Tag: banci

  • Noi reguli pentru creditele de consum

    Noi reguli pentru creditele de consum


    De pe un afiș publicitar, ne zâmbește larg o familie caucaziană. Fericirea lor este datorată unui credit. La televizor, un clip publicitar ne arată cum probleme financiare ale unui vârstnic sunt rezolvate datorită unui credit instant. Ceea ce apare scris foarte mic pe afiș, și fugitiv pe ecran, este costul real al împrumutului. De multe ori, chiar și în fața ofițerului de credit al unei bănci comerciale, clienții nu sunt informați așa cum trebuie despre toate costurile creditului. Dar, aceste lucruri ar trebui să se schimbe după introducerea în legislația națională al unui nou set de reguli.



    Parlamentul European a adoptat, săptămâna aceasta, reguli noi privind creditele de consum pentru a proteja consumatorii de îndatorarea excesivă, dar și pentru corecta informare a acestora de către instituțiile care oferă împrumuturi.


    Cele mai importante schimbări adoptate de deputații europeni sunt: evaluarea corespunzătoare a bonității consumatorului; plafonarea taxelor și comisioanelor; opțiunea de a renunța necondiționat la credit timp de 14 zile; reclamele ce trebuie să avertizeze în mod clar că orice împrumut are un cost.



    Noile reguli vor impune creditorilor să ofere consumatorilor informațiile standard într-un mod mai transparent și să asigure accesul facil la toate informațiile esențiale pe orice dispozitiv, inclusiv pe telefoanele mobile.



    Totodată, eurodeputații au subliniat necesitatea ca publicitatea pentru credite să nu încurajeze îndatorarea excesivă a cetățenilor și să includă un mesaj explicit cu privire la costurile asociate creditului.



    Pentru a stabili dacă un anume împrumut este potrivit nevoilor și posibilităților consumatorului, creditorii vor trebui să acceseze anumite informații. Acestea sunt legate de la obligațiile financiare și la cheltuielile curente ale solicitantului, iar creditorii nu trebuie să ia în calcul datele colectate de pe rețelele de socializare sau informațiile despre starea de sănătate a acestuia, susține legislativul european.



    Regulile privind creditele de consum aflate în vigoare au fost adoptate în 2008, de aceea era nevoie de o actualizare pentru a se adapta la contextul actual, subliniază forul legislativ european.



    Directiva privind creditele de consum include reguli care are ca scop protejarea cetățenilor europeni, dar și promovarea pieței împrumuturilor pentru consum în UE. Creditorii sunt obligați să ofere informații care permit clienților să compare ofertele din piață și să ia decizii în deplină cunoaștere a condițiilor de creditare. În același timp, consumatorii au la dispoziție 14 zile pentru a renunța la un contract de credit, dar și opțiunea de a rambursa anticipat împrumutul, ceea ce reduce costurile totale.



    Noile reguli se vor aplica creditelor până la 100.000euro, dar fiecare stat membru poate extinde pragul în funcție de condițiile locale. Parlamentul European dorește ca


    Parlamentul European mai menționează că trebuie reglementări și pentru descoperirea de cont (overdraft) , dar și pentru depășirea a limitei de credit. Cu toate acestea, eurodeputații au concluzionat că fiecare stat membru să decidă dacă aplică regulile pentru creditele de consum și pentru alte produse bancare: împrumuturile de până la 200 de euro, credite fără dobândă sau credite care se rambursează în mai puțin de trei luni cu costuri reduse.



    Regulile trebuie să treacă de votul Consiliului UE, apoi fiecare stat va trebui să le introducă în legislația națională.



    Video în limba engleză / Sursa: Parlamentul Eurpoean



  • Parlamentul şi statele membre au căzut de acord asupra unor reguli mai stricte pentru bănci

    Parlamentul şi statele membre au căzut de acord asupra unor reguli mai stricte pentru bănci

    Înțelegerea a fost încheiată în ultimele zile de președinția suedeză a Consiliului Uniunii Europene, iar ministrul de finanțe din cabinetul de la Stockholm, Elisabeth Svantesson, a descris acordul drept un pas important care va permite băncilor europene să continue să funcționeze chiar și în cazul unor șocuri externe, crize sau dezastre.

    Acordul are la bază propuneri prezentate de Comisia Europeană în octombrie 2021 și intervine într-un moment în care colapsul unor instituții regionale de credit din Statele Unite în luna martie, urmată de falimentul Credit Suisse în Europa, a stârnit temeri privind noi turbulențe financiare și a subliniat importanța unei reglementări mai riguroase.

    Noile reguli înăspresc, de altfel, anumite norme de calculare a riscurilor prezente în bilanțurile băncilor, stabilesc cerințe minime de capital și urmăresc să reducă diferențele de reglementare de la o instituție la alta sau chiar de la o țară la alta.

    De asemenea, potrivit înțelegerii, băncile trebuie să fie mai transparente în privința operațiunilor cu criptomonede, precum bitcoin, dar și în ceea ce privește finanțarea proiectelor legate de combustibilii fosili, petrol sau gaze natural, la care Uniunea vrea să renunţe în curând.

    Noile norme vor garanta că sectorul bancar al Uniunii este pregătit pentru viitor, a afirmat și comisarul european pentru servicii financiare, Mairead McGuinness.

    France Presse ține însă să amintească că initial, textul s-a lovit de ostilitatea băncilor, care vor fi obligate să își consolideze baza de capital în detrimentul profitului.

    Deși măsurile în discuție sunt eminamente tehnice, ele vor avea o influență considerabilă asupra competitivității Europei și, în special, asupra suveranității sale financiare, și-a exprimat îngrijorarea Federația Bancară Franceză.
    Ca să devină lege, acordul trebuie să fie aprobat în mod oficial de Parlamentul European în cadrul unui vot în plen, apoi de către Consiliul Uniunii, din care fac parte statele membre.

    Dacă totul decurge fără probleme, normele se vor aplica de la 1 ianuarie 2025.

    Pe final trebuie spus că, în întreaga lume, autorităţile de reglementare iau în considerare impunerea unor reguli mai stricte pentru bănci în urma falimentului mai multor instituţii americane de dimensiuni medii.


  • Clienţi versus bănci

    Clienţi versus bănci

    În România, Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)
    continuă să sancţioneze băncile pe care le acuză de prestaţii incorecte în
    raport cu clienţii. Numai joi, încă opt actori din sistemul bancar autohton au
    fost amendaţi pentru practici comerciale înşelătoare, legate de modul de calcul
    al ratelor la credite pentru persoane fizice.

