Tag: Balcani

  • Pâine la ţest

    Pâine la ţest

    Specifică Olteniei, pâinea la ţest
    are o istorie milenară având la origine metodele folosite de populaţia
    dacică pentru coacerea turtelor din mei,
    secară şi grâu în interiorul unui vas de lut aşezat cu gura în jos pe vatra
    încinsă. Metoda a fost folosită în perioada colonizării romane, apoi în evul
    mediu, această moştenire fiind păstrată şi în zilele noastre. De fapt, cuvântul
    ţest are o origine latină – testum, care înseamnă carapace de broască ţestoasă
    şi care sugerează forma vasului din lut.


    Acest veritabil cuptor mobil era
    făcut, conform tradiţiei doar la sărbătoarea Ropotinului, ţinută în a treia
    marţi după Paşte sau, conform unor alte tradiţii locale, în primele trei zile
    de marţi, joi şi sâmbătă de după Paşte. Confecţionarea ţestelor avea un
    caracter ritualic, având ca scop, între altele, alungarea grindinei care ar fi
    putut lovi culturile agricole. Ţestul era modelat din lut galben, amestecat cu
    balegă de cal şi cu câlţi sau cu paie care aveau rol de armătură şi apoi,
    înainte de a fi utilizat, trebuia ars ca orice obiect de lut de uz gospodăresc.
    Este prevăzut fie cu o toartă pentru a fi prins cu un lanţ atunci când se află
    deasupra vetrei, fie cu orificii prin care este trecută o vergea metalică care
    are acelaşi rol, de a ridica sau coborî ţestul pe vatra încinsă.


    Metoda de coacere a pâinii în ţest a
    fost destul de răspândită în Balcani. În comparaţie cu cuptorul care are
    dimensiuni mari, ţestul are avantajul că se încinge mult mai repede, la ardere
    fiind folosite nu lemne, ci surcele şi resturi vegetale de la floarea soarelui,
    porumb sau chiar vegetaţie uscată. Un alt avantaj este că, pe lângă pâine, în
    ţest se pot pregăti şi mâncăruri cu carne şi legume.


    Înainte de a pune pâinea la copt, se
    face focul, iar jarul se adună sub ţest pentru circa jumătate de oră. Aluatul
    se pregăteşte uşor, din făină, apă, sare şi drojdie de bere. În vechime, în loc
    de drojdie se folosea, pur şi simplu, spumă de la fructele puse la fermentat
    pentru a obţine, prin distilare, ţuică. După frământare, se lasă la dospit după
    care aluatul, modelat ca o lipie, se pune în ţestul încins, suprafaţa fiind
    unsă cu ou sau cu suc de roşii. Ţestul se pune deasupra vetrei încinse şi se
    lasă circa jumătate de oră. În cazul în care dogoarea a fost prea mare, stratul
    ars de la suprafaţă poate fi îndepărtat. Pentru a preveni acest lucru, deasupra
    aluatului pot fi puse foi de varză proaspătă, care sunt apoi înlăturate.




  • Pâine la ţest

    Pâine la ţest

    Specifică Olteniei, pâinea la ţest
    are o istorie milenară având la origine metodele folosite de populaţia
    dacică pentru coacerea turtelor din mei,
    secară şi grâu în interiorul unui vas de lut aşezat cu gura în jos pe vatra
    încinsă. Metoda a fost folosită în perioada colonizării romane, apoi în evul
    mediu, această moştenire fiind păstrată şi în zilele noastre. De fapt, cuvântul
    ţest are o origine latină – testum, care înseamnă carapace de broască ţestoasă
    şi care sugerează forma vasului din lut.


    Acest veritabil cuptor mobil era
    făcut, conform tradiţiei doar la sărbătoarea Ropotinului, ţinută în a treia
    marţi după Paşte sau, conform unor alte tradiţii locale, în primele trei zile
    de marţi, joi şi sâmbătă de după Paşte. Confecţionarea ţestelor avea un
    caracter ritualic, având ca scop, între altele, alungarea grindinei care ar fi
    putut lovi culturile agricole. Ţestul era modelat din lut galben, amestecat cu
    balegă de cal şi cu câlţi sau cu paie care aveau rol de armătură şi apoi,
    înainte de a fi utilizat, trebuia ars ca orice obiect de lut de uz gospodăresc.
    Este prevăzut fie cu o toartă pentru a fi prins cu un lanţ atunci când se află
    deasupra vetrei, fie cu orificii prin care este trecută o vergea metalică care
    are acelaşi rol, de a ridica sau coborî ţestul pe vatra încinsă.


    Metoda de coacere a pâinii în ţest a
    fost destul de răspândită în Balcani. În comparaţie cu cuptorul care are
    dimensiuni mari, ţestul are avantajul că se încinge mult mai repede, la ardere
    fiind folosite nu lemne, ci surcele şi resturi vegetale de la floarea soarelui,
    porumb sau chiar vegetaţie uscată. Un alt avantaj este că, pe lângă pâine, în
    ţest se pot pregăti şi mâncăruri cu carne şi legume.


