Tag: autostrada Moldova

  • Protestul #șîeu a scos în stradă mii de români

    Protestul #șîeu a scos în stradă mii de români

    Companii private, instutuții, primării, personalități și simpli cetățeni s-au alăturat astăzi protestului inițiat de suceveanul Ștefan Mandachi. La ora 15.00, timp de 15 minute, mii de persoane și-au suspendat activitatea la locul de muncă sau au protestat în stradă. La aceeași oră, Mandachi a inaugurat primul metru de autostradă, realizat din fonduri proprii, în localitatea Cumpărătura, judeţul Suceava.



    La Iași, circa 1.000 de persoane au protestat în centrul orașului sub sloganul “Moldova vrea autostradă”. Sute de persoane au ieșit în stradă și în București, traficul fiind blocat în Piața Victoriei de zeci de pietoni, dar și de șoferi care au decis să staționeze timp de 15 minute. Circulația a fost oprită și în zona Pipera unde au sediul zeci de companii private. Circa 100 de persoane, conform estimărilor presei, au protestat în Piața Universității din București. Manifestanții, în majoritate studenți, au ieșit în zona cunoscută de bucureșteni ca “La statui” unde au format o “autostradă umană” și au intonat imnul național. Alte proteste au avut loc la Sibiu, Cluj- Napoca, Galați și în alte mari orașe din țară.



    Și Reprezentanța Comisiei Europene în România s-a alăturat protestului. Pauză de cafea pentru autostrăzi! În perioada 2014-2020, 6.3 miliarde de euro* au fost puse la dispoziția României pentru proiecte de infrastructură. Cu toate acestea, proiectele care se derulează sunt din perioada financiară 2007-2013, care nu au fost finalizate la timp”, a transmis instituția pe pagina de Facebook.



    De la Palatul Cotroceni, președintele Klaus Iohannis a transmis un mesaj de susținere pentru manifestanți: “În legătură cu protestul de astăzi de la ora 15.00, vreau să știe protestatarii că sunt alături de ei. Șî eu.”



    În schimb, din partea coaliției de guvernare PSD-ALDE a venit un mesaj chiar din partea liderului social-democraților, Liviu Dragnea, care a criticat în termeni duri protestul #șîeu și pe inițiatorul acestuia. “Ca să țipe unii acum că nu fac autostrăzi. Și niște șmecheri să urle că au făcut un metru de autostradă, când astăzi încep lucrările la Autostrada Moldova. Ei fac circ, noi facem autostrăzi. Ei țipă, noi dezvoltăm România. Acel om de afaceri care am înțeles că a cheltuit 100.000 euro pentru acest circ. Dacă tot avea banii ăștia, putea să îi doneze. Legea aprobată în Parlament e Târgu Mureș-Iași. Ce căuta spre București? Totul este circ”, a spus președintele PSD, aflat la Conferința de alegeri a PSD Dâmbovița.

  • Măsuri pentru infrastructura de transport

    Măsuri pentru infrastructura de transport

    “România vrea autostrăzi” – sub acest slogan, născut din exasperare, pe 15 martie, la ora 15, timp de 15 minute, românii au fost chemaţi să se alăture protestului iniţiat de un om de afaceri din Suceava. Supărat pe lipsa de inițiativă a autorităților și pe dezinteresul față de construcția de autostrăzi, Ștefan Mandachi a contractat o firmă de specialitate care, la începutul lunii martie, a construit, simbolic, un metru de autostradă, primul şi singurul din cea mai săracă regiune românească – Moldova, din estul ţării. A chemat, acum, la protest, lui alăturându-i-se de la simpli cetăţeni, oameni de afaceri, consilieri judeţeni şi primari, până la cofetării, mercerii, școli, asociații, sindicate sau ONG-uri.



    “Vrem autostradă pentru a livra mai repede. Pentru că parcul auto se deteriorează rapid pe drumurile proaste și cresc costurile cu întreținerea lui. Pentru că transportul dintr-o parte în alta a țării durează enorm și asta duce la scumpirea produselor. Pentru că pur și simplu costul cu forța de muncă este mai mare. Pentru că riscul de accidente este mai mare pe drumurile care trec prin fiecare localitate, pentru că Moldova a fost neglijată total la acest capitol” – se arată într-un mesaj de susţinere a protestului.



    Situaţia infrastructurii rutiere lasă, însă, de dorit nu doar în Moldova, ci în întreaga ţară. La sfârșitul lui 2018, la aproape trei decenii de la prăbuşirea comunismului şi la peste 10 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, România avea doar aproximativ 800 kilometri de autostradă, din care circa 100 oricum moşteniţi din perioada dictatorului Nicolae Ceauşescu.



