Tag: ASF

  • Misuri ti fermieri, transportatori și sistemlu sanitaru

    Misuri ti fermieri, transportatori și sistemlu sanitaru

    Nihâristusiț, prota, di zñia a politițiloru comunitari di mediu ș-di afluxlu di produsi agricoli ucraineni tu UE, ți agudeaști productivitatea ș-competitivitatea, fermierlli ditu tut ma multi vâsilii evropeni adrarâ protesti. România, Polonia, Ghirmânia, Spania, Lituania, Olanda ică Franța/Galia suntu pritu vâsiliili iu fermierlli inșirâ pi geadei ta sâ-și aspunâ nihârsitusearea. Tu Româníi, protestili a fermierilor, ama ș-a transportatorlor, ditu aesti stâmâñi ditu soni, lu feațirâ Executivlu di București s-aproachi ma multi misuri. Aesti misuri suntu apandisea ti câftărli a loru. Ași, ti criscâtorlli di carni di văț ş-di bivoliţâ chivernisea apufusi s-da anvârliga di 72 di miliuni di lei (vârâ 14.5 miliuni di evradz), iara ti cathi pravdâ cuantumlu va s-hibâ di 100 evradz. Ti crescătorlli di porțâ va s-da anvârliga di 126 di miliuni di lei (vârâ 25 di miliuni di evradz) ş-ti aței ți crescu pulli, 152 di miliuni di lei (vârâ 30,5 di miliuni di evradz). Pâradzlli va s-agiungâ la fermieri pânâ tu bitisita a melsui cirișaru di estanu.



    Altâ turlíi di agiutor ți Chivernisea va lâ u da a fermierlor va s-hibâ pâradz ti acciza la motorina filisitâ tu agriculturâ. Elli va s-llia pâradz 25% ditu câtu pâltescu motorina ți u filisecu tu agriculturâ. Ti fermierlli ți va s-aibâ zñíi di la xerea ditu 2023, Executivlu apruche unâ ordonanţâ di urghenţâ pritu cari va s-aibâ izini să-şi amânâ pâltearea a ratilor la bănțâ pânâ cându va ș-yinâ tu ori economic. “Tu ți mutreaști transportul, yinimu cu unâ culai ți andreadzi unâ câftari di simasíi a transportatorlor, dzâsi premierlu Marcel Ciolacu — alâximu cadrulu legalu, ta s-nu mata pâlteascâ girime şoferlli di TIR cându âlli treați vadelu ali rovinietâ anda așteaptâ para multu la sinuru.”



    Tu idyiul chiro, Autoritatea di Mutreari Finanțiarâ dzâsi că easti operaţionalâ unâ nauâ formulâ pritu cari s-adarâ isapea a pâradzlor ți lâ da a asiguraţlor cu riscu mari, persoani fiziți ș-juridiți, cari au autovehiculi di transportu cu unâ masâ maxim autorizatâ ma mari di 16 toni. Aesta easti unâ ditu ceareili ti apărarea a asiguraţlor RCA pâzârâpsiti cu reprezentanţâlli a transportatorlor ş-cu aței a companiilor di asigurări. Unu proiectu di nom dat la Senat ari ș-alti misuri ti cari sâ zburâ, cata cumu easti posibilitatea di dânâseari a contractului RCA, certificatul di zñíi şi mutrearea electronicâ pritu ligâtura di cameri, unâ mutreari tu trafic pritu cari s-veadi cându âlli treați vadelu ali asiguripseari. Tu ți mutreaști angajaţlli/arugațlli ditu Sânâtati, s-apufusi unâ crișteari acutotalui a anvelopâllei salarialâ tu dumeanea sanitarâ di 20% ti 2024, ditu cari 5 proțenti furâ chiola pâltiti pritu crișteri bugetari ți li duchirâ ş-angajaţlli/arugațlli ditu Sânâtati, ahuhiindalui cu 1 di yinaru.



    Armânipsearea: Mirela Biolan Sima

  • Măsuri pentru fermieri, transportatori și sistemul sanitar

    Măsuri pentru fermieri, transportatori și sistemul sanitar

    Nemulțumiți, în principal, de impactul politicilor comunitare de mediu și de afluxul de produse agricole ucrainene în UE, care influențează productivitatea și competitivitatea, fermierii din tot mai multe țări europene au recurs la proteste. România, Polonia, Germania, Spania, Lituania, Olanda sau Franța se numără între țările în care fermierii au ieșit în stradă pentru a-și striga nemulțumirile. În România, protestele fermierilor, dar și ale transportatorilor, din ultimele săptămâni, au determinat Executivul de la București să adopte mai multe măsuri ca răspuns la revendicări. Astfel, pentru crescătorii de bovine de carne şi bivoliţe guvernul a decis să aloce aproximativ 72 de milioane de lei (circa 14.5 milioane de euro), iar pentru fiecare animal cuantumul va fi de 100 euro. Pentru crescătorii de suine vor fi acordate aproximativ 126 de milioane de lei (circa 25 de milioane de euro) şi pentru cei care cresc păsări, 152 de milioane de lei (circa 30,5 de milioane de euro). Banii vor ajunge la fermieri până la finalul lunii iunie a acestui an.

    Altă formă de ajutor pe care Guvernul o va acorda fermierilor va fi subvenţionarea accizei la motorina utilizată în agricultură. Mai exact, aceștia vor primi sub formă de subvenţie 25% din costul pe care îl au cu motorina pe care o folosesc în agricultură. Pentru fermierii afectaţi de seceta din 2023, Executivul a adoptat o ordonanţă de urgenţă care permite acestora să-şi amâne plata ratelor la bănci până la redresarea lor economică. În privinţa transportului, venim cu o soluţie ce rezolvă o cerinţă importantă a transportatorilor, a anunțat premierul Marcel Ciolacu – modificăm cadrul legal astfel încât şoferii de TIR să nu mai fie amendaţi pentru expirarea rovinietei în cazul în care sunt timpi mari de aşteptare în vamă.

