Tag: automobile electrice

  • UE, aproape de un acord cu China pentru importul de vehicule electrice

    UE, aproape de un acord cu China pentru importul de vehicule electrice

    Uniunea Europeană şi China ar putea ajunge la un acord privind importurile de autovehicule electrice. Anunțul a venit sâmbătă din partea Bernd Lange, președintelui Comitetului pentru Comerţ al Parlamentului European.

    „China s-ar putea angaja să ofere maşini electrice în UE la un preţ minim. Aceasta ar elimina denaturarea concurenţei prind subvenţii incorecte, motivul introducerii taxelor vamale suplimentare”, a declarat eurodeputatul Lange pentru unmpost de televizune german, potrivit Reuters.

    La finalul lunii octombrie, Comisia Europeană a anunţat decizia de a impune taxe vamale suplimentare de până la 45,3% la importurile de vehicule electrice din China. Executivul european a subliniat că tarifele pentru aceste  prin tarifele sunt necesare pentru a contracara unele subvenţii neloiale, inclusiv finanţări şi granturi preferenţiale, precum şi terenuri, baterii şi materii prime la preţuri sub piaţă.

    Importul de vehicule electrice din China și alte țări din afara spațiului comunitar a afectat puternic producătorii auto europeni. Ponderea mărcilor chineze a crescut la 8% în 2024, față de sub 1% în 2019, și ar putea ajunge la 15% până în 2025.

    În pofida grevelor anunțate de sindicate, grupul Volkswagen a spus că nu renunță la planurile sale privind închiderile de fabrici în Germania. Producătorul german a mai precizat că ia în calcul noi concedieri pe lângă pensionările anticupate.

    Guvernul de la Beijing a reacționat la decizia UE despre care a spus că va afecta comerţul dintre cele două părți și va întârzia tranziția blocului comunitar spre o energie sustenabilă. Taxele impuse de UE ar afecta și „eforturile globale comune de a gestiona schimbările climatice”, a mai transmis ministerul comerţului chinez.

    Ca răspuns, China a demarat o anchetă ce vizează subvențiile pentru produsele lactate importante din Uniunea Europeană. Solicitarea de a demara o investigație a venit din partea China Dairy Association şi China Dairy Industry Association, în numele industriei locale de lactate, iar ancheta este așteptată să se încheie în decurs de 12 luni.

    Vineri, Beijingul a decis să extindă investigația pentru a include programele de subvenții ale UE, precum şi cele din Danemarca, Franţa, Italia şi Țările de Jos, se arată într-un comunicat al Ministerului Comerțului, publicat vineri, potrivit agenției Reuters, citată de Agerpres.

    Investigația se extinde asupra unor programe precum promoțiile agricole, asigurările și subvențiile pentru investiții. Potrivit datelor vamale chineze, Uniunea Europeană este al doilea furnizor de produse lactate al Chinei, după Noua Zeelandă. Ministerul Comerțului din China a afirmat că UE și guvernele statelor membre au acordat alte 13 subvenții industriei europene de lactate.

    Analiștii consideră că această investigație reflectă intenția Beijingului de a răspunde suprataxelor impuse de Bruxelles vehiculelor electrice din China, produsele agricole și alimentare fiind adesea folosite ca ținte în disputele comerciale.

  • UE impune taxe pentru automobilele electrice din China

    UE impune taxe pentru automobilele electrice din China

     

     

    Comisia Europeană a impus joi, taxe vamale provizorii la importurile de vehicule electrice pe baterii (BEV) din China, la nouă luni de la lansarea investigaţiei antisubvenţii. Executivul european a concluzionat în urma acestei anchete că lanţul de producţie BEV din China beneficiază de subvenţii incorecte. Astfel, acesta devine o ameninţare economică pentru producătorii de vehiculele electrice pe baterii din blocul comunitar.

    Investigația a analizat posibilele consecinţe şi impactul acestor măsuri asupra importatorilor, utilizatorilor şi consumatorilor de BEV din blocul comunitar, se arată în comunicatul Comisiei

     

    Taxelor vamale diferite pentru producătorii de automobile electrice

     

    Drept urmare, trei producători chinezi sunt vizați de noi taxe vamale suplimentare chinezi. Valoarea acestora este de 17,4% pentru automobilele BYD, de 19,9% pentru automobilele Geely, respectiv de 37,6% pentru automobilele SAIC.

     

    Alţi producători de autovehicule electrice din China, care au cooperat în timpul investigaţiei şi nu au fost incluşi în eşantion, se vor confrunta în medie cu tarifele vamale de 20,8%. Cele care nu au cooperat li se vor impune tarife de 37,6%.

     

    Taxele vamale provizorii se aplică începând de vineri, 5 iulie, pentru o perioadă de pâna la patru luni. Acestea pot rămâne în vigoare și după această perioadă după votului statelor membre UE. pentru o perioadă de cinci ani.

