Tag: arta religioasa

  • Expoziția „Artă religioasă” la Muzeul Național de Istorie a României

    Expoziția „Artă religioasă” la Muzeul Național de Istorie a României

    Muzeul Național de Istorie a României (MNIR)
    din capitală prezintă expoziția Artă religioasă. Formă. Conținut. Sens,
    deschisă la finalul lunii noiembrie 2023 și până în luna ianuarie 2024,
    expoziție realizată în parteneriat cu Mănăstirea Stavropoleos, vechi lăcaș de
    cult situat chiar în inima Bucureștiului, în Centrul Istoric al orașului.
    Expoziția aduce în fața publicului o selecție valoroasă de obiecte de factură religioasă:
    țesături, argintărie, cărți de cult – din patrimoniul MNIR, unele dintre ele
    fiind expuse în premieră. Am stat de vorbă cu curatoarea expoziției, muzeograful
    Secției Arheologie a Muzeului, Irina Ene, despre ce aduce publicului expoziția:


    Biserica a constituit în Evul Mediu
    o coordonată principală, o axă de raportare și din acest motiv s-a creat un
    cult complex, dezvoltat, care avea rolul de a educa prin imagini. Având în
    vedere că marea majoritate a oamenilor nu erau cunoscători de carte, rolul
    imaginilor este principal. Din acest motiv ne-am gândit și noi să lucrăm cu
    imagini, încercând să explicăm rolul acestor imagini în cultul religios
    ortodox. Pentru aceasta am încercat să preluăm un iconostas care să corespundă
    unui anumit moment istoric, și atunci ne-am oprit la Mănăstirea Stavropoleos,
    un vechi centru monastic din centrul Bucureștiului. Un ev mediu religios, teme
    iconografice creștine regăsite pe obiecte de cult: am grupat temele
    iconografice de pe iconostasul de la Mănăstirea Stavropoleos doar în șase teme.
    Temele sunt următoarele: Buna Vestire, Iisus Pantocrator, icoanele de hram și
    de ocrotitori ai unui edificiu de cult, Învierea și Pogorârea la Iad și
    Praznicele Împărătești.



    Cum sunt reprezentate temele atinse de
    expoziția de artă religioasă? Irina Ene ne dă câteva exemple de exponate:


    Dacă e să o luăm de la capăt, Buna
    Vestire reprezintă tema iconografică reflectată pe ușile împărătești, în orice
    lăcaș de cult ortodox. Noi avem în expoziție ușile împărătești din secolul al
    XVII-lea. De asemenea, Buna Vestire o regăsim și pe un pomelnic triptic de la
    spătarul Cantacuzino, Ioan Cantacuzino, din secolul al XVIII-lea. Pentru tema
    Iisus Pantocrator avem două icoane mari împărătești. Din păcate nu știm
    proveniența lor. Sunt tot de secolul XVII. Pentru tema Sfinților ocrotitori și
    de hram l/am preferat pe Sfântul Gheorghe, având în vedere că noi avem o
    broderie extraordinară dăruită de Ștefan cel Mare Mănăstirii Zografu de la
    Muntele Athos, o broderie cultică liturgică a cărei valoare este inestimabilă.
    Pentru Învierea și Pogorârea la Iad, această temă iconografică este preferată
    pentru ferecături de cărți religioase, manuscrise sau tipărite. Și, ca să
    mergem și mai departe, în ceea ce privește Praznicele Împărătești, ele se
    regăsesc pe veșmintele preoțești. Cel mai vechi epitrahil care se găsește aici
    în expoziție și cred că e cel mai vechi păstrat, datează din vremea lui
    Alexandru cel Bun, care l-a dăruit Mănăstirii Bistrița.


    În cadrul expoziției sunt prezente și icoane
    ce se regăseau în spațiul laic, acasă, în gospodăriile oamenilor. Curatorul
    expoziției, Irina Ene, ne vorbeşte și despre această alegere curatorială:


    Am încercat să ieșim din spațiul
    religios, tocmai pentru a evidenția un sentiment religios care există în Evul
    Mediu și care este adus în casă, cu icoana de acasă. Pentru că acest fenomen a
    existat cu siguranță, mai ales în vremi de restriște, și oamenii își făceau
    acasă, își aduceau un pic din biserica acasă, când nu puteau participa la
    slujbe. Avem icoane pe sticlă și icoane pe lemn. Ideea e că și aceste icoane,
    care sunt de început de secol XIX și chiar de început de secol XX, sunt foarte
    valoroase, mai ales că cele mai multe dintre ele provin dintr-un centru
    cunoscut din Șcheii Brașovului și ele au importanța lor și ca icoane de casă,
    dar și ca icoane de început de modernitate.


  • Expoziţia „Tainică Lumină“, ediția a III-a

    Expoziţia „Tainică Lumină“, ediția a III-a

    Muzeul Național al Literaturii Române București găzduieşte expoziţia internaţională de artă religioasă Tainică Lumină Muzeul Național al Literaturii Române București găzduieşte expoziţia internaţională Tainică Lumină“, ediţia a III-a.



    Expoziția, organizată de Asociația Culturală HXA Art Gallery, cuprinde lucrări de pictură, icoane pe lemn, pe sticlă, miniaturi și mozaic, reunind opere a 19 artiști vizuali, membri ai Uniunii Artiştilor Plastici din România (din București, Buzău, Brăila, Cluj Napoca, Iași, Pitești) dar și membri ai Artiştilor Plastici din Republica Moldova (de la Chișinău).



    Expozişia a fost vernisată de Președinta Asociația Filială Artă Plastică Religioasă și Restaurare a UAP, artista vizuală Irina Sava, şi curatorială de Președinta Asociației Culturale HXA Art Gallery, Ana-Maria Ami Vasilescu, artistă vizuală, şi de Ana Platon, artistă vizuală.



    Manifestarea culturală se desfășoară în perioada 22 august – 8 septembrie, între două dintre cele mai mari sărbători creștine: Adormirea Maicii Domnului și Nașterea Maicii Domnului.

  • Creație și restaurare

    Creație și restaurare

    Urmând tradiția ultimilor ani, Asociația Filiala de Artă Plastică Religioasă și Restaurare a Uniunii Artiștilor Plastici din RomâniA, a organizat cea de-a VIII-a ediție a Anualei de Artă Religioasă, realizată în parteneriat cu Muzeul Național al Satului Dimitrie Gusti” din București. 114 artiști din țară au expus lucrări de pictură, sculptură și proiecte de restaurare a unor obiective de patrimoniu din România.