    Inspectorii ANPC spun că au găsit
    nereguli în ce priveşte creditele în lei sau valută cu termen de rambursare de
    peste 10 ani. Concret, pe graficul de rambursare rata era compusă în primii ani
    în felul următor: 25% din soldul principal de rambursat şi 75% dobândă. Prin
    această modalitate de calcul, consumatorii plăteau, de fapt, preponderent
    dobândă – afirmă ANPC. Pentru a putea restabili echilibrul contractual, pe
    lângă amenzi, comisarii de la Protecţia Consumatorilor au propus emiterea unor
    noi grafice de rambursare atât pentru creditele aflate în curs, cât şi pentru
    cele viitoare, unde partea principală a creditului datorat să fie achitat de
    către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare.

    Între
    unităţile bancare sancţionate se află şi cele două deţinute de statul român, Eximbank
    şi CEC Bank. Celelalte şase, cu capital privat, nu sunt printre vedetele
    sistemului bancar şi au o cotă de piaţă mai curând modestă: Procredit Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank (fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, Garanti Bank şi Vista Bank.
    Toate
    opt au fost amendate cu câte 400.000 lei (echivalentul a circa 80 de mii de
    euro).

    Primul val de sancţiuni aplicate de ANPC datează de la jumătatea lunii
    mai, când, pentru aceleaşi acuzaţii, au fost amendate alte 11 bănci, unele dintre
    acestea fiind vedetele sistemului:
    ING,
    First Bank, Credite Europe, OTP, Alpha Bank, BancaTransilvania, Raiffeisen, BCR,
    Patria, Unicredit şi BRD Groupe Société Générale.

    În
    plus, ANPC a sesizat şi Consiliul Concurenţei cu privire la ceea ce a numit atitudinea
    cartelară a unor bănci. Preşedintele Autorităţii, Horia Constantinescu:

    Ne dăm seama că toată această situaţie, uşor de prevăzut la momentul
    acordării creditului de către instituţiile financiar-bancare, ar fi putut
    proteja consumatori cărora aparent li s-a făcut un bine oferindu-li-se o
    variantă de acordare a împrumutului, nişte condiţii pe care am convingerea

    aceştia nu le-au înţeles.

    Asociaţia Română a Băncilor a contrazis ANPC
    şi a menţionat că modul de calcul acuzat este prevăzut în legislaţia din
    România de la începuturile reglementării activităţii de creditare. Asociaţia a
    mai precizat că ar putea contesta în instanţă sancţiunile.În comunicate comune,
    bancherii susțin că defăimarea instituțiilor de credit prin afirmații eronate
    și calomnioase reprezintă un abuz.


  • Proiecte de legi adoptate de Camera Deputaţilor

    Proiecte de legi adoptate de Camera Deputaţilor

    Cele două camere ale Parlamentului României au lucrat joi
    în plen, dar cu o prezenţă fizică redusă a parlamentarilor. Au fost şi
    intervenţîi telefonice, iar votul final s-a dat în sistem electronic. Camera
    Deputaţilor, dominată de social-democrații din opoziție, a adoptat, ca for
    decizional, mai multe proiecte de lege vizând situația actuală de criză. Între
    acestea, inițiativa PSD prin care se acordă pensie urmașilor doctorilor și ai
    altor categorii de personal medical care își pierd viața în lupta cu epidemia
    de coronavirus. Astfel, soţul supravieţuitor şi copiii vor beneficia de o
    pensie de urmaş în valoare de 75% din salariul avut de cadrele medicale, iar,
    în absenţa moştenitorilor, se va acorda lunar părinţilor jumătate din pensia de
    urmaş. Proiectul de lege a întrunit sprijinul tuturor grupurilor parlamentare.

    Camera a adoptat şi modificările propuse de PSD la ordonanţa de urgenţă a
    guvernului prin care se amână plata ratelor bancare, la cerere, până la 31
    decembrie, fiind eliminată dobânda la dobândă pentru toate tipurile de credit.
    Vor putea beneficia de prevederile legii şi restanţierii, dar şi firmele ale
    căror venituri s-au diminuat cu 15% din cauza crizei. PNL, aflat la guvernare,
    îi acuză pe social-democraţi de populism şi spun că vor ataca la Curtea
    Constituţională aceste modificări. Liberalii sustin că, în aceste noi condiții,
    toţi clienţii băncilor vor cere amânarea la plată, iar creditele lor vor fi
    considerate riscante. Acum, când resursele băncilor sunt mai preţioase că
    oricând, băncile vor trebui să blocheze sume considerabile care ar fi trebuit
    să meargă cât mai repede în economie, declara un deputat liberal. PSD își apară
    modificările, susținând că acestea vin în sprijinul populaţiei şi firmelor
    afectate de criză și că niciunde în lume nu se ia dobândă la dobândă.

    Camera
    Deputaților a adoptat și o lege care prevede prelungirea cu şase luni a
    mandatului aleşilor locali din momentul încetării stării de urgenţă, dar şi
    stabilirea de către Parlament, prin lege organică, a datei alegerilor locale.
    Până în prezent acesta era un atribut al guvernului, iar PNL a anunțat deja că
    va contesta legea la Curtea Consitutionala. Premierul Ludovic Orban a declarat
    joi că alegerile locale pot fi organizate în septembrie, dacă primul val al
    pandemiei va trece până la începutul lunii iulie. Cu cât mai repede, cu atât
    mai bine, spune primul ministru, dar subliniază că trebuie ținut cont de
    contextul epidemiologic. În ceea ce privește alegerile parlamentare, prevăzute
    pentru decembrie, șeful guvernului a afirmat că se poate asigura o prezenţă
    mare la urne prin introducerea votului prin corespondenţă și în țară, așa cum
    este acum în diaspora, sau a votului electronic. Şi Senatul a adoptat în plen
    mai multe proiecte de lege, între care cel care stabileşte acordarea de zile
    libere pentru supravegherea copiilor, inclusiv în perioada vacanţelor şcolare,
    dacă unităţile de învăţământ sunt închise ca urmare a decretării stării de
    urgenţă.

  • Băncile și practicile concurențiale

    Băncile și practicile concurențiale

    Recent în plenul Parlamentului European de la Strasbourg, europarlamentarul român, Răzvan Popa a atras atenția asupra a ceea ce se întâmplă în România cu indicele ROBOR.


    Încă de la stabilirea acesteia în Tratatul de la Roma din 1957, politica Uniunii Europene în domeniul concurenței a fost o parte importantă a activității UE. Tratatul prevedea instituirea unui sistem care să împiedice denaturarea competiției în interiorul pieței comune. Obiectivul era crearea unor norme ample și eficiente privind concurența, pentru a asigura funcționarea corespunzătoare a pieței europene și pentru a oferi consumatorilor avantajele unui sistem de piață liberă. Începând din 1962, Comisia este abilitată să investigheze eventuale comportamente anticoncurențiale, iar începând din 1990, este autorizată să examineze concentrările economice de mare amploare.

