Tag: Atelierul lui Brancusi

  • Jurnal românesc – 24.01.2019

    Jurnal românesc – 24.01.2019

    Când românii dau mână cu mână, nu există forță care să îi împiedice să își îndeplinească visurile. Când toți cei cu inima română simt și gândesc la fel, nimic nu se poate pune în calea destinului pe care vor să și-l croiască în lume și în istorie – transmite ministrul pentru romanii de pretutindeni, Natalia Intotero, in mesajul de Ziua Unirii Principatelor Române.


    Astăzi, la 160 de ani de la Unirea Principatelor Române, se cuvine să cinstim voința populară care a făcut posibil acest important pas în devenirea statului național unitar român și să îi onorăm pe cei care, prin curajul și viziunea lor, au înfăptuit dorința poporului. Actul istoric de la 24 ianuarie a deschis calea unor reforme esențiale și a conturat un parcurs care a adus România unde este astăzi, într-un spațiu al securității, al progresului și al valorilor europene.


    Fie ca această zi atât de importantă în istoria noastră să ne reamintească tuturor, românilor de pretutindeni, că doar împreună vom avea puterea de a rămâne neclintiti în fața greutăților. Să nu uităm că suntem frați, indiferent de meleagurile unde trăim. Un cald și sincer tuturor românilor!” – ureaza Natalia Intotero, ministrul pentru romanii de pretutindeni.



    Joi, 24 ianuarie, comisarul european Corina Crețu are ca principală destinație Centrul Comun de Cercetare (Joint Research Centre — JRC), serviciul științific intern al Comisiei Europene. Comisarul pentru politică regională va vizita sediul de la Ispra, din Italia, localitate aflată pe locul trei, după Bruxelles și Luxemburg, ca volum al activităților desfășurate de Comisia Europeană.


    Înaltul oficial european va discuta cu Vladimír Šucha, directorul general al Centrului, o serie de aspecte legate de politicile UE, cum ar fi specializarea inteligentă pentru dezvoltarea avantajelor competitive ale fiecărei regiuni europene.


    Totodată, comisarul Corina Crețu se va întâlni și cu comunitatea de experți români din Ispra și va lansa “Semestrul românesc”, o inițiativă de promovare a culturii și tradițiilor țării ce deține Președinția rotativă a Consiliului UE. Astfel, în cadrul fiecărei Președinții, oficialii Centrului Comun de Cercetare organizează diverse activități culturale, începând cu o ceremonie de deschidere la sediul Centrului.



    La invitația ambasadorului României în Franța, Luca Niculescu, fostul președinte francez, François Hollande, alți oficiali, șefi de misiuni diplomatice din țări UE și de la OCDE, au vizitat miercuri, 23 ianuarie, Atelierul lui Brâncuși și lucrările artiștilor români expuse la Centrul Pompidou din Paris, sub egida Sezonului România-Franța.


    Conducerea Centrului Pompidou și curatorii expozițiilor au vorbit invitaților despre lucrările prezentate, unele în premieră cu sprijinul unor instituții partenere din România, despre schimburile culturale dintre cele două țări, dar si despre contribuția artiștilor români la scena culturală franceză actuală. Fostul președinte François Hollande este cel care a inițiat, alături de Președintele Klaus Iohannis, Sezonul România-Franța, ideea manifestării fiind lansată în februarie 2015, cu ocazia vizitei oficiale pe care Președintele României a efectuat-o la Paris.



    Reprezentanți ai asociațiilor și parohiilor românești din Germania, Olanda, Danemarca, Norvegia, Suedia, Finlanda, Grecia și Cipru au participat în perioada 17 — 22 ianuarie a.c. la sesiunile de informare cu privire la finanțarea de proiecte din fonduri nerambursabile oferite de Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, sesiuni coordonate de secretarul de stat Lilla Debelka.


