Tag: aviatie verde

  • Cerul unic european

    Cerul unic european

    Cerul
    unic european este o idee lansată în anii ’90 cu scopul de a înlătura
    obstacolele naționale și de a merge către o integrare a spațiului european. Un
    prim pachet de măsuri cu numele SES 1 a fost adoptat în 2004 însă rezultatele
    nu au fost cele scontate. În 2009 proiectul a fost reluat cu numele SES 2, iar
    o variantă a lui, SES 2+ a apărut în 2013 cu ambiția de a reforma serviciile de
    navigație aeriană.


    În 2015 a existat o încercare de a negocia SES 2+ între
    Parlamentul European și Consiliul European, însă negocierile au eșuat. SES 2+ abordează
    două chestiuni majore. Prima este ineficiența navigației aeriene iar înlăturarea
    barierelor naționale va permite rute mai scurte. A doua este gestionarea fragmentată
    a traficului aerian, cele 27 de sisteme naționale de control al traficului
    aerian vor fi înlocuite de 9 sisteme regionale. Între timp a apărut și
    obiectivul reducerii emisiilor de dioxid de carbon și conceptul de aviație
    verde.


    Europarlamentarul
    Marian-Jean Marinescu a fost raportor al Parlamentului European în 2013 și
    astăzi este raportor al legislativului comunitar privitor la conceptul de Cer
    unic european. Recent el a participat la o consultare cu toate entitățile din
    domeniul aeronauticii interesate de viitorul regulament.

    Lucrurile sunt foarte simple în principiu dar foarte
    complicate din punct de vedere politic. Simple pentru că acest regulament
    dorește să existe un sistem de rute de zbor directe astfel încât să se asigure
    eficiența traficului aerian și să se mărească și capacitatea. Acum încă se mai
    zboară după dorințele statelor membre, adică se zboară în zig-zag între două
    puncte. Acest sistem de rute ar aduce și o ușurare a nivelului de emisii și
    bineînțeles ar crește eficiența activității de zbor. S-a venit și cu o
    propunere și pentru un regulator european de zbor deoarece controlul de trafic
    aerian este bazat pe 27 de monopoluri pentru că fiecare stat membru are monopol
    și pentru acest control și atunci trebuie să existe un regulator, un așa-numit
    performance review body.


    L-am întrebat pe Marian-Jean
    Marinescu cum va influența pandemia de covid-19 discuțiile despre regulamentul
    Cerului unic european?

    Pandemia
    a creat o criză foarte mare în această industrie, însă cu pandemie sau fără
    pandemie viiorul traficului aerian este determinat de acest regulament. Trebuie
    să ne îndreptăm spre o mai mare eficiență a traficului aerian, o digitalizare a
    activității de control aerian. Nu se poate face acest lucru numai prin
    regulament, un sistem de rute eficient, vor fi și alte metode.


    Se pare că ideea Cerului unic
    european se îndreaptă către materializare, mai devreme sau mai târziu. Iar
    conferința pentru aeronautică va discuta cu siguranță detaliile acestei materializări.