Tag: autoturism

  • Programlu „Rabla local”

    Programlu „Rabla local”


    Tru România, luni, ahurhiră ngrăpserli tru programlu Rabla local, pritu cari nicukirlli a aftukinatloru ma veclli pot tra ş-caseadză autoturismul. Aestu ahuhrhi cu stângul, tră itia că, tru protili minute di la lansare, aplicaţia ali Administraţie Fondului tră Mediu s-ambudyiusi. Problemele fură ama remediate, iara ministrul a mediului, Mircea Fechet, spuni că suntu localităţ cari ş-bitisiră bugetlu ahărdzitu tu aestă noimă, tru prota dzuuă hiinda emise pisti 12 di ñilli di vouchere.


    Tru program s-nreghistrară 500 di primării, iara bugetlu ahărdzitu easti di 240 di miliuñi di lei (cca. 48 di milioane euro). Tră cathi aftukinată veaclle, cu norma di poluare Euro 3 ică inferioară, adusă la casari, româñilli va s’llia 3.000 di lei (cca. 600 euro), fără borgea tra s’ancupără ună aftukinată nauă la alăxeari. Ditu aestă sumă, 2.400 di lei yinu di la ministerlu a Mediului și 600 di lei di la primărie. Prota jgllioată easti thimilliusearea a unui cont pe site-ul Administraţiei Fondului tră Mediu, www.afm.ro, şi maş după verificarea a condiţiilor di eligibilitate va s’da acceptul tră casare. Anamisa di nai importante condiţii s’arădăpsescu vicllimea di nai ma pţănu 15 di añi ali aftukinată, domiciliul tru localitatea di iu s’caftă păradzlli şi s’aibă păltiti taxili şi impozitili locale.


    Tutunăoară, easti multu important ca nicukirlu auto s’verifică desi unitatea administrativ-teritorială – comună, căsăbă, municipiu ică sector – easti ngrăpsitu tru aestu program.


    Autoritățli spunu că finanţarea da izini ti casarea a 100.000 di autovehicule veclli şi poluante. Persoanili aprukeati tru Programlu Rabla Local nu pot s’ufilisească păradzlli ţi lă si deadiră tra s’ancupăra ună aftukinată la mâna a daua cu norma di poluare Euro 5 ică inferioară. Oamiñilli pot si s’ngrăpsească tru program până la 31 di agustu ică până la epuizarea a bugetului ahărdzitu. Cama deapoa, administraţia va s’pitreacă lista cu aţelli ngrăpsiţ la primării, cari va u ducă niti procedura la nivel local.


    Asociația Europeană a Producătorilor di spuni că, tu bitisita a anlui 2021, România avea unu di nai ma veclli parcuri auto ditu Europa, cu ună ilikie medie di 15,1 ani, hiinda năstricută maş di Cehia (15,6 ani), Estonia (16,8 ani) și Grecia (17 ani). La alantu capu eara Luxemburg (7,6 ani), Danemarca (8,5 ani) si Austria (8,7 ani).


    Uidisitu cu Direcția Ghenerală Permise di Conducere și Anmatriculări (DGPCI), la bitisita a anlui ţi tricu, tru România era nmatriculate pisti 7,8 milioane di autoturime, aproapea un cirecu (2,4 miliuñî) cu pisti 20 di ani, iara 2,38 milioane cu ună vicllimi anamisa di 16 și 20 di ani. Ditu totalu a autoturismelor di pi călliurli ali Românie, maş 1,5 milioane işiră pi porțăli a favriţlor tru 10 lli añî ditu soni. Românii preferă maxus aftukinatli diesel (pisti 50%), iara nai ma ancuparate modeli suntu Volkswagen și Dacia, fabricată la uzina di la Mioveni ţi nicukiru suntu francezii di la Renault. Lipseaşti s’aduţemu aminti că, tu bitisita a anlui 2022 avea si pisti 24 di ñilli di aftukinati cu motorizări complet electriţi, aproapea diplo andicra di anlu di ma ninti.


    Autoru: Mihai Pelin


    Armânipsearea: Taşcu Lala



  • Programul „Rabla local”

    Programul „Rabla local”

    În România, luni, au început înscrierile în
    programul Rabla local,
    prin care proprietarii
    maşinilor mai vechi îşi pot casa autoturismul. Acesta a început cu stângul,
    pentru că, în primele minute de la lansare, aplicaţia Administraţiei Fondului
    pentru Mediu s-a blocat. Problemele au
    fost însă remediate, iar ministrul mediului, Mircea Fechet, spune că sunt deja
    localităţi care şi-au epuizat bugetul alocat în acest sens, în prima zi fiind
    deja emise peste 12 mii de vouchere.