    Recent în plenul Parlamentului European de la Strasbourg, europarlamentarul român , Răzvan Popa a atras atenția asupra a ceea ce se întâmplă în România cu indicele ROBOR și asupra faptului că exista informații că cele mai mari bănci au înțelegeri anticoncurențiale. Europarlamentarul a solicitat intervenția Comisiei Europene pentru a investiga această situație.

    Recent, în România, au apărut informații privind faptul că nu mai puțin de 10 bănci au apelat la înțelegeri de tip trust, pentru a manipula ROBOR – este voba de rata medie a dobânzii la care băncile românești se împrumută între ele – stabilind în mod artificial nivelul acesteia.

    Nivelul ROBOR influențează valoarea ratelor lunare la creditele în moneda națională. Deci, în funcție de valoarea ROBOR, românii plătesc mai mult sau mai puțin pentru împrumuturile bancare.

    Am sesizat Comisia Europeană privind această situație, si am solicitat o intervenție urgentă de a verifica modul în care băncile din România respectă principiul liberei concurențe. Un sistem bancar lipsit de onestitate este un pericol pentru piața liberă, dar și pentru interesele directe ale cetățenilor.

    Sunt semnale că și în alte state ale UE au existat astfel de probleme și, tocmai de aceea, consider că este obligatorie o analiză a Comisiei Europene, dar și o discuție mai amplă chiar aici, în Parlamentul European, care este instituția reprezentativă pentru locuitorii statelor membre ale Uniunii Europene.

    Îmi doresc ca împreuna să lămurim aceste aspecte și, dacă este nevoie, să luăm măsuri astfel încât cetățeanul european să nu cadă victimă lăcomiei băncilor...


  • Noi reacţii la modificarea Codului fiscal

    Noi reacţii la modificarea Codului fiscal

    Mari bănci şi companii
    din energie, exponenţi ai mediului de afaceri, asociaţii ale investitorilor români
    şi străini şi analişti economici au luat poziţie, săptămâna trecută, împotriva
    intenţiei anunţate a executivului PSD – ALDE de a impune taxe suplimentare
    băncilor, firmelor din energie şi telecomunicaţii şi fondurilor care
    administrează pensiile private. Şi bursa a reacţionat negativ, iar principalul
    indice a avut, miercuri, cea mai mare cădere de la criza economică din 2008. În
    pofida acestor reacţii, guvernul a adoptat respectiva ordonanţă, cu unele
    modificări faţă de varianta vehiculată iniţial, fără ca acestea să schimbe
    filozofia pe care s-a bazat.

    În domeniul energiei, executivul a plafonat preţul la gazele naturale şi energia electrică începând de
    la 1 ianuarie timp de trei ani. Măsura – menită, potrivit responsabilor
    guvernamentali, să protejeze populaţia – va văduvi bugetul de sume impotrante.
    Ele vor fi recuperate, însă, prin impunerea unei taxe de 2% pe cifra de afaceri
    pentru toate companiile din energie. Şi instituţiile bancare vor plăti o taxă
    suplimentară în cazul în care nivelul ROBOR – indicele de referinţă folosit în
    acordarea de credite – este mai mare de 2 procente.

    Ministrul de Finanţe, Eugen
    Teodorovici, a invocat, în favoarea acestei măsuri, documente ale BNR şi ale
    Băncii Central Europene care ar indica practici incorecte ale băncilor faţă de
    populaţie şi faţă de economia reală. În România – a spus Teodorovici -
    randamentul capitalului în sectorul bancar este de peste 21%, practic de trei
    ori mai mare decât media Uniunii Europene. Şi tot în România s-ar înregistra
    cea mai mare diferenţă din spaţiul european între dobânda la credite şi dobânda
    la depozite.

    Nu sunt singurele modificări de ordin fiscal care au provocat
    nemulţumirea mediului de afaceri. Potrivit noilor reglementări, pilonul II de
    pensii, administrate privat, devine opţional. Românii nu vor mai putea să-şi
    retragă banii din fondurile de la pilonul II de pensii, aşa cum propunea
    iniţial ministrul finanţelor, Eugen Teodorovici, însă vor putea opta să-i transfere
    la fondul de pensii administrat de stat, aflat în deficit cronic, dacă au
    cotizat minim 5 ani. Contribuţia la
    pilonul II de pensii a rămas de 3,75%, însă au fost reduse comisioanele de
    administrare, ceea ce loveşte în fondurile private. Administratorii acestora
    estimează că schimbările vor produce efecte negative în cel mult 6 luni.

    Din
    opoziţie, USR a solicitat Avocatului Poporului să conteste la Curtea
    Constituţională controversata ordonanţă de urgenţă cu privire la măsurile
    fiscale. USR afirmă că aceasta va declanşa o uriaşă criză care va sărăci toţi
    oamenii din România, nu doar pe cei din privat, ci şi pe bugetari, iar românii
    riscă să rămână pe drumuri din cauza concedierilor şi a ratelor la bănci care
    vor exploda. USR consideră că un prim efect va fi creşterea preţurilor la
    energie şi telecomunicaţii, consumul şi investiţiile vor scădea drastic, iar
    guvernul va fi forţat să apeleze la FMI pentru că nu va mai avea bani pentru
    plata salariilor şi pensiilor.

  • Reacţii la intenţia de modificare a Codului Fiscal

    Reacţii la intenţia de modificare a Codului Fiscal

    Anunţul de marţi al ministrului de Finanţe a
    avut efect de cutremur: Guvernul – a spus el – vrea să facă, pentru anul
    2019, schimbări majore în Codul Fiscal, care să fie adoptate prin ordonanţă de
    urgenţă până la finele lui 2018. Printre noile prevederi se numără plafonarea
    preţului la gaze naturale pentru o perioadă de trei ani, posibilitatea ca
    românii să se retragă înainte de termen din Pilonul II de pensii, administrat
    privat, introducerea unui impozit de 3% din cifra de afaceri sau taxarea
    instituţiilor financiar-bancare în funcţie de evoluţia Robor, indicatorul de
    referinţă folosit în acordarea de credite, care, cel puţin în ultimul an, a
    fluctuat în detrimentul atât al
    companiilor, cât şi al persoanelor fizice.

    Ministrul Eugen Teodorovici: Ambii parteneri trebuie să câştige, şi cel care finanţează – banca, şi
    cel care primeşte finanţarea. Pe de o parte, persoana juridică, adică firmele
    din România, care din păcate plătesc costuri mult mai mari faţă de alte
    companii din alte state, invocându-se riscul de ţară. Pe de altă
    parte, persoana fizică.
    Reacţiile la anunţul lui Eugen Teodorovici
    nu au contenit. Într-o tabără sunt cei care susţin modificările preconizate. În plan politic
    este vorba de partenerul-junior al PSD la guvernare, ALDE, prin preşedintele
    său, Călin Popescu-Tăriceanu, care a remarcat că băncile prezente în România
    trebuie să investească banii pe care îi primesc de la populaţie în economia
    ţării-gazdă, lucru pe care
    nu-l fac. În schimb – mai spune Călin Popescu-Tăriceanu – instituţiile financiar-bancare
    preferă să plaseze depozitele pe care le au în titluri de stat, care sunt
    remunerate tot de la buget, deci practic, din taxele fiecărui contribuabil.