    În același timp, Autoritatea de Supraveghere Financiară a anunţat că este operaţională o nouă formulă de calcul a primei recomandate pentru categoria asiguraţilor cu risc ridicat, persoane fizice şi juridice, care deţin autovehicule de transport cu o masă maximă autorizată mai mare de 16 tone. Aceasta este una din soluţiile pentru protejarea asiguraţilor RCA negociate cu reprezentanţii transportatorilor şi cu cei ai companiilor de asigurări. Un proiect de lege depus la Senat conţine şi alte măsuri discutate, cum ar fi posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA, certificatul de daună şi monitorizarea electronică prin reţeaua de camere de supraveghere în trafic a valabilităţii asigurării.În ceea ce priveşte angajaţii din Sănătate, s-a convenit o creştere per total a anvelopei salariale în domeniul sanitar de 20% pentru 2024, din care 5 procente au fost deja plătite prin majorările bugetare pe care le-au resimţit şi angajaţii din Sănătate, începând cu 1 ianuarie


  • Guvernul plafonează prețul asigurărilor auto obligatorii

    Guvernul plafonează prețul asigurărilor auto obligatorii

    Ministerul
    Finanţelor de la Bucureşti a publicat proiectul de hotărâre privind plafonarea
    şi îngheţarea preţurilor poliţelor RCA pentru o perioadă de şase luni. Este
    soluţia temporară identificată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF),
    după ce a decis retragerea autorizaţiei companiei Euroins, care deţinea o
    treime din piaţa asigurărilor auto obligatorii. Această decizie a fost luată
    pentru a-i proteja pe şoferi de scumpiri semnificative ale poliţelor. Practic e
    o încercare de a se evita o criză asemănătoare celei provocate în urmă cu doi ani de situaţia similară în
    care a ajuns o altă companie – City Insurance, tot din postura de lider de
    piaţă.

    Ministrul Finanţelor, Adrian
    Câciu: Va fi hotărâre de Guvern şi cred că cel mai târziu săptămâna viitoare
    va fi aprobată. Hotărârea de Guvern vine să protejeze consumatorul pe o
    perioadă temporară, timp în care ASF-ul trebuie să vină cu un plan de acţiuni
    astfel încât la finalul acestei intervenţii, piaţa să funcţioneze în beneficiul
    consumatorului.


    Hotărârea
    privind plafonarea şi îngheţarea preţurilor poliţelor RCA va intra în vigoare
    la cinci zile după publicarea în Monitorul Oficial. Mai exact, firmele de
    asigurări îşi vor putea vinde poliţele RCA la nivelul de la 1 martie 2022, cu
    condiţia ca atunci să nu fi fost mai scumpe decât cele practicate în prezent.
    În acest caz, va fi valabil preţul mai mic. În nota de fundamentare a
    proiectului de hotărâre de Guvern sunt prezentate date care ilustrează impactul
    pe care l-a avut episodul anterior de gravă perturbare a pieţei. Astfel, în
    medie, preţurile au crescut cu o treime în cursul lui 2022, faţă de anul
    anterior, pentru persoanele fizice. Diferenţa este mult mai mare când se
    compară nivelul mediu din februarie 2023, faţă de primul semestru al lui 2021,
    adică perioada de dinainte de retragerea autorizaţiei de funcţionare a
    societăţii City Insurance – statisticile consemnează, în acest caz, o creştere cu 98%, deci,
    practic, dublarea preţurilor.


    Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan
    Chiriţoiu, atrage, însă, atenţia
    că, în cele şase luni în care ar urma să se aplice plafonarea, trebuie luate
    măsuri care să facă funcţională piaţa asigurărilor obligatorii de răspundere
    civilă auto. În opinia sa, legislaţia în domeniu are probleme cunoscute care
    trebuie corectate, dar că pentru remedierea lor este nevoie de curaj. Printre
    aceste probleme se numără, de pildă, faptul că asiguratorul trebuie să acopere
    costurile reparaţiilor, indiferent de nivelurile de preţuri practicate de către
    service-urile auto, dar şi că reglementările în vigoare nu stabilesc tarife de
    referinţă inclusiv pentru componentele care determină costul poliţei RCA. Bogdan
    Chiriţoiu a precizat că instituţia pe care o conduce a dat cele mai multe
    sancţiuni companiilor din zona de asigurări, ultimele chiar în decembrie anul
    trecut, toate companiile care vând RCA fiind amendate – suma totală s-a ridicat
    la peste 20 de milioane de euro.


  • Nouvelles turbulences sur le marché d’assurances auto

    Nouvelles turbulences sur le marché d’assurances auto

    Lundi, les responsables de l’Autorité de Surveillance Financière (ASF) ont été convoqués au Parlement de Bucarest pour s’expliquer sur les tarifs actuels de l’assurance responsabilité civile et pour la situation engendrée par la suspension de l’activité de la compagnie d’assurances Euroins. L’Autorité de Surveillance Financière a retiré l’autorisation de cette société et a demandé l’ouverture d’une procédure de faillite, tout comme elle avait fait auparavant pour la compagnie City Insurance. Fraude, tarifs trop bas non-soutenables, dossiers qui n’ont pas été déclarés à la comptabilité, retards de paiement – autant de causes qui ont mené à la faillite des deux compagnies, selonles déclarations faites par la direction de l’Autorité de Surveillance Financière devant le Parlement.