     

    Executivul european mai precizează că discuțiile cu guvernul chinez s-au intensificat în ultimele săptămâni, în urma schimbului de opinii dintre Valdis Dombrovskis, vicepreşedintele executiv al Comisiei Europene, şi ministrul chinez al Comerţului, Wang Wentao. UE va menține dialogul la nivel tehnic și în perioada următoare cu obiectivul de a obține o soluţie compatibilă cu reglementările Organizaţiei Mondiale a Comerţului.

     

    Europenii ar putea plăti taxe pentru toate cumpărăturile online din China

     

    În același timp, Comisia Europeană pare să pregătească noi taxe vamale pentru produsele cumpărate de la retaileri online chinezi precum Temu, Shein și AliExpress și expediate în cele 27 de state UE, suțin surse ale publicației Financial Times, citată de Agerpres.

     

    Potrivit estimărilor Comisiei, circa două miliarde de colete cu o valoare declarată mai mică de 150 de euro vor au ajuns anul trecut în Uniunea Europeană din țări terțe, sumă pentru care nu sunt impuse taxe vamale. Acum, UE discută de eliminarea pragului de 150 de euro ca parte a unui proiect de reformă a codului vamal european propus de Comisie în luna mai a anului trecut.

     

    La finalul lunii trecute, Executivul european a solicitat informații de la piețele online Temu și Shein cu privire la respectarea Regulamentului privind serviciile digitale. Cele două entități trebuie să furnizeze informațiile cerute până pe 12 iulie 2024. Pe baza evaluării răspunsurilor, Comisia va aprecia care sunt etapele următoare.

  • Automobilele electrice și rata de motorizare în UE

    Automobilele electrice și rata de motorizare în UE


    Aproape trei milioane de autovehicule alimentate exclusiv cu baterii erau înregistrate în statele membre ale UE, arată datele Eurostat pentru anul 2022. Aceasta înseamnă o creștere de 55% față de anul precedent când erau înmatriculate 1,9 milioane de unități în spațiul comunitar.



    Luxemburg, statul UE cu cea mai mare pondere a autoturismelor noi



    Rata anuală de creștere este mai mică decât cea din anii trecuți. Între 2019 și 2020 numărul mașinilor electrice a crescut cu 85%, iar 2021 a adus un avans de 78% comparativ cu 2020. Este de așteptat ca ponderea să crească din nou în anii următori, în contextul interzicerii vânzărilor de automobile noi cu motoare pe combustie, din 2035.



    Numărului total de autoturisme noi din Uniunea Europeană – alimentate cu combustibili fosili, hibride sau electrice a crescut în aproape toate statele membre. Circa 253 de milioane de unități au fost înmatriculate în 2022, ceea ce înseamnă o creștere de 14% față de anul 2013.



    Cea mai mare pondere a autoturismelor noi, cu o vechime de maximum doi ani, s-a înregistrat în Luxemburg, cu o pondere de 18% din totalul parcului auto. Creșteri semnificative s-au mai înregistrat în Suedia și Germania ambele cu 15% din totalul vehiculelor, urmate de Irlanda, Austria și Belgia, fiecare cu un avans de 13%.

    Numărul total al mașinilor electrice din statele UE / Sursa: Eurostat

    numar-masini-electrice-ue-2013-2023-eurostat.jpg



    România, cea mai mare creștere a numărului de autoturisme



    România ar al doilea cel mai învechit parc auto din UE cu o pondere a vehiculelor mai vechi de 20 de ani de 31%. Doar Estonia a înregistrat o pondere mai mare 34%, iar în urma țării noastre se situează Finlanda (30%), Polonia (29%) și Portugalia cu 26%.



    Totodată, România a înregistrat cea mai mare creștere din UE a numărului de autoturisme la mia de locuitori între 2012 și 2022. Avansul este de 86,2% sau 193 de autovehicule în plus la mia de locuitori. Creșteri importante ale numărului de autoturisme s-au înregistrat și în alte state din Europa Centrală și de Est: Croația (44,8% sau 152 la mia de locuitori), Ungaria (40,9%, 123), Slovacia (40,1%, 135) şi Estonia (39,7%, 181).



    În pofida numărului tot mai mare de mașini înmatriculate, România continuă să aibă una dintre cele mai mici rate de motorizare din spațiul comunitar cu 414 autoturisme la mia de locuitori. Cifre asemănătoare au mai înregistrat Letonia (414) și Ungaria (424). La polul opus, cele mai multe autoturisme la mia de locuitori s-au înregistrat în Italia (684), Luxemburg (678), Finlanda (661) şi Cipru (658).



