Comisia Europeană propune o alianță pentru medicamente

    Comisia Europeană propune o alianță pentru medicamente

    Comisia Europeană a
    adoptat recent un set de acțiuni menite să prevină și să atenueze penuriile
    grave de medicamente în Uniunea Europeană pe termen mediu și lung. Astfel, se
    dorește asigurarea celor mai importante medicamente, a căror disponibilitate ar
    trebui garantată în orice moment pe întreg teritoriul Uniunii Europene.


    Într-o Uniune Europeană
    a sănătății puternică, este de neconceput ca pacienții să rămână fără
    medicamentele de care au nevoie
    , spune Stella Kyriakides, comisar pentru
    sănătate și siguranță alimentară. Oficialul a anunțat acțiuni colective pentru o
    colaborare mai strânsă cu industria farmaceutică în vederea aprovizionării pe termen
    lung cu medicamente a tuturor statelor membre.

    Vom lucra, de
    asemenea, cu statele membre pentru a anticipa într-un mod coordonat elementele
    din reforma farmaceutică. Aceasta include notificarea timpurie a penuriei de
    către companii, planuri de prevenire a penuriei pentru toate medicamentele și
    informații sporite pentru partajarea penuriei de medicamente la nivelul UE. În
    paralel, am accelerat activitatea privind lista Uniunii Europene de medicamente
    critice și vom prezenta această listă inițială, care conține până la 350 de
    medicamente, până la sfârșitul acestui an.


    Stella Kyriakides,
    comisar pentru sănătate și siguranță alimentară, spune că pentru atingerea
    obiectivelor, se va înființa o alianță pentru medicamentele esențiale de la
    începutul anului 2024.

    Această alianță va aduce un nou cadru
    de cooperare, reunind autoritățile naționale, industria, societatea civilă,
    Comisia Europeană și agențiile noastre pentru a dezvolta acțiuni coordonate la
    nivelul Uniunii Europene pentru a spori disponibilitatea medicamentelor. Se va
    concentra pe cele mai critice medicamente din lista Uniunii Europene și, apoi,
    va oferi răspunsuri personalizate la vulnerabilitățile identificate în
    lanțurile de aprovizionare.


    Un set de măsuri va fi pus la dispoziția acestei
    alianțe, care va include achiziții publice, diversificarea surselor de
    aprovizionare cu noi parteneriate strategice, stimularea și modernizarea
    capacității de producție pentru proiecte strategice și stocuri coordonate de
    medicamente la nivelul UE. Și, de fapt, această alianță este o nouă modalitate
    prin care autoritățile publice din UE pot colabora cu industria pentru a oferi
    soluții practice în vederea aprovizionării cu medicamente.


    O altă soluție
    identificată de Comisia Europeană pentru rezolvarea penuriei de medicamente
    esențiale este aceea a parteneriatelor internaționale pentru aprovizionare.


    Astfel, se va institui o rețea de parteneri
    internaționali care să asigure un lanț de aprovizionare neîntrerupt. De
    asemenea, vor fi instituite parteneriate strategice cu țările terțe pentru
    producția de medicamente esențiale, care să reflecte cererile și nevoile locale
    la nivel european, dar și mondial.


  • România, în topul intențiilor de investiții

    România, în topul intențiilor de investiții

    La nivel european, România se situează pe locul patru în privința intențiilor de investiții pentru anul următor. Țara noastră vine după Portugalia, Marea Britanie și Lituania, fie că e vorba de înființarea unei afaceri sau de extinderea unora déjà existente. Este concluzia unui studiu de atractivitate realizat de una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global. Mai mult de jumătate (56%) dintre companiile străine intenţionează să înfiinţeze sau să îşi extindă operaţiunile din România în acest an, ceea ce plasează ţara noastră pe locul al patrulea în Europa, la egalitate cu Franţa şi în urma Portugaliei, Lituaniei şi Regatului Unit.



    România se situează deasupra mediei europene, care este de 53%. Majoritatea celor care iau în considerare oportunitatea de a investi în România se gândesc în mod special la sectorul lanţurilor de aprovizionare şi cel logistic. Mai mult, printre alte domenii importante preferate de investitori, respectiv 23% din ei, se află crearea de centre de suport pentru business-uri. Din această perspectivă, suntem pe locul 2 la nivel european din perspectiva intenţiilor de investiţie în anul următor.