    Le chef de l’institution, Nicu Marcu, a affirmé, de son côté, que l’actuel Conseil d’administration était le seul à avoir eu le courage de « nettoyer le marché de ces entreprises nuisibles ». D’ailleurs, les deux compagnies concernées, Euroins et City Insurance, avaient posé des problèmes depuis longtemps déjà, a-t-il encore expliqué.Et pour cause. Il y a deux ans et demi, City Insurance et Euroins détenaient environ 80 % du marché roumain d’assurance responsabilité civile, ce qui était une situation sans précédent dans le monde. Selon Nicu Marcu, cela a été possible parce que les deux compagnies avaient offert des prix trop bas, impossible à couvrir. Cela a déterminé les autres compagnies d’assurance à se retirer du marché. Nicu Marcu a aussi précisé que l’Autorité de Surveillance Financière avait effectué de nombreux contrôles auprès des deux sociétés. Qui plus est, les demandes de démarrer les procédures de faillite ont été déposées uniquement après l’échec de ces compagnies de rétablir leurs indicateurs de solvabilité. L’Autorité de Surveillance Financière estime qu’au total, environ 140 000 dossiers de dédommagement pourraient résulter de la faillite d’Euroins et que le montant total des versements pourrait atteindre les 250 millions d’euros.

    La faillite de City Insurance a été suivie par une flambée des prix des assurances responsabilité civile. Afin d’empêcher une nouvelle flambée des prix à cause de la faillite d’Euroins, l’Autorité de Surveillance Financière propose au gouvernement d’émettre un décret visant à ramener le plafonnement des tarifs actuels des assurances responsabilité civile au niveau de mars 2022, temporairement, pour les six mois à venir. Cela signifierait une remise moyenne d’environ 30 %. Plusieurs parlementaires ont cependant des doutes quant à l’efficacité d’une telle solution. Selon eux, les arguments de l’Autorité de Surveillance Financière ne sont pas convaincants. Par conséquent, ils vont demander la révocation de la direction de l’Autorité, qui, à leurs yeux, n’a plus d’autorité morale, ni professionnelle. En même temps, selon la coalition gouvernementale, des changements législatifs substantiels sont nécessaires afin d’éviter des situations similaires à l’avenir.

    Les représentants d’Euroins ont annoncé qu’ils allaient contester en justice la décision de l’Autorité de Surveillance Financière de demander la faillite de la compagnie. Les représentants du groupe bulgare Eurohold, principal actionnaire d’Euroins, ont déclaré que les chefs de l’Autorité de Surveillance Financière de Bucarest se sont trompés, car la crise du marché des assurances auto aurait été provoquée artificiellement. Selon eux, c’est en fait à cause d’un rapport défavorable, écrit par une équipe de l’Autorité, que la société s’est vu retirer la licence. (trad. Andra Juganaru)

  • Turbulențe pe piața asigurărilor auto

    Turbulențe pe piața asigurărilor auto

    Şefii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) au fost chemaţi, luni, în Parlamentul de la București să dea explicaţii cu privire la tarifele poliţelor RCA şi la situaţia generată de suspendarea activităţii companiei de asigurări Euroins. ASF i-a retras acestei firme autorizaţia de funcţionare şi a decis să ceară declanşarea procedurii de faliment, la fel cum s-a întâmplat cu firma City Insurance.



    Fraude, tarife mici nesustenabile, dosare neînregistrate în contabilitate și plăți întârziate sunt printre cauzele celor două falimente răsunătoare de pe piața asigurărilor auto RCA în mai puțin de doi ani – este ceea ce a spus conducerea ASF în legislativ. Șeful acesteia, Nicu Marcu, a susținut că actualul Consiliu de Administrație a fost singurul care a avut curajul să curețe piața de astfel de firme dăunătoare. Nici Euroins, nici City Insurance nu au fost Albă ca Zăpada, ci Muma Pădurii, a spus el în fața senatorilor.



    În urmă cu doi ani și jumătate, City Insurance și Euroins dețineau circa 80% din piața românească de asigurări RCA, situaţie nemaiîntâlnită nicăieri în lume, a explicat șeful ASF, potrivit căruia, s-a ajuns aici pentru că cele două companii au practicat preţuri nesustenabile, determinând firmele serioase de asigurări să se retragă de pe acest segment. Nicu Marcu a explicat că s-au derulat numeroase controale ale Autorităţii la cele două societăţi şi că deciziile de solicitare a falimentului s-au luat numai după ce societăţile respective au eşuat în a-şi reface indicatorii de solvabilitate.



    ASF estimează că, în total, aproximativ 140 de mii de dosare de daună ar putea rezulta în urma falimentului Euroins și că suma totală de plată ar fi de circa 250 de milioane de euro. Soluția ASF pentru ca prețurile polițelor RCA să nu explodeze, așa cum s-a întâmplat după falimentul City Insurance, este ca, printr-o hotărâre de guvern, tarifele actuale de vânzare ale polițelor RCA să fie aduse la nivelul din martie 2022, temporar, pentru șase luni. Aceasta ar însemna o reducere medie de aproximativ 30%.



    Mai mulți parlamentari și-au exprimat, însă, îndoiala că o astfel de soluție ar fi eficientă. Ei spun că argumentele ASF nu au fost convingătoare și că vor solicita revocarea conducerii Autorității, care n-ar mai avea autoritate morală și profesională. În același timp, coaliția de guvernare consideră că este nevoie de modificări legislative consistente care să prevină situații similare.



    Între timp, reprezentanții Euroins au anunțat că vor contesta în instanță decizia ASF de trimitere în insolvență. Grupul bulgar Eurohold, acționarul principal al Euroins, a susținut că cei din conducerea Autorităţii de Supraveghere Financiară ar fi fost induși în eroare, criza de pe piața asigurărilor fiind provocată artificial. O anumită echipă ASF ar fi făcut un raport defavorabil, care a dus la retragerea licenței, consideră reprezentanții Euroins.






  • Consiliul Concurenţei sancţionează firmle de asigurări

    Consiliul Concurenţei sancţionează firmle de asigurări

    Nouă companii de asigurări din România au fost amendate de Consiliul
    Concurenţei cu aproape 250 de milioane de lei (echivalentul a circa 53
    milioane de euro), pentru coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea
    majorării tarifelor la poliţele RCA. De asemenea, a fost amendată Uniunea
    Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România, cu 160 de mii
    de lei (circa 35 de mii de euro).


    Preşedintele Consiliului, Bogdan Chiriţoiu, a
    explicat, pentru Radio România, că verificările au vizat perioada 2012 – 2016.


