Tag: autobuzul educational

  • Autobuzul educațional

    Autobuzul educațional

    Astăzi vă spunem o poveste cu mult, mult
    suflet. Ne aflăm în comuna Augustin, din judeţul Braşov, în sudul depresiunii Baraolt. O cumună cu 1900 de locuitori, mulţi
    foarte săraci şi jumătate de etnie romă. Aici doi învăţători au pus bazele unui
    proiect: Edubuzz sau autobuzul educaţional. Natalia Ginghină și Adrian Secal
    sunt învățătorii care au creat Edubuzz, un proiect caritabil pentru care și
    Simona Halep și-a donat ziua de naștere.


    Adrian ne-a spus despre Edubuzz că: Este un fel de after-school.
    Ne-am gândit la un spaţiu care să fie în afara şcolii şi cât mai aproape de
    copii, astfel încât ei să aibă posibilitatea de a rămâne după şcoală. Sunt mulţi copii care nu sunt înscrişi la şcoală
    sau care nu mai frecventează cursurile. E o comunitate în care abandonul e
    destul de ridicat şi absenteismul şcolar şi sunt destul de mulţi copii care nu
    participă la cursuri. Şi de asta am zis să oferim posibilitatea şi acestora să
    poată să continue şcoala sau să înveţe, că poate unii chiar nu au făcut deloc
    şcoaă până acum.


    Iar Natalia a completat: Ideea a venit din nevoia de a petrece mai
    mult timp cu copiii, decât petreceam deja la şcoală şi de a le oferi mai multe
    activităţi împreună. Dar după ce am construit autobuzul şi am găsit această
    locaţie, autobuzul nu mai este doar pentru copii care sunt în şcoală, ci este
    şi pentru copiii care nu frecventează şcoala, din anumite motive. Este un
    after-school, dar nu doar after-school, este şi school…, devine un loc de
    şcoală.



    Natalia şi Adrian au avut de luat în
    considerare abandonul şcolar mare din zonă sau frecvenţa incalculabilă a
    copiilor la şcoală, iar ceea ce caracterizează proiectul lor este adaptabilitatea,
    după cum ne-a spus Natalia:

    Avem
    un sistem adaptat nevoilor de aici, adică mergem mai degrabă pe sistemul
    drop-in, nu pe sistemul de programări şi deocamdată am ajuns la aproape 200 de
    copii din sat. A lucra cu ei nu este pe sistemul acela clasic, în care
    copilul vine săptămânal sau regulat, ci variază în funcţie de ce se întâmplă în
    sat şi ce se întâmplă la şcoală în perioada respectivă, de vreme, dacă e o
    perioadă în care au de lucru prin curte sau prin pădure sau prin sat, atunci nu
    vor veni aici la noi, ci vor veni când îşi permit. Acolo nu există o zi
    normală, standard, dar sunt activităţi care au la bază literaţia, citit, scris,
    jocuri pedagogice, există activităţi în curte, precum grădinărit, şcoală în aer
    liber, joc în afara autobuzului, cântat la chitară, foc de tabără am făcut de
    curând, pentru că ne permite vremea, excursii, plimbări prin zonă sau puţin mai
    departe.



    L-am întrebat
    pe Adrian care este programul de funcţionare al autobuzului: În principiu, încercăm să fim
    cât se poate de dimineaţă aici, undeva pe la 09.30 începem şi câteodată stăm şi
    până seara după ora 08.30, chiar 09.00. Sunt inclusiv copii care rămân până la
    ora respectivă, pentru că îşi găsesc diferite lucruri de făcut. În sat nefiind
    un spaţiu unde ei să meargă să se joace sau un spaţiu uşor accesibil, ei
    preferă să rămână pe aici, prin zonă, pentru că aici pot să mai ia o carte, mai
    citesc ceva, mai stau în hamace, ne mai ajută cu ce chestii gospodăreşti avem
    de făcut pe aici, pe lângă autobuz, în curte, în autobuz chiar, jocuri pe care
    le avem, boardgames şi alte tipuri de activităţi, ei preferă să rămână destul
    de mult pe aici.



    Natalia a detaliat: În general, dimineaţa este Adrian la autobuz, care are un
    program flexibil. Eu apar aici după ce îmi termin norma la şcoală, adică în
    funcţie de zi, la 11, 12 sau 14. Tot după-amiaza, mai avem o colegă,
    învăţătoare într-o altă localitate, după norma de învăţător şi acum căutăm
    inclusiv persoane din sat, cu care să colaborăm şi să fie mai mulţi adulţi în
    spaţiu, mai ales că ne-am dori să începem să ne plimbăm din ce în ce mai mult.
    E foarte frumos aici la noi. Şi atunci, pentru copiii pe care nu îi putem lua
    cu noi, să rămână încă spaţiul disponibil.



    Cât despre planuri, acestea sunt multe,
    după cum ne-a descris Adrian: Aici
    avem un spaţiu pe care dorim să îl amenajăm astfel încât să ofere cât mai multe
    facilităţi şi oportunităţi copiilor şi orice fel de sprijin, pentru noi, este
    bine-venit. Vrem să facem o zonă de igienă, cu toalete, duşuri, maşini de
    spălat, o zonă educaţional-culturală, un spaţiu într-o şură, cu o mică scenă,
    cu mese, scaune şi spaţiul din curtea mai mare, în care vrem să oferim, tot
    aşa, locuri unde copiii să stea fie la umbră, fie să mai înveţe câte ceva, să
    nu se întâmple toate lucrurile doar în autobuz, ci să folosim tot spaţiul pe
    care îl avem la dispoziţie.



    Şi mai e în plan amenajarea a încă unui
    autobuz, ne-a spus Natalia: În zona din spate, avem inclusiv al doilea
    autobuz pe care l-am adus, la care nu am început să lucrăm, iar planul acolo
    este de a lucra împreună cu copiii din sat. Deci nevoi şi dorinţe de dezvoltare
    sunt multe şi poate am avea nevoie de oameni care să ne sprijine într-un fel
    sau altul, fiecare după posibilităţile şi dorinţele sale, ori cu abilităţi, ce
    vor să împărtăşească direct cu copiii, fizic aici ori online, cu donaţii, cu a
    ne întreba ce mai facem, cum mai suntem. Sunt mai multe moduri prin care am
    putea să ne extindem, dacă am fi o echipă mai mare.



    O poveste cu oameni care sfinţesc locul şi
    o invitaţie de a ajuta.