    Tot pentru perioada 2012-2022, datele Eurostat mai arată că România a înregistrat cea mai mare creștere a ratei de motorizare la tractoare (127,4%), peste Croația (121,5%) și Lituania (101,8%).


    Rata de motorizare a autoturismelor în statele UE (2012 vs 2022) / Sursa:Eurostat

    rata-motorizare-2012-vs-2022-ue-eurostat.jpg





  • Din 2035, doar automobile electrice la vânzare în statele UE

    Din 2035, doar automobile electrice la vânzare în statele UE


    După luni de negocieri, statele membre UE au aprobat textul legislativ care interzice punerea în vânzarea a autoturisme noi echipate cu motoare cu ardere internă, începând cu anul 2035. Excepție fac autoturismele care utilizează combustibil sintetici, fără emisii de dioxid de carbon (CO2) pentru care Germania a reușit să obțină o scutire în urma discuțiilor de la finalul săptămânii, după cum informează AFP, citată de Agerpres.



    Prin punerea în aplicare a noii directive, dispar de la comercializarea pe piața europeană atât autovehiculele pe bază de benzină sau motorină, cât și cele cu motorizare hibridă. Astfel, europenii vor putea achiziționa doar automobile electrice noi.



    La reuniunea miniștrilor Energiei de la Bruxelles, doar Polonia s-a opus noului text legislativ. Totodată, România, Italia și Bulgaria s-au abținut de la vot. Sâmbătă, cu trei zile înainte de votul reprezentanților celor 27 de state membre, Comisia Europeană şi Germania au anunţat că au ajuns la un acord în disputa cu privire la interzicerea vânzării de noi autoturisme echipate cu motoare cu ardere internă, după cum a transmis agenția germană de presă (DPA).

    reduceri-progresive-emisii-sursa-consiliu-ue.jpg



    Acordul prevede ca autovehiculele echipate cu motoare pe combustie vor putea fi înmatriculate şi după 2035, cu condiția ca acestea să fie alimentate exclusiv cu carburanți neutri din punct de vedere a emisiilor de CO2. Comisia Europeană urmează să furnizeze pașii legali necesari pentru a permite clasificarea autoturismelor care utilizează combustibili ecologici drept neutre din punct de vedere al emisiilor de carbon.



    Retragerea de pe piață a autovehiculelor echipate cu motoare cu ardere internă face parte din pachetul Fit for 55 (Pregătiți pentru 55). Statele membre au obiective progresive pentru autoturisme și camionete care presupun reducerea emisiilor de CO2 la nivelul Uniunii până în 2030, urmate de reducerea cu 100% a emisiilor până în 2035, pentru autoturismele și camionetele noi. Potrivit datelor puse la dispoziție pe pagina de web a Consiliul Europei, autoturismele și camionetele sunt responsabile pentru 15% din totalul emisiilor de CO2, principalul gaz cu efect de seră.



    Industria auto a Uniunii Europene generează peste 7% din PIB-ul blocului comunitar. Sectorul este al doilea ca mărime în lume, după China, și asigură 12,7 milioane de locuri de muncă, respectiv 6,6% din totalul joburilor din UE. Totodată, industria automobilistică deține și cea mai mare pondere a activităților de cercetare și dezvoltare din UE (34%) cu un buget de circa 60 de miliarde de euro.


    Beneficii preconizate în urma renunțării la autovehiculele cu motoare cu ardere internă

    beneficii-auto-emsiii-cons-europei.jpg


  • Noi măsuri pentru înnoirea parcului auto

    Noi măsuri pentru înnoirea parcului auto

    În România au fost lansate oficial programele Rabla Clasic şi Rabla Plus, de înnoire a parcului auto naţional. Rabla — unul dintre cele mai longevive programe guvernamentale – a împlinit 15 ani de la prima ediţie. Până acum au fost casate peste 550 de mii de autovehicule vechi, poluante şi au fost achiziţionate peste 300 de mii de maşini noi. În acest an, suma alocată este de peste 320 milioane de lei pentru aproape 35 de mii de prime de casare, în valoare fiecare de 6.500 lei. Există şi un ecobonus de 1.000 de lei, care se acordă la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat cu un sistem de propulsie care generează o cantitate mai mică de emisii poluante şi un altul de 1.700 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat cu sistem de propulsie hibrid.



    Cei care vor să cumpere o maşină nouă pot merge, deja, la producătorii validaţi, în vederea îndeplinirii formalităţilor de înscriere. Cea mai importantă modificare pe care o aduce programul anul acesta este că Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) nu mai este obligatorie pentru maşinile care vor fi duse la casat, ca până acum. Decizia a fost luată în condiţiile în care pe oameni ajunsese să-i coste mai mult ITP-ul pentru maşinile mai vechi de 8 ani decât voucherul pe care-l primeau în program, declara recent ministru mediului, Graţiela Gavrilescu.