    Întâlnirile s-au derulat la sediile misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României în aceste state și fac parte din ampla campanie derulată de MRP pentru ca de aceste fonduri nerambursabile să poată beneficia cât mai multe organizații ale românilor de pretutindeni. În perioada următoare, secretarul de stat va mai desfășura sesiuni de informare în Austria și Franța.

  • Dansatoarea Lizica Codreanu în atelierul lui Brâncuşi

    Dansatoarea Lizica Codreanu în atelierul lui Brâncuşi

    În 1922, sculptorul Constantin Brâncuşi a confecţionat un costum de dans pentru Lizica Codreanu, a pus vinilul cu Gymnopediile” lui Erik Satie la picup şi a invitat-o pe aceasta să creeze un dans în atelierul său, printre sculpturi. Toată acţiunea a fost documentată de Brâncuşi cu ajutorul unui Thornton Pickard cu burduf şi cremalieră, rezultând şapte imagini. În 1996, regizorul Cornel Mihalache reconstituia costumul Lizicăi Codreanu după imaginile din 1922 şi îi propunea dansatoarei şi coregrafei Vava Ştefănescu un reenactment/ reînscenare aparent imposibil(ă): să refacă dansul din atelierul sculptorului pe muzica lui Satie. Recent, Centrul Naţional al Dansului Bucureşti a organizat un eveniment având-o în atenţie pe coregrafa şi dansatoarea Lizica Codreanu.



    Întâlnirea a fost organizată în cadrul programului Hors les Murs” al Centrului Naţional al Dansului Bucureşti, lansat în 2014, prin care instituţia îşi propune să iasă dintre zidurile care o găzduiesc, pentru a pune în discuţie şi altfel de teme. Evenimentul i-a adus împreună pe regizorul Cornel Mihalache, cercetătoarea Doina Lemny şi coregrafa Vava Ştefănescu, într-o discuţie moderată de Igor Mocanu: Ediţia de azi am consacrat-o Lizicăi Codreanu fiindcă, până mai ieri, era dansatoarea şi coregrafa prin excelenţă necunoscută a istoriei dansului românesc, din ţară sau din diaspora, Hors les Murs propunându-şi tocmai să aducă în actualitatea discuţiei, dar şi a practicii artistice a dansului, o istorie pe care nu o cunoaştem”.




    Lucrând, în 1995, la documentarul Brâncuşi”, regizorul Cornel Mihalache a descoperit fotografii din dansul Lizicăi Codreanu. Mihalache apelează la Geta Solomon pentru re-crearea costumului şi la dansatoarea şi coregrafa Vava Ştefănescu, pentru reînscenarea dansului Lizicăi Codreanu. Vava Ştefănescu: Aveam vreo 25 de ani. Habar nu aveam că fac un re-enactment şi că în viitor o să mă preocupe atât de tare figurile şi recuperarea creaţiilor şi personalităţilor din lumea dansului. Şi nu aveam de unde să ştiu că, de câte ori încerci să faci o cercetare, te bazezi pe găuri negre. Mie mi-a convenit foarte mult faptul că nu am avut prea multă informaţie, pentru că am putut să inventez şi să cred că intru în spiritul unei minunate, dar fantasmatice personalităţi. Şi, de fapt, eram sub lupa ochiului lui Cornel şi aveam reperul lui Erik Satie. Nu mai spun că am păstrat cu un fel de religiozitate costumul, pentru că aveam senzaţia că sunt îmbrăcată într-o sculptură a lui Brâncuşi”.




