Tag: artisti romani

  • Art Safari – Ediția „Taine și comori”

    Art Safari – Ediția „Taine și comori”

    La începutul lunii martie s-a deschis noua ediție a Pavilionului de artă Art Safari – Ediția „Taine și comori”. Opere de mare valoare ale artei românești sunt prezentate pe simezele pavilionului, povești remarcabile, impresionante colecții și mari maeștri ai artei românești. Despre ce poate fi văzut în această ediție de Art Safari am stat de vorbă cu directoarea Art Safari, Ioana Ciocan:

     

    „Sunt șase expoziții extrem de interesante, foarte diferite, care se desfășoară în Palatul Dacia-România de pe Lipscani. Vom vedea acolo, de la impresionantele portrete semnate de Eustațiu Stoenescu, la un „Muzeu Secret”, lucrări semnate de mari maeștri care au fost aduse dintr-o colecție uitată și pierdută undeva la malul mării. Este vorba de satul Topalu. Bineînțeles, lângă „Muzeul Secret” sunt „Grădinile Palatului”: o expoziție care ar trebui să ne dea miracolul înfloririi tuturor copacilor și grădinilor de la noi din oraș, cu o lucrare centrală semnată de Ștefan Luchian, una dintre cele mai valoroase lucrări semnate de Ștefan Luchian. Avem și o expoziție de artă contemporană dedicată regretatei Ruxandra Garofeanu, care cuprinde artiști care au activat în atelierele din Pangratti. Un hub cultural care încă din anii 60-70 a dat startul și tonul artei contemporane din România. Și, bineînțeles, o expoziție care a fost extrem de dificil de făcut din cauza multiplelor exponate: e vorba de aproape 400 de obiecte. Expoziția dedicată istoriei României în 100 de portrete.”

     

    Ioana Ciocan ne-a dezvăluit mai multe detalii despre expoziția „Istoria României în 100 de portrete” din cadrul Pavilionului de artă contemporană Art Safari:

    „Sunt 100 de personalități alese cu foarte mare atenție și exponate extrem de speciale, care pot fi văzute în premieră. „Deșteaptă-te, române!” a lui Andrei Mureșanu, partitura „Crai Nou” a lui Ciprian Porumbescu sau „Oedip”-ul scris de George Enescu. Acestora li se adaugă și lucruri foarte interesante care sunt ale sportivilor români trofeele Nadiei Comăneci sau costumul cosmic a lui Dumitru Prunariu. De ce nu o să menționez și masca Anei-Mariei Brânză, casca cu care a luat Olimpiada de la Rio din 2016. Este o expoziție de neocolit…”

     

    Art Safari a pregătit și o surpriză pentru seniorii capitalei iubitori de artă. Despre ce este vorba ne spune tot Ioana Ciocan:

    „Și dacă vreți să faceți un cadou frumos seniorilor, vă invit să le luați un bilet special, care este valabil doar pe data de 20 aprilie la ora 11, care conține un tur ghidat, ciocolată, distracție și foarte, foarte multe povești interesante. Ne-am hotărât să facem împreună cu ai noștri colegi acest bilet special pentru seniori, pentru că este foarte important să iasă, să socializeze și să se distreze văzând o expoziție în Art Safari.”

     

    Cum poate fi vizitat Pavilionul Art Safari și care sunt primele reacții ale celor care deja i-au trecut pragul?

    „Ca de fiecare dată, Art Safari este deschis de joi până duminică. Expozițiile pot fi vizitate până pe data de 28 iulie, cu excepția expozițiilor temporare, respectiv expoziția „Alma Redlinger”, „Grădinile Palatului”. Acestea două pot să fie văzute doar până în luna mai și trebuie să zic că în clasamente conduce expoziția de istorie în acest moment, curatoriată de Cornel Ilie, realizată în parteneriat cu Muzeul de Istorie al României, dar și cu Muzeul Național de Artă al României.”

     

  • Expoziție a artistei Oana Tudose la MNȚRplusC

    Expoziție a artistei Oana Tudose la MNȚRplusC

    În cadrul spațiului de artă contemporană de la Muzeul Național al Țăranului Român (MNȚRplusC), are loc expoziția artistei Oana Tudose, „Când trupurile noastre vor obosi, rădăcinile ne vor primi acasă”.  Deschisă la începutul lunii februarie, expoziția poate fi vizitată până în data de 10 aprilie a acestui an.

     

    Oana Tudose, artist vizual român, cu studii în România și Olanda și stabilită momentan în Copenhaga, Danemarca, propune publicului o reflecție asupra originii, aprecierii și exploatării a diferite materiale alăturate paradoxal, ce construiesc într-un echilibru surprinzător opere fragile și elegante: lâna fiind materialul preferat al artistei, ca o trimitere la originile sale din zona Gorjului, respectiv către bunica artistei din satul Boca. În lucrările Oanei Tudose există o legătură profundă între material și tema abordată – textura materialului, prelucrarea sa. Artista propune explorări între materialul crud și obiecte decorative sau haine, temele artistei fiind legate de folclor și tradiții.

     

    Oana Tudose ne-a declarat despre expoziția de la MNȚRplusC:

    „Sunt lucrări la care lucrez din 2019, da, și pe care le-am făcut anul acesta și anul trecut și în fiecare an am continuat să lucrez. Lucrări textile, în principal tehnici tradiționale. Conceptual, cred că a fost traseul pe care l-am parcurs în cunoașterea personală. M-am întors în România, am stat în România, am lucrat cu material, am stat fix în pădurea în care am copilărit, împreună cu persoanele cu care am copilărit, m-am uitat la mituri și mitologii și la tradiții și așa am reușit să înțeleg cine sunt, cine vreau să fiu și în ce direcție vreau să merg mai departe.”

     

    Care a fost parcursul artistic, din România în Copenhaga? Cum a ajuns de la arhitectură la lucrul cu lâna? Ne relatează chiar Oana Tudose:

     

    „Am studiat în România, am făcut Facultatea de Arhitectură de Interior și după am plecat, la recomandarea unui profesor, la un masterat în Olanda. Și acum doi ani am ajuns în Copenhaga și sunt acolo chiar și acum. Design de interior foarte mulți ani, până prin 2017, când am început să mă gândesc dacă vreau să fac doar design interior. Eu cred că mereu am vrut să fiu artist. Mi-a luat ceva să realizez chestia asta și prin 2017 am început să renunț un pic la pictură. Eu și pictam. Și în timp ce mă plimbam prin Gorj, am observat că se aruncă lână și asta știam că se aruncă activ și, din pură curiozitate, am intrat în piață, i-am întrebat pe ciobani dacă vând și lână. Mi-au dat lână și am început să lucrez eu singură cu ea și cred că a fost și o conexiune.

    Conexiunea asta când lucrezi cu un material direct și se transformă ceva în mâinile tale mi s-a părut incredibil. Sustenabilitatea e un punct foarte important pentru mine. Am folosit plante naturale și am început o experimentare prin tehnici tradiționale de lucru cu materialul și așa, prin asta, am ajuns la textile și aici am rămas. Am accesat fonduri europene în 2019, mi-am făcut atelierul în Târgu Jiu și acum operez și cumva Târgu Jiu, unde încă am atelierul, dar și Copenhaga. De doi ani am făcut doar artă. Între timp am intrat și în maternitate, doar ce sunt proaspăt ieșită din maternitate și cu această expoziție e absolut fantastic.”

     

    În societatea actuală, suntem familiarizați cu o varietate largă de amestecuri de materiale, prin hainele pe care le purtăm zilnic, care ne ating pielea. Arta Oanei Tudose pune întrebări, ridică problematici și poate tulbura. Unde a mai expus Oana Tudose și cum este primită arta sa de către colecționari? Ne spune artista:

     

    „Am expus în Târgu Jiu, în Oradea, momentan în România și în Olanda și plănuiesc să expun și în Copenhaga. Momentan nu a fost foarte expus și am avut interacțiune doar cu câțiva colecționari care au fost foarte deschiși și le-au plăcut foarte mult, doar că e pe partea de textile și e un pic diferit față de orice altă formă de artă. Fiind diferită, poate e și un pic mai greu de înțeles față de pictură, poate, sau de asociat cu asta. Mi s-a mai întâmplat, de exemplu, în România, să mă întrebe anumite persoane dacă „o să am probleme cu tot felul de insecte?” și mi s-a părut o întrebare foarte interesantă. În Danemarca nu aș avea problema asta. Dar au fost foarte deschiși la lucrările mele și le-au plăcut mai ales și cromatic, unde am reușit să expun în localuri foarte mici și poate cromatica a fost cea care a fost cea mai interesantă.”