Bogdan Sassu, artist vizual care a studiat în Marea Britanie, unde a terminat de curând un doctorat în arte,a expus recent la Bucureşti.
Bogdan Sassu, artist vizual care a studiat în Marea Britanie, unde a terminat de curând un doctorat în arte,a expus recent la Bucureşti.
Galeria Rotenberg-Uzunov, din Bucureşti, oferă publicului expoziția “Simpsons Summer”, semnată de Mark Caraian.
Pasionat de cel mai lung sitcom american, care a dat naștere și multor serii de benzi desenate, jocuri video, cărți și jucării -“The Simpsons”, artistul vizual Mark Caraian satirizează viața, povestea personajelor atât de iubite de o lume întreagă.
Am stat de vorbă la vernisaj cu tânărul artist.
Cunoscutul jurnalist Liviu Mihaiu a deschis expoziţia şi a fost de acord să ne decripteze de ce îi place artistul vizual Mark Caraian.
Am discutat la vernisaj şi cu coproprietarul galeriei şi colecţionarul de artă Eduard Uzunov.
Ambasada Republicii Moldova la București a organizat, în colaborare cu Centrul Cultural UNESCO ”Mihai Eminescu” din București, un eveniment cultural cu titlul ”Tradițional românesc”, dedicat Zilei Universale a Iei sărbătorită la 24 iunie.
Evenimentul a inclus o expoziție de pictură care a reunit lucrări semnate de 9 artiști vizuali din Republica Moldova și de 4 din România, un recital al renumitei interprete Ozana Barabancea și o expoziție de costume naționale și cămăși cu altiță din Republica Moldova și România.
Am stat de vorbă cu pictorul Vitalie Butescu, originar din Republica Moldova.
Dincolo de picturi, de costumele naţionale şi de vestitele cămăşi cu altiţă, publicul a putut admira, în premieră, un bust de bronz al lui Eminescu. Cel care l-a adus pe Mihai Eminescu la Centrul Cultural UNESCO ”Mihai Eminescu” din București este sculptorul din Republica Moldova Pavel Obreja.
Am discutat la vernisaj şi cu pictoriţa Maria Jardă, din România, pe care am întrebat-o ce lucrări are în expoziţie.
Un alt interlocutor a fost pictorul Eugen Gorean, din Republica Moldova.
Artistul vizual Dmitri Murahovschi, din Republica Moldova, a expus, de asemenea, în cadrul ”Tradițional românesc”.
Există, în spațiul cultural-artistic al capitalei, o galerie altfel: Celula de Artă, o galerie de artă neconvențională care a împlinit în 2022 5 ani de activitate. O galerie-acvariu cu deschidere stradală, ce are ca scop promovarea mesajului artistic în contact direct cu publicul, publicul trecător, publicul străzii. Citând manifestul galeriei, aceasta permite lucrărilor de artă să evadeze din spațiul clasic al unei galerii pentru a interacționa cu un public nou, care nu obișnuiește să participe la vernisaje de artă sau evenimente de gen, și astfel să dărâme o barieră fizică și temporală între obiectul de artă și privitor, printr-un dialog liber, direct și nonconformist.
Am stat de vorbă cu unul dintre co-fondatorii Celulei de Artă, artistul vizual Daniel Loagăr, despre istoria Celulei, despre cum a început totul în urmă cu 5 ani, despre concept și echipă
Trebuie să fac un pic de istorie pentru a fi mai explicit: atelierul de creație în care activez funcționează într-un hub cultural din București, și anume în hub-ul Carol 53. În acest hub au ateliere, lucrează și colaborează și alți artiști artizani în diverse domenii – pictură, fotografie, muzică, lucru în piele, metal, bijuterie, dar și recondiționări de biciclete clasice. În primă fază, Celula de Artă s-a născut din nevoia noastră de a ne exprima și de a arăta, de a expune publicului ceea ce facem în ateliere. Propriu-zis, galeria a fost înființată de un grup de artiști, membri ai acestui hub, iar în octombrie 2017, cu ocazia Nopții Albe a Galeriilor, am deschis galeria oficial, o primă expoziție Wood Be Nice, ulterior, de Noaptea Caselor în același an am avut și un prim performance, un live painting. În scurtă vreme însă, am realizat că e egoist să ne expunem doar pe noi, cei din hub. Am realizat că și alți artiști își doresc să fie prezenți, să expună și să se manifeste în galerie. Așa a început Celula de Artă, așa cum o știe publicul azi. Celula de Artă nu este o galerie în sensul clasic al cuvântului, din mai multe motive. Ea este un spațiu de tip artist run space, adică e condusă, organizată de artiști și prieteni, care își dedică o parte din timpul lor pro-bono pentru a o face să funcționeze. Avem în echipă oameni care fac graphic design, social media, foto-video, web design, PR, oamenii care se ocupă cu logistica. Nu suntem o echipă mare, dar încercăm să acoperim toată gama de nevoi ale acestei galerii. Celula de Artă nu are un program de vizitare. Obiectul artistic poate fi vizionat, admirat 24 din 24 de ore, 7 zile din 7, direct din strada. Un alt motiv pentru care nu suntem o galerie clasică îl reprezintă publicul galeriei, care este foarte divers. Ceea ce expunem este consumat atât de iubitorii de artă și de prieteni ai artiștilor, așa cum se întâmplă în cazul unei galerii clasice, dar și de oamenii mai puțin avizați. Expozițiile noastre sunt văzute și de trecători oarecare, de elevii care se întorc de la școală sau liceu, de bunicii care merg in piață etc. Un alt motiv pentru care suntem, să zicem, altfel, este că în galerie expunem aproape exclusiv lucrări în premieră sau, ceea ce ne dorim mai mult, de fapt, lucrări realizate special pentru spațiul tridimensional de tip acvariu care este galeria. Expunem și promovăm artiști emergenți, artiști aflați la început de drum, încă în facultate sau masteranzi, doctoranzi, artiști care nu au pregătire formală în acest domeniu, artiști care expun pentru prima dată, artiști experimentaliști, artiști curajoși, artiști cărora le place provocarea, artiști care vor să colaboreze, dar și artiști cu ștate vechi în piața de artă. Expunem artă contemporană foarte diversă: pictură, sculptură, mix media, instalație, new media și, de asemenea, găzduim și performance-uri, live painting-uri, live-uri de muzică, instalații interactive sau lansări de reviste.