    În urmă cu doi ani, Editura Vellant lansa la Bucureşti cartea Lizica Codreanu. O dansatoare româncă în avangarda pariziană”, carte ce apăruse deja în Franţa. Autoarea era Doina Lemny, cercetător la Muzeul naţional de artă modernă, Centrul Pompidou, Paris şi specialistă în Brâncuşi, despre care scrisese mai multe lucrări. Pe Lizica Codreanu a descoperit-o, bineînţeles, cercetând arhiva Brâncuşi. Intrigată de faptul că nimeni nu ştia cine este, începe să caute documente: Cercetarea a fost destul de dificilă, pentru că, la începutul secolului 20 neexistând o şcoală de balet pe care Lizica ar fi trebuit să o urmeze, nu am avut cui să mă adresez. Din puţinul pe care îl aveam, am încercat să desfăşor firul acestei vieţi, care mi s-a părut interesantă încă de la început, pentru că Brâncuşi le avea pe Lizica şi pe Irina Codreanu — trebuie să le apropii, pentru că ele au trăit practic toată viaţa împreună, deci, am încercat să desfăşor firul acestor două vieţi, care mi s-au părut extrem de interesante. Două personalităţi foarte curajoase, care s-au avântat într-o aventură în Paris, neavând mare sprijin şi reuşind să deschidă uşa atelierului lui Brâncuşi. Cred că acesta a fost cel mai important moment din viaţa lor, pentru că prin el au reuşit amândouă să îşi facă mai multe relaţii în avangarda pariziană. Am brodat în jurul unor afişe pe care mi le-au arătat fiul şi nepotul Lizicăi Codreanu. Afişe originale, fotografii şi foarte puţine scrisori. Dintre care, două-trei documente de la Tristan Tzara. Am identificat, cu această ocazie, prezenţa Lizicăi într-o fotografie care se află la MOMA”.



    Lizica Codreanu a avut o apariţie foarte scurtă ca dansatoare şi coregrafă. Şi-a întrerupt activitatea în 1927, când s-a căsătorit cu un strălucit intelectual francez, Jean Fontenoy, pe care îl urmează în misiunea sa în China. Căsătoria nu a mai mers, iar Lizica s-a întors la Paris. Fire inventivă, nu şi-a plâns soarta, ci şi-a deschis un cabinet de Hatha Yoga, sub supravegherea unuia dintre cei mai mari specialişti în yoga. Era momentul când se introducea, la începutul anilor ’30, yoga la Paris. Doina Lemny: Fiul m-a descurajat, spunând că Lizica nu a făcut o carieră de dansatoare. Ceea ce este adevărat. Ea a apărut ca un meteor. Dansa mai ales în atelierul lui Brâncuşi şi a atras atenţia câtorva artişti foarte cunoscuţi, printre care Sonia Delaunay, care la acea dată crea costume. L-a atras pe (Fernand) Leger, dar Lizica a refuzat să poarte un costum creat de el, pentru că Leger crea costume pentru balete, dar costume rigide. Ori Lizica, ajungând în Paris, a înţeles foarte repede ce se întâmplă pe scena artistică şi a lăsat deoparte baletul. Nu a urmat nicio şcoală de balet. Dimpotrivă, a urmat cursuri la circ… vorbea cu artiştii… Ea a intrat practic într-o atmosferă de creaţie. Spirit artistic şi inventiv, ea îşi făcea antrenamentul în atelier la Brâncuşi, ceea ce l-a fascinat pe acesta.



    Cartea a avut un ecou foarte mare în Franţa, a povestit cercetătoarea Doina Lemny: Colegii mei de la Centrul Pompidou, care se ocupă cu prioritate de Sonia Delaunay, de Leger, au fost foarte interesaţi să vadă care este legătura între costumele propuse de Sonia şi această artistă despre care nu ştia nimeni. Dincolo de Centrul Pompidou, se organizează multe colocvii, la care sunt invitată. Am devenit purtătoarea de cuvânt a Lizicăi Codreanu şi toată lumea se minunează de imaginile extraordinare, toată lumea este impresionată de ce invenţii, din punct de vedere al mişcării, al dansului, al performanţei a făcut această artistă.”



    Vava Ştefănescu, managerul CNDB, despre locul ocupat de Lizica Codreanu în dansul contemporan românesc: Mi se pare că reprezintă la nivel simbolic ceva anume. Şi anume tocmai această fluiditate şi mobilitate între lumi, domenii artistice, între idei, între perspective de a privi corpul, mişcarea, ceea ce cred că, într-o oarecare măsură, se întâmplă astăzi cu artiştii”.