Tag: automobile noi

  • Automobilele electrice și rata de motorizare în UE

    Automobilele electrice și rata de motorizare în UE


    Aproape trei milioane de autovehicule alimentate exclusiv cu baterii erau înregistrate în statele membre ale UE, arată datele Eurostat pentru anul 2022. Aceasta înseamnă o creștere de 55% față de anul precedent când erau înmatriculate 1,9 milioane de unități în spațiul comunitar.



    Luxemburg, statul UE cu cea mai mare pondere a autoturismelor noi



    Rata anuală de creștere este mai mică decât cea din anii trecuți. Între 2019 și 2020 numărul mașinilor electrice a crescut cu 85%, iar 2021 a adus un avans de 78% comparativ cu 2020. Este de așteptat ca ponderea să crească din nou în anii următori, în contextul interzicerii vânzărilor de automobile noi cu motoare pe combustie, din 2035.



    Numărului total de autoturisme noi din Uniunea Europeană – alimentate cu combustibili fosili, hibride sau electrice a crescut în aproape toate statele membre. Circa 253 de milioane de unități au fost înmatriculate în 2022, ceea ce înseamnă o creștere de 14% față de anul 2013.



    Cea mai mare pondere a autoturismelor noi, cu o vechime de maximum doi ani, s-a înregistrat în Luxemburg, cu o pondere de 18% din totalul parcului auto. Creșteri semnificative s-au mai înregistrat în Suedia și Germania ambele cu 15% din totalul vehiculelor, urmate de Irlanda, Austria și Belgia, fiecare cu un avans de 13%.

    Numărul total al mașinilor electrice din statele UE / Sursa: Eurostat

    numar-masini-electrice-ue-2013-2023-eurostat.jpg



    România, cea mai mare creștere a numărului de autoturisme



    România ar al doilea cel mai învechit parc auto din UE cu o pondere a vehiculelor mai vechi de 20 de ani de 31%. Doar Estonia a înregistrat o pondere mai mare 34%, iar în urma țării noastre se situează Finlanda (30%), Polonia (29%) și Portugalia cu 26%.



    Totodată, România a înregistrat cea mai mare creștere din UE a numărului de autoturisme la mia de locuitori între 2012 și 2022. Avansul este de 86,2% sau 193 de autovehicule în plus la mia de locuitori. Creșteri importante ale numărului de autoturisme s-au înregistrat și în alte state din Europa Centrală și de Est: Croația (44,8% sau 152 la mia de locuitori), Ungaria (40,9%, 123), Slovacia (40,1%, 135) şi Estonia (39,7%, 181).



    În pofida numărului tot mai mare de mașini înmatriculate, România continuă să aibă una dintre cele mai mici rate de motorizare din spațiul comunitar cu 414 autoturisme la mia de locuitori. Cifre asemănătoare au mai înregistrat Letonia (414) și Ungaria (424). La polul opus, cele mai multe autoturisme la mia de locuitori s-au înregistrat în Italia (684), Luxemburg (678), Finlanda (661) şi Cipru (658).



    Tot pentru perioada 2012-2022, datele Eurostat mai arată că România a înregistrat cea mai mare creștere a ratei de motorizare la tractoare (127,4%), peste Croația (121,5%) și Lituania (101,8%).


    Rata de motorizare a autoturismelor în statele UE (2012 vs 2022) / Sursa:Eurostat

    rata-motorizare-2012-vs-2022-ue-eurostat.jpg





  • Noi măsuri pentru înnoirea parcului auto

    Noi măsuri pentru înnoirea parcului auto

    În România au fost lansate oficial programele Rabla Clasic şi Rabla Plus, de înnoire a parcului auto naţional. Rabla — unul dintre cele mai longevive programe guvernamentale – a împlinit 15 ani de la prima ediţie. Până acum au fost casate peste 550 de mii de autovehicule vechi, poluante şi au fost achiziţionate peste 300 de mii de maşini noi. În acest an, suma alocată este de peste 320 milioane de lei pentru aproape 35 de mii de prime de casare, în valoare fiecare de 6.500 lei. Există şi un ecobonus de 1.000 de lei, care se acordă la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat cu un sistem de propulsie care generează o cantitate mai mică de emisii poluante şi un altul de 1.700 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat cu sistem de propulsie hibrid.



    Cei care vor să cumpere o maşină nouă pot merge, deja, la producătorii validaţi, în vederea îndeplinirii formalităţilor de înscriere. Cea mai importantă modificare pe care o aduce programul anul acesta este că Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) nu mai este obligatorie pentru maşinile care vor fi duse la casat, ca până acum. Decizia a fost luată în condiţiile în care pe oameni ajunsese să-i coste mai mult ITP-ul pentru maşinile mai vechi de 8 ani decât voucherul pe care-l primeau în program, declara recent ministru mediului, Graţiela Gavrilescu.



    Ea a spus că românii vor să cumpere mașini noi și sigure: “Românii doresc să îşi cumpere o maşină nepoluantă, doresc o maşină care şi din punct de vedere estetic să arate altfel şi doresc să circule în siguranţă pe drumurile acestei ţări.”



    În paralel cu Rabla Clasic, continuă şi Rabla Plus, destinat cumpărării de maşini electrice şi hibride, ajuns la a patra ediție. Bugetul pentru acesta este de 93 de milioane de lei. Pentru a stimula achiziţia vehiculelor electrice, Administraţia Fondului pentru Mediu a anunțat că finanţează cu 90 de milioane de lei, achiziţia şi instalarea de staţii de încărcare performante în marile oraşe din România, dar și pe drumurile naționale, europene, inclusiv autostrăzi.



    Cornel Brezuică, preşedintele acestui organism: “Acest program se axează pe două componente: un program care este adresat autorităţilor publice locale, municipii reşedinţă de judeţ, unde apreciem că, la sfârşitul anului, vom avea contracte de finanţare pentru circa 1.200 de puncte de încărcare. A doua componentă este aceea de a realiza pe cele mai importante drumuri naţionale şi europene, inclusiv autostrăzi, din sută în sută de kilometri, instalaţii de încărcare a maşinilor electrice, tocmai pentru a putea ieşi din localităţi cu aceste mijloace de transport.”



    Cele două programe Rabla şi Rabla Plus pot fi accesate atât de persoanele fizice şi de cele juridice.