    În cealaltă tabără, a opozanţilor, pot fi contabilizaţi preşedintele ţării
    Klaus Iohannis, partidele parlamentare de dreapta şi mediul de afaceri, care cred
    că noile taxe anunţate de Guvern vor provoca haos în economie. În timp ce
    Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei ANRE spune că măsurile
    din proiectul de ordonanţă de urgenţă nu vor duce la creşterea preţurilor la
    energie şi gaze pentru consumatorii casnici în perioada următoare, Klaus
    Iohannis susţine contrariul: Se prevede acolo supraimpozitarea
    companiilor din domeniul energetic. Singurul rezultat pe care putem să-l ghicim
    acum este că vom plăti cu toţii mai mult pentru curent şi gaz. Am primit
    asigurări de la responsabili din domeniul telecomunicaţiilor că aceasta
    chestiune îi va afecta şi pe ei şi, cu siguranţă, vom plăti mai mult pentru
    telefonie, pentru internet. Ăsta este doar începutul, pentru că toate
    companiile folosesc şi energie, şi carburant, şi telecomunicaţii, deci, pe
    scurt, ne aşteptăm ca toate să se scumpească.

    De la bănci şi marile
    companii din energie şi comunicaţii, asociaţii ale investitorilor români şi
    străini, până la analişti economici, cu toţii avertizează că viitoarele taxe
    vor lovi în firme şi până la urmă, vor fi suportate de cetăţeni. Iar primul
    semnal a fost la Bursa de Valori Bucureşti, unde, miercuri, principalul indice
    a avut cea mai mare cădere de la criza economică din 2008.

  • Jurnal românesc – 03.01.2018

    Jurnal românesc – 03.01.2018


    Liga Studenţilor Români din Străinătate organizează, pe 4 ianuarie, a IX-a ediţie a Galei Studenţilor Români din Străinătate, un eveniment sub semnul excelenţei în educaţie şi performanţei academice. Cu acest prilej, personalităţi de marcă ale societăţii româneşti, diplomaţi, reprezentanţi ai societăţii civile, oameni de presă şi profesionişti din mediul public şi privat vor stă alături de studenţi şi absolvenţi români cu rezultate remarcabile în diferite domenii de activitate. Gala va găzdui decernarea Premiilor LSRS pentru Excelentă Academică în Străinătate pentru anul academic 2016-2017. Concursul din cadrul Galei aduce în prim plan o serie de tineri români cu rezultate academice şi extra-curiculare de excepţie. A IX-a ediţie a Galei va fi un important prilej aniversar, marcând nouă ani de existenţa a Ligii Studenţilor Români din Străinătate, nouă ani sub semnul voluntariatului, nouă ani de proiecte şi realizări cu şi pentru studenţii români din afară graniţelor.



    Peste 2 milioane de persoane au tranzitat frontiera română, în perioada 18 decembrie – 1 ianuarie, fiind înregistrată o creştere cu 15% faţă de acelaşi interval de timp, dintr-o perioadă normală. Poliţia de Frontieră Română a dispus măsuri de suplimentare a personalului. Peste 4.200 de poliţişti de frontieră au desfăşurat, zilnic, activităţi de supraveghere şi control la frontiera de stat. De asemenea, a fost folosită la maxim capacitatea punctelor de trecere ale frontierei, în limita configuraţiei acestora şi în cele mai tranzitate, în funcţie de trafic, au fost suplimentate arterele de control pe sensul de intrare sau ieşire în sau din ţară, precum şi echipamentele folosite pentru verificarea documentelor. Poliţiştii de frontieră estimează că, în perioada imediat următoare, mulţi cetăţeni români se vor întoarce la reşedinţelor din străinătate, iar traficul va creşte la frontierele din vestul ţării. De asemenea, se estimează creşteri ale traficului la frontiera cu Republica Moldova, pe sensul de intrare în ţară, având în vedere că în perioada următoare se celebrează sărbătorile de iarnă pe stil vechi.



    Râul Bega va fi navigabil până în Serbia, după ce autorităţile din ţara vecină şi-au dat acordul pentru înfiinţarea unui punct de trecere a frontierei pe canal şi a unuia pe pista de biciclete. În cadrul proiectului transfrontalier, în valoare de 14 milioane de euro, va fi reabilitat şi nodul hidrografic de la Sânmihai, potrivit şefului Administraţiei Bazinale de Apa Banat, Titu Bojin. Proiectul transfrontalier România – Serbia ar trebui finalizat până în 2020.



    Ministerul pentru Românii de Pretutindeni anunţă continuarea sesisunii de acordare a finanţării nerambursabile şi în anul 2018 pentru programele, proiectele si acţiunile care au ca scop sprijinirea comunităţilor româneşti din afara României. Documentaţia necesară obţinerii de finanţare nerambursabilă, criteriile de eligibilitate, condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească aplicanţii sunt disponibile în Ghidul Beneficiarului.Ministerul pentru Românii de Pretutindeni precizează că aceste finanţări nerambursabile precum şi alte mijloace de sprijin financiar, vor fi făcute în limita bugetului alocat, cu respectarea principiilor liberei concurenţe, eficacităţii utilizării fondurilor publice, transparenţei şi a tratamentului egal. Finanţările nerambursabile se acordă pe baza evaluării proiectelor sau acţiunilor de către o comisie de evaluare şi se realizează efectiv prin contracte încheiate cu solicitanţii ce au întrunit condiţiile cumulative prevăzute în Ghid. În conformitate cu legea, proiectele sunt aprobate pe durata desfăşurării lor.



    Comisioanele percepute de bănci pentru deschiderea şi închiderea unui cont, precum şi cele pentru retrageri de bani sau interogarea soldului nu vor mai exista, începând cu data de 27 ianuarie, anul acesta. Reglementarea este inclusă într-o lege adoptată, recent, de Parlament, care prevede că băncile nu vor mai putea să perceapă anumite comisioane pentru conturile de plăţi, cu servicii de bază.


  • Jurnal românesc – 03.08.2016

    Jurnal românesc – 03.08.2016

    Comisarul european pentru politica regională, Corina Creţu, şi-a exprimat îngrijorarea privind startul lent al României în implementarea proiectelor europene. Potrivit oficialului european, până în prezent, România are o rată de absorbţie de 0% a fondurilor europene din exerciţiul bugetar 2014-2020. România primeşte a treia alocare ca mărime, după Polonia şi Italia, pentru dezvoltare urbană durabilă. Guvernul de la Bucureşti a hotărât ca 20% din totalul fondurilor europene alocate în actuala perioada de programare să fie administrate direct de către aleşii locali. Pe de altă parte, la Bucureşti, Ministerul Fondurilor Europene a pus în dezbatere publică un nou ghid de accesare a fondurilor europene, prin intermediul unei competiţii de proiecte care vor fi finanţate cu 5 milioane de euro. Pot beneficia comunităţile aflate în zone urbane marginalizate, cu o populaţie de peste 20.000 de locuitori.