    O parte a investitorilor, 33% consideră că atractivitatea României în anii următori va creşte. Conform opiniei investitorilor, sectoarele viitorului în România sunt: tehnologia informaţională media şi telecomunicaţii; industria bunurilor de consum, incluzând agribusiness; industria auto cu ramurile conexe. La nivel european, studiul menţionat plasează Bucureştiul pe locul al 25-lea din 44 de oraşe, depăşind capitale precum Budapesta, Vilnius, Riga, dar şi importante oraşe europene, precum Munchen, Porto, Rotterdam, Geneva, Valencia. În 2021, Bucureşti a fost în mod clar cel mai vizat oraş din România pentru investiţii străine directe (ISD), conducând clasamentul cu circa 39%, în timp ce regiunea vestică a însumat 19,5% din investiţiile străine directe, singurii reprezentanţi fiind judeţele Arad şi Timiş.



    Aproape un sfert din viitoarele investiţii în România (24%) va fi atras de regiunea Vest, principalul judeţ din această zonă fiind Sălaj, cu 9%, urmat de Arad, Timiş şi Bihor, toate cu câte 5%. Muntenia (sud) se situează pe locul al treilea, Argeş şi Prahova fiind singurele reprezentante, fiecare cu câte 3,5% din investiţiile totale. Interesant este că judeţe foarte dezvoltate economic, precum Sibiu, Braşov sau Ilfov, nu reprezintă destinaţii pentru investiţii în opinia investitorilor inclus în studiu.



    Conform predicţiilor, România devine un centru al operaţiunilor de logistică şi producţie tot mai mare în Europa de Est, datorită competitivităţii sale în materie de costuri şi a ofertei de forţă de muncă, evenimentele din Ucraina acţionând ca un catalizator în acest sens. În prezent, România este cea mai dorită destinaţie pentru investiţii în 2022 în ceea ce priveşte lanţurile de aprovizionare şi logistică.






  • Nu există riscul unei crize alimentare

    Nu există riscul unei crize alimentare

    După criza din sănătate generată de COVID-19 în toată lumea, specialiștii aduc acum în discuție riscul unei crize alimentare din cauza creșterii explozive a prețurilor și a lipsei de susținere a fermierilor. Patronatele şi sindicatele din industria alimentară dau, totuşi, asigurări că în România nu există riscul apariţiei unei astfel de crize. Preşedintele Federaţiei Naţionale a Sindicatelor din Industria Alimentară, Dragoş Frumosu a explicat, la Radio România, că adoptarea unor măsuri de plafonare a preţurilor la alimente, așa cum se discută zilele acestea la București, ar periclita aprovizionarea populaţiei şi ar stimula specula.



    Dragoş Frumosu: “Eu cred că o măsură de raţionalizare a unor alimente de bază ar fi o greşeală foarte mare, pentru că, în primul rând, ar crea foarte multă panică şi, în al doilea rând, s-ar face cumpărături în cantităţi mult mai mari şi am ajunge la o risipă alimentară”.



    Producătorii alimentari cer stabilitate, predictibilitate şi sprijin din partea decidenţilor pentru a-şi putea continua activitatea, în condiţiile majorării facturilor la energie şi gaze şi a creşterii preţurilor la materia primă. Ministrul agriculturii, Adrian Chesnoiu, exclude apariţia unei crize alimentare în România, dar şi raţionalizarea alimentelor. El spune că se caută soluţii care să sprijine atât cetățenii, cât și fermierii:


    Analizăm mai multe metode de intervenţie în vederea sprijinirii, pe de o parte, a producătorului, de partea cealaltă, a cetăţeanului. Se discută şi se analizează soluţii pentru a-i proteja pe români să-şi asigure coşul zilnic, analizăm impactul, adică poţi să te duci către o plafonare sau poţi să te duci către stabilizarea şi echilibrarea preţului pe verigi de distribuţie”.



