Tag: Asia Centrala

  • Strategia Uniunii Europene în Asia Centrală

    Strategia Uniunii Europene în Asia Centrală

    În pofida adoptării în iunie 2019 de către Consiliul
    Uniunii Europene a Strategiei UE cu privire la Asia Centrală, László Vasa
    subliniază, într-un articol publicat în numărul din decembrie 2020 al revistei
    academice Romanian Journal of European Affairs, că UE nu are o strategie
    clară și reală concentrată asupra acestei regiuni. Mai mult decât atât,
    concluzionează autorul, UE nu doar că nu reușește să exploateze potențialul
    economic al țărilor din Asia Centrală, ba chiar pierde competiția cu alți
    actori globali cu interese în regiune. Uniunea Europeană trebuie să pună mai
    mult accent asupra diplomației economice, în raport cu diplomația clasică, și
    să sprijine dezvoltarea și cooperarea între statele din Asia Centrală.


    Textul integral al articolului poate fi accesat online
    la: http://rjea.ier.gov.ro/wp-content/uploads/2020/12/RJEA-vol-20-no-2_Dec-2020_articol-9.pdf


    (Ionuț Mircea Marcu, expert Institutul European din România)



  • Securitatea în regiunea Mării Negre

    Securitatea în regiunea Mării Negre


    Ultimii ani
    au fost marcaţi de modificări sensibile pentru securitatea zonei Mării Negre,
    iar NATO, ca alianţă direct interesată în această problematică, urmăreşte
    situaţia cu atenţie şi ia decizii pentru păstrarea unui echilibru. Deteriorarea
    situaţiei s-a accentuat odată cu războiul din Georgia, din 2008, urmat de
    anexarea Crimeii de către Rusia, în 2014. Acţiunile Rusiei destabilizează
    întreaga regiune a Mării Negre şi pun în pericol nu doar securitatea, dar şi
    democraţia statelor din zonă
    , a declarat ministrul român de Externe, Teodor
    Meleşcanu, la un forum de securitate organizat recent la Bucureşti.

    Marea Neagră este la o
    răscruce de drumuri şi situaţia de securitate de aici se reflectă, de exemplu,
    în Orientul Mijlociu, a atras atenţia şeful diplomaţiei române: Din Crimeea şi estul Ucrainei, asistăm la o creştere a prezenţei militare
    logistice ruse în sprijinul unor operaţiuni navale şi a unor infrastructuri
    aflate la distanţă, care transformă Marea Neagră într-o platformă pentru
    proiectarea de putere militară în alte regiuni ale lumii.
    Teodor Meleşcanu a menţionat că
    multitudinea de ameninţări şi riscuri clasice şi hibride din imediata
    vecinătate a Europei a avut repercusiuni majore asupra intereselor, relaţiilor
    şi calculelor strategice din zona Mării Negre. Iar în faţa acestor tipuri
    distincte de ameninţări cel mai bun răspuns este abordarea lor unitară din
    partea statelor membre NATO şi ale Uniunii Europene.


    Invitat la Radio România,
    secretarul de stat în ministerul Apărării Naţionale şi şef al Departamentului
    pentru Politica de Apărare, Planificare şi Relaţii Internaţionale, Mircea Duşa, a vorbit despre măsurile pe care
    Alianţa Nord-Atlantică le are în vedere pentru perioada următoare: Aceste măsuri vizează, în primul rând, adaptarea NATO la noua situaţie de
    securitate pe flancul estic, ca urmare a crizei din Ucraina, a anexării
    Crimeii, a măsurilor care trebuie luate pe flancul sudic, având în vedere situaţia
    din Orientul Mijlociu şi din nordul Africii, dar şi măsurile pe flancul nordic
    al NATO şi al Uniunii Europene. Aceste teme importante se referă, în primul
    rând, la creşterea capacităţii de apărare, la creşterea graduală a capacităţii
    de apărare şi de luptă. De asemenea, măsurile privind postura de descurajare şi
    apărare şi a unor concepte noi pe care le are în vedere NATO în perioada
    următoare
    .


    Securitatea
    Alianţei depinde de securitatea Mării Negre, iar la summitul NATO din luna
    iulie vor fi luate decizii suplimentare pentru această regiune. Este declaraţia
    făcută de James Appathurai, reprezentatul special al secretarului general NATO
    pentru Caucaz şi Asia Centrală, la forumul de la Bucureşti, unde a făcut o
    analiză a situaţiei din zona Mării Negre – Creşterea
    prezenţiei militare ruse în Marea Neagră şi stabilirea de capacităţi care
    blochează practic accesul şi mişcarea liberă a NATO şi a aliaţilor NATO în
    zonă, toate acestea schimbă climatul de securitate în regiune. De asemenea,
    Rusia foloseşte Crimeea şi accesul la întreaga regiune pentru a-şi proiecta
    puterea şi în Orientul Mijlociu.
    James Appathurai a adăugat că Rusia, pe
    lângă mijloacele militare, foloseşte şi propaganda, dezinformarea, finanţarea
    de partide şi alte metode care ţin de războiul hibrid, pentru a aduce dezbinare
    în statele din regiune, atât în plan intern, cât şi în relaţiile dintre ele.


    Reuniţi timp de două zile la Bruxelles, miniştrii apărării din NATO au aprobat
    o nouă iniţiativă care va permite Alianţei să mobilizeze 30 de batalioane, 30
    de escadroane şi 30 de nave de luptă în 30 de zile. Aceasta va include circa 30
    de mii de militari, 300 de avioane şi cel puţin 30 de nave sau submarine.
    Miniştrii au dat, de asemenea, aprobarea oficială pentru noi centre de comandă
    în oraşul german Ulm şi în oraşul Norfolk din Statele Unite. Cele două structuri sporesc postura defensivă a Alianţei şi deci, capacitatea de
    a preveni conflicte. Deciziile adoptate de miniștrii
    apărării reprezintă o
    etapă decisivă în pregătirea summit-ului NATO din
    luna iulie, în vederea fundamentării unei apărări coerente a întregii Alianțe,
    notează agentiile de presă. Acestea vizează realizarea unei posturi de
    descurajare și apărare eficiente, coerente și credibile, pe baza adaptării
    Structurii de Comandă a NATO, consolidarea capacității de reacție a forțelor,
    ținând cont de Inițiativa de creștere a gradului de operativitate și răspuns,
    întărirea posturii maritime, precum și îmbunătățirea abordării strategice a
    dimensiunii sudice a Alianței.


    În ceea ce priveşte România, pe
    teritoriul său, după summitul din Ţara Galilor s-au realizat
    primele structuri NATO – Unitatea de integrare a forţelor şi Comandamentul
    multinaţional de divizie care are în vedere inclusiv obiectivele de securitate
    în zona Mării Negre, dar şi măsurile pe care România, ca stat membru NATO, le-a
    luat în această perioadă privind creşterea capacităţii în această zonă. Este
    vorba inclusiv despre măsurile luate în ceea ce priveşte programul de
    înzestrare şi modernizare care vizează Marea Neagră.