    România este atractivă pentru investitorii germani – este concluzia unui chestionar realizat de Camerele de Comerţ Bilaterale Germane din Europa Centrală şi de Est, potrivit unui comunicat al ambasadei acestei ţări la Bucureşti. Conform chestionarului, România a înregistrat în ultimii doi ani progrese considerabile în ceea ce priveşte combaterea corupţiei, iar acest lucru este apreciat de firmele germane. Investitorii sunt, însă, în continuare nemulţumiţi de sistemul juridic din România, de fiscalitate, dar şi de administraţia publică. Nu în ultimul rând, infrastructura românească este considerată o piedică în calea afacerilor cu capital german. În ceea ce priveşte forţa de muncă, multe companii se plâng de lipsa personalului calificat. Chestionarul a fost realizat în perioada 1 februarie – 1 martie, iar la el au participat 105 companii germane active în România.



    Pe 9 august, sicriul cu trupul neînsufleţit al Reginei Ana (92 ani), soţia ultimului suveran al României, Mihai I, va ajunge în România şi va fi transportat întâi la Castelul Peleş din Sinaia, apoi la Bucureşti, în Sala Tronului din Palatul Regal. Au fost deschise trei cărţi de condoleanţe — una la Castelul Peleş din Sinaia şi două la Bucureşti. Ele vor fi la dispoziţia publicului timp de 40 de zile. Familia Regală a anunţat doliu mare pentru primele şapte zile de la înmormântare şi doliu timp de 40 de zile. Regina Ana a murit, luni, într-un spital din Elveţia, iar înmormântarea va avea loc pe 13 august la Mănăstirea Curtea de Argeş, acolo unde se odihnesc şi primii doi regi ai României: Carol I şi Ferdinand. În 2003, aici au fost aduse şi rămăşiţele pământeşti ale regelui Carol al II-lea (tatăl lui Mihai I). Preşedintele Klaus Iohannis, premierul Dacian Cioloş, Patriarhul Daniel al Bisericii Ortodoxe Române, lideri ai clasei politice sau ai vieţii publice au transmis mesaje de condoleanţe.



    Băncile din România sunt printre cele mai profitabile din Europa. Potrivit datelor Autoritorităţii Bancare Europene, băncile din România au avut, în primul trimestru al anului, o rentabilitate de 13,5%, faţă de media europeană de aproape 6%. Economiştii spun că acest lucru se întâmplă pentru că valoarea garanţiilor la băncile româneşti şi dobânda percepută de acestea sunt cu 50% mai mari decât în restul Europei. Cifrele arată că băncile vor avea de câştigat şi de acum înainte, de pe urma exploziei creditelor de consum şi pentru locuinţe. Mai profitabile decât cele din România sunt băncile din Bulgaria, Estonia şi Malta. La polul opus sunt instituţiile creditoare din Grecia şi Germania. Băncile din România au avut, în primele trei luni, profituri de peste 1 miliard de lei (circa 222 milioane de euro).

  • Jurnal românesc – 30.05.2016

    Jurnal românesc – 30.05.2016

    Toţi românii de peste graniţe trebuie sprijiniţi să-şi păstreze identitatea, iar drepturile şi libertăţile lor trebuie apărate, a afirmat preşedintele Klaus Iohannis. Într-un mesaj cu prilejul Zilei Românilor de Pretutindeni, şeful statului a subliniat că prin muncă, tenacitate, ambiţie şi curaj, românii aflaţi în străinătate aduc valoare comunităţilor în care trăiesc şi fac cinste ţării. Guvernul trebuie să facă din diaspora o prioritate naţională astfel încât potenţialul românilor de peste hotare să fie folosit pentru dezvoltarea ţării, subliniază preşedintele Klaus Iohannis. Ziua românilor de pretutindeni este sărbătorită, începând de anul trecut, în ultima duminică a lunii mai.



    Ministrul delegat pentru românii de pretutindeni, Dan Stoenescu, a anunţat crearea, la Ismail, în regiunea Odesa din Ucraina, a unui centru de informare pentru români, care va fi operaţionalizat la sfârşitul acestei veri. El a precizat că înfiinţarea acestui centru va ajuta la punerea în parctică a unor proiecte şi programe pentru susţinerea culturii şi limbii române. Ministrul Dan Stoenescu a mai afirmat că România trebuie să susţină comunităţile istorice româneşti, cum sunt cele din Ucraina şi Serbia, şi a salutat deschiderea manifestată în acest sens de autorităţile din cele două ţări.



    9,5 milioane de români au depozite în bănci, cumulate, de numai 1,3 mld. lei, în timp ce 288.000 de români au economii de 66,5 mld. lei, potrivit Bancii Nationale a României. Acest lucru arată gradul ridicat de polarizare socială, spune Florin Georgescu, prim-viceguvernator al BNR. Persoanele fizice rezidente cu depozite de peste 500.000 de lei reprezintă 0,1% din total, adică 14.400, şi deţin 13,6% din volumul economisirii, respectiv 17,7 mld. lei, reiese din statisticile prezentate de Georgescu. La sfârşitul anului trecut persoanele fizice rezidente aveau peste 14 milioane de conturi în bănci. Suma depozitelor înregistrate în aceste conturi era de 130,4 mld. lei. Conform statisticilor, depozitul mediu este de 9.100 lei. Majoritatea deponenţilor români, respectiv 66%, deţin numai 1% din totalul depozitelor, în timp ce 2% dintre deponenţi au mai mult de jumătate din sumele totale economisite la bănci de populaţie.



    România a avut cel mai mic preţ mediu din Europa pentru gazele naturale destinate consumatorilor casnici, în a doua jumătate a anului trecut. Potrivit Oficiului European de Statistică, este vorba de mai puţin de jumătate din cât plătesc, în general, ceilalţi cetăţeni europeni. Pe de altă parte, cele mai mari taxe pentru acest tip de combustibil s-au calculat în Finlanda şi România. Cercetarea relevă şi că la energia electrică destinată populaţiei, România se află printre cele cu preţuri scăzute, în valoare absolută. În schimb, ele se dovedesc foarte mari în raport cu puterea de cumpărare.