    Înainte de a pune pâinea la copt, se
    face focul, iar jarul se adună sub ţest pentru circa jumătate de oră. Aluatul
    se pregăteşte uşor, din făină, apă, sare şi drojdie de bere. În vechime, în loc
    de drojdie se folosea, pur şi simplu, spumă de la fructele puse la fermentat
    pentru a obţine, prin distilare, ţuică. După frământare, se lasă la dospit după
    care aluatul, modelat ca o lipie, se pune în ţestul încins, suprafaţa fiind
    unsă cu ou sau cu suc de roşii. Ţestul se pune deasupra vetrei încinse şi se
    lasă circa jumătate de oră. În cazul în care dogoarea a fost prea mare, stratul
    ars de la suprafaţă poate fi îndepărtat. Pentru a preveni acest lucru, deasupra
    aluatului pot fi puse foi de varză proaspătă, care sunt apoi înlăturate.




  • Recurs la istorie: românii din Balcani și rolul lor în fundamentarea identitară a neamului românesc

    Recurs la istorie: românii din Balcani și rolul lor în fundamentarea identitară a neamului românesc

    Participă: dr. Emanuil Ineoan, istoric, cercetător la Centrul European de Studii în
    Probleme Etnice al Academiei Române, ale cărui
    domenii de interes sunt românii balcanici, teza sa de doctorat fiind Aromânii
    în relaţiile României cu Grecia în prima parte a sec XX, dar şi chestiunea
    confesională, autor şi coautor, de altfel, al câtorva volume pe această temă.

  • MAE salută marcarea  Zilei NATO în România

    MAE salută marcarea Zilei NATO în România

    Apartenența la cea mai importantă Alianță din istorie, în care solidaritatea și unitatea reprezintă principiile esențiale, întregește profilul României de stat modern și democratic și contribuie la asigurarea securității naționale la un nivel fără precedent, se arată într-un comunicat al Ministerului Afacerilor Externe (MAE), transmis cu ocazia Zilei NATO.

    Spiritul de solidaritate și unitatea de acțiune între aliați se manifestă activ și în actualul context dificil, marcat de pandemia cu noul coronavirus. MAE își exprimă compasiunea faţă de toate victimele generate de COVID-19 şi faţă de cei afectaţi de consecințele sale, precum și recunoștința profundă pentru cei aflaţi în prima linie a luptei împotriva pandemiei.

    Potrivit MAE, România este parte integrantă a eforturilor pe care Alianța Nord-Atlantică le depune în acest context. Fiind, totodată, și un beneficiar al capabilităților și programelor aliate, precum cele în domeniul transportului aerian strategic, pe care le-a valorificat în vederea asigurării de echipamente și materiale medicale necesare.


    În paralel cu eforturile de gestionare a pandemiei, Alianța continuă să-și îndeplinească misiunile fundamentale – apărarea colectivă a statelor membre, gestionarea crizelor și asigurarea securității prin cooperare. Răspunsul Alianței la provocările de securitate complexe care caracterizează contextul actual rămâne ferm, coerent și cuprinzător, fiind susținut prin solidaritatea între statele membre și prin cooperare cu țările partenere și organizațiile internaționale.

    Cu fiecare an de apartenență la NATO, România și-a consolidat capacitatea de aliat activ și de încredere, de a contribui semnificativ atât la operațiunile și misiunile NATO, cât și la conturarea politicilor și deciziilor Alianței. În decursul ultimului an, țara noastră a continuat să fie un furnizor de securitate la nivel regional, euro-atlantic și internațional. Militarii români sunt prezenți în teatrele de operațiuni, precum cele din Afganistan și Irak, țara noastră oferă asistență țărilor partenere din vecinătate și participă la întărirea prezenței aliate pe flancul estic., se arată în comunicat.

    România va continua să contribuie la consolidarea Alianței și la adaptarea ei la amenințările care pot afecta securitatea statelor membre. Va continua să acorde o atenție deosebită implementării măsurilor de consolidare a posturii de descurajare și apărare, inclusiv pe flancul estic. Va continua să pledeze pentru intensificarea sprijinului NATO pentru dezvoltarea capacităților de apărare și consolidarea rezilienței statelor partenere, atât din regiunea Mării Negre și din Balcanii de Vest, cât și din sudul continentului european., precizează sursa citată.


    MAE a adus un omagiu tuturor militarilor români care au fost sau sunt prezenți în teatrele de operații aliate şi care, prin profesionalismul şi jertfa lor, au contribuit în mod esențial la consolidarea profilului României în cadrul NATO.