    Bogdan Chiriţoiu: În contextul crizei prin care trecea piaţa
    RCA, în mai multe rânduri, companiile au discutat în cadrul asociaţiilor despre
    creşterea preţurilor. Asta e incorect, e ilegal. În momentul de faţă, lucrurile
    sunt în regulă, sunt sub control, preţurile sunt stabilizate. Am văzut chiar la
    unele categorii, la unele poliţe RCA scăderi de tarife. Asta pentru că, în
    afară de investigaţia noastră, Autoritatea de Reglementare a intervenit mult maI
    sever, mult mai strict decât o făcuse înainte şi pentru că s-a modificat legislaţia
    în 2016 şi sistemul a fost îmbunătăţit’.


    O parte dintre companiile
    amendate au anunţat că vor contesta în instanţă decizia Consiliului
    Concurenţei. Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a luat act de
    sancţiunile aplicate de Consiliul Concurenţei şi dă asigurări că va continua să
    analizeze necesitatea modificării cadrului legislativ aplicabil, pentru a se
    asigura că acesta răspunde nevoilor sectorului de asigurări şi a consumatorilor
    de produse de asigurare.


    Amintim că şi anul trecut, în vară, ASF a sancţionat, în urma unor controale
    inopinate, două companii de asigurări şi a dat avertismente scrise în ceea ce
    priveşte gestionarea tarifelor poliţelor RCA, instituind obligaţia remedierii
    neregulilor constatate. Totodată, Autoritatea
    de Supraveghere Financiară anunţă că veniturile din RCA domină piața
    asigurărilor, care a crescut la 7,4 miliarde de lei (circa 1,6 miliarde de
    euro) în primele nouă luni, o creștere uşoară față de perioada similară a
    anului trecut. Asigurările auto reprezintă aproximativ 73% din totalul primelor
    brute subscrise pentru activitatea de asigurări generale și mai mult de
    jumătate din totalul primelor brute subscrise de firme în perioada menționată. Mai
    trebuie spus că, anul trecut, volumul total al primelor brute subscrise pe
    segmentul asigurărilor de răspundere civilă auto RCA a atins un total de peste
    4 miliarde de lei (897 milioane euro), cu 29% mai mult decât în anul anterior,
    în contextul creşterii primei medii.

  • Schimbări majore aprobate la asigurările RCA

    Schimbări majore aprobate la asigurările RCA

    Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a aprobat miercuri, 26 iulie, Proiectul de normă privind metodologia de calcul al tarifelor de referință pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă, pentru prejudicii produse terților prin accidente auto. Proiectul este supus consultării publice pentru o perioadă de 10 zile, începând din 26.07.2017. După ce va fi publicată în Monitorlui Oficial, norma va intra în vigoare şi va produce multiple modificări pe piaţa asiguraţilor RCA.


    Proiectul vine cu schimbări importante pentru piaţa asigurărilor RCA, înclinând balanţa în favoarea consumatorilor, spre pierderea companiilor de asigurări. Iată câteva dintre schimbările semnificative:


    Relația dintre păgubit-asigurător și unitățile de service. Conform ultimelor discuţii publice pe marginea normelor la legea RCA, unitățile de service auto vor stabili soluțiile tehnice de remediere a avariilor.

    Şoferii care își schimbă mașina își vor păstra bonusul fără dificultăți. Penalizări de șase ori mai mari pentru șoferii cu peste două daune pe an și bonus mai mare pentru cei fără evenimente. În funcţie de sistemul bonus-malus, prețul asigurării RCA va putea varia cu până la 180% în plus sau cu până la 50% în minus. Prin noile modificări, şoferii care îşi cumpără altă maşină îşi pot păstra clasa de bonus.

    Decontare directă în caz de accident și un tratament special acordat clienților care primesc oferte de preț peste un anumit nivel.

    Norma introduce şi două măsuri care vor duce la scăderea semnificativă a timpului cât maşina va fi indisponibilă. Prima dintre acestea este că termenul de constatare al daunelor a fost redus de la 5 zile lucrătoare la 3 zile lucrătoare. Cea de-a doua este că soluţiile tehnice nu le vor mai stabili constatatorii de daună, ci unităţile reparatoare. Totodată, firma de asigurare trebuie să dea un răspuns în 30 de zile pentru o cerere de despăgubire, şi nu în 3 luni cum era până în prezent.

    Normele metodologice mai conţin şi alte serii de prevederi, probabil şi lista cu punctele de traumă luate în calcul pentru diverse tipuri de vătămare corporal produsă în urma unui accident auto, care vor apărea în Monitor şi vor intra în vigoare cel mai probabil de săptămâna viitoare.

  • Jurnal românesc – 12.10.2016

    Jurnal românesc – 12.10.2016

    Miercuri, 12 octombrie, este ultima zi de depunere a
    listelor de candidaţi şi a candidaturilor independente pentru alegerile
    parlamentare din 11 decembrie în circumscripţia electorală pentru romanii din
    diaspora. Formaţiunile politice au depus cu mult peste necesarul de semnături
    (200 de mii) pentru a intra în competiţia electorală cu liste complete de
    candidaţi. Partidul Naţional Liberal a depus liste cu peste opt sute de mii de
    semnături, iar Partidul Social Democrat are peste un milion de susţinători. Peste
    necesarul de semnături au strâns şi reprezentanţii UDMR, Partidul Mişcarea
    Populară şi Alianţa Liberalilor şi Democraţilor. 23 octombrie este data la care
    rămân definitive listele de candidaţi pentru diaspora. Ministerul de Externe a
    transmis către Autoritatea Electorală Permanentă propunerile de secţii de
    votare spre a fi organizate în străinătate la alegerile parlamentare din 11
    decembrie, fiind vorba de 417 secţii, cu 111 mai multe decât la scrutinul
    parlamentar din 2012.