    Ministerul roman al Finanţelor va lansa, în luna iulie, o nouă emisiune de titluri de stat pentru populaţie. Este vorba despre o ediţie aniversară care va marca 100 de ani de la Marea Unire şi, totodată, va fi mai accesibilă pentru cei care doresc să investească. Potrivit ministrului de Finanţe, Anca Dragu, valoarea unui titlu va fi semnificativ mai mică decât la emisiunea precedentă, respectiv de 100 de lei, tocmai pentru a-l face mai atractiv. Oficialul a subliniat, de asemenea, că, la acest tip de investiţie, nu se plăteşte impozit pe dobândă. Ministrul Finanţelor a adăugat că dobânda pe care o vor primi cei care achiziţionează aceste titluri de stat va fi hotărâtă la lansarea efectivă a emisiunii pe baza valorilor stabilite de piaţă la acel moment. La scadenţă se va organiza o loterie în urma căreia 100 de deţinători de titluri vor primi câte 1.000 de lei.

  • Jurnal românesc – 25.01.2016

    Jurnal românesc – 25.01.2016

    Implinirea a 157 de ani de la Unirea Principatelor Române -.primul pas important pe calea înfăptuirii statului naţional unitar român, înfăptuit la Bucureşti de Adunarea Deputaţilor — a fost sărbătorită, duminică, de românii de pretutindeni. Au fost organizate concerte folclorice, defilări de detaşamente militare, au avut loc slujbe religioase. Prezent la evenimentele aniversare organizate la Iaşi (est), preşedintele Klaus Iohannis a adresat un mesaj în care a îndemnat clasa politică să se reconecteze la aşteptările cetăţenilor, să reconstruiasca încrederea ştirbită în timp şi să-şi asume responsabilităţi. Si premierul Dacian Cioloţ a participat la manifestarile de la Iaşi, acestea incluzând şi o slujbă religioasă oficiată la mormântul domnitorului Alexadru Cuza.



    Protecţia Consumatorilor doreşte noi reguli pentru încheierea unui contract bancar, printr-un proiect de lege propus spre consultare publică pe pagina de internet al instituţiei. Actul normativ se adresează celor care iau credite garantate cu imobile şi transpune în legislaţia naţională prevederile europene. În forma actuală a actului normativ, băncile au obligaţia să-i ofere consumatorului informaţii personalizate, redactate într-un limbaj accesibil, fără utilizarea de expresii tehnice, juridice sau specifice domeniului financiar – bancar. Apoi consumatorul se poate decide în 15 zile dacă încheie sau nu un contract cu banca după ce va compara toate produsele similare de pe piaţă.


    Potrivit proiectului, băncile nu pot percepe comision de analiză a dosarului în cazul în care nu se acordă creditul. Mai mult, pe parcursul derulării contractului este interzisă majorarea sau introducerea de noi comisioane. Excepţie vor face produsele sau serviciile solicitate în plus de consumator. Noile prevederi interzic dreptul băncii de a modifica unilateral contractul de credit fără încheierea unui act adiţional, acceptat de consumator. Şi tot la cererea consumatorului, se poate face convertirea în orice moment a creditelor contractate în monedă străină.



    Liga Studenţilor Români din Străinătate va lansa în luna martie proiectul Fondul Educaţional Românesc prin care vor fi acordate burse, pe baza meritelor academice, elevilor şi studenţilor români care îşi doresc să studieze la universităţi renumite din lume. Vicepreşedintele Ligii, Ruxandra Popescu, a declarat că programul are ca obiectiv finanţarea studiilor în străinătate pentru tinerii de excepţie, cu condiţia reîntoarcerii în România după terminarea acestora şi angajarea în cadrul companiilor şi instituţiilor finanţatoare. Este vorba de burse în domeniul economic, marketing, management.



    România a făcut progrese importante în lupta împotriva corupţiei, însă acum trebuie să se concentreze pe prevenirea acesteia. Este una din concluziile raportului privind runda a patra de evaluare referitor la îmbunătăţirea transparenţei procesului legislativ în România publicat recent de Grupul Statelor împotriva Corupţiei din Consiliul Europei, GRECO. Printre recomandările GRECO se află dezvoltarea unui cod de conduită pentru membrii Parlamentului şi completarea Codului de etică al judecătorilor şi procurorilor, astfel încât acesta să ofere îndrumare potrivită în special cu privire la conflictele de interese. Totodată, GRECO recomandă ca sistemul de justiţie din România să răspundă mai bine riscurilor de integritate ale judecătorilor şi procurorilor. GRECO este un organism al Consiliului Europei care are drept scop ameliorarea capacităţii statelor membre de a combate corupţia.

  • Modalităţi de transfer de bani

    Modalităţi de transfer de bani

    În
    România, una dintre instituţiile prin intermediul cărora se pot efectua
    transferuri internaţionale de bani este Compania Naţională Poşta Română.
    Aceasta oferă, spre exemplu, clienţilor serviciul Eurogiro Cont realizat în
    parteneriat cu Deutsche Bank, prin care pot fi transferate internaţional sume
    de până la 5.000 de euro. Potrivit Poştei Române, prin intermediul acestui
    serviciu pot fi trimise sume de bani în numerar în orice cont bancar din străinătate
    şi se pot face plăţi din întreaga lume, în numerar, de la orice titular al unui
    cont bancar de la orice bancă din lume, precum şi de la orice administraţie poştală
    care are un acord cu Deutsche Bank.

    De asemenea, expeditorii din întreaga lume,
    titulari de conturi bancare, pot transmite beneficiarilor din România sume
    exprimate în 40 de valute. În cazul achitării unui mandat Eurogiro Cont sosit în
    România, destinatarul va fi avizat la domiciliu de sosirea acestuia pentru a se
    prezenta la sediul oficiului poştal, în vederea încasării sumei. Indiferent de
    valuta în care a fost iniţiat transferul, beneficiarul încasează suma numai în
    euro, în cel mult 4 zile lucrătoare de la expedierea sumei. Poşta Română oferă
    clienţilor şi serviciile de transfer internaţional de bani Eurogiro, Eurogiro
    Cash, cel de mandate internaţionale şi Western Union. Serviciul de mandate
    Eurogiro oferă posibilitatea transferului de bani în şi din 25 de ţări. Există
    şi varianta utilizării serviciului Eurogiro Cash International, care este
    disponibil deocamdată doar în relaţia cu Italia, Portugalia şi Bosnia
    Herţegovina, în ambele sensuri, iar timpul de transmitere a banilor este de 2
    zile.

    Să notăm şi că un alt serviciu, cel de mandate poştale internaţionale,
    permite persoanelor fizice expedierea şi primirea sumelor de bani, într-un
    interval de 5 zile, în şi din 14 ţări. În relaţia cu Italia, există numai
    serviciul de expediere a banilor prin mandat internaţional din România.
    Totodată, Compania Naţională Poşta Română beneficiază de serviciul Western
    Union. Amănunte despre toate aceste servicii pot fi aflate de pe site-ul
    companiei, editat în engleză şi română, cu adresa www.posta-romana.ro. Serviciul Western
    Union este disponibil şi prin intermediul multora dintre băncile care activează
    în România: Banca Românească, membră a grupului National Bank of Greece, Banca
    Transilvania, Bancpost, Raiffeisen, BRD Groupe Societe Generale şi Piraeus
    Bank.