    Astăzi, la mai bine de 70 de ani de existență a Organizației și la 16 ani de la momentul aderării României, Alianța Nord-Atlantică reunește 30 de state care împărtășesc aceleași valori și obiective, se mai arată în comunicatul MAE.

    sursa: Ministerul Afacerilor Externe

  • Corupția din Balcani împiedică aderarea la UE

    Corupția din Balcani împiedică aderarea la UE

    Europarlamentarul Cristian Preda, raportor din 2014 pentru procesul de integrare a Bosniei și Herțegovina în UE, a spus că Bosnia și Herțegovina vrea să îi fie recunoscut statutul de posibil candidat.

    Cristian Preda: Problema corupției este unul dintre serioasele obstacole în calea reformării Bosniei Herțegovina care este absolut necesară pentru a a fi acceptată într-o zi ca stat membru. Toate lucrurile astea se știu. Știm de pildă cum sunt construite veniturile și resursele cu care lideri politici din Bosnia Herțegovina controlează jocul politic. Efectul pe care-l avem în Bosnia Herțegovina a unei politici iresponsabile și efectele corupției sunt cele pe care le știm din păcate și din România. Oamenii pleacă din țară. Bosnia Herțegovina este depopulate. Bosnia Herțegovina este singura țară din Balcani care nu are nici măcar statutul de candidat. Albania și Macedonia de nord au statutul de candidat dar nu au început negocierile dacă Serbia și Muntenegru au statut de candidat și au și început negocierile Kosovo alături de Bosnia Herțegovina nici măcar nu sunt recunoscute drept candidat și asta vrea Bosnia Herțegovina să facă să-i fie recunoscut statutul de candiatat. Sunt raportorul Parlamentului European pentru Bosnia Herțegovina din 2014 și în fiecare an m-am ocupat de aceasta țară făcând un raport care este de fapt o evaluare prezentată anual de către Comsia Europeană.

    Bosnia Herțegovina este o țară foarte complexă cu trei comunități care sunt scindate și veridic și religios, e o țară care negociază tot. Algoritmul politic ia în seamă acest factor religios și începerea negocierilor pentru Albania a fost blocată anul trecut de către un stat dintre cele 28. Toate aceste decizii legate de atribuirea statului de candidat de startul negocierilor de deschiderea unor capitole pt negociere din păcate țările din Balcanii de vest sunt într-un fel victime acestui sistem de decizie. Pe de altă parte țările din Balcanii de vest sunt și victimele propriei nesăbuințe, au politicieni care sunt corupți. Experiența privind integrarea merită luată în seamă pentru a învață ceva pentru că sunt lucruri de învățat și iarăși aici există o expertiză românească foarte bună în privința parcursului tranziției pentru că sunt oameni care au învățat din greșeli și au văzut ce nu a mers ce putea fi bine și am încurajat contactele între țările dintre Balcanii de vest și țările din Europa Centrală și care au intrat în Uniune.

    Europarlamentarul Cristian Preda mai spus că principala problemă cu care se confruntă Bosnia și Herțegovina în aderarea la UE e problema corupției.


  • Macedonia, tot mai aproape de NATO și UE

    Macedonia, tot mai aproape de NATO și UE

    După aproape trei decenii de dispute diplomatice, Grecia și Macedonia, au reușit, luna trecută, să încheie un acord istoric privind viitoare denumire a fostei republici iugoslave. Autoritățile de la Skopje au acceptat să modifice constituția pentru ca numele statului vecin să devină Republica Macedoniei de Nord, iar acordul permite Macedoniei să fie la un pas de NATO și să poată deschidă procesul de aderare la Uniunea Europeană.

    Macedonia, invitată să adere la structurile NATO



    Astfel, la summitul NATO de la Bruxelles din 11-12 iulie, Macedonia a fost invitată să înceapă discuțoiile pentru a deveni cel de-al 30-lea membru al alianței: Reafirmăm angajamentul nostru față de politica privind ușile deschise a Alianței, în conformitate cu articolul 10 din Tratatul de la Washington, care este unul dintre marile succese ale Alianței. Aderarea Muntenegrului, anul trecut, și invitația noastră de astăzi către Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei reprezintă o demonstrație tangibilă a acestui angajament, scrie în declarația finală adoptată de șefii de stat întruniți în capitala Belgiei.



    Decizia vine la 10 ani de la summitul NATO de la București unde s-a luat decizia ca Macedonia să fie invitată să adere la sctruturile alianței nord-atlantice. La summitul de la București din 2008, am decis că NATO va invita Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei să se alăture Alianței de îndată ce o soluție reciproc acceptabilă a problemei numelui a fost atinsă în cadrul ONU. Salutăm acordul istoric dintre Atena și Skopie privind soluționarea problemei denumirii. În conformitate cu politica noastră, am decis să invităm guvernul de la Skopie să înceapă discuțiile de aderare pentru a se alătura Alianței noastre. Implementarea integrală a tuturor procedurilor interne prescrise cu privire la acordul privind soluționarea problemei denumirii este o condiție pentru încheierea cu succes a procesului de aderare, au mai transmis liderii statelor NATO, conform site-ului caleauropeana.ro.