    România este prezentă, pentru prima dată, la parada
    organizată de Ziua Naţională a Spaniei. Patru militari români din Regimentul de
    Gardă Mihai Viteazu vor purta steagul românesc de reprezentare a
    forţei de reacţie ultrarapidă din cadrul NATO, alături de militari din alte 12
    ţări. Aproximativ 3.500 de militari, peste 40 de vehicule şi aproape 60 de
    avioane participă la ceremonie. Sărbătoarea Zilei Naţionale este marcată şi
    prin evenimente dedicate copiilor, iar muzeele naţionale oferă intrarea
    gratuită la toate expoziţiile.


    Aeroportul Henri Coandă a avut, anul trecut, una dintre
    cele mai mari creşteri ale traficului între aeroporturile din Uniunea
    Europeană, avansul de 12% situându-l foarte aproape de terminale cu un număr
    mult mai mare de pasageri precum Londra – Stansted din nord-estul capitalei
    Marii Britanii, Budapesta sau Dublin, arată datele Eurostat. Topul celor mai
    mari aeroporturi din lume este condus de Londra – Heathrow (aproape 75 mil.
    pasageri), Paris – Charles de Gaulle (65,7 milioane de pasageri) şi Frankfurt
    (aproape 61 milioane de pasageri).


    România a primit 20 de copii din regiunile ucrainene
    Donetk şi Luhansk pentru a petrece o lună de recreere în judeţul
    Maramureş. Cei 20 de copiii, cu vârste
    cuprinse între 12 şi 16 ani, provin din familii afectate în timpul Operaţiunii
    Antiteroriste din estul Ucrainei. Costurile de transport şi de şedere a
    copiilor pe teritoriul României sunt acoperite de România. În timpul acestei vacanţe, copiii vor
    participa la activităţi culturale şi de divertisment, la competiţii sportive,
    vor merge în excursii, vor beneficia de tratamente spa şi vor vizita Muzeul de
    Istorie, Catedrala Sf. Ştefan şi Planetariul din Baia Mare.


    Cele patru patronate ale transportatorilor rutieri care au organizat
    proteste în 15 septembrie ameninţă cu noi mişcări de stradă în cazul în care
    Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) nu respectă protocolul semnat la
    jumătatea lunii trecute şi încarcă preţul poliţelor asigurărilor obligatorii de
    răspundere civilă auto (RCA) cu cheltuieli administrative de 40%. Guvernul a
    dat dreptul ASF, prin Ordonanţă de Urgenţă, să fixeze preţuri maxime pentru
    poliţele RCA pentru o perioadă de şase luni. Patronatele care au făcut anunţul
    sunt Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România, Federaţia
    Operatorilor Români de Transport, Asociaţia Operatorilor de Transport Rutier
    Apulum şi Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002.

  • Transportatori versus asigurători

    Transportatori versus asigurători

    Generată de liberalizarea pieţei la care România s-a angajat în
    2007, potrivit Autorităţii de Supraveghere Financiară, situaţia poliţelor RCA,
    ajunse la tarife şi de 2,5 ori mai mari comparativ cu trimestrul întâi din
    2015, intră într-o altă etapă.

    Transportatorii rutieri din România au renunţat,
    cel puţin pentru moment, la protestele din ultima perioadă, după ce au obţinut
    din partea Autorităţii de Supraveghere Financiară o altă formulă de calcul
    pentru tariful RCA. Astfel, cea mai mare poliţă de asigurare RCA, cea pentru un
    camion de mare tonaj, va fi de cel mult 7.500 de lei pe an (circa 1700 de euro),
    faţă de 20.000 (aproape 4500 de euro) cât era până acum.

    În urma întâlnirii cu
    reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară s-a stabilit că
    elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referinţă
    pentru poliţele RCA vor fi frecvenţa şi dauna medie, precum şi trendul
    acestora, încărcarea pentru cheltuieli administrative, achiziţie taxe de maxim
    25% şi încărcarea pentru aplicarea sistemului bonus malus. La această
    înţelegere s-a ajuns după ce, miercuri, transportatorii rutieri au protestat în
    număr mare în Bucureşti, dar şi în alte zeci de oraşe din România, deşi, cu
    doar o zi în urmă, executivul dăduse o ordonanţă de urgenţă prin care tarifele
    RCA erau îngheţate pentru 6 luni la un tarif de referinţă care urma să fie
    anunţat în cel mult o lună de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. La
    negocierile de la guvern nu se stabilise, însă, clar care va fi plafonul
    daunei, iar aceste incertitudini i-au determinat pe transportatori să vină în
    faţa guvernului şi să protesteze până când au ajuns la o înţelegere cu
    Autoritatea de Supraveghere Financiară.

    Pentru finalizarea tarifelor de
    referinţă se vor organiza grupuri de lucru la care vor fi cooptaţi şi
    reprezentanţi ai asociaţiilor patronale din transporturi, a anunţat Autoritatea
    de Supraveghere Financiară, iar după ce toate aceste aspecte vor fi puse la
    punct, va mai fi nevoie doar de avizul Consiliului Concurenţei şi al Guvernului
    pe tarifele convenite.

    Anterior acordului la care reprezentanţii
    transportatorilor au ajuns cu cei ai Autorităţii de Supraveghere Financiară, preşedintele
    Klaus Iohannis a solicitat instituţiilor cu atribuţii în domeniu să reia
    dialogul cu transportatorii şi companiile de asigurari astfel încât să fie
    clarificate soluţiile pentru deblocarea situaţiei, să se identifice
    instrumentele adecvate pentru ca problemele transportatorilor să capete nu doar
    o rezolvare imediată, ci una pe termen lung.