    La rândul său, preşedintele PNL Florin Cîţu, susţine că o eventuală plafonare a preţurilor la alimente va duce la sărăcie pentru că niciun producător nu va dori să mai investească într-o industrie în care preţurile sunt plafonate, iar România nu merge în această direcţie. Chiar dacă îi este partener la guvernare, PSD nu este de aceeași părere. Social-democrații propun plafonarea preţurilor la alimentele de bază pe o perioadă limitată, pe modelul aplicat la energie şi gaze. Preşedintele PSD, Marcel Ciolacu precizează însă că decizia finală va fi luată de Guvern după discuţiile cu producătorii şi comercianţii.



    La nivel european, în urma crizei provocate de pandemia de COVID-19, UE ia deja măsuri pentru a se asigura că cetățenii europeni nu se vor confrunta cu penurii de alimente în timpul crizelor. La finalul anului trecut, Comisia Europeană a adoptat Planul de urgență pentru aprovizionare și securitate alimentară și a anunțat că va înființa un Mecanism european de pregătire și de reacție în caz de criză în domeniul securității alimentare.





  • Directiva UE 633/2019

    Directiva UE 633/2019

    Directiva UE 633/2019, privind practicile comerciale neloiale dintre
    întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, care
    are ca scop protejarea micului producător în relaţia cu comerciantul dominant,
    va fi transpusă în legislația românească, în luna iunie. Părţile interesate au purtat discuţii astfel încât
    această transpunere să respecte politica Uniunii Europene în domeniu dar, în
    acelaşi timp, să se adapteze nevoilor producătorilor şi comercianţilor români. Astăzi
    prezentăm propunerile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi ale
    Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.



    Cu: Adrian Oros,
    ministrul Agriculturii şi George Bădescu, directorul Asociaţiei Marilor
    Reţele Comerciale din România


  • Practici comerciale neloiale

    Practici comerciale neloiale

    Directiva UE 633/2019 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, urmează a fi transpusa și în legislația țării noastre.

    Cât de importantă este această lege si ce anume va reglementa veți afla din dezbaterea de astăzi.

    (Voce: George Scarlat, președinte Comisia de agricultură din Senat si Călin Matieș, senator)


  • Refacerea României după război

    Refacerea României după război

    Omenirea se reface greu după un război. În afara distrugerilor
    materiale, oamenii trebuie să se vindece după traumele pierderilor celor dragi,
    ceea ce necesită un timp mai îndelungat. Din fericire, mobilizarea pentru
    înlăturarea urmărilor războiului și presiunea generațiilor care vin din urmă fac
    ca până la urmă orice obstacol să fie depășit, în cele din urmă.


    Dar
    traumele războiului devin cu mult mai greu de trecut atunci când o societate
    care încearcă să se vindece nu este așezată pe fundamente juste. Regimul
    comunist instaurat pe Armata Roșie în toate țările Europei Centrale și de Est a
    căutat să refacă societățile pe care le-a ocupat prin violență, prin reprimarea
    celor care aveau o altă opinie. Așa s-a întâmplat și în România care s-a
    refăcut mai greu decât orice altă țară neocupată de sovietici, deși a suferit
    distrugeri de război mai reduse. La jumătatea anilor 1940, când totul era fluid
    și oamenii încercau să-și refacă viețile, noul guvern comunist era depășit de
    dificultățile administrării refacerii postbelice. Din cauza incapacităților
    oamenilor fără experiență politică și administrativă puși în funcții pentru
    obediența de care dădeau dovadă, guvernul a îngreunat considerabil și așa
    marile dificultăți existente.