    Secretarul general al Nato, Jens Stoltenberg, alături de premierul Macedoniei, Zoran Zaev la ceremonia care a marcat începrea discuțiilor pentru aderarea Macedoniei la NATO (Sursa foto: NATO)

    macedonia-acord-nato-iul2018.jpg



    Macedonenii sunt așteptați la urne, pe 30 septembrie, în cadrul unui referendum unde trebuie să răspundă cu ‘DA’ sau ‘NU’ la întrebarea: Sunteţi în favoarea aderării la NATO şi UE şi acceptaţi acordul privind numele încheiat între Republica Macedonia şi Grecia?



    România, sprijin pentru aderarea Macedoniei la UE


    Săptămâna trecută, premierul României, Viorica Dăncilă a efectuat o vizită în statele balcanice, inclusiv la Skopje. Șefa executivului de la București a reiterat sprijinul României pentru aderarea Macedoniei la UNiunea Euroepană: “Prezenţa mea aici în calitate de prim-ministru al României, stat care în câteva luni va prelua preşedinţia Consiliului Uniunii Europene, la 1 ianuarie 2019, arată sprijinul nostru ferm pentru drumul european al Republicii Macedonia. Ştim că următorul raport va fi la sfârşitul lunii iunie 2019 pentru Macedonia, sperăm să avem un consens în cadrul Consiliului Uniunii Europene, astfel încât la sfârşitul anului 2019 să începeţi capitolele de negociere, unde România are toată disponibilitatea să vă susţină din punct de vedere tehnic, a spus Viorica Dăncilă, în declaraţia de presă comună susţinută alături de preşedintele Guvernului Republicii Macedonia, Zoran Zaev.

    Viorica Dăncilă a avut o întâlnire și cu președintele Macedoniei, Gjorge Ivanov (Sursa foto: gov.ro)

    dancila-gjorge-ivanov-iulie2018-govro.jpg


  • Trilaterala România – Bulgaria – Grecia

    Trilaterala România – Bulgaria – Grecia

    Şeful diplomaţiei române, Teodor Meleşcanu, a discutat, la
    Bucureşti, în cadrul trilateralei România – Bulgaria – Grecia, cu omologii săi
    bulgar, Ekaterina Zaharieva, şi grec, Nikos Kotzias, despre teme de actualitate
    cu relevanţă strategică în plan regional: Balcanii de Vest, Vecinătatea Estică,
    regiunea Mării Negre, Strategia Dunării şi perspectivele procesului de pace din
    Orientul Mijlociu. Potrivit unui comunicat al MAE, dialogul între cei trei
    miniştri a reprezentat o oportunitate pentru reafirmarea obiectivelor şi a
    intereselor convergente, precum şi un prilej pentru identificarea şi
    implementarea coordonată a unor acţiuni în plan regional şi european.

    Totodată,
    întrunirea a prilejuit reconfirmarea voinţei comune privind dinamizarea
    dialogului politic în acest format, precum şi asumarea angajamentului faţă de
    consolidarea proiectului european. Oficialii au apreciat că fondurile de
    coeziune au la bază principiul solidarităţii europene. Nu există nicio legătură
    juridică între accesul la fonduri europene şi statul de drept, iar dacă se pun anumite
    condiţii, acestea trebuie să fie imparţiale şi aplicabile tuturor statelor UE.
    Este punctul de vedere comun, exprimat de miniştrii de externe la Bucureşti, la
    a zecea întâlnire în acest format trilateral.

    Teodor Meleşcanu: Trebuie să fie criterii obiective, care să fie aplicabile tuturor
    statelor – este prima observaţie pe care o fac. Şi o a doua este că, dacă se
    ajunge la asemenea criterii, ele trebuie să fie folosite pentru a se acorda
    unor state subvenţii mai mari şi nu a se tăia nimănui din subvenţiile
    respective. Deci, ideea este să îi premiezi pe premianţi.
    România,
    Bulgaria şi Grecia au mai atras atenţia că viitorul buget al UE trebuie să fie
    echilibrat şi că subvenţiile pentru agricultură sau pentru coeziune nu trebuie
    sacrificate. Comisia Europeană ar urma să prezinte, la începutul lunii mai,
    schiţa de buget.