    În program s-au
    înregistrat 500 de primării, iar bugetul alocat este de 240 de milioane de lei
    (cca. 48 de milioane euro). Pentru fiecare autoturism mai vechi, cu norma de
    poluare Euro 3 sau inferioară, adus la casat, românii vor primi 3.000 de lei (cca.
    600 euro), fără obligaţia de a cumpăra o maşină nouă la schimb. Din această
    sumă, 2.400 de lei vin de la ministerul Mediului și 600 de lei de la primărie. Primul pas este
    crearea unui cont pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu, www.afm.ro,
    şi doar după verificarea condiţiilor de eligibilitate se va da acceptul pentru
    casare. Printre cele mai importante condiţii se numără vechimea de cel puţin 15
    ani a maşinii, domiciliul în localitatea de unde se solicită banii şi plata la
    zi a taxelor şi impozitelor locale.

    De asemenea, este foarte important ca
    proprietarul auto să verifice dacă unitatea administrativ-teritorială – comună,
    oraş, municipiu sau sector – este înscrisă în acest program.

    Autoritățile
    susțin că finanţarea permite casarea a 100.000 de autovehicule vechi şi
    poluante. Persoanele acceptate în Programul Rabla Local nu pot folosi
    banii primiţi pentru a cumpăra o maşină la mâna a doua cu norma de poluare Euro
    5 sau inferioară. Oamenii se pot înscrie în program până la 31 august sau
    până la epuizarea bugetului alocat. Ulterior, administraţia va transmite lista
    cu cei înscrişi către primării, care vor continua procedura la nivel local.

    Asociația
    Europeană a Producătorilor de Automobile arata că, la sfârșitului anului 2021, România deținea unul dintre cele mai vechi parcuri auto din Europa, cu o vârsta medie de 15,1 ani, fiind depășită doar de Cehia (15,6 ani), Estonia (16,8 ani) și Grecia (17 ani). La polul opus se situa Luxemburg (7,6 ani), Danemarca (8,5 ani) si Austria (8,7 ani).

    Potrivit Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), la sfârșitul anului trecut, în România erau înmatriculate peste 7,8 milioane de autoturime, aproape o treime (2,4 milioane) cu peste 20 de ani, iar 2,38
    milioane cu o vechime între 16 și 20 de
    ani. Din totalul autoturismelor de pe șoselele din România, doar 1,5
    milioane au părăsit porțile fabricilor în ultimii 10 ani. Românii preferă în
    special mașinile diesel (peste 50%), iar cele mai cumparate modele sunt
    Volkswagen și Dacia, fabricată la uzina de la Mioveni deținută de
    francezii de la Renault. Trebuie amintit și faptul că, la sfârșitul lui 2022 existau
    si peste 24 de mii de mașini cu
    motorizări complet electrice, aproape dublu față de anul anterior.


  • Proiectele celui mai mare constructor auto din România

    Proiectele celui mai mare constructor auto din România

    Fabricantul de automobile
    Dacia a confirmat, miercuri, că o parte din producţia modelului Logan MCV, produs
    la Mioveni-Romania, va fi mutată la fabrica Renault din Tanger, în
    Maroc. Decizia a fost luată de francezii de la Renault,
    care detin 99,43% din
    acţiunile fabricii româneşti, pentru
    a permite, la uzina din Mioveni, o creştere a producţiei de autoturisme Duster, pentru care cererea la
    nivel european este mare, a mai explicat conducerea Dacia într-un comunicat.

    Informaţiile au apărut, iniţial, în presa franceză, care a scris că acest
    transfer de producţie presupune o investiţie suplimentară de 20 de milioane de
    euro la fabrica din Tanger. Pînă acum, Logan MCV se fabrica doar
    în România. Comunicatul oficial a atenuat murmurul în rândul
    muncitorilor angajaţi la fabrica de la Mioveni, după ce, în ultimele zile,
    circulaseră zvonuri privind posibila reducere a producţiei şi chiar apariţia
    concedierilor. Anunţul producatorului francez poate fi decriptat, însă şi ca un posibil avertisment
    diplomatic adresat autorităţilor române pentru urgentarea construcţiei
    autostrăzii Piteşti – Sibiu.