    Un alt serviciu disponibil în ţara noastră este MoneyGram, la filialele
    Băncii Comerciale Române, UniCredit Ţiriac Bank, ProCredit Bank, Alpha Bank,
    Libra Bank şi Intesa Sanpaolo Bank. Pe de altă parte, la începutul anului 2006,
    CEC Bank, în parteneriat cu Transfer Rapid, o companie americană, a lansat un
    serviciu adresat românilor din străinătate, prin care se realizează transferuri
    din 30 de ţări, inclusiv Brazilia, Canada şi Statele Unite ale Americii.

    Un alt
    serviciu adresat românilor din străinătate este cel al companiei Meridiana
    Transfer de Bani care realizează operaţiuni prin intermediul agenţiilor din
    Belgia, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Malta, Republica Moldova, Olanda,
    Portugalia, Spania şi România.

  • În aşteptarea referendumului din Grecia

    În aşteptarea referendumului din Grecia

    Prima parte a zilei de miercuri anunţa un posibil
    compromis salvator pentru Grecia. Guvernul de la Atena ar fi acceptat, cu unele
    amendamente, propunerea de acord formulată de creditorii internaţionali şi ar
    fi lăsat să se înţeleagă că renunţă la referendum. Totul s-a năruit, însă, în
    cursul după-amiezii, când premierul elen, Alexis Tsipras, a anunţat că
    referendumul de duminică va fi organizat aşa cum s-a plănuit. Mai mult, el le-a
    cerut conaţionalilor să spună Nu programului propus de finanţatori. În
    consecinţă, comunicarea între Atena şi Bruxelles s-a intrerupt iar şansele ca
    ea să fie reluată, luni, după consultarea populară, depinde de rezultatele
    acesteia. Liderii europeni au avertizat că un Nu majoritar ar echivala cu
    ieşirea din zona euro, interpretare pe care imprevizibilul Tsipras o respinge
    categoric.

    Liderul opoziţiei conservatoare, fostul premier Antonis Samaras, a
    chemat grecii să spună un da răspicat pentru Europa.
    Responsbilitatea cetăţenilor trebuie să învingă iresponsabilitatea Guvernului -
    a declarat Samaras, în opinia căruia ţara se află în cel mai critic moment din
    ultimele decenii.

    Criza greacă este urmărită cu atenţie la Bucureşti.
    Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a reluat apelul la înţelepciune şi calm şi
    i-a îndemnat pe deponenţii la băncile din România cu capital elen să nu
    acţioneze emoţional retrăgându-şi depozitele. El a explicat că toate băncile în
    cauză sunt sigure, bine capitalizate şi se supun reglementărilor BNR, nu
    deciziilor Greciei. Iar în caz de panică, Banca Naţională este pregătită să
    intervină cu toate instrumentele pe care le are la îndemână. Mugur Isărescu: Banca
    Naţională a adoptat măsuri care să le asigure lichiditatea şi în condiţiile în
    care, datorită unor motive emoţionale – zvonuri, suprareacţii – băncile nu ar
    găsi lichiditate în piaţă, cu toată că au o situaţie bună. Băncile pot să
    asigure lichiditatea, să se aprovizioneze de la Banca Naţională, dobânda este
    scăzută şi singurii care pierd sunt deponenţii. Pierd timp, pierd dobândă -
    mică, cât este, dar este – şi mai pierd şi comisioanele de retragere.

    Pe
    de altă parte, chiar dacă situaţiile nu suportă comparaţie – Grecia e în pragul
    colapsului financiar, iar România stă pe un sol financiar-bancar ferm – criza
    greacă îndeamnă, totuşi, la o meditaţie serioasă asupra relaţiilor ţării cu
    parteneri precum FMI sau Uniunea Europeană. Mugur Isărescu: Contextul
    internaţional incert – cu situaţia din Grecia şi din zona euro, în general, şi
    cel intern – cu nevoia de consolidare, solicită menţinerea acordurilor cu
    partenerii noştri internaţionali, UE şi cu FMI, sub diverse forme. Eu cred că
    negocierile vor continua, şi e bine să continue, e vorba de credibilitate.

    Asemenea Comisiei Europene şi FMI, Mugur Isărescu nu crede că datele economice
    de până acum sunt un argument în favoarea relaxării fiscale iniţiate de
    executiv, motiv de dezacord între acesta şi instituţiile financiare
    internaţionale.

  • Economia dirijată şi băncile

    Economia dirijată şi băncile

    Sistemul economiei dirijate de
    către stat a fost o piesă de rezistenţă a regimului comunist. După instalarea
    primului guvern comunist în România, pe 6 martie 1945, PCR a început să pună în
    practică acest sistem. În transformarea economiei, partidul comunist s-a bazat
    pe instituţiile de stat pe care le acaparase sub tutela armatei sovietice, pe
    cadrele proprii, pe munca ideologică, pe presiuni şi pe cointeresare. Ritmul de
    trecere de la o economie liberă de piaţă la una centralizată şi planificată a
    fost unul care a durat câţiva ani, însă cu obiective bine definite şi
    îndeplinite. Metoda a fost naţionalizarea sau confiscarea, iar băncile au fost
    printre principalele bunuri care au trecut în proprietatea statului.
    Considerate unul dintre simbolurile capitalismului, băncile au fost deposedate
    de atât de prerogativele, cât şi de activele lor, de dreptul de a da credite şi
    de a fixa dobânzi, de depozite şi alte creanţe.


    Legea nr. 119 din 11 iunie 1948
    naţionaliza întreprinderile industriale, bancare, de asigurări, miniere şi de
    transporturi, care intrau în proprietatea statului. Practic, orice mijloc de
    producţie aducător de profit era etatizat. Nicolae Magherescu, membru al
    tineretului liberal şi şef de cabinet al ministrului de finanţe Mihail
    Romniceanu, îşi aducea aminte în 1996 când a fost intervievat de Centrul de
    Istorie Orală din Radiodifuziunea Română de momentele care au urmat
    naţionalizării. Toţi
    salariaţi care erau la celelalte bănci au fost preluaţi de Banca Naţională,
    care a devenit bancă de stat şi numai prin ea se făceau toate operaţiunile
    bancare: şi de casă, şi de credite, şi decontări şi tot. Era o singură bancă,
    de atunci a început sistemul centralizat al statului. Sistemul centralizat al
    statului a început cu sistemul bancar, pentru că sistemul bancar era acela care
    deţinea pârghiile economico-financiare în mâna lui şi atunci desfiinţând tot
    sistemul bancar particular şi concentrând toate operaţiunile într-o singură
    bancă centralizată, de atunci a început sistemul centralizat de statului.

    Etatizarea
    sistemului bancar a dus la prăbuşirea economiei de piaţă şi a sistemului de
    creditare,a circulaţiei monetare, motorul unei economiii sănătoase. Mihail
    Magherescu şi-a amintit de noile condiţii în care muncea un angajat într-o
    bancă. Eram nou intrat în
    bancă şi aveam cel mai mic salariu, că eram stagiar, un salariu de vreo
    45.000.000 de lei, iar o pâine era 200.000 sau 400.000 lei, poate şi mai mult.
    Ca să distrugă sau ca să confişte toate aceste mijloace de producţie care erau
    în mâna clasei de mijloc sau a burgheziei, guvernul a venit cu o reformă
    monetară, dar nu era o reformă monetară în sensul adevărat al cuvântului, ci
    era numai o lichidare a tuturor sumelor, dar nu se dădea nimic în schimb. Noi
    care eram salariaţi eram singurii privilegiaţi pentru că primeam un salariu
    oricât de mic, dar era un salariu. Ţin minte că atunci, în 1947, am primit 30
    de lei, dar cu 30 de lei aceştia puteai să faci ceva. Alţii, care nu erau în
    câmpul muncii cum spuneau comuniştii, nu primeau nimic. Şi asta a fost cea
    mai mare lovitură care s-a dat burgheziei, că în primul rând i s-au luat banii.
    După ce a luat banii, după un an de zile, guvernul a venit cu naţionalizarea tuturor inteprinderilor particulare şi atunci
    s-a dat a doua lovitură. În anul 1952 a
    urmat a doua reformă monetară care nu s-a făcut la paritatea de 1 la 1, ci la
    paritatea de 1 la 20 şi nu s-au schimbat toate sumele pe care le aveau
    deponenţii, ci numai până la un cuantum. Acestea au fost mijloacele prin care
    Partidul Comunist a căutat să scape de burghezie şi să-şi atragă toate
    mijloacele băneşti care erau în ţară.


    Consilierii
    sovietici au fost un element esenţial în noul tip de economie pe care puterea comunistă
    de la Bucureşti îl punea în practică. Mihail Magherescu: În Banca Naţională eu, personal, am văzut consilieri
    când am fost preluat de la Banca Românescă. Pentru că eram foarte tânăr şi
    necăsătorit, am fost trimis la sucursala Ploieşti, dar nu am stat decât doi ani
    şi după aceea am revenit în centrală. Şi când am revenit în centrală, asta s-a
    întâmplat prin 1949-50, era un consilier sovietic pe care îl chema Romaşov, îmi
    aduc aminte numele perfect. Şi era neglijent îmbrăcat şi pantalonii necălcaţi,
    după câte ţin eu minte. Şi acesta a venit cu toate instrucţiunile de la
    GostBank, de la Moscova, şi noi am trecut cu toate operaţiunile noastre de
    bancă pe modelul GostBank.


    Dar Mihail Magherescu a ţinut să
    spună că regimul s-a sprijinit şi pe vechile cadre în atingerea obiectivelor
    sale. Toate capetele care
    au dirijat acest proces foarte bine pus la punct au fost cadrele vechi. Dacă
    erai curat, nu avuseşi proprietăţi sau nu aveai intreprinderi, dacă erai un bun
    salariat, erai lăsat să lucrezi. Şi tot acest aparat timp de 8-9 ani a făcut
    lucrurile astea, deci comuniştii au lucrat tot cu cadrele vechi. Eu pot să
    vorbesc mai bine despre Banca Naţională, unde am funcţionat până când am ieşit
    la pensie. Toţi foştii directori care erau mai vechi şi aveau atunci vârsta de
    45 de ani sau 50 de ani au fost înlocuiţi treptat cu cadre vechi de partid şi
    chiar cu muncitori care deşi nu aveau o pregătire financiară, se bazau foarte
    mult pe tehnocraţii care erau păstraţi în posturi şi nu erau în funcţie de
    conducere.


    Prin
    naţionalizare, băncile româneşti se integrau într-un tip de economie care nu
    fusese niciodată probat în nicio ţară dezvoltată. Economia dirijată părea pe
    hârtie una superioară celei de piaţă, dar în realitate se va dovedi tocmai
    invers: falimentul avea să fie dovedit în anii care urmau.

  • Problema creditelor exprimate în franci elveţieni

    Problema creditelor exprimate în franci elveţieni

    Nemulţumiţi de creşterea cotaţiei la francul elveţian şi aflaţi în imposibilitatea de a-şi plăti ratele, mii de români cu împrumuturi în această monedă au ieşit, din nou, în stradă la Bucureşti, dar şi în alte mari oraşe din România, cerând un act normativ prin care să fie posibilă conversia creditelor la cursul istoric plus 20%. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, care pledează pentru o soluţie prin care să se impună împărţirea riscurilor între clienţi şi bănci, înregistrează tot mai multe plângeri.



    Preşedintele ANPC, Marius Dunca: Întotdeauna se aduce în discuţie riscul la care sunt supuse băncile, falimentul în care ar putea intra, tot felul de argumente care duc la grija băncilor. În acest sens, adresez în mod public tuturor instituţiilor financiar-bancare implicate în criza francului elveţian următoarea întrebare: ce soluţii concrete oferiţi clienţilor aflaţi în imposibilitatea de a-şi plăti ratele lunare, clienţi buni platnici până la apariţia crizei, şi ne referim la soluţii care să vizeze întreaga perioadă de creditare, nu soluţii pe termen scurt?”



    Invitat la o televiziune particulară, ministrul de finanţe, Darius Vâlcov, a spus că se aşteaptă la o mai mare implicare a Băncii Naţionale şi a băncilor comerciale şi că, în opinia sa, rescadenţarea rămâne soluţia optimă. Darius Vâlcov: Mi-aş dori să văd Banca Naţională a României implicându-se mult mai mult în această problemă. Mai ales că, din punctul meu de vedere, au şi mijloacele. Nu cred într-o soluţie de stabilire a cursului la un nivel istoric, printr-o hotărâre de guvern sau printr-o lege în Parlamentul României, pentru că orice om care ştie cât de cât economie înţelege riscul la care ar fi supusă România, dacă acest lucru s-ar întâmpla.”



    Rescadenţarea despre care vorbeşte Darius Vâlcov ar presupune ca în primii doi ani, rata să scadă cu până la 35 %, iar în următorii ani să se aplice o deducere din plata impozitului pe venit, de până la 240 de lei (circa 55 de euro) lunar, bani care să fie suportaţi de la bugetul de stat. La rândul lor, Banca Naţională şi băncile comerciale pledează pentru soluţii individuale, invocând neconstituţionalitatea unei eventuale conversii, precum cea cerută, şi pierderi greu sau imposibil de suportat. Peste 75.000 de persoane fizice au credite în franci elveţieni, acordate în total de 14 instituţii de credit.