    Se anunţă negocieri anevoioase, pentru că, din cauza
    Brexit-ului, vor fi bani mai puţini şi, cel mai probabil, spun analiştii, vor
    fi reduse fondurile destinate ţărilor mai sărace. Miniştrii au susţinut, în
    cadrul întâlnirii de la Bucureşti, construirea unui nod pentru conectarea
    reţelelor de gaze din Balcani, care ar trebui să îmbunătăţească securitatea
    rutelor de aprovizionare şi diversificare cu gaze, precum şi procesul de
    integrare europeană a statelor din Balcanii de Vest: Serbia, Muntenegru,
    Albania, Bosnia-Herţegovina, Republica Macedonia şi Kosovo. Acesta din urmă nu
    este, însă, recunoscut de cinci dintre ţările membre ale Uniunii, între care
    România şi Grecia. Aderarea ţărilor din Balcanii de Vest la UE – prognozată
    după 2025 – depinde doar de eforturile lor pentru a îndeplini criteriile, au
    susţinut, în repetate rânduri, autorităţile de la Bruxelles.

  • Jurnal românesc – 21.02.2017

    Jurnal românesc – 21.02.2017

    Aproape 5% din maşinile verificate, anul trecut, de Registrul Auto Român prezentau pericol iminent de accident. Cele mai multe probleme tehnice au fost descoperite la sistemele de frânare şi direcţie. Este vorba despre aproximativ 3.800 de autovehicule cu defecţiuni grave din cele 77.000 de maşini verificate anul trecut. La maşinile mai vechi de 15 ani proporţia de respingere este de 60%, în timp ce la autoturismele de până la 8 ani au fost neconformităţi la aprox. 40%. Registrul Auto Român verifică starea tehnica la autovehicule de până la 3,5 tone, iar în urma controalelor efectuate în colaborare cu Poliţia Rutieră, la nivel naţional, au fost aplicate, anul trecut, 27.000 de amenzi şi au fost reţinute aproape 700 de permise.

    România a
    exportat servicii informatice şi informa­ţio­na­le în valoare de aproape 2,5
    miliarde de euro, anul trecut, în creştere cu 16% faţă de 2015, arată datele
    publicate de Banca Naţională. În acelaşi timp, excedentul din comerţul
    internaţional cu servicii IT a ajuns la 1,7 mld. euro, în creştere cu 23% faţă
    de anul anterior şi dublu faţă de acum patru ani. În 2016, serviciile de IT au con­­tinuat
    să aducă venituri mai mari din export decât turismul pentru cel de-al patrulea
    an consecutiv. În total, exporturile de servicii IT au reprezentat 14% din
    totalul exporturilor de servicii din România în 2016 şi au adus un aport de 22%
    din totalul excedentului din comerţul internaţional cu servicii al României.




    România a
    exportat, în primele zece luni din 2016, îmbrăcăminte şi accesorii în sumă de
    2,41 miliarde euro, o valoare cu 1,2% mai mare faţă de cea din 2015, conform
    datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică. Importurile de
    îmbrăcăminte şi accesorii s-au cifrat la 1,13 miliarde euro, fiind cu peste 25%
    mai mari comparativ cu cele din perioada ianuarie-octombrie 2015. Conform
    datelor Ministerului Economiei, valoarea totală a comerţului internaţional al
    României, în primele 10 luni ale anului trecut, a depăşit 103 miliarde
    euro, în creştere cu 5,3% faţă de primele zece luni din 2015.




    500 de militari din
    România, Bulgaria, Macedonia, Muntenegru, Serbia, Slovenia, Ucraina şi Statele
    Unite participă, până pe 1 martie, în judeţul Galaţi, la exerciţiul
    multinaţional Platinum Eagle 17.1,
    din cadrul Black Sea Rotational Force 17
    .
    Potrivit
    MapN, obiectivul principal al manevrelor este
    antrenarea subunităţilor participante într-o concepţie unitară, pentru
    menţinerea capacităţii operaţionale şi creşterea interoperabilităţii, prin exersarea
    procedurilor de comandă şi control şi executarea de trageri cu armamentul din
    dotare. Black Sea Rotational Force 17 este un exerciţiu anual, condus de
    Comandamentul Forţelor Infanteriei Marine ale SUA, care se desfăşoară în zona
    Mării Negre, în Balcani şi în regiunea Caucazului.

  • Dan Stoenescu la conferința „Ziua Românilor din Balcani”

    Dan Stoenescu la conferința „Ziua Românilor din Balcani”

    Ministrul delegat pentru relațiile cu românii de pretutindeni, Dan Stoenescu, a participat astăzi, 9 mai 2016, la conferința Ziua Românilor din Balcani: aromânii și meglenoromânii. 111 ani de la recunoașterea drepturilor naționale”, organizată de Institutul Eudoxiu Hurmuzachi” pentru românii de pretutindeni, în parteneriat cu Societatea de Cultură Macedo-Română și Muzeul Național al Satului Dimitrie Gusti”.



    Cu acest prilej, oficialul român le-a transmis un mesaj celor prezenți în Aula Bibliotecii Academiei, în care a subliniat importanța evenimentului sub aspectul restabilirii semnificaţiei momentului 9/22 mai 1905.