    Săptămâna trecută, în cadrul unei întâlniri
    cu producătorii de la fabricile Dacia şi
    Ford, din Romania, ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, a anunţat că autostrada Craiova-Piteşti
    va fi realizată din fonduri structurale până în 2020, iar cea
    Piteşti-Sibiu, până în 2021. Potrivit Masterplanului
    strategic de transport al României aprobat, recent, de Guvern,
    până în 2036, românii ar putea circula pe 11 noi autostrăzi.Vor fi
    construiţi 6.800 de kilometri de drum, din care peste 1.500 de km de autostradă şi
    peste 1.300 de km de drum expres. De asemenea, vor fi
    modernizate peste 5.000 de km de cale ferată, 15 aeroporturi şi 32 de porturi,
    care vor contribui la fluidizarea transportului, inclusiv în vederea exportului
    de automobile.

    Pe de
    altă parte, presa franceză vorbeşte
    despre posibila asamblare, în viitorul apropiat, al unui model nou sub sigla
    Dacia sau Renault, cel mai probabil varianta KWID din clasa mică.

    Întrucât strategiile marilor constructori de automobile sunt, întotdeauna, învăluite în mister, singura certitudine este, deocamdată, prezenţa unor
    noi modele Dacia-Logan şi Sandero, restilizate,
    la Salonul de la Paris, de la sfârşitul acestei luni. Totodată, Ford a
    anunţat continuarea producţiei la Craiova cu un nou model de automobil, Ford EcoSport,
    din 2017.


    Prima
    maşină Dacia a fost produsă în România, în 1966.
    Marca aparţine, din 1999, grupului Renault şi acoperă circa 30% din vânzările firmei franceze. Ford produce
    automobile, în România, din 2009, atingând un vârf de 300 de mii de unităţi
    pe an şi reprezentând a treia mare companie din Romania, dupa valorea
    exporturilor.

  • Prima maşină, cele mai noi maşini

    Românii care nu au mai avut până acum un autoturism proprietate personală şi-ar putea cumpăra unul, nou, din producţie internă sau import, prin programul “Prima maşină”. Statul român ar urma să garanteze jumătate din valoarea unui credit de maxim 50.000 de lei, echivalentul a circa 11.000 de euro, iar dobânda să fie sub 10%-12%, cât este, în prezent, pe piaţă. Durata maximă a creditului ar urma să fie de 84 de luni. Vor avea prioritate tinerii între 18 şi 35 de ani, dar şi cei peste această vârstă vor putea beneficia de program. Deocamdată în stadiu de propunere, ideea va fi discutată în Guvern, urmând ca decizia finală să fie luată săptămâna viitoare, pentru ca “Prima maşină” să poată intra în vigoare de la 1 noiembrie.



    În România se vând, anual, doar 80.000 de autoturisme noi, din care numai 25% către persoane fizice. Mai mult! Vânzările de maşini vechi sunt de trei ori mai mari decât cele de maşini noi. Or, în acest context, trei sunt, în viziunea Executivului de la Bucureşti, obiectivele programului: sprijinirea achiziţiei de autoturisme noi pentru tineri printr-un credit bancar cu garanţii de stat, încurajarea achiziţiei de automobile noi, nepoluante, precum şi stimularea producţiei interne de maşini, astfel încât în următorii doi ani persoanele fizice să ajungă să cumpere 40% din maşinile noi. După câţiva ani de declin puternic cauzat de o criză economică ale cărei efecte nefaste se diminuează treptat, industria auto românească şi europeană dă semne de uşoară revigorare.



    La Salonul mondial de la Paris, în plină desfăşurare, 125.000 de metri pătraţi sunt repartizaţi celor 260 de mărci expozante, reprezentând circa 70 de constructori de automobile al căror principal obiectiv este să atragă cât mai mulţi clienţi. Printre ei se numără şi deja arhi-cunoscuta marcă românească low-cost Dacia, care a ales să-şi lanseze, în capitala franceză, versiunile Stepway ale modelelor Lodgy şi Docker, dar şi premierele Duster Air şi Sandero Black Touch.



    Directorul general al Opel România şi membru al Consiliului Director al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile, Cristian Milea, vorbeşte despre tendinţele momentului: Se regăseşte în mai toate familiile producătorilor un sentiment de apropiere de mediu, ca produsele să fie din ce în ce eco-friendly. De asemenea, se încearcă o economie pentru consumator şi lucrul acesta este o chestiune cvasiunanim acceptată. Ştim că există un interval de timp care ne ţine la distanţă de lucrurile ce se întâmplă în Europa, însă, în linii mari, trendul pe care europenii îl îmbrăţişează este unul care se regăseşte şi în industria românească. Este o industrie care începe să crească, este o industrie care ajunge în zona predictibilului şi ăsta este un semn bun, nu numai pentru operatorii în industria auto, ci pentru toată industria.



    Industria auto românească numără 600 de companii cu peste 200.000 de angajaţi şi contribuie cu 11% din Produsul Intern Brut al ţării.