    Principalele
    lipsuri erau cele alimentare, încălzirea populației și mobilitatea urbană.
    Ștefan Bârlea era un tânăr ca oricare altul, elev de liceu în anii 1940. Mai
    târziu, avea să ajungă în ierarhia superioară de partid. Intervievat în 2002 de
    Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română, el își amintea de
    dificultățile cotidiene cu care se confruntau bucureștenii și, asemenea lor,
    toți locuitorii marilor orașe. În
    ’46 începuse să existe probleme enorme cu aprovizionarea, de altfel din ’45. Era
    o nenorocire cu transporturile, cu aprovizionarea, cu viaţa de zi cu zi,
    combustibilii. În ’46 începuse să-şi dea drumul şi activitatea economică, aşa
    cum era ea, capitalistă, cooperatistă, privată, că de stat nu mai vorbesc… Era
    deja împinsă de la spate cu toate mijloacele şi locurile de muncă începuseră să
    fie ocupate, toată populaţia fusese fugită în timpul războiului revenise la
    matcă, şcolile funcţionau şi singurul lucru şi cel mai greu erau mijloacele de
    transport. Era inimaginabil, eu spun numai în câteva cuvinte, dar cine a trăit
    perioada respectivă a înţeles ce înseamnă urmările unui război.


    Transportul public din București
    constituia un tablou dezolant. Condițiile de călătorie erau greu de imaginat și
    nu de puține ori se petreceau adevărate tragedii. Ștefan Bârlea. Tramvaiele circulau şi cu
    oameni agăţaţi şi de tampoane şi de uşi, de scări. În ’45, o parte importantă
    din lume, din oamenii Bucureştiului, fuseseră refugiaţi, și care au revenit după
    aia. Până şi-au găsit oamenii locul şi s-a stabilizat activitatea a venit şi
    iarna mai devreme. În ’45 se aştepta la tramvaie nu 5-10 minute, ci o jumătate
    de oră până venea un tramvai. Erau puţine. Noi eram în cartierul Ghencea şi
    făceam școala la Lazăr, în centru, mulţi copii din cartierul 13 septembrie
    mergeau în centru. Trebuia să mă scol cu o oră-două înainte ca să pot să încerc
    să prind un tramvai. Şi cum tramvaiul trecea prin fața casei noatre şi se
    întorcea, capătul tramvaiului era la o staţie-două, luam tramvaiul invers, spre
    capăt. Ajungeam acolo şi până ajungea la mine în staţie era deja plin. Mai
    oprea o dată la Antiaeriană, iar de la stația Petre Ispirescu nu se mai putea sta
    decât pe tampoane. Erau nişte table pe tampoane, pe tabla aia şedeau oamenii. Unii
    au mai şi murit, au mai căzut de pe ele, s-au întâmplat fel de fel de
    accidente, asta era ceva curent. Asta era problema numărul 1 a zilei, cum începeai
    munca, școala şi aşa mai departe. Vara, nu mai spun că ne duceam şi pe jos de acasă,
    din Ghencea, până la Lazăr, în centru. Şi ne întorceam tot pe jos.


    Aprovizionarea cu alimente era și ea
    o problemă extrem de dificl de rezolvat. Guvernul și autoritățile locale au
    găsit soluția cartelelor pentru a face față blocajului existent, o soluție de
    urgență, total nesatisfăcătoare. Ștefan Bârlea. În ceea ce priveşte aprovizionarea cu pâine şi carne
    situaţia era foarte grea. Se dădeau numai pe cartelă şi nenorocirea era că nu
    venea nici carnea pentru cartelă. Pâinea mai venea, dar nici asta nu venea toată,
    şi atunci închipuiţi-vă dumneavoastră că era o coadă imensă. Se scula lumea şi
    la două-trei noaptea să se ducă să cumpere carne. Cea mai mare suferinţă care
    am avut-o eu în viaţa mea a fost în momentul în care nu am putut să ne
    înţelegem cu Ceauşescu şi a introdus nenorocitele alea de cartele şi norme de
    aprovizonare de care România nu avea nicio nevoie. A fost ceva care a aruncat
    România înapoi, adică la maturitate am simţit din nou vremurile copilăriei.
    Ceaușescu a făcut asta, o prosite enormă: a spus că aveam o datorie externă
    mare. Dar era mare relativ, de 12 sau 13 miliarde de dolari, era o datorie mult
    mai modestă decât a ungurilor, a polonezilor şi a altora.



    Refacerea materială a României după cel de-al
    doilea război mondial a fost o mare piatră de încercare pe care societatea
    românească a reușit cu greu s-o depășească. În condițiile existenței unui regim
    politic democratic, fără presiunea aberantă a ideologiei comuniste, ea ar fi
    trecut mult mai ușor peste ea.