    Actualul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, declară că înțelege demersul oricărui român, pentru că – recunoaşte el – într-adevăr, răbdarea are o limită. Lucrul acesta nu poate decât să ne impulsioneze ca să accelerăm proiectele, să modificăm legislația, să facem proceduri mai simplificate – mai spune Cuc, pe lângă indolenţa celor care s-au perindat, de-a lungul anilor, la putere, birocraţia fiind una din piedicile care au contribuit la actuala stare de fapt.



    Nici pe calea ferată nu se circulă mai bine. Cineva spune că a călători cu trenul în România este ca atunci când ai fi obligat să te uiți încontinuu la cel mai trist film făcut vreodată. Întârzieri constante ale curselor, viteze de rulare a garniturilor care – în secolul luminii – sunt comparabile cu cele ale melcului, vagoane care, unele, parcă ar fi din perioada celui de-al Doilea Război Mondial, cârpeli ale liniilor ferate adică lucrări de modernizare a infrastructurii care trebuie refăcute după doar câţiva ani – toate acestea sunt parte din peisajul cotidian.



    Or, în astfel de condiţii, acelaşi ministru Răzvan Cuc promite că, în bugetul pe acest an, există suficiente fonduri atât pentru întreţinerea căii ferate, cât şi pentru cea a vagoanelor.

  • Proiecte de infrastructură rutieră

    Proiecte de infrastructură rutieră

    Licitaţia
    pentru realizarea Autostrăzii Ploieşti – Braşov, ce va străpunge Carpaţii
    Meridionali de la sud la nord, va fi lansată luni. Anunţul a fost făcut de
    premierul Viorica Dăncilă, care a estimat că un acord pentru realizarea acestui
    proiect în parteneriat public – privat va fi semnat până la sfârşitul anului.
    Viorica Dăncilă: Un proiect aşteptat de mult timp şi pentru care Guvernul a făcut
    eforturi în ultimele luni. În termen de 30 de zile investitori români şi
    străini pot depune ofertele, iar tipul licitaţiei va fi selecţia competitivă.
    Vor urma negocieri cu investitorii selectaţi astfel încât în luna decembrie
    estimăm semnarea acordului de parteneriat-public privat pentru realizarea
    acestei autostrăzi
    .

    Nu a fost avansată o sumă estimativă pentru
    construirea autostrăzii Ploieşti-Braşov. Aceste municipii sunt legate, în
    prezent, de un drum european care trece prin cele mai populare staţiuni montane
    din România, iar traficul infernal, în special în week-end şi în vacanţe, l-a
    plasat în topul celor mai aglomerate drumuri din partea sud-estică a continentului.
    A stârnit nedumerire soluţia de finanţare, respectiv parteneriatul public -
    privat, aleasă şi în cazul autostrăzii
    Moldova, care va lega zona centrală de nord-estul teritoriului, soluţie
    criticată de opoziţie. În ton cu comisarul european pentru dezvoltare
    regională, Corina Creţu, liderul PNL, Ludovic Orban, a solicitat Executivului să
    ceară Comisiei Europene finanţare din fonduri nerambursabile pentru Autostrada
    Moldova. Ludovic Orban: De fapt, odată cu decizia guvernului PSD de
    a finanţa această Autostradă Moldova prin parteneriat public – privat, Guvernul
    a transmis mesajul că nu reprezintă o prioritate realizarea acestui tronson şi
    că nu are de gând, de fapt, să realizeze acest tronson vital de autostradă. Este
    clar prin comunicarea limpede a comisarului european, Corina Creţu, că acest
    tronson de autostradă se poate construi din fonduri europene nerambursabile, în
    cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mediu
    .

    Corina
    Creţu a criticat vehement Guvernul de la Bucureşti pentru lipsa de proiecte în
    domeniul infrastructurii, capitol la care România ar putea primi fonduri
    europene. Ea a spus că în domeniul transporturilor s-au pierdut deja două
    miliarde de euro şi se fac eforturi pentru a se evita dezangajări din fondurile
    alocate perioadei 2014-2020. Autorităţile
    au anunţat că vor da în folosinţă în acest an circa 100 de km de
    autostradă, în nord-vestul şi vestul ţării. România
    are mai puţin de 750 de kilometri de autostradă, din care circa 100 sunt moşteniţi
    de la regimul comunist. Presa prezenta o statistică amară conform căreia, dacă toate
    promisiunile făcute de miniştrii Transporturilor care s-au succedat în ultimi
    cinci ani ar fi devenit realitate, ţara ar fi fost brăzdată, acum, de 8.000 de
    kilometri de autostradă.