    Ea a spus că românii vor să cumpere mașini noi și sigure: “Românii doresc să îşi cumpere o maşină nepoluantă, doresc o maşină care şi din punct de vedere estetic să arate altfel şi doresc să circule în siguranţă pe drumurile acestei ţări.”



    În paralel cu Rabla Clasic, continuă şi Rabla Plus, destinat cumpărării de maşini electrice şi hibride, ajuns la a patra ediție. Bugetul pentru acesta este de 93 de milioane de lei. Pentru a stimula achiziţia vehiculelor electrice, Administraţia Fondului pentru Mediu a anunțat că finanţează cu 90 de milioane de lei, achiziţia şi instalarea de staţii de încărcare performante în marile oraşe din România, dar și pe drumurile naționale, europene, inclusiv autostrăzi.



    Cornel Brezuică, preşedintele acestui organism: “Acest program se axează pe două componente: un program care este adresat autorităţilor publice locale, municipii reşedinţă de judeţ, unde apreciem că, la sfârşitul anului, vom avea contracte de finanţare pentru circa 1.200 de puncte de încărcare. A doua componentă este aceea de a realiza pe cele mai importante drumuri naţionale şi europene, inclusiv autostrăzi, din sută în sută de kilometri, instalaţii de încărcare a maşinilor electrice, tocmai pentru a putea ieşi din localităţi cu aceste mijloace de transport.”



    Cele două programe Rabla şi Rabla Plus pot fi accesate atât de persoanele fizice şi de cele juridice.

  • Piața auto, în continuă creștere

    Piața auto, în continuă creștere


    Luna ianuarie a adus o importantă creștere a volumului de vânzări de autoturisme în Uniunea Europeană. Înmatriculările de autoturisme noi au crescut de două ori mai rapid în luna ianuarie 2018 decât pe ansamblul anului 2017, a anunţat joi Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), informeză Agerpres. Conform datelor, România a înregistrat cel mai puternic ritm de creştere anuală a înmatriculărilor de autoturisme noi, 66,4%, respectiv 11.744 de autoturisme.



    În total, peste 1,28 milioane de autoturisme au fost înmatriculate în prima lună a acestui an, în Uniunea Europeană şi ţările EFTA (Elveția, Norvegia, Islanda și Liechtenstein), în creştere cu 6,8% faţă de 1,20 milioane unităţi în luna ianuarie 2017. Performanțe notabile pe piața auto au avut Spania (20,3%) şi Germania (11,6%), urmate de Italia (3,4%) și Franța (2,5%). Marea Britanie este singura piață din blocul comunitar care este în scădere la numărul înmatriculărilor, pentru a zecea lună consecutiv, mai informează Agerpres.



    Dieselgate, scandalul care a schimbat piața auto mondială



    Piața automobilelor din toată lumea a fost marcată de scandalul Dieselgate din 2015 când s-a dovedit că unii producători de autovehicule au folosit dispozitive de manipulare ilegale ca să raporteze valori mai mici ale emisiilor de noxe. Autoturismele aveau un factor ridicat de poluare din cauza sistemul instalat de producătorii de vehicule care reducea, totodată, cantitatea de combustibil folosit în timpul conducerii normale.



    Neregurile semnalate după testarea mai multor mărci de automobile alimentate cu motorină au determinat autoritățile europene să ia măsuri pentru ca verificările să fie îmbunătățite. Statele mebre UE trebuie să efectueze un număr minim de verificări, mai precis 1 la fiecare 40 000 de autovehicule noi înmatriculate în respectiva țară în anul anterior. Cel puțin o cincime dintre verificări trebuie să fie teste care relevă nivelul emisiilor în condiții reale de conducere, menționează Consiliul European.





    UE pariază pe automobilele electrice



    Încurajarea achizționării de automobile electrice este o prioritate pentru statele din blocul comunitar pentru a reduce nivelul de poluare cauzat de comubustibilii derivați din petrol. În 2016, s-au înmatriculat mai puțin 40 de automobile electrice în România. De aceea, autoritățile de la București au continuat în 2017 trecut programul Rabla Plus, prin care au oferit dublat bonusul pentru achiziţionarea unei maşini electrice, respectiv 20.000 de lei (circa 4.500 de euro). Bonusul, cel mai mare din Uniunea Europeană, nu este condiționat de casarea unui vehicul vechi. Rezultatele nu au întârziat să apară, iar în luna septembrie a anului trecut erau aprobate aproape 450 de dosare pentru achizția de autombile electrice. De asemenea, circa 100 de stații de încărcare pentru autovehicule electrice se vor construi în România, cu finanțare UE.



    Piața de mașini electrice este într-o flminantă creștere la nivel european. Se estimează achiziția a circa 200.000 de mașini electrice în acest an, iar cererea va putea atinge numărul de un milion de mașini electrice în 2022.