Tag: Baiba Miltoviča

  • Pachetul Pregătiţi pentru 55

    Pachetul Pregătiţi pentru 55

    Ca parte a Pactului verde european,
    UE și-a stabilit ca obiectiv obligatoriu de realizat neutralitatea climatică până în 2050. Acest lucru necesită o
    scădere substanțială a nivelurilor actuale ale emisiilor de gaze cu efect de seră
    în următoarele decenii. Ca pas intermediar către neutralitatea climatică, UE
    și-a sporit eforturile, angajându-se să reducă emisiile cu cel puțin 55% până
    în 2030, astfelapărând pachetul legislativ Pregătiți pentru 55.



    Baiba Miltoviča, reprezentantă a
    Comitetului Economic şi Social European (CESE) şi preşedintă a secţiunii TEN a
    CESE(Transport, energie şi infrastructură) a explicat:

    Pachetul Pregătiţi pentru 55, este un pachet legislativ
    care se referă la transport, climă şi energie, prezentat de Comisia Europeană
    în iulie 2021. Este menit să se asigure că legislaţia UE ţine cont de
    obiectivele climatice ale UE, iar obiectivul principal este să asigure un cadru
    echilibrat pentru inovaţie, competitivitate a industriei din UE, dar şi să
    susţină poziţia UE în ceea ce priveşte
    schimbările climatice. Şi desigur, pentru aceasta trebuie să reducem emisiile
    de carbon cu minimum 55% până în 2030, în conformitate cu cele prevăzute în
    acest pachet Fit for 55.



    UE lucrează la revizuirea legislației
    sale în cadrul acestui pachet legislativ, în vederea alinierii legislației
    actuale la ambițiile pentru 2030 și 2050.


    Baiba Miltoviča, reprezentantă a
    Comitetului Economic şi Social European (CESE) şi preşedintă a secţiunii TEN a
    CESE(Transport, energie şi infrastructură) a detaliat:

    Comitetul Economic
    şi Social European a avut deja dezbateri pe această temă, iar discuţiile au
    fost organizate în sectoarele energie şi construcţii, ridicând problema cum
    este posibil să atingem acest obiectiv al reducerii emisiilor cu 55% până în
    2030, şi cum putem ajunge la o completă neutralitate climatică în Europa până
    în 2050. Sunt multe obstacole pe care trebuie să le înţelegem. Vorbim de
    sectorul transporturi, aviaţie, transporturi feroviare, energie şi metode de a
    accesa surse de energie naturală, gaz şi electricitate, ceea ce ar urma să aibă
    impact asupra fiecărui cetăţean al UE. Şi trebuie să fim foarte înţelepţi în
    echilibrarea tuturor acestor aspecte, nu numai a obiectivului climatic, ci şi a
    dimensiunii sociale, a sectoarelor transport, energie şi construcţii.



    Pachetul include şi o serie de
    propuneri noi. Ce trebuie făcut pentru atingerea acestor obiective?

    Baiba
    Miltoviča: Este important
    din perspectiva statelor membre să găsim un echilibru în privinţa fondurilor ce
    vin din partea ţărilor membre şi a celor ce vin din partea UE. Trebuie găsit
    raportul corect, astfel încât statele membre să îşi permită să acopere
    cheltuielile ce se vor ivi. De exemplu, acum suntem confruntaţi cu o criză energetică în creştere, iar asta pune
    o presiune deosebită pe bugetul statelor membre UE. Şi trebuie găsit raportul
    corect şi statele membre vor avea
    fiecare un cuvânt de spus.


  • CESE sprijină trecerea la votul cu majoritate calificată în materie de impozitare a energiei

    CESE sprijină trecerea la votul cu majoritate calificată în materie de impozitare a energiei

    Comitetul
    Economic și Social European (CESE) este un organism consultativ al UE format
    din reprezentanți ai organizațiilor lucrătorilor și angajatorilor și ai altor
    grupuri de interese din ţări membre UE. CESE transmite avize pe probleme
    europene către Comisia Europeană, Consiliul UE și Parlamentul European,
    acționând, astfel, ca o punte între instituțiile europene cu rol de decizie și
    cetățenii UE.






    În calitatea sa
    de voce a societății civile, în sesiunea plenară din septembrie, CESE a adoptat
    un aviz, prin care sprijină poziția Comisiei Europene legată de cadrul
    legislativ pentru viitoarele politici privind energia și clima. Comisia propune
    ca deciziile privind chestiunile fiscale legate de energie să fie adoptate prin
    procedura legislativă ordinară, utilizând clauza pasarelă, ceea ce ar permite
    Consiliului UE să treacă de la votul în unanimitate la cel cu majoritate
    calificată și să instituie un sistem de codecizie cu Parlamentul European.


    Se urmăreşte obţinerea unui sistem de
    vot îmbunătățit, pentru a face față mai eficient provocărilor actuale legate de
    energie și climă. Ne explică de ce, Baiba Miltoviča, membră CESE şi iniţiatoare
    a avizului alături de Dumitru Fornea:

    Ideea este să creăm un cadru legislativ pentru luarea deciziilor
    într-o manieră mai democratică în UE, în special în domenii precum politicile
    pentru energie şi climă. Noi am votat pentru trecerea la majoritatea calificată
    în votarea taxării energiei, pentru că ni se pare un instrument mai
    democratic.


    Consumatorii nu
    au beneficiat deloc de liberalizarea pieței energiei și nu au de câștigat în
    suficientă măsură de pe urma eforturilor depuse de UE în domeniul energiei. În
    plus, taxele de utilizare a energiei în UE sunt deja foarte ridicate.
    Aproximativ 40 % din prețul final al energiei electrice plătit de consumatorii
    europeni este reprezentat de impozite și taxe, a precizat Baiba Miltoviča,
    membră CESE, Vice-preşedinta Grupului pentru diversitate în Europa şi a
    adăugat:

    Practic,
    propunem mai multe lucruri. La CESE suntem îngrijoraţi înmai multe privinţe, cum
    ar fi cum ajunge energia la muncitori, la consumatori obişnuiţi sau în
    facilităţile de zi cu zi. Pentru că probabil ştiţi că există încă sărăcie
    energetică în UE. Ne interesează tranziţia mai facilă a energiei, o mai bună
    justiţie socială, precum şi asigurarea unei dimensiuni sociale mai eficiente tranziţiei
    de energie.