    Totodată, oficialul român a arătat că, încă de la preluarea mandatului, a făcut demersuri pentru a cunoaşte cât mai bine şi în mod direct situaţia comunităţilor româneşti de la sud de Dunăre. În acest sens, ministrul delegat Dan Stoenescu a reiterat angajamentul său pentru continuarea proiectelor care vin în sprijinul organizaţiilor reprezentative ale aromânilor și meglenoromânilor.

  • Balcanii, de la butoi cu pulbere la drum al refugiaţilor

    Balcanii, de la butoi cu pulbere la drum al refugiaţilor

    Geopolitica evoluează dramatic, schimbând
    radical concepte şi principii. Logica bipolară a echilibrului internaţional al
    puterii cere tot mai multe detalii care, la un moment dat, evoluează
    independent. De câteva luni, Europa se confruntă cu o situaţie care nu ţine
    cont nici de America şi nici de Rusia, nici de Europa şi nici de Balcani. Până
    în vara trecută, Grecia era preocupată doar de uriaşele sale probleme
    financiare şi economice.

    În ultimele luni, însă, s-a trezit pe propriile plaje
    cu o problemă uriaşă, pe care nimeni nu se grăbeşte să o rezolve. De ani de
    zile, africanii se urcă în ambarcaţiuni improvizate şi se îndreaptă spre
    ţărmurile Europei, pe care puţini dintre cei porniţi la drum le şi vor atinge.
    Ne amintim că fenomenul nu este deloc nou, am asistat la astfel de drame şi în
    mările Chinei dar şi pe apele dintre Cuba şi Statele Unite. Avea şi un nume,
    această plecare disperată peste ape, se numea boat-people, deşi
    ambarcaţiunile respective de abia dacă pluteau. Debarcarea pe coastele Italiei
    a acestor refugiaţi sau dispariţia lor în apele Mediteranei deveniseră o ştire
    banală, care nu a iscat reacţii semnificative din partea decidenţilor Europei
    unite.

    În vara trecută s-a întâmplat ceva, un fenomen ca un declanşator, care a
    adus pe coastele Greciei adevărate valuri de refugiaţi care traversau Mareea
    Egee şi apoi o luau, pe jos, spre Germania, trecând peste frontiere altădată
    adevărate fortăreţe. Budapesta s-a trezit dintr-o dată cu mii de oameni,
    bărbaţi dar şi femei, copii şi bătrâni, care ştiau că de acolo pleacă trenul
    spre Germania. Primele măsuri de urgenţă i-au ajutat pe aceşti primi refugiaţi
    transeuropeni dar au reuşit şi să stimuleze emigraţia periculoasă, cu orice
    preţ. Disponibilitatea unor ţări europene dezvoltate de a primi aproape pe
    oricine a făcut carieră astfel că ruta emigraţiei s-a mutat din Vestul iberic
    spre Estul turco-grec. Dacă primii refugiaţi erau trecuţi în contul dramei ce
    se petrece în Siria, ulterior s-a constatat o maximă diversitate a celor
    plecaţi spre centrul Europei.

    Pe lângă victimele conflictelor ce nu mai par a
    se termina – sirieni, afgani şi irakieni – refugiaţii ţărmurilor Greciei vin şi
    din Pakistan, din Egipt şi Sudan, din Yemen şi chiar Maroc. Singura reacţie
    europeană a fost una pe cont propriu, a fiecăreia dintre ţările tranzitate de
    refugiaţi în drumul lor spre Germania. Ungaria a ridicat un gard inexpugnabil,
    în regim rapid şi dur. Apoi, pe rând, ţările care se anunţau bucuroase să îi
    primească pe refugiaţi şi-au închis graniţele, punând sub semnul întrebării
    mari cuceriri europene precum libertatea de mişcare şi sistemul Schengen.
    Poziţia oficială europeană, unică şi clară, lipseşte cu desăvârşire şi nu este
    anunţată. Treptat, problema refugiaţilor s-a mutat din centrul Europei,
    destinaţia năpăstuiţilor care supravieţuiau lungului drum, spre marginea
    continentului, în Balcani.

    Dacă acum un secol, Balcanii erau numiţi butoiul cu
    pulbere al Europei, pe care au şi aruncat-o în aer, odată cu declanşarea
    primului război mondial, acum Balcanii sunt drumul pe care vin refugiaţii.
    Singura problema a Europei comunitare pare a fi îndepărtarea problemei de
    frontierele Schengen, chiar trimiterea acestor oameni înapoi în Turcia, ultima
    etapă înaintea Europei, cu preţul unor fonduri considerabile. În acest timp, oamenii
    amăgiţi trăiesc iarna balcanică pe marginea unor frontiere care nu se mai lasă
    trecute. Stau în Balcanii despre care nu ştiu nimic şi nici nu îi interesează,
    o regiune complexă pe care nici Europa nu pare interesată să o cunoască şi să o
    înţeleagă.