Ce s-a întâmplat în cei 5 ani de activitate ai Celulei de Artă? Daniel Loagăr face un rezumat:
În acest moment am ajuns la evenimentul cu numărul 137 și probabil la peste o sută de artiști expuși. Nu i-am numărat cu precizie, dar pe acolo suntem. Din cele 137 de evenimente menționez doar câteva. Performance-ul lui Teodor Grigoraș, care, pe modelul Rostopasca, s-a închis în Celula de Artă pentru 30 de ore, timp în care a pictat 30 de tablouri. Instalația new media a lui Dorin Cucicov, instalație care contabiliza și integra într-o galerie virtuală fiecare trecător. O expoziție manifest pro Ucraina pe care am pus-o în scenă în Piața Regelui Mihai din București, în acest an. O expoziție în colaborare cu Asociația Art Mirror din Cluj, dedicată mediului, expoziție care s-a desfășurat în Chișinău, Republica Moldova. Un live painting cu ocazia deschiderii Galeriei Verticale, live painting în care au pictat legați la ochi artiștii. Un performance de body drawing al artistei și prietenei noastre Evghenia Grițco din Cernăuți, Ucraina. Un proiect de amploare numit IN-TO-IT, realizat în colaborare cu ASUNAB – Asociația Studenților de la UNARTE, care a inclus muzică live difuzată de radio IN-TO-IT, o expoziție de grup a studenților de la UNARTE și o instalație a studenților de la design. O expoziție manifest Bombe și oameni, pro Ucraina și anti-război, prima expoziție de acest gen din România, curatoriată de Raluca Ilaria Demetrescu și de mine. Și, de asemenea, trebuie să menționez noile spații Celula de Artă, mai precis pop-up windows Celula Art Kulterra Gallery, o colaborare între galeria noastră și Kulterra, colaborare ce a debutat în aprilie 2022, și Galeria Verticală by Celula, o nouă galerie marca Celula în curtea Random Space, un spațiu de consum de artă. Deschiderea Galeriei Verticale a avut loc în mai 2022.
În finalul discuției, artistul vizual Daniel Loagăr ne face o scurtă mărturisire despre ce își dorește de la galeria Celula de Artă pentru următorii 5 ani:
Eu zic că vom continua pe același drum. Vom încerca să scoatem la iveală cât mai mulți brilianți încă necunoscuți publicului, să experimentăm, să ne jucăm, să facem performance-uri.
Galeria Senso din București găzduieşte expoziția personală Retroactiv” a artistului vizual Ion Anghel, eveniment care deschide programul expozițional de anul acesta al galeriei.
Ion Anghel este artist vizual, curator și lector universitar la catedra de Pictură a Universității de Arte din București. Membru UAP, Ion Anghel a fost distins cu numeroase premii, fiind, totodată, și autor al unor importante expoziții care au avut loc la muzee și galerii din întreaga țară.
S-au adunat multe acareturi în preajma mea și a sosit timpul curățeniei. Cu multă sârguință am strâns în jurul meu tot ceea ce credeam că îmi folosește și asemenea unei bătrâne nebune m-am înconjurat de lucruri care mă îngroapă. Desigur că nu îmi blamez trecutul și îi văd rostul însă consider că din când în când o luptă poate avea rol de curățire. Este ca și cum aș scutura pomul plin de roade. Nu toate vor cădea ci doar cele coapte… sau putrede. Urmează să fac din cele bune un deliciu și din cele stricate un viciu. Așadar, iată cum se prezintă gândurile mele care au prins formă în lucrările mele”, explica Ion Anghel, cu care am stat de vorbă despre expoziţie, proiecte artistice şi pandemie.
Având-o curator pe Ana Daniela Sultana, expoziţia Ion Anghel marchează începutul unei noi serii de evenimente artistice ale Galeriei. Un interviu cu Ana Daniela Sultana.
Cu ocazia celei de-a 10-a aniversări a adoptării Strategiei UE pentru Regiunea Dunării, bucureştenii s-au putut bucura de O călătorie pe canapea, de-a lungul Dunării prilejuită de prezenţa în România a autorului acestui proiect, artistul vizual austriac Josef Trattner, şi iniţiată de Forumul Cultural Austriac Bucureşti.
Interviu cu Andrei Popov, directorul adjunct al Forumului Cultural Austriac.
Paul Arion, artist
vizual stabilit la Londra, singurul român care a câștigat, împreună cu echipa,
trei premii Oscar pentru efecte vizuale la filmele Cartea junglei, Blade
Runner 2049 și First Man.