Tag: autovehicule electrice

  • Nou set de acţiuni propuse de Comisie pentru asigurarea accesului la materiile prime critice

    Nou set de acţiuni propuse de Comisie pentru asigurarea accesului la materiile prime critice

    Lista actualizată a Comisiei Europene privind materiile prime critice cuprinde 30 de elemente rare, esenţiale în producerea articolelor electronice, în industria aerospaţială şi de apărare, în industria auto, dar şi în obţinerea energiei din surse regenerabile. Litiul, bauxita, titanul, cobaltul, cauciucul natural, grafitul sau metalele din grupa platinei nu pot fi extrase în mod fiabil în UE, o mare parte dintre ele trebuind importate din ţări terţe precum China, India sau din ţări din America Latină sau din Africa. Pentru a menține stocul de materii prime critice, autoritățile locale și regionale ar trebui să joace un rol important în intensificarea extracției acestora în Uniune și în îmbunătățirea reciclării lor, atrage atenţia Comisia Europeană. Se preconizează că cererea de materii prime rare va crește drastic, iar cum Europa se bazează în mare măsură pe importuri, adesea de la furnizori din țări terțe cu un statut monopolist.

    Uniunea Europeană trebuie să atenueze riscurile pentru lanțurile de aprovizionare şi să evite deficite precum cele apărute în urma pandemiei de COVID-19, a sublinat comisarul european pentru Comerţ, Valdis Dombrovskis:

    Obiectivul nostru principal este să devenim lideri în industriile verzi ale viitorului. Pentru a face posibil acest lucru, avem nevoie de materiile prime critice, iar necesităţile noastre sunt foarte clare şi vor creşte de câteva ori în următoarea decadă. Ca să vă dau câteva exemple, pentru ţintele noastre privind producerea de energie eoliană, cererea de metale rare este aşteptată să crească de 5-6 ori până în 2030 şi de 6-7 ori până în 2050. În producerea de baterii pentru autovehiculele electrice, cererea de litiu este estimată să crească de 12 ori până în 2030 şi de 21 de ori până în 2050. Oricum, noi nu suntem un continent bogat în resurse şi putem asigura doar o fracţiune din aceste necesităţi. Pentru multe dintre aceste materii prime rare depindem de un nucleu mic de parteneri, în unele situaţii chiar de o singură ţară, iar acesta nu este un mod stabil şi predictibil de a construi o industrie a viitorului. Aşadar, avem nevoie urgentă de a ne diversifica sursele de aprovizionare.


  • Finanțări europene pentru inovarea şi dezvoltarea producţiei de baterii

    Finanțări europene pentru inovarea şi dezvoltarea producţiei de baterii

    Comisia
    Europeană a marcat, la începutul acestei săptămâni, un an de la lansarea
    Alianţei Europene pentru Baterii, EBA, perioadă în care au fost înregistrate
    progrese majore. Astfel, primele instalații-pilot de producție
    sunt în curs de construcție și se anunță proiecte suplimentare de stabilire a
    UE ca actor principal în domeniul strategic al producției de baterii și al
    inovării aferente. Alianța Europeană pentru baterii a fost lansată în octombrie 2017
    de vicepreședintele Comisiei Europene Maroš Šefčovič, împreună cu statele
    membre și cu industria de profil. Această platformă de cooperare reunește în
    prezent Comisia Europeană, statele membre UE interesate, Banca Europeană de
    Investiții și peste 260 de părți interesate din domeniul industriei și al
    inovării. Pe piaţa auto au apărut deja autovehiculele electrice sau hibrid, iar
    ponderea acestora pe drumurile Europei va creşte. De aceea, bateriile vor fi la
    fel de importante pentru industria autovehiculelor din secolul 21, aşa cum a
    fost motorul cu ardere internă pentru secolul 20. De aceea, Uniunea Europeană
    trebuie să aibă capacitatea de a dezvolta și de a produce baterii pentru a-şi
    menține poziția de lider atât în sectorul autovehiculelor, cât și în domeniul
    sistemelor energetice curate. Dezvoltarea acestui domeniu depinde de o
    finanțare corespunzătoare a proiectelor din acest domeniu, finanșare care vine
    chiar de la instituțiile Uniunii Europene.

    Andrew McDowell, vicepreședintele
    Băncii Europene de Investiții: Politica industrială a
    secolului 21 ar trebui să arate așa, ca o interacțiune a sectorului public cu
    cel privat, iar comunitatea financiară, inclusiv Banca Europeană de Investiții
    trebuie să creeze cadrul de lucru pentru dezvoltarea acestui sector strategic.
    Ambiția puternică a Băncii Europene de Investiții, care este banca Uniunii
    Europene este aceea de a fi partenerul preferat al Alianței europene pentru Baterii.



    Pe lângă tranziția către o energie curată,
    producţia pe scară tot mai largă a bateriilor va stimula crearea de locuri de
    muncă și creșterea economică, iar pe de altă parte va impulsiona cercetarea și
    inovarea. Planul de acţiune al Comisiei Europene privind bateriile a vizat
    toate activitățile care pot ajuta statele membre, regiunile și industria
    europeană să elaboreze proiecte competitive, inovatoare și durabile pentru
    producția de baterii. Un subdomeniu specific îl reprezintă materiile prime,
    care vor face subiectul unei conferinţe la nivel înalt în luna noiembrie, la
    Bruxelles, în cursul căreia vor fi prezentate recomandări privind dezvoltarea
    unor condiții-cadru atractive pentru explorarea, extracția și reciclarea
    materiilor prime pentru baterii în Europa. Conform unui viitor cadru de
    reglementare, bateriile introduse pe piaţa Uniunii vor trebui să fie nu doar
    competitive, de înaltă calitate și sigure, ci și durabile și reciclabile. O
    reuniune pentru stabilirea cadrului de reglementare este stabilită pentru luna
    decembrie a acestui an. O atenţie deosebită este acordată, totodată, cercetării
    şi inovării. Astfel, în ianuarie 2019, va fi lansată o cerere de propuneri, cu
    un buget total de 114 milioane de euro provenit din Programul Orizont 2020,
    pentru aspecte specifice sectorului bateriilor.