  • Politica balcanică a României după cel de-al doilea razboi mondial

    Politica balcanică a României după cel de-al doilea razboi mondial

    Înainte de 1940, România a avut o politică balcanică de cooperare şi de stabilire de alianţe. După război, până la jumătatea anilor 1950, politica balcanică a României a fost controlată de URSS. Abia după moartea lui Stalin din 1953, România a reînceput să aibă iniţiative proprii în regiune şi să încerce să treacă peste barierele impuse de împărţirea postbelică a Balcanilor în blocuri militare şi politice diferite. În timp ce România, Iugoslavia, Bulgaria şi Albania erau sub controlul regimurilor comuniste, Turcia şi Grecia erau în spaţiul democraţiei liberale.



    După 1956 şi intervenţia împotriva revoluţiei anticomuniste din Ungaria, pentru a-şi îmbunătăţi imaginea internaţională, Uniunea Sovietică a lăsat ţărilor pe care le controla o anumită libertate de mişcare. În România, sovieticii au mers puţin mai departe şi chiar şi-au retras trupele în 1958. Comuniştii români au folosit slăbirea chingilor încercând mai ales o apropiere economică şi culturală de celelalte ţări balcanice.



    Valentin Lipatti a fost ambasador, eseist şi traducător. Intervievat în 1995 de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română, Lipatti a amintit de iniţiativa denuclearizării Balcanilor. ”După război, prima iniţiativă românească mai importantă a fost, după cum se ştie, iniţiativa lansată de primul ministru din vremea aceea, Chivu Stoica, din 1957, privind denuclearizarea Balcanilor. Era o iniţiativă îndrăzneaţă, importantă, dar care, sigur, s-a izbit de mari reticenţe. Dacă într-o largă măsură Bulgaria şi Iugoslavia erau favorabile unui proces de denuclearizare, de transformare a Balcanilor într-o zonă lipsită de arme nucleare, Grecia şi Turcia, care aparţineau alianţei NATO s-au opus şi iniţiativa, oricât de frumoasă ar fi fost, nu a cunoscut un mare succes. După un an-doi, ea n-a fost înmormântată, dar a fost menţinută într-o stare de letargie. Însă ideea denuclearizării a proliferat în lume şi apoi zonele denuclearizate s-au extins în alte puncte ale globului.



    Cum bariera dintre comunism şi democraţie era aparent de netrecut, cooperarea culturală era o soluţie pentru depăşirea ei. Valentin Lipatti. ”Paralel însă cu această iniţiativă de tip guvernamental, dificilă, pentru că se referea la sectorul militar, iar problematica militară e totdeauna cea mai complexă, în Balcani s-a desfăşurat o colaborare foarte însemnată, foarte importantă în domeniul cultural, în sensul larg al cuvântului: ştiinţă, cultură, educaţie. Dar la nivel neguvernamental. Şi, ani de zile cooperarea multilaterală în Balcani s-a executat pe acest plan neguvernamental, care era mai uşor de realizat, care punea mai puţine reticenţe şi avea mai puţine obstacole în faţă. Aşa, de pildă, Uniunea Medicală Balcanică, care data din perioada intebelică, Uniunea Balcanică a Matematicienilor, apoi recent creata în 1963 Asociaţie Internaţională de Studii Sud-Est Europene, şi multe alte organizaţii şi asociaţii profesionale au menţinut climatul acesta de încredere şi de cooperare în mediile ştiinţifice, în mediile profesionale balcanice.



    Comitetul de Cooperare Balcanică, condus de Mihail Ghelmegeanu, era menit să coordoneze acţiunile culturale. Însă şi el a avut succese limitate. Valentin Lipatti. ”Comitetul de Cooperare Balcanică condus de Mihail Ghelmegeanu era tot un comitet neguvernamental, pentru pace. Se purtau atunci foarte mult formele de organizare pentru apărarea păcii. Asta era ideea, mai ales ideea sovietică de a ţine conferinţe mondiale pentru pace, conferinţe regionale în favoarea păcii, împotriva imperialismului, ş.a.m.d. În Balcani a luat fiinţă acest Comitet de apărare a păcii în Balcani. Era un comitet multilateral, dar nu a fost o activitate majoră, a fost o activitate, ca să zic aşa, medie. Importante erau asociaţiile acestea profesionale: medici, arhitecţi, geologi, oameni de ştiinţă, arheologi, istorici, scriitori. Eficienţa lor era pe două planuri. Mai întâi, se realiza o cooperare concretă în domeniul profesiunii respective, să zicem în domeniul istoriei, sau în domeniul filologiei, sau în domeniul arheologiei. Era o cooperare care se concretiza prin studii, cercetări, reviste, colocvii, activitate profesională multilaterală între ţările balcanice, între specialiştii respectivi din ţările balcanice. Cooperând în acest fel, mediile acestea profesionale menţineau un climat de buna vecinătate, de bună prietenie şi de încredere.



