Tag: Baietii buni ajung in Rai

  • Filme noi cu Bogdan Dumitrache

    Filme noi cu Bogdan Dumitrache

    De la înfiinţarea sa, în 2010, Cannes Film Festival Queer Palm a recompensat filme memorabile care reflectă diversitatea şi importanţa temelor abordate. Premiul i-a fost înmânat regizorului Emanuel Pârvu de către cineastul Lukas Dhont care a citit şi motivaţia juriului: „O descompunere dură şi preţioasă a unui sistem al violenţei. Perspectiva sa dezvăluie încet lumea patriarhală în care au crescut personajele noastre în care spaţiul de a exista pe deplin este făcut imposibil de structurile ideilor adânc înrădăcinate.  În acest film hipnotizant, oamenii par să fie ţinuţi de sfori care îi îndepărtează de lumină, până când unii dintre ei încep să se elibereze”.

    Alături de regizorul Emanuel Pârvu, au pășit pe covorul roșu și actorii Bogdan Dumitrache, Valeriu Andriuță, Ciprian Chiujdea și Ingrid Micu-Berescu. Dacă premiera românească a filmului “Trei kilometri până la capătul lumii” va avea loc la TIFF Festivalul Internațional de Film Transilvania (14-24 iunie, Cluj-Napoca), “Băieții buni ajung în rai” a fost deja vizionat de publicul autohton. În această comedie romantică, Bogdan Dumitrache interpretează rolul unui bărbat care moare și ajunge în Paradis, pe o plajă pustie, unde o reîntâlnește pe Laura, fata de care era îndrăgostit în liceu. Pornind de la cele două filme recente în care este protagonist, am vorbit cu Bogdan Dumitrache despre cariera sa cinematografică, despre cum își alege rolurile și amprenta pe care și-a pus-o asupra sa Noul val românesc.

    Băieții buni ajung în Rai este un film care adresează niște întrebări publicului într-un mod accesibil, dar nu lipsit de profunzime. În același timp, este un film care încearcă să aducă publicul înapoi, în săli, invitându-l la o escapadă din această realitate care de multe ori nu ne convine. Aș putea spune că este și un film care se folosește de o rețetă americană pe care încearcă să o adapteze într-un context românesc.

    Radu Potcoavă este un artist, iar filmul său este o încercare onestă de a folosi limbajul cinematografic pentru a adresa într-un mod plăcut o problemă incomodă și neplăcută cum este moartea. Referitor la felul în care aleg scenariile, prima lectură este esențială, este momentul când filtrez povestea respectivă prin lentila mea. Atunci îmi dau seama dacă există probleme, dacă personajul este coerent și acțiunile lui sunt normale, firești. Acesta este primul filtru pe care-l aplic.

    Când am citit scenariul de la „Băieții buni ajung în Rai”, scris de Radu Potcoavă, mi-a plăcut chiar această logică a personajului, care este atât de viu și de uman. El nu vrea să accepte că a murit și, mai mult, nu poate să creadă că a ajuns într-o altă lume care este atât de asemănătoare cu cea din care tocmai a plecat. Până și greșelile, și micile înțelegeri care îi pot ușura situația sunt cam aceleași. Așa că pot spune că „Băieții buni ajung în rai” este un pariu frumos de a readuce publicul în cinematografe, un pariu pe care eu l-am acceptat. Cred că prezența acestui nou tip de cinema care a apărut pe piață – film de public, cum îl numim – a reușit să readucă oamenii în săli și mi se pare că e un lucru foarte bun. Este minunat că s-a reușit asta, ca oamenii să vină să vadă filme românești, este și un mod foarte plăcut de a petrece timp cu familia și prietenii, sper să refacem acest obicei social de a merge la cinema.”                 

    Bogdan Dumitrache este câștigătorul a trei trofee Gopo: în 2011 pentru „Portretul luptătorului la tinerețe” (regia Constantin Popescu), în 2012  pentru „Din dragoste cu cele mai bune intenții” (Adrian Sitaru) și în 2019 pentru „Pororoca” (regia Constantin Popescu). Pentru „Poroca”, actorul a câștigat și Premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul de Film de la San Sebastian. Rolurile din „Dublu” (regia Catrinel Dănăiață) și „Om câine” (regia Ștefan Constantinescu) i-au adus alte două nominalizări. Din filmografia sa de peste 30 de roluri, cele mai multe principale, Bogdan Dumitrache consideră că esențial a fost rolul din „Portretul luptătorului la tinerețe” și se consideră norocos că s-a format odată cu noul val din cinema-ul românesc.

    Mi se pare esențial acest rol, pentru că mai degrabă mă raportez la perioadele în care am jucat și la cele în care nu, decât la rolurile pe care le-am avut.  Eu am început să joc după zece ani de la terminarea facultății și în Portretul luptătorului la tinerețe am avut primul meu rol mai lung. Și deși era un rol secundar, am reușit să creez un personaj viu și autentic.

    A fost și rolul pentru care am obținut primul meu premiu și după interpretarea din acest film au început să apară și alte roluri și oportunități de a juca și mă dezvolta, de a le arăta și celorlalți ce știu să fac. Legat de Noul Val din cinema-ul românesc, mă consider norocos să cresc ca actor împreună cu această mișcare, să am norocul să fac film chiar în momentul în care a apărut Marfa și banii de Cristi Puiu. M-am bucurat mult la momentul acela că prietenul meu, actorul Dragoș Bucur, a jucat în film și a fost implicat în această nouă mișcare, care și-a dorit să schimbe lucruri și chiar a schimbat. Sunt entuziasmat și recunoscător.”

    Bogdan Dumitrache este și unul dintre fondatorii Teatrului independent Apollo 111 și a jucat în productiile HBO „În derivă” (2010) si „Ruxx” (2022).

  • „Băieții buni ajung în Rai”, un nou film de Radu Potcoavă

    „Băieții buni ajung în Rai”, un nou film de Radu Potcoavă

    Inclusă în secțiunea competitivă a festivalului italian Bergamo Film Meeting, comedia romantică „Băieții buni ajung în Rai” ne propune o perspectivă modernă asupra Lumii de Apoi. Rolurile principale sunt interpretate de Bogdan Dumitrache și Cosmina Stratan, doi foști colegi de liceu care se revăd, după moarte, pe o plajă pustie. Băieții buni ajung în rai este primul lungmetraj la care Radu Potcoavă semnează atât regia, cât și scenariul, pe care a început să-l scrie în pandemie, imaginându-și plaja pustie unde se reîntâlnesc personajele sale după moarte.

    Radu Potcoavă: ”E un lucru pe care îmi doream să-l fac de multă vreme. Tot așteptam să debutez și ca scenarist, ceea ce iată, se întâmplă acum. Evident că eu am tot rescris scenariile pe care le-am regizat, dar niciodată n-am scris o poveste cap-coadă pe care să o și regizez. În perioada în care am scris acest scenariu îi citeam multe povești fiicei mele și m-a inspirat cumva tonul acelor povești. Pentru că tonul poveștilor pentru copii este unul simplu, dar care livrează un mesaj clar, limpede, pe înțelesul tuturor.

     

    Aș putea spune că acolo nu există teamă de ridicol sau teama că mesajul e prea simplu, că nu are suficient substrat. Citind asemenea povești mi-am dat seama că mi-aș dori ca în genul ăsta să fie și viitorul meu film, accesibil, cu un mesaj clar. Nu mi-am dorit ca spectatorii să nu doarmă noaptea ca să se gândească la ce a vrut să spună autorul, am vrut să fac un film cu mesaj clar, fără final deschis. Cu toate astea, nu cred că am făcut un film superficial. Este doar un film cu un mesaj ușor de înțeles de toată lumea. Și pot să spun că nu mi-e deloc teamă să fac filme care plac publicului și să mă adresez publicului larg. Asta este concepția mea despre cinema: că misiunea lui e de a strânge oameni și de a le oferi senzații și stări plăcute, cu mesaje foarte ușor de citit.”

     

    Filmul este realizat de o echipă de profesioniști ai industriei de film din România.  Andrei Butică este directorul de imagine al filmului, montajul a fost realizat de Cătălin Cristuțiu, de sunet s-a ocupat Alexandru Dumitru și de muzică Alin Zăbrăuțeanu, iar Mălina Ionescu semnează scenografia și costumele. Lungmetrajul a fost produs de Wearebasca.

    Radu Potcoavă spune și de ce a optat pentru comedie ca gen: ”Nu mi se pare că trăim vremuri fericite, cel puțin în România. Iar dacă ne dorim dramă, găsim imediat. Este suficient, de exemplu, să mergem la supermarket să vedem că iar s-au scumpit alimentele, să ne uităm la facturi, să ne gândim că vine următoarea rată, să urmărim evoluția indicelui ROBOR. Drame avem din plin. Astfel că având toate problemele astea cotidiene, mărunte, dar care se adună, mă gândesc că la sfârșitul zilei, când ieșim de la serviciu, simțim nevoia să mergem la un film care să ne destindă un pic și să ne facă să uităm în ce țară trăim. Să ne relaxăm măcar o oră jumătate, iar după aceea să mergem frumos acasă, liniștiți, relaxați și eventual, până a doua zi dimineață să nu ne mai gândim la toate problemele pe care le avem. De asta cred că avem nevoie de comedie, e o dorință organică, firească.”

     

    Radu Potcoavă a regizat comedia de succes „Cuscrii” (al doilea film românesc al anului 2013, după numărul de spectatori), drama coming-of-age „Vara s-a sfârșit”, și a fost co-regizor al serialelor TV „Vlad” (sezonul 1) și „Ai noștri” (sezonul 1). De asemenea, a regizat câteva scurtmetraje de succes – trei dintre ele fiind nominalizate la Premiile Gopo. „Băieții buni ajung în Rai” reprezintă a treia colaborare a lui Radu Potcoavă cu casa de producție Wearebasca, după scurtmetrajele „Mă cheamă Costin” (2016) și „Miss Sueño” (2018).