  • RCA, măsuri legale şi proteste

    RCA, măsuri legale şi proteste

    Motiv de proteste care au bulversat în câteva rânduri
    traficul, tarifele poliţelor RCA sunt îngheţate în România pentru următoarele 6
    luni la un preţ de referinţă care va fi anunţat în cel mult 30 de zile de
    Autoritatea de Supraveghere Financiară. Măsura se regăseşte într-o ordonanţă de
    urgenţă adoptată, miercuri, de executiv şi se va aplica pentru toţi şoferii, nu
    doar pentru transportatori. Documentul mai prevede, între altele, că un
    contract RCA poate fi încheiat pe o perioadă între o lună şi un an, iar
    suspendarea acestuia va fi permisă la cererea celui asigurat. În caz de
    accident, dauna va putea fi plătită din propria asigurare urmând ca paguba să
    fie recuperată ulterior de la cel vinovat.

    Un comunicat al Guvernului
    precizează că ordonanţa ţine cont de directivele europene în materie, de
    experienţa altor state membre în ceea ce priveşte reglementarea acestei
    asigurări, precum şi de propunerile formulate de asociaţiile profesionale şi
    patronale ale asigurătorilor şi transportatorilor auto.

    În pofida măsurilor
    luate de guvern, o parte dintre transportatori au decis, însă, să nu renunţe la
    proteste. Patru din cele şase asociaţii ale transportatorilor au mobilizat în
    faţa sediului guvernului şi în alte locaţii din 20 de oraşe mii de
    transportatori pentru a-şi exprima în continuare nemulţumirile. Ei solicită ca
    tarifele RCA să fie îngheţate la valorile medii ale daunelor existente în
    evidenţele Autorităţii pentru Supraveghere Financiară, şi nu la nivelul celor
    care se vor calcula în viitor. Astfel, patronatele cer un tarif de 4.900 de lei
    (circa 1100 de euro) pentru un camion, adică dauna medie, în timp ce varianta
    propusă de către autorităţi este de 18.500 de lei (circa 4100 de euro) pentru
    dauna medie.

    La negocierile de la guvern nu se stabilise clar care va fi acest
    plafon al daunei, iar îngheţarea tarifelor la RCA, aprobată de Consiliul
    Concurenţei, părea suficientă pentru transportatori, care păstrau, totuşi,
    anumite rezerve în aşteptarea publicării respectivei ordonanţe.

    Transportatorii
    cer şi demisia preşedintelui Autorităţii de Supraveghere Financiară, Mişu
    Negriţoiu, pe care îl consideră responsabil de creşterea semnificativă a
    tarifelor RCA în ultimul an. Potrivit patronatelor din transporturi, acestea ar
    fi mai mari şi de 2,5 ori faţă de primul trimestru din 2015. Mişu Negriţoiu
    spune, însă, că nu are ce să-şi reproşeze pentru că ASF nu poate fixa preţuri
    şi nu are dreptul legal să intervină în contractele comerciale încheiate de
    asiguratori.

    Preşedintele ASF a declarat în Parlament că situaţia RCA a fost
    generată de liberalizarea pieţei la care România s-a angajat în 2007.

  • Protestele transportatorilor

    Protestele transportatorilor

    Transportatorii români au protestat,
    joi, în Bucureşti, nemultumiţi, în special, de majorarea preţurilor
    poliţelor pentru asigurarea auto obligatorie şi menţinerea
    supraacizei la carburanţi şi după 1 ianuarie 2016. Mii de taxiuri, camioane şi autobuze au blocat, pentru cateva ore,
    traficul în Capitala.Transportatorii vor de la autorităţi soluţii
    pentru reducerea tarifelor poliţelor RCA, eliminarea supraacizei, dar şi
    reglementarea plăţii drepturilor de autor care sunt considerate prea mari.

    Uniunea
    Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a anunţat că a
    sesizat Preşedinţia şi Guvernul României, Ministerul de Finanţe, ASF, Consiliul
    Concurenţei şi a informat Ministerul Transporturilor cu privire la colapsul
    iminent al pieţei asigurărilor RCA.

    Potrivit Uniunii, în ultimul an, poliţele RCA au crescut cu
    peste 300% în industria transporturilor rutiere. Dacă în 2012 costul mediu cu o
    asigurare RCA pe 12 luni pentru un autovehicul care efectua transporturi
    externe de mărfuri era de 1.200 lei, în 2014 a ajuns la 4.000
    de lei, iar în 2015 la 15.000 de lei.

    Într-un comunicat, reprezentanţii asiguratorilor
    au explicat creşterea pretului asigurării prin faptul că, în special pe
    transportul extern, nivelul despăgubirilor este mult mai mare şi în unele ţări
    chiar nelimitat. De asemenea, nivelul despăgubirilor pe vătămări corporale şi
    daune morale în România este impredictibil, practica instanţelor fiind
    neunitară.

    O delegaţie a protestatarilor a discutat, joi, cu
    reprezentanţi ai guvernului, care au declarat că vor căuta soluţii pentru
    solicitările lor. Vicepremierul Vasile Dâncu a cerut Autorităţii de
    Supraveghere Financiară (ASF) ca, după controlul pe care-l face în prezent la
    societăţile de asigurări, să propună masuri legislative adecvate. De asemenea,
    solicitarea de eliminare a supraaccizei va fi transmisă Ministerului de Finanţe
    spre analiză.

    Vicepremierul le-a spus manifestanţilor că executivul are în
    vedere elaborarea unui act normativ pentru plata arieratelor, inclusiv pe cele
    din domeniul transporturilor. A fost agreat şi un calendar de discuţii între
    părţile implicate.

    Marţea viitoare va avea loc o întalnire în format tripartit
    transportatori – asiguratori-reprezentanţi ai ASF, iar pe 25 ianuarie, anul
    viitor, este programată o altă discuţie la care vor participa şi parlamentari,
    având în vedere că ASF este sub autoritatea legislativului. Reprezentanţii
    protestatarilor au declarat că dau un vot de încredere guvernului, dar au
    avertizat că în cazul în care solicitările lor nu se vor rezolva vor ieşi din
    nou în stradă la începutul anului viitor, nu doar la Bucureşti, ci în toată
    ţara.

  • Jurnal românesc – 9.09.2015

    Jurnal românesc – 9.09.2015

    Un număr de 300
    de imigranţi ar putea ajunge în România începând din luna noiembrie, a
    declarat, marţi, preşedintele Comisiei de Politică Externă de la Camera
    Deputaţilor, László Borbély (UDMR). El a mai spus căs-a ajuns la un consens pentru
    înfiinţarea unei comisii parlamentare specializate pe problema migraţiei.
    Declaratiile au avut loc la finalul unei dezbateri privind criza refugiaţilor, la care
    au participat comisiile reunite pentru afaceri europene din Senat şi Camera
    Deputaţilor, împreună cu reprezentanţii comisiilor pentru politică externă,
    apărare şi ordine publică şi ai comisiei speciale comune pentru aderarea
    României la Spaţiul Schengen, ai MAE, Ministerului de Interne şi Preşedinţiei. Seful statului, Klaus Iohannis, a
    declarat că România poate primi 1.785 de imigranti. El a convocat pentru 17 septembrie CSAT, în cadrul
    căruia va prezenta punctul său de vedere cu privire la păstrarea unor cote
    voluntare de imigranţi, nu impuse la nivel european. Şi
    premierul Victor Ponta a subliniat că România nu este de acord cu stabilirea
    unor cote obligatorii de imigranţi pe care să îi găzduiască.




    Preşedintele
    Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Mişu Negriţoiu, dă asigurări
    populaţiei şi service-urilor auto că există bani pentru plata despăgubirilor în
    dosarele înregistrate la Societatea Astra. El a explicat că există, totuşi,
    unele întârzieri de plată pentru că plaţile efective nu pot fi făcute până nu
    se declară falimentul societăţii Astra. Mişu Negriţoiu a mai spus că ASF
    monitorizează cererile şi situaţiile de la service-uri şi nu există niciun
    motiv pentru unii asiguratori să crească preţul la poliţele RCA. ASF a
    atenţionat persoanele implicate în accidente auto şi care ar fi trebuit să se
    adreseze Societăţii Astra pentru constatarea daunelor să nu se lase înşelate de
    intermediari de asigurări falşi şi să anunţe Poliţia în cazul în care li se
    solicită bani pentru constatări. Păgubiţii trebuie să se adreseze acum doar
    Fondului de Garantare a Asiguraţilor, deoarece nici o altă constatare de daune
    nu este valabilă. Reamintim că, ASF a cerut în 26 august, intrarea în faliment
    a Astra Asigurări, aflată în administrare specială, după ce compania nu a
    reuşit să atragă 425 milioane lei (96 milioane euro)la capital, despăgubirile
    urmând să fie acordate de Fondul de Garantare.






    În România, în
    luna iulie 2015, câştigul salarial mediu nominal brut a fost de 2563 lei (580
    euro), cu 1,9% mai mare decât în luna iunie 2015, conform Institutului Naţional
    de Statistică. Câştigul salarial mediu nominal net a fost de 1849 lei
    (418 euro), în creştere faţă de luna precedentă cu 31 lei (1,7%).
    Valorile cele mai mari ale câştigului salarial mediu nominal net s-au
    înregistrat în extracţia petrolului brut şi a gazelor naturale (4907 lei), iar
    cele mai mici în hoteluri şi restaurante (1088 lei). Comparativ cu luna iulie a
    anului precedent, câştigul salarial mediu nominal net a crescut cu 7,6%. În
    sectorul bugetar s-au înregistrat creşteri ale câştigului salarial mediu
    net faţă de luna precedentă în administraţie publică
    (2,2%), sănătate şi asistenţă socială (1,3%). În învăţământ s-a înregistrat o
    scădere a câştigului salarial mediu net (-3,4%) ca urmare a reducerii sumelor
    reprezentând plata cu ora a cadrelor didactice pe perioada vacanţei şcolare.





    Comisia
    românilor de pretutindeni din Senatul de la Bucureşti a avizat favorabil
    propunerea legislativă privind instituirea Zilei Naţionale a Unirii Basarabiei
    cu România. Propunerea legislativă, care îl are ca iniţiator pe deputatul Tomac
    Eugen, are ca obiect instituirea zilei de 27 martie ca Ziua Naţională a Unirii
    Basarabiei cu România. Iniţiativa prevede ca Guvernul şi autorităţile publice
    centrale şi locale să ia măsurile necesare pentru ca în data de 27 martie să
    fie arborat drapelul României şi intonat Imnul naţional. De asemenea, Ziua
    Naţională a Unirii Basarabiei cu România poate fi marcată de autorităţile
    administraţiei publice, organizaţii neguvernamentale, muzee, reprezentanţele
    României în străinătate, prin evenimente şi manifestări cultural-ştiinţifice.
    După ce Comisiile de administraţie şi cultură din Senat se vor exprima prin
    raport asupra propunerii legislative, proiectul intră în dezbaterea plenului
    Senatului.

  • Regard rétrospectif sur le marché roumain des capitaux

    L’année dernière, l’indice de référence BET de la Bourse des valeurs de Bucarest — qui indique l’évolution des cotations des 10 actions les plus liquides — a connu une hausse de 9,07%, jusqu’à 7.083 points. Dans le courant de l’année dernière, cet indice avait atteint un seuil minimum le 14 mars, avec 6.135 points, et un maximum le 1er octobre, avec 7.278 points.



    Les actions les plus transactionnées ont été celles du Fonds Proprietatea, une société par actions qui fonctionne comme un fonds d’investissements, listée à la Bourse des valeurs de Bucarest. Le Fonds a été créé par le gouvernement de la Roumanie en 2005, pour dédommager les personnes dont les propriétés avaient été confisquées abusivement du temps du régime communiste et ne peuvent être rétrocédées en nature. Ils ont reçu des actions à ce Fonds sous forme de compensation. Le Fonds Proprietatea est un des fonds d’investissements d’Europe Centrale et de l’Est les plus importants grâce aux participations qu’il détient à plusieurs compagnies roumaines importantes. En 2014, ses actions ont connu une hausse des cotations de 7,5%, suivies par celles de la Banque Transilvania, avec une hausse de 15,64%, et la compagnie gazière roumaine Romgaz, en progression de 3,42%.



    Notons aussi que 2014 a apporté pour le marché roumain des capitaux une offre publique record à la Bourse des valeurs de Bucarest, par laquelle la compagnie d’électricité Electrica a attiré l’équivalent de 440 millions d’euros des investisseurs, mais aussi des transformations majeures dues aux efforts visant à passer du statut de marché de frontière à celui de marché émergent. Du 6 au 25 juin dernier, l’offre Electrica a fait venir environ 2.000 nouveaux investisseurs à la bourse roumaine ; c’est la plus grande cotation et la première privatisation qui utilise exclusivement le marché local de capitaux.



    En début d’année, ce marché a été influencé par les événements extérieurs. Les tensions en Ukraine ont engendré des baisses des volumes et des cotations à la Bourse de Bucarest, le point culminant étant atteint le 14 mars, avant le référendum de Crimée. Sur la toile de fond de ces baisses, des opportunités d’investissement sont apparues aussi, que les investisseurs ont partiellement fructifiées. Ainsi, du 14 mars au 7 avril, l’indice de référence BET a-t-il progressé de plus de 5%, et neuf nouvelles compagnies, dont Transelectrica et la Banque Transilvania, ont connu des hausses de 3 à 10%. Ultérieurement, les tensions d’Ukraine ont été ignorées par le marché, qui s’est concentré de nouveau sur les fondements positifs.



    En Roumanie, l’année 2014 a également apporté la Loi sur la suppression du marché Rasdaq des marchandises, qui stipule que l’activité de ce marché et du marché des valeurs mobilières non cotées cesse 12 mois après l’entrée en vigueur de la loi. Ainsi, les compagnies présentes sur le marché Rasdaq et sur le marché des valeurs mobilières non cotées doivent-elles décider les prochains mois si elles migreront sur le marché réglementé ou sur le système alternatif de transactions de la Bourse de Bucarest. Plus de 900 compagnies sont listées sur le marché Rasdaq, avec une capitalisation cumulée de l’équivalent de 1,7 milliards d’euros.



    Le statut Rasdaq a été une des questions les plus problématiques qui a affecté l’opinion des investisseurs sur le marché des capitaux, vu que, selon les directives européennes, ce marché ne figure ni dans la catégorie des marchés réglementés, ni dans celle des systèmes de transaction alternatifs.



    Ecoutons le président de l’Autorité de suivi financier (ASF), Mişu Negriţoiu, faire état de l’une des initiatives les plus récentes sur le marché de capitaux : « Nous avons lancé, très récemment, un programme d’information financière, appelons-le programme éducationnel. C’est asfedu.ro, on peut y accéder par l’intermédiaire du site de l’ASF, asfromania.ro, qui donne des détails sur les types d’instruments présents sur le marché, comment investir. Au-delà de l’information des consommateurs notre rôle est d’assurer la stabilité et la confiance sur les marchés. Nous avons lancé un programme que nous appelons STEAM, adressé aux investisseurs roumains et étrangers, qui se propose de consolider l’infrastructure du marché, pour qu’il n’y ait plus d’actions perdues, que tout soit transparent, que les marchés soient liquides, qu’il existe assez d’instruments de marché, tant des actions que des obligations, et que nous procédions à une information. Nous avons un programme spécial que nous appelons marché des capitaux pour tous, censé faire venir un nombre aussi grand que possible d’investisseurs individuels sur le marché boursier, sur les marchés réglementés à tous les instruments. Nous voulons créer cette confiance et simplifier aussi les procédures, l’ouverture des comptes, les transactions, pour que les gens sachent où s’adresser s’ils souhaitent acquérir des actions ou des obligations. En tout cas, je peux affirmer que les revenus obtenus par ces instruments sont supérieurs aux intérêts sur le marché bancaire. »



    Le président de l’Autorité de suivi financier a également fourni d’autres informations concernant le marché roumain des capitaux : « Il existe, maintenant, en Roumanie, des fonds mutuels très solides, aussi bons que les banques solides, et auxquels on peut faire confiance. Il est possible de se porter acquéreur d’actions auprès de ces fonds dont la plupart sont à participation internationale, mais aussi locale. Un exemple : le temps des aventures et des constructions pyramidales sur les marchés financiers est bel et bien révolu en Roumanie. Il y a ensuite des transactions et de très bons émetteurs. Des émetteurs tels que les sociétés d’Etat fournisseurs d’électricité ou de gaz, ou des sociétés bancaires, créditées de confiance et dont il est possible d’acquérir des titres. Nous les vérifions, même dès le moment où ils sont cotés, et nous procédons à l’émission. Voilà comment le marché de capitaux s’est construit en Roumanie : pendant la période de privatisation, les sociétés ont été poussées à agir. Tel fut le marché Rasdaq, en voie d’être liquidé maintenant. Les nouveaux émetteurs sont vérifiés en détail lorsqu’ils sont listés, parce que nous avons une responsabilité — ils doivent être dignes de confiance. C’est notre activité de suivi. Nous apportons sur le marché des instruments toujours meilleurs, auxquels les gens puissent faire confiance. » (trad. Ligia Mihaescu)



    Le 25 février, un nouveau marché d’actions sera lancé à la Bourse de Bucarest, consacré aux PMEs, appelé AeRO. « C’est un marché nouveau, pour des affaires innovantes, créatives », a dit le directeur général de la Bourse bucarestoise, Ludwik Sobolewski. « Ce qui nous intéresse, ce n’est pas d’avoir des compagnies cotées, mais de voir qu’elles ont franchi à succès le test du marché. Le 25 février, nous aurons les premières compagnies AeRo qui obtiendront de l’argent et qui attireront des investisseurs. Le lancement d’AeRo sera un événement important pour le marché roumain des capitaux. Je peux vous assurer que c’est un projet stratégique de la Bourse des valeurs de Bucarest », a encore affirmé Ludwik Sobolewski.