    La reuniunea de la Atena din 1976, reuniune guvernamentală în domeniul coooperării economice şi tehnice, au ieşit însă la iveală viciile politicii. Valentin Lipatti a arătat în ce au constat ele. ”Obiectivul pe care Romania îl urmărea cu acuitate, ca şi Iugoslavia, ca si Turcia, şi într-o oarecare măsură şi Grecia, era să creăm ceea ce se cheama o urmare. Adică să creăm un cadru cât de cât instituţional, pentru că o conferinţă, oricât de bună ar fi, dacă este unică, nu valorează mare lucru, se uită. Aici am întâlnit opoziţia fermă a Bulgariei. Prietenii noştri bulgari au venit cu un mandat extrem de restrictiv, se declarau că nu au mandat să aprobe nimic. Hotărîrile se luau pe bază de consens, şi consensul în cinci era suficient de uşor de obţinut. Dar era suficient ca unul să aibă drept de veto ca hotărârea să nu poată să fie luată. Bulgaria făcea politica sovietică şi Moscova nu vedea cu ochi buni la vremea respectivă o cooperare economică în Balcani, care, cu timpul i-ar fi scăpat de sub control. Ea vedea un fel de pericol de mini-piaţă comună balcanică în care, sigur, Romania, Bulgaria erau ţări socialiste, dar Turcia, Grecia, Iugoslavia nealiniată puteau să ducă această cooperare pe căi nedorite de Uniunea Sovietică. Şi atunci, bulgarii au primit ordin să blocheze urmările. Lovitura aceasta sub centură a bulgarilor a blocat pentru multă vreme, pentru câţiva ani buni, procesul multilateral.



    Politica balcanică a României a avut, în perioada Cortinei de Fier, succese limitate. Interesele divergente din interiorul aceluiaşi bloc, ca şi diferenţele de regim politic, au fost motive suficiente pentru ca nicio ţară balcanică să nu-şi aroge merite deosebite.

  • Perspective economice regionale

    Perspective economice regionale

    Bucureştiul a fost luni şi marţi gazda Summit-ului UE pentru Europa de Sud-Est, cu tema Pe drumul spre stabilitate şi creştere, organizat de prestigioasa publicaţie britanică The Economist. Specialişti, oameni de afaceri şi oficialităţi din România, Albania, Grecia, Italia, Republica Moldova, Croaţia au analizat perspectivele politice, economice şi de afaceri pentru această regiune. Au mai fost abordate teme privind climatul economic şi de afaceri din sud-estul Europei, perspectivele sectorului bancar, oportunităţile oferite investitorilor de statele din regiune in domeniile energiei, infrastructurii, telecomunicaţiilor şi a tehnologiei informaţiei.



    Reprezentanţii “The Economist” au arătat că perspectivele de creştere pentru această regiune rămân pozitive, însă procesul de redresare va continua să fie anevoios şi ar putea fi afectat de faptul că reformele structurale nu au fost încă finalizate, de efectele crizei din Ucraina asupra unor economii mari, cum ar fi Germania, dar şi de faptul că politica Băncii Centrale Americane arată că vremea dolarului ieftin a trecut.



    Prezent la eveniment, premierul Victor Ponta a declarat că organizarea la Bucureşti a conferinţei The Economist confirmă faptul că România este considerată cea mai stabilă şi mai predictibilă ţară, cu un potenţial foarte mare de dezvoltare, dintr-o regiune complicată şi frământată, confruntată cu foarte multe provocări. El a mai spus că România, prin strategia pe care o are în vedere, poate să ajungă în următorii ani nu doar la independenţă energetică, dar şi un exportator în regiune. Ponta crede că Bucureştiul poate, prin experienţa acumulată, să sprijine ţările din Balcanii de Vest aflate pe drumul integrării europene.



    La rândul lor, foştii premieri italian, Enrico Letta, şi grec, George Papandreu, au subliniat rolul important pe care România îl poate juca în Europa de Sud-Est. Fostul şef al guvernului de la Roma susţine că UE are nevoie, cităm “de o Românie care să nu privească doar spre interior, ci de o Românie cu o abordare europeană şi cu voinţa de a juca un rol de lider”. A fi lider — a afirmat Letta – înseamnă onoare şi responsabilitate, de accea cred că responsabilitatea şi noul rol al României în Europa sunt acum unele dintre chestiunile cele mai importante”.



    Si fostul premier elen a apreciat că România poate fi o punte de comunicare între Europa şi vecinii săi estici. Continuarea extinderii UE prin integrarea statelor din Balcani va avea efecte uriaşe pozitive în privinţa relaţiilor bilaterale şi regionale, a spus Papandreu. El a mentionat ca România reprezintă un exemplu de succes în Balcani şi în UE, care poate inspira